1 review

Corsair AX1600i

Specificaties 1.600W (80 Plus Titanium) • volledig modulair - Bekijk alle specificaties

Corsair AX1600i Review

Niels van Wooni 23 februari 2021, laatste update op 23 februari 2021, 1.427 views Product gekocht

Corsair AX1600i

Bij deze mijn bevindingen over de AX1600i. De Corsair AX1600i is eigenlijk DÉ voeding die je moet hebben als je grootverbruiker bent. Overal kan je in reviews vinden dat de voeding van uitstekende kwaliteit is, MAARRRR de nadelen staan nergens beschreven.. Dus die zal ik je geven in deze review.

Pluspunten

• De voeding zelf is uitstekend!
  • Strak uiterlijk.

Minpunten

• Slecht modbaar (lees review)
  • Slecht leverbaar op dit moment.
  • Voor de prijs echt verschrikkelijk lelijke kabels meegeleverd. Lever ze dan liever niet...
  • C19/20 netvoeding ipv C13/14.
  • De fan gaat bij inschakelen van computer gedurende 10 sec op max RPM, erg luid dus erg irritant!
  • Erg prijzig op dit moment, tegen de €500 aan als je goed zoekt. Anders nog duurder.

Uitrusting Score: 5
Aansluitingen Score: 5
Prestaties en stabiliteit Score: 5
Koelvermogen Score: 5
De Corsair AX1600i.

Dit is DÉ voeding is die je moet hebben als je grootverbruiker bent.
Overal kan je in reviews vinden dat de voeding van uitstekende kwaliteit is,
MAARRRR de nadelen staan nergens beschreven..
Dus die zal ik je geven in deze review.

De nadelen zijn:
- Dikke C19/20 netvoedingskabel ipv C13/14.
- Bizar lelijke kabels standaard bijgeleverd!!!!!!
- De fan gaat bij inschakelen van computer gedurende 10 sec op max RPM,
erg luid dus erg irritant! Dit is normaal bij deze voeding en helaas niet aan te passen!!
- De voeding op dit moment bijna nergens te krijgen én als je goed zoekt €480.
- De voeding is beveiligd, en werkt helaas niet zónder fan of een andere fan..
- De voeding schakelt niet in als je de fan vastzet.

In mijn geval:
Waarom heb ik de AX1600i gekocht?
Ik gebruik deze voeding in een showbuild zonder behuizing.
De voeding moest aan de volgende eisen voldoen:
- Voldoende pit hebben om een RTX 3090 + onzuinige processor te kunnen voorzien van prik
en daarbij niet op zn tenen hoeven lopen.
- Strak uiterlijk.
- Strakke positionering van de kabelconnectors omdat deze in het zicht komen.

Verder wilde ik de voeding wat aanpassen naar mijn persoonlijke wensen. Dit hield in:
- Beschermrekje van de ventilator verwijderen.
- Standaard fan verwijderen en een Corsair LL140 RGB fan plaatsen.
- 230V kabel met een 90gr hoek aan de C19 zijde.
- Andere kabelset omdat de standaardset ZÓ ongelooflijk lelijk is
en te kort voor mijn gebruiksdoel.

Klinkt simpel maar kost meer moeite en met hogere kosten dan je denkt.

- 230V kabel met een 90gr hoek aan de C19 zijde:
Deze had ik nodig omdat ik een custom build heb en het anders niet past.
Echter kwam ik erachter dat dit bijna niet te koop is.....
Hoe makkelijk je aan een 90 graden C13 kabel kan komen,
zo moeilijk is het om aan een 90graden C19 kan komen.
Alleen via aliexpress, in Nederland niet te koop helaas.
Dus een maand wachten.....

- Andere kabelset:
Zelf heb ik custom kabels moeten bestellen, omdat de lengte van de standaard kabelset bij mij te kort was
ivm custombuild zonder kast. Als de lengte wél goed had geweest, dan hadden ze evengoed vervangen moeten
worden... Want man man man, wat hebben ze hier een vreselijk lelijke kabels bij gedaan!!!! Hoe durven ze..
Bij een Corsair SF750 zitten wel gewoon leuke zwarte gesleevde kabels bij....
Waarom bij deze veel duurdere voeding niet???
Uiteindelijk besteld bij Cablemod met custom lengte en custom kleuren.
Erg mooi (vind ik), maar wel prijzig, ik mijn geval een extra €310 armer....

- Standaard fan verwijderen en een Corsair LL140 RGB Fan plaatsen.
1 ding is gemakkelijk:
Elke standaard 140mm fan kan zonder enige moeite in deze voeding geplaatst worden.
De schroefgaten komen namelijk gewoon overeen.
Bij de Corsair HX750i die ik hiervoor had is dit niet zo, daar zit een 135mm fan in,
dus is het bij de AX1600i NIET nodig om de schroefgaten uit te uitboren.

Nu het minder gemakkelijke deel:
Om te beginnen is de fan-aansluiting in de voeding zelf een mini-PWM connector,
dus daar is een verloopkabeltje voor nodig. (Niet zo spannend)
Vervolgens werkt een Corsair LL140 RGB fan NIET met deze voeding, waarom??
Omdat de voeding is beveiligd, hij schakelt alléén in, als de originele fan is aangesloten.
Zonder fan is dus ook niet mogelijk.

