WD TV Mini Media Player Review

Stevanov 19 augustus 2010, laatste update op 19 januari 2017, 5.919 views

WD TV Mini Media Player

Onderstaand verhaal is op het moment dat je dit leest overduidelijk achterhaald. Als je het product nog kan kopen raad ik het af, de gemiddelde televisie heeft de functionaliteit van dit product inmiddels al ingebouwd zitten.

Pluspunten

• Klein (makkelijk te vervoeren, opbergen etc.)
  • Alles behalve zwaar
  • Gemakkelijk in gebruik en installatie
  • Mooi desing
  • Goedkoop

Minpunten

• Tot 720p voor de meeste bestandsformaten
  • Geen Lan (kan nadeel zijn)
  • Geen Hdmi (kan nadeel zijn)

Geluidskwaliteit Score: 4

De behoefte om films en series in hoge kwaliteit in de woonkamer te kunnen kijken wordt steeds groter. Dus zien we tegenwoordig steeds meer mediaspeler op de markt verschijnen. Want geef toe, je computerschermpje en speakersetje kijken toch net ff minder lekker weg dan je HD-tv en 5.1 surround set. Om kennis te maken met mediaspelers besloot ook ik een mediaspelertje aan te schaffen. Ik begon in de pricewatch te zoeken naar een leuke mediaspeler. Maar waarom deze? Omdat het zo'n beetje de goedkoopste is. Je moet ergens beginnen. Het is me tot nu toe prima bevallen, maar ik begin steeds meer dingetjes tegen te komen die beter hadden gekund. Dit is waarschijnlijk ook de reden waarom het ding in relatief korte tijd van ongeveer 70 euro, naar de 20 euro die ik er voor betaald heb is gezakt.

Waarom
Zoals ik net ook al zei, de WD TV Mini is goedkoop. Maar ook klein, en dat was 1 van de dingen die ik toch ook wel graag wou. Omdat ik het ook wel mee zou willen nemen voor een film avondje bij een kennis o.i.d., en dat kan mooi want het apparaat is super klein. Voorheen gebruikte ik wel eens mijn Xbox 360 als ik een filmpje wou kijken op mijn TV, het nadeel alleen is dat de Xbox niet in de woonkamer staat, maar op een andere kamer aangesloten op een TFT scherm. En dat is nogal een gezeul. Groot apparaat, grote adapter, snoeren, en dan ook nog netwerk kabels door de woonkamer slepen. Niet echt praktisch. Dat brengt me gelijk op het 2e; ik had geen behoefte aan een netwerkaansluiting op het apparaat omdat ik geen internet aansluiting heb in de woonkamer(tenzij het draadloos zou zijn, maar dan zitten we weer in een andere prijsklasse). En de TV Mini heeft dit dus ook niet.

Wat zit er in de doos
De volgende dag stond de postbode voor de deur met een groot pakket van Azerty. Eenmaal opengemaakt is het vooral een enorme berg piepschuim vlokken. Ergens daar tussenin zit en heel klein doosje. Mijn eerste gedachte was; "Is dit alles?". Maar ja, meer zat er niet in. Het doosje is 15x9x14 (LxBxH).

In het doosje zelf vinden we:
[list]
• De WD TV Mini zelf
• Infrarood afstandsbediening (batterijen meegeleverd)
• Adapter met afneembare stekker (kan handig zijn als je het ding mee op reis wilt nemen wat ik ook gedaan heb)
• Composiet AV kabel
• Component AV kabel
• CD Met handleiding en wat media om het apparaat uit te proberen
• Wat papieren (garantie, quick start guide etc.)
[/list]

Het apparaatje zelf is zoals gezegd, behoorlijk klein.
Net iets hoger dan 2 cm en 9 bij 9 cm groot.
Ook het design spreekt me erg aan, vergelijkbaar aan de WD Desktop elements harde schijven heeft het een matte bovenkant (die op de fotos glinsterend lijkt, dit komt echter door het licht), en een glimmende zijkant (die overigens wel vette vingers aantrekt).
Aan de voorkant is het WD logo heel discreet aangebracht. Links en rechts van het logo vinden we een blauw power lichtje en een usb lichtje wat opbrandt als er een usb apparaat wordt aangesloten. Als het deze niet branden zou je denken dat ze er niet zijn, ze zijn dus erg mooi weg gewerkt. Even als de IR ontvanger die hier ook ergens verstopt zit.

