Conceptronic Grab'n'Go (3.5", IDE/SATA, USB 2.0, Zwart, Voeding) Review

Mentalist 2 september 2011, 2.443 views

Conceptronic Grab'n'Go (3.5", IDE/SATA, USB 2.0, Zwart, Voeding)

Pluspunten

• Echte SATA-USB
  • Compacte voeding

Minpunten

• Maakt je data kapot
  • Voeding maakt geluid
  • Voeding is te zwak voor bepaalde schijven
  • Prutsen om alle kabels met een SATA schijf goed weg te werken

Kwaliteit voeding Score: 1
~[update september 2011]
BEHUIZINGEN MET JM20337 CHIP MAKEN JE DATA CORRUPT.
Zie http://bigacid.wordpress....data-corruption-solution/
Aardig ook dat ik hier nu pas achter kom..
~[/update september 2011]

Het zoeken naar een externe USB-SATA bezhuizing viel nog niet mee. Er zijn veel "nep" behuizingen op de markt, waar geen USB maar een SATA kabel uitkomt, en dus geen chip inzit. Die zijn dan ook verdacht goedkoop.

Hier handelt het zich echter om een echte SATA-USB behuizing, en de prijs ligt dan ook iets hoger.

Om te beginnen de prestatie: die is hetzelfde als iedere andere externe USB behuizing die ik heb gehad, gelimiteerd door de CPU. Ik haal zo'n 35MB/s en dan is de CPU volledig belast. Ik zou de prestatie dus "goed" noemen, maar wat het verschil met andere behuizingen is is niet te zeggen zonder snellere CPU (ik heb een A64 S939 3000+).

Behuizing extern: wel in orde, kan open met 2 schroefjes. Niet moeilijk in elkaar te zetten. De aan/uit schakelaar had van mij wel een afwijkende kleur mogen hebben, die kan je nu niet altijd goed zien in het donker. De behuizing moet het geheel doen met passieve koeling, hierdoor is de behuizing wel redelijk compact. Er is een plasticje meegeleverd om de behuizing op z'n kant te zetten, dit doet een beetje goedkoop aan (ietsje wankel), maar het kan voldoende zijn. Ik gebruik het toch niet.

Behuizing intern: de behuizing bevat 1 chip van JMicron. Het lijkt er dus sterk op dat de behuizing zowel native PATA als SATA aankan (geen PATA>SATA converter zoals je die vroeger wel eens zag). De molexconnector zit helaas vastgesoldeerd op de printplaat, die kan er dus niet zonder pardon uit als je er toch een SATA schijf indoet. Met een SATA schijf komen er 2 kabels bij (de mini-PATA kabel kan je wel verwijderen), en dan is het wel even proppen om alles weer goed dicht te kunnen doen, maar het gaat en je hoeft dat gelukkig niet vaak te doen als het goed is. De harddisk schroef je vast met 4 (meegeleverde) schroeven.

De voeding is het grote probleem. De voeding is van "Sunny", zo'n naam schept natuurlijk direct een krachtig gevoel van vertrouwen.. Als de voeding onbelast is hoor je 'm duidelijk zoemen. Ik heb 3 exemplaren van deze behuizing, en dat hoor je dus goed. Zodra je de schijf inschakelt is het geluid wel wat minder. De voeding is vrij klein en niet zo'n groot log blok zoals je bij veel andere behuizingen ziet, dat is wel weer prettig.

Het grote probleem is dat deze 12V 2A voeding niet voldoende is voor alle harde schijven. Mijn Maxtor Maxline 250GB spint wel op, maar mijn Seagate 7200.8 250GB niet. Hij sputtert wat, tikt wat, maar er komt geen leven in. Ik heb de adapters eraf geknipt en vervangen door molexstekkertjes, en die in een Antec Truepower gestopt. Nu werkt het wel, maar dit is natuurlijk totaal niet de bedoeling.

De behuizingen zijn standaard niet echt goed stapelbaar. Als je er een plakje rubber oid tussenlegt zullen ze echter niet meer zo makkelijk wegschuiven.

Toevoeging 14/04/2011: de behuizing kan maximaal 500GB schijven aan. Bleh!

Toevoeging 10/08/2011: de behuizing blijkt wl grotere schijven aan te kunnen. Wellicht dat de grotere schijven die ik eerder probeerde teveel stroom trokken? Hoe dan ook, er zit nu een HD204UI in.. Wel nog steeds met molexstekkertje. De adapter gebruik ik voor wat LED's en wat andere kleine meuk. :D

Toevoeging 02/09/2011: Deze behuizing maakt je bestanden kapot. http://bigacid.wordpress....data-corruption-solution/ En daarmee gaat de algemene beoordeling van 3 sterren naar 1 ster.

Heb jij ook een Conceptronic Grab'n'Go (3.5", IDE/SATA, USB 2.0, Zwart, Voeding)?

Hallo, ik heb precies dezelfde behuizing maar dan voor pata en ben er erg tevreden over.
De koeling van de schijf baart me ook zorgen daarom heb ik er een samsung P80 160 GB serie ingezet, wordt veel minder warm dan een seagate of maxtor en trekt ook veel minder stroom.
Op de onderzet houder heb ik een dubbelzijdig kleefband van enkele milimeters dik geplakt waardoor geluidsdemping optimaal word.
De passieve koeling is een ander punt, je kan de schijf vrij op de grond zetten zodat de aluminium behuizing redelijk zijn warmte kwijt kan.

Tot zover mijn bijdrage :7 Webdog
Toevoeging 2011: de behuizing kan wl meer dan 500GB aan.

Waarom hij eerder een grotere schijf niet wou pakken, ik heb geen flauw idee. Misschien dat de grotere schijven puur toevallig teveel stroom trokken.

Nu zit er iig een Samsung HD204UI van 2TB in!
Ik ben juist op zoek naar zo'n Er zijn veel "nep" behuizing, waar geen USB maar een SATA kabel uitkomt. Echter kan ik ze dan weer niet vinden?
Je schrijft dat je maximaal 35 MB/s haalt, en dat de CPU dan de bottleneck is. Ik vind het al knap dat je 35 MB/s haalt, want USB 2.0 kan gewoon niet sneller. USB 2.0 heeft een bandbreedte van 480 Mbit/s, waarvan de helft gebruikt wordt voor download. Dat is dus grofweg 30 MB/s.

Bizar is dat Conceptronic niet weet wat ze willen, of hun spullen gewoon echt goedkoop maken. Ik heb zelf een Grab 'n Go voor een IDE-schijf, met dezelfde kast. Bij mijn exemplaar zaten nog vier rubberen dopjes, die op 1 kant op de kast geplakt moeten worden. Zo kun je ze wel stapelen. Die rubberen units waren natuurlijk wel zo goedkoop dat ik de eerste al na een maand kwijt was. Inmiddels zijn ze allevier kwijt. En mijn voeding is van Ktec, wat ook goedkoop klinkt. De zoem die je noemt heb ik niet. Wel is die heel irritant als je hem wel hebt!
Ik haal nu geloof ik nog maar 27MB/s, maar ik ben nu dan ook al een paar moederborden en een OS verder. Review is uit 2006 he. :D

Ik heb ook nog maar n behuizing, de rest heb ik verkocht.

@ruftman
Een behuizing met eSATA is in ieder geval nog best te vinden, maar nu USB 3.0 er is zijn er weinig redenen meer om die nog te kopen imho. Beter haal je voor <€25 een USB 3.0 behuizing en indien nodig een USB 3.0 PCIe kaartje voor en tientje.

[Reactie gewijzigd door Mentalist op 10 augustus 2011 15:28]

Review is uit 2006 he. :D
Goed punt. Daar kun je makkelijk overheen lezen...

Oh, dit is fijn.. Gaat dus ook niet alleen voor deze behuizing op, maar alle behuizingen met JM20337.

Gadverdamme.