Specificaties 14MP, HD filmen, 5x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Olympus TOUGH-6020 Zwart Review

BigWettie jr 23 juli 2010, laatste update op 28 juli 2010, 891 views

Olympus TOUGH-6020 Zwart

Pluspunten

• HD opname
  • onderwater functie
  • shockproof
  • macromode
  • panorama functie

Minpunten

• reactiesnelheid
  • (batterijduur)

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 3
Snelheid en automatiek Score: 2
De Olympus TOUGH-6020 is een prima camexra, althans voor mij. Ik kocht deze camera net voor dat ik op vakantie ging. Ik wou een stevige camera, waarmee ik leuke kiekjes kan maken. De Olympus TOUGH-6020 is een hele geschikte camera hiervoor. In de rest van de review zal ik vertellen wat er goed aan de camera is en wat niet.

Featureset
De Olympus TOUGH-6020 is een camera met veel megapixels, maar liefst 14! Dit kun je als een voordeel maar ook als een nadeel zien, de megapixels zeggen iniedergeval niet zoveel, je moet dan ook niet letten op het aantal megapixels als je een camera koopt, tenzij je er reclame poster mee wilt maken :9. Er is een beeldstabilisator aanwezig, wat wel een groot voordel is. De camera heeft geen kantelfunctie, je kan kantelen wat je wil, maar het plaatje blijft op dezelfde stand staan, dit is niet storend. De panoramafunctie die op de camera zit is zeer handig en leuk. Een panormaatje maken is zo gebeurt en de camera kan de foto's aanelkaar plakken. Het zoombereik van de camera is ook meer dan genoeg, zelf gebruik ik bijna nooit de zoom, niet meer dan 2,5x. Met de 2gb intern is het altijd mogelijk foto's te maken, ook kunnen er SDHC kaartjes in de camera zodat je altijd genoeg ruimte hebt voor je foto's ik heb er een 8gb kaartje wat tegenwoordig nog maar 20 euro kost.

Ergonomie & bedienings- mogelijkheden
De Olympus TOUGH-6020 ligt goed in de hand, de knoppen zitten op een goede plek en het menu is erg overzichtelijk. De zoomknoppen werken niet zo lekker vind ik persoonlijk, voor mijn gevoel hadden de knoppen omgedraait moeten worden, ik druk vaak op de uitzoomknop als ik wil inzoomen. Verder is echt alles top! er zit ook een helpfunctie bij, zodat als je een functie niet begrijpt kun je op het vraagteken drukken en staat alles uitgelegt, erg handig.

Snelheid en accuratesse van automatiek
De snelheid van de Olympus TOUGH-6020 is slecht. :( De opstarttijd is nog te doen, maar de reactie snelheid als je op een knop drukt is uitermate teleurstellend. De autofocus bij het filmen doet er soms best lang over, en dan heb je je opnamemoment gemist. Ook als je even een foto wilt wissen duurt het ontzettend lang. De macromode op het toestel is wel een groot plus punt, door de macromode intestellen bij voorwerpen die je van dichtbij fotografeert zie je alle details terug. Desondanks de goede macromode is de reactiesnelheid wel een GROOT minpunt.

Beeldkwaliteit
Over de beeldkwaliteit van de Olympus TOUGH-6020 ben ik tevreden. Soms heb je wel last van strepen door je beeld als je filmt maar dan zit je met je lens in de zon. De kleurweergave is normaal, het kan altijd beter. Ook kun je de omgeving etc. zelf instellen wat soms erg handig is. Ook kan je de megapixels bepalen, waardoor de foto's kleiner worden of juist groter.

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit van de camera is natuurlijk uitstekend. Dat mag ook wel voor een shockproof/waterproof camera. Ik heb de camera getest bij 3 meter onderwater en alles werkt super. Het is een echte vakantie camera!

Batterijduur
De batterijduur is voldoende, de batterij gaat zo'n 2 3 uur mee (ligt er natuurlijk aan wat je er mee doet).

De prijs voor deze camera is gewoon, althans als je hem op internet besteld. Bij de mediamarkt is hij 300 euro, dus ik raad aan om hem op internet te bestellen. Maar de prijs kan altijd lager :P

Voor het geld dat je voor de Olympus TOUGH-6020 betaald, krijg je zeker een goede camera. Het is de ideale camera voor op vakantie, of om even mee te nemen naar buiten.

Heb jij ook een Olympus TOUGH-6020 Zwart?

Heeft de reactiesnelheid niet deels te maken met de snelheid van het gebruikte geheugen?

Ik ben hier namelijk zelf benieuwd naar.
Ik heb de camera pas dus ik kan nog niet alles vertellen. Hiervoor had ik de 1030. Wat ik jammer vind is dat de knoppen zijn aangepast. Bij de 1030 had je een knopje voor de macro en voor de onder en overbelichting. Ook voor het kiezen van het programma. Nu moet je veel meer handelingen doen. Even een macro opname dat kost wel even. Eerst naar menu knop dan scrollen of wel drie keer drukken dan ben je bij de keuze marco. Dan weer scrollen tot de juiste instelling en ok drukken. Bij de 1030 drukken op het knopje 1,2 of 3 keer drukken en op de oke toets en klaar. En ook voor de programma keuze een extra knop. En wat zeker een min punt is dat er geen batterij lader bij zit. Dat moet je via een kabel in je camera doen. Wat nu met een tweede accu. Dit kan je niet op laden als je nog foto's wilt maken. Maar er zijn ook leuke dingen zoals een hoge res. film stand en een panorama stand. En wat ook de 1030 had is de marcoled zeer handig zeker in het bos met het fotograferen van paddenstoelen. En de prijs is zeker goed. Alleen vind ik het model wat grover dan de 1030. Ik heb nog gekeken voor de 8010 maar voor zo weinig meer (een hoogte meter wat slagvaster en dieper onderwater) vond ik geen 70 euro meer waard.