Aansluitingen
Aan de zijkant van het apparaat vinden we één USB aansluiting (hier kan eventueel een hub op aangesloten worden als je meerdere apparaten willen aansluiten).
Aan de achterkant vinden we een 12 Adapter aansluiting.
Een S/PDIF, Toslink (optische) audiopoort
En twee ingangen voor de Composiet en Component kabels.
Ook zit er een verzonken reset knopje (deze heb ik gelukkig nog niet hoeven gebruiken).

Mini in actie
Aansluiten gaat gelukkig heel simpel. Adapter aansluiten en de 2 kabels voor het beeld (overigens kan je ook er voor kiezen om alleen de Composiet AV kabel te gebruiken zodat ook oudere tv's gebruikt kunnen worden. Eventueel zou je nu nog de Optische audio kabel aan kunnen sluiten maar die heb ik niet. Het gehele process zou makkelijker geweest zijn als het apparaat een HDMI aansluiting had gehad, maar dan zou het weer niet op oude tv's werken.

Als je het apparaat aangesloten hebt is het klaar voor gebruik. Als je het apparaat aanzet voor de eerste keer zie je eerst een scherm waar je kan kiezen tussen Composiet AV en Component. Het apparaat is binnen 10 seconden opgestart waarna we in het hoofdmenu terecht komen. Als je vervolgens een Harde schijf of USB stick aansluit ziet het apparaat dit vrijwel meteen en kunnen we meteen beginnen met de boel afspelen.
Maar eerst heb ik even rondgeneusd in het instellingen menu. Hier kunnen zaken ingesteld worden zoals taal, standaard ondertitel taal, standaard lettertype grootte, herhalingsmodi, videoinstellingen etc. Ook is er een optie om de firmware te updaten. Die heb ik dan ook gelijk gedownload van de website van WD, op een usb stick gezet, en geïnstalleerd op de Mini. Dit alles ging snel en makkelijk. En nu ondersteunt het apparaat meer bestandsformaten en ondertitelingsbestanden.

Op het plaatje kan je zien dat er een 5tal knopjes zijn, voor film, muziek foto's een filebrowser en het instellingen knopje.
Als je video selecteert krijg je een nette lijst met alle aanwezige videobestanden, als je de "cursor" op een bestand plaatst krijg je rechts een live preview van de film te zien, samen met wat bestandsinfo, dit alles werkt snel, soepel en goed. Het afspelen van de bestanden zelf gaat ook super. Hoge framerate, goede kwaliteit. Opties om ondertiteling te veranderen, doorspoelen, audiokanaal veranderen en zelfs inzoomen etc. Je kan ook een popup oproepen om te zien hoe lang je film nog duurt.
Kortom, video afspelen gaat prima tot 1080i en de meeste populaire formaten zijn ondersteund. Maar er zit een addertje onder het gras. Dit geldt alleen voor .rm/.rmvb. De meeste andere populaire formaten zijn maar tot 720p en 30fps. Hier laat de Mini dus een steekje vallen. De videokwaliteit is goed genoeg voor mijn eisen (oud familiefilmpje of een geripte dvd), op mijn HD ready tv. Maar ik kan me voorstellen dat iemand die waarde hecht aan zijn FULL HD content hier dus niet op zit te wachten.

Het muziek menu is praktisch identiek aan het video menu. Links een lijst bestanden en rechts (waar bij video een preview van de film was) de muziekspeler, die albumcover en bestandsinfo laat zien. Ik heb dit echter nog niet intensief getest, en ben het ook niet van plan te gebruiken.

