Gigabyte GeForce RTX 3070 Gaming OC 8G

Specificaties GDDR6 • 2x DP, 2x HDMI - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GeForce RTX 3070 Gaming OC 8G Review

RandyED 23 november 2020, 381 views Product gekocht

Gigabyte GeForce RTX 3070 Gaming OC 8G

Solide performance, goede temperaturen en stil. Niet goedkoop, maar uitstekende performance. Zeker een stap omhoog qua prijs/performance in verhouding met vorige generatie RTX-kaarten

Pluspunten

• Stil
  • Koeling
  • Performance
  • Idle power consumption laag

Minpunten

• Positie display outputs (hangt af van case)

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Onlangs weten te verkrijgen via Megekko voor 670 euro toen de kaart op voorraad was.
Voor referentie: Kom van een Sapphire RX580 Pulse 8GB vandaan, en speel op een 1440p 144hz scherm in combinatie met een Ryzen 5 2600 processor.

Mijn eerste bevindingen met deze kaart zijn goed. Ik heb een handvol games uitgeprobeerd afgelopen dagen. Control, Metro Exodus, Total War Warhammer 2, Control en Borderlands 3. Het is een totaal nieuwe beleving en fijn om games op max settings te kunnen zetten en nog steeds op 60+ fps te blijven, soms boven de 100. Raytracing Exodus en Control werkt overigens ook prima en kan wederom 60+ fps vasthouden. Control uiteraard wel in combi met DLSS, maar ziet er nog steeds prachtig uit.

Ondanks dat het een vrij nieuwe product is, geen problemen gehad nog met compabiliteit, instabiliteit of crashes.

Temperatuur en geluid:
Kaart is uitzonderlijk stil & koel in verhouding met wat ik gewend ben. In mijn case (NZXT h500) blijft de kaart op zo'n 65C onder volledige belasting. Ook al draaien fans, het geluid blijft acceptabel en lang niet zo luid als mijn vorige kaart. Zeker niet hoorbaar door een koptelefoon heen. In een case met betere airflow zou ik nog betere resultaten verwachten.

Power consumption:
Volgens GeForce Experience performance tool: Idle power consumption slechts zo'n 10 tot 15w, wat minder dan de helft is van de RX580 voorheen. Onder load kan consumptie oplopen tot 250w. Het lijkt een stukje hoger dan standaard 3070, maar dat zal liggen aan dat dit een OC model betreft.

Afmetingen:
De kaart is zeker niet de kleinste, maar in verhouding met de performance en sommige andere kaarten uit de 3070/3080 lijn kan het wel erger.

RGB:
RGB logo lijkt out of the box gesyned met het Aura profiel op mijn moederbord, hier heb ik verder nog niet de moeite genomen om dit verder te tweaken of uit te proberen. Transitie tussen kleuren is beetje matig en gaat niet super vloeiend. Een vaste kleur is echter prima.

Enige echte quirk die ik ben tegengekomen is dat de display outputs net te hoog gepositioneerd zijn, waardoor kabels net niet lekker kan aansluiten zonder in contact te komen met het metaal tussen de pci slots. Al zal dit eerder een gebrek van mijn case zijn, dat de PCI slots net te small zijn, dan een probleem van de kaart zelf. Al heb ik dit probleem niet met andere kaarten gehad. Ik zal een keertje de openingen van de case moeten slijpen voordat ik meerdere uitgangen kan gebruiken.

Al in al, denk ik dat het voor de prijs een prima koop is. Vergelijkbare performance aan de 2080TI van vorige generatie, maar voor een aanzienlijk lagere prijs.

Heb jij ook een Gigabyte GeForce RTX 3070 Gaming OC 8G?

Hoi!

Ik heb ook een 3070 Gaming OC en een R5 2600. Ik haal geen goede performance in bijvoorbeeld Warzone (~100 FPS); moet hoger zijn dan dit. En battlefield 5 ligt rond de 110 FPS average. Ook een Shadow of the Tomb Raider benchmark met alles op ultra komt uit op 85 FPS average (veel te laag). Ondervind jij ook deze problemen of weet je wat het misschien kan zijn bij mij?

Alvast bedankt,

Damiën
Lijkt ongeveer in lijn met de performance die ik ervaar met Shadow of the Tomb Raider, al had ik met Raytracing aan nog wel stuk minder FPS. Met Raytracing uit zat ik geloof net iets hoger, maar ook ergens in de 90, dus niet veel hoger. Warzone speel ik niet, dus daar kan ik niet veel over zeggen. Ik zou wel een keertje Battlefield 5 kunnen herinstalleren en kijken wat daar uit komt.

Wat wel kan met de R5 2600 is dat deze de 3070 enigzins bottlenecked, wat dan vooral merkbaar zou moeten zijn op de hogere FPS. Daar ben ik behoorlijk zeker van, maar hoeveel exact, dat weet ik niet. Ik verwacht binnenkort een upgrade te maken naar een 5800x. Als ik de gelegenheid heb zal ik wat before & after benchmarks maken om te vergelijken hoeveel een CPU bottleneck inderdaad een factor is.