iRiver U10, 1GB (USB 2.0) Review

Nox 3 mei 2006, 712 views

iRiver U10, 1GB (USB 2.0)

Pluspunten

• instelmogelijkheden zeer uitgebreid
  • kleiner dan verwacht
  • goed bedienbaar

Minpunten

• scherm heeft reflectie
  • gevoelig voor vette vingers

Geluidskwaliteit Score: 5
Featureset

Hij is zeer uitgebreid qua mogelijkheden om uit te breiden. Je kan er bijvoorbeeld een dockingstation bij gebruiken. Dat is niet alleen een lader maar je krijgt er ook een afstandsbediening bij. Helaas is er geen afstandsbediening met draad tussen de dopjes en de speler mogelijk. Het geheugen is ook niet uitbreidbaar.

Beeldkwaliteit

Het scherm spiegelt veel, maar is wel zeer scherp en kan vrij helder gezet worden. Het is helaas ook gevoelig voor vieze vingers, maar ik gebruik alleen de uiterste randjes, dus op het scherm zelf merk je weinig.

Geluidskwaliteit

Je kan zeer veel instellen, een 5-bands equalizer en er zijn nog tal van snufjes die in meerdere trappen in te stellen zijn. SRS is bijvoorbeeld in te stellen met 10 trappen.

Ook is er een boost functie die ik uit heb staan, maar je kan er bijvoorbeeld lage of hoge tonen mee boosten. Dat werkt best goed overigens, alleen kan ik met de equalizer al redelijk wat.

Bouwkwaliteit en afwerking

Dit viel gelijk al goed op. Het spelertje voelt een beetje zwaar en stevig aan. Als je de lock knop inschuift worden te randtoetsen geblokkeerd, dus ook geen geklik in je broekzak. Echt geniaal gedaan.

Ergonomie

het bladeren werkt prettig, de schuifsnelheid is in te stellen, maar daar doe ik niet veel mee. Hij reageert niet helemaal supersnel, maar ook niet te langzaam om het hinderlijk te vinden. Bovendien ben ik met geen enkele mp3 speler meer dan 1 minuut per dag bezig in het menu te bladeren. Geen enkele mp3 speler vond ik tot nu toe echt een lekker menu hebben. Een zen touch niet, en ook een aantal goedkopere spelertjes.

Uitbreidbaarheid en veelzijdigheid

Je kan er veel mee doen, er zit een wekker op icm het docking station, flashgames, plaatjes, filmpjes, het past er op. teksten kunnen overigens ook gebruikt worden. Indien je wmp10 gebruikt kan hij als datastickje voldoen, maar geen ervaring mee gehad op dit moment.

Mobiliteit en accuduur

Hier heb ik tot op heden geen ervaring mee.

Klein en krachtig spelertje. Je ziet hem op foto's en denkt dat hij zeer groot is, maar hij is eigenlijk erg klein. Je kan er veel mee doen. Het geheugen is 1GB maar ook 2GB is mogelijk. Ik vind 1 GB voldoende dus daar hoor je mij niet over klagen.

Heb jij ook een iRiver U10, 1GB (USB 2.0)?