Als je het foto menu opent krijg je een zooi tiles voor je neus waarvan mij niet helemaal duidelijk is in welke volgorde ze staan, dit is erg onhandig bij grote aantallen foto's. Zo heb ik een harde schijf van 1 TB die vol staat met foto's gerangschikt in mapjes. De mini gooit deze echter helemaal door elkaar heen. Ik gok dat ie ze op een of andere manier sorteert. Dit brengt me tot de filebrowser, die laat een mappenstructuur zien zodat ik wel gewoon makkelijk de foto kan zoeken die ik wil zien (er is ook een zoekfunctie met on screen toetsenbord). Als ik de foto uiteindelijk gevonden heb kan ik inzoomen, draaien, en een slideshow kijken. Er zijn verschillende overgangen te kiezen en het werkt verder goed en snel.

Compatibiliteit
Zoals ik al zei ondersteunt het een leuk aantal bestandsformaten, meer dan er op de website staan aangegeven, nadeel is alleen dat niet alle bestanden tot full HD ondersteund worden.
Op pagina 61/70 van deze handleiding kan je zien welke bestanden, containers, en codecs. En tot welke resolutie en framerate.

De mini met een heineken cassetestick (2gb)
Ook ondersteunt het apparaat alle usb apparaten die ik er tot nu toe op getest heb; Een Western Digital Elements Desktop 1TB Zwart, een 2.5" laptopschijf in een el cheapo behuizing die zijn stroom van de TV Mini krijgt en verschillende USB sticks. Volgens WD kun je er ook een usb hub op aansluiten zodat je meerdere apparaten kan aansluiten. Dit heb ik echter niet kunnen testen omdat ik geen hub heb.

Heb jij ook een WD TV Mini Media Player?

ik heb hem nu een week in mijn bezit, hij was dus opeens 38 euro geworden bij mycom (volgens de verkoper waren alle ict producten nu duurder, zal wel een sinterklaas/kerstsmoes zijn). Bij 1 webwinkel met slechte reviews wat goedkoper, maar met de verzendkosten erbij. Jammer dat hij opeens zoveel duurder geworden is, maar ook voor 39 euro nog echt zijn prijs waard.

Heb er al veel mee gekeken, werkt echt uitstekend. Als nadeel zou ik nog zeggen dat de kabels wat kort zijn (voedingskabel en av kabvel). En de afstandsbediening vind ik wat klein en ik had liever een grotere gehad waar je gelijk ondertiteling aan/uit op kon zetten zonder even naar het menu te gaan. Dat laatste werkt ook wel snel, maar is een stapje extra. Maar dan kon hij niet meer in een klein doosje denk ik, designers keuze dus.

Verder niets dan lof, dankzij deze review een mooi apparaat binnen en ik heb er echt spijt van dat ik hem niet maanden eerder gekocht heb, waarom ik nog met dvd's werkte is mij een raadsel.

Bij een grotere tv zal ik zeker eerst naar een Western Digital media player gaan kijken.

En mooie usb stick op de foto hierboven, zijn die usb sticks nog ergens te koop?

[Reactie gewijzigd door Dikkiedikdik op 25 september 2010 11:43]

Leuk dat je even wat laat horen :)

De Adapterkabel had naar mijn idee ook nog wel wat langer gemogen, av kabels zijn prima voor mij aangezien ie naast de tv staat.
Ik vind de afstandsbediening echter wel fijn, niet te veel knopjes, en de subtitels zijn vrij snel onder het options knopje te vinden. Ook omdat dit afstandsbediening nummer 5 is is het wel lekker dat ie ff een slagje kleiner is, maar das een kwestie van persoonlijke mening.

De usb stick die je op de foto ziet heb ik ooit bij een sixpack bier gekregen, ze waren toen ook op de site van Heineken te koop, nu ook nog wel, maar alleen met speciale punten. Mischien heb je geluk als je op marktplaats oid zoekt. Het is een Heineken casettestick. (na eventjes op marktplaats te zoeken naar 'heineken usb' kreeg ik al een aantal hits)
Ik zal marktplaats eens afstruinen, bedankt voor de tip.

Ik heb inmiddels ook een western digital passport gekocht. Ik had een behuizing voor een 3.5 inch harde schrijf, hele dag