Dus als je deze voeding van RGB wil voorzien dan:
- Moet de originele fan ergens buiten de voeding geplaatst worden dmv een verlengkabeltje.
- Vervolgens de RGB fan erin plaatsen (de connectors daarvan ook buiten de voeding brengen
om aan te kunnen sluiten).

Vóór ik de AX1600i kocht, had ik een Corsair HX750i voeding, die werkt gewoon zonder fan, dus dan is het gewoon een kwestie van de RGB fan erin plaatsen en buiten de voeding aansluiten op het moederbord en Corsair RGB-hub en klaar...

Met de AX1600i blijf je dus zitten met de originele fan.

Conclusie:
Een goede voeding voor als je een RTX 3090 en onzuinige processor wil aansturen.
Helaas zeer slecht modbaar, maar het uiterlijk maakt een hoop goed.

De voeding is verder top, na al het extra werk en gedoe toch echt wel tevreden!
De kosten moet je niet aan denken en snel vergeten.
De originele fan heb ik aan de achterzijde van m'n systeem geplaatst (Zie 1na laatste foto)

Verder ben ik alleen nog niet 100% tevreden over het deel waar de kabels uit de voeding komen.
Vind het persoonlijk nog te rommelig ogen, ik ga hiervoor zelf een kammetje op maat maken
zodat de kabels strakker naar achter lopen.

PS. Op de laatste foto zijn de originele kabels te zien (Niet mijn foto)

Met vriendelijke groet,

Niels van Wooning

Heb jij ook een Corsair AX1600i?

Well, deze voeding hoeft zeker niet op zijn tenen te lopen in je build want ik zie geen grote banks of disks of triple video cards. Iedereen moet zelf weten waar ie zijn geld aan uitgeeft maar als jij 800 watt max gebruikt lijkt me dat veel.
Hoi Falconhunter,

Dat klopt idd zeker, maar ik heb mn build eigenlijk niet bedacht en gebouwd om met een bepaald onderdeel 'voldoende' te hebben.

Als ik op die manier mn PC had gebouwd dan zijn er wel veel meer dingen die wel door de helft kunnen,
zoals bv 1 pomp eraf, 2 reservoirs eraf, de 3090 verwisselen voor een 3070, goedkoper moederbord,
de helft aan geheugen, cable extenders ipv volledig custom en ga zo maar door...

Maar dat is eerlijk gezegd niet de bedoeling van mn idee..
De build heb ik gebouwd omdat hij er vet uit moet zien, en een bepaalde symmetrie moet hebben.
Bij deze voeding zitten namelijk alle kabelconnectoren precies op een rij zónder onderbreking.
Bij BV een HX750i (Die ik in mn vorige build gebruikte) zit dat niet,
en zou er een open stuk zitten tussen de kabels die uit de voeding komen.

Bij bv een seasoninc 1200W Platinum zitten de connectoren dwars en mist ook de symmetrie...

Normaal denk je daar niet over na, maar bij deze build zit de voeding volledig in het zicht en ook de kabels die eruit komen.

Dus vandaar deze keus.
Ik heb hier 2 3090's in SLI i.c.m AMD Ryzen 7 5800X en be quiet! Dark Power Pro 12 1500W en ik zit nog lang niet op de 1500 Watt. Die 1600W voor je build is echt de ultieme overkill :P

Ik zou de pricewatch: be quiet! Dark Power Pro 12 1500W overigens ook veel eerder aanraden dan de veel oudere Corsair AX1600i

[Reactie gewijzigd door Inverted_World op 3 maart 2021 11:24]

Hoi Invented-World,

Véél ouder valt ook wel mee hoor haha, er zit minder dan 2 jaar tussen...

Ik snap dat je de BeQuiet zou aanraden, maar....
De BeQuitet die je noemt is ongetwijfeld een goede voeding, maar die voldoet (voor mij) totaal niet qua uiterlijk...
De kabel-connectoren van de voeding zitten niet op rij, zijn niet in dezelfde richting geplaatst, zijn niet symmetrisch, en zien er ook niet hetzelfde uit... Ook zitten er meerdere onderbrekingen tussen.

Omdat bij mij alles in het zicht is, is het geen pan als je allemaal verschillende kabels uit je voeding hebt lopen.. Laten we eerlijk zijn, als je iets in het zicht doet, moet het er natuurlijk wel een beetje fraai uitzien ;-).

En over het vermogen, daar heb je zekerweten gelijk in, hij is zwaar, erg zwaar....
Voordeel is wel dat hij door het 'lichte' werk wat hij moet verrichten erg lang zal meegaan.
Verder staat mn game-pc maar 2x 1-1.5uur per week aan,
deze voeding zal dus waarschijnlijk een eeuwigheid meegaan.

Ik denk voorlopig nog niet na over 'upgraden' ;-) haha

[Reactie gewijzigd door Niels van Wooni op 3 maart 2021 14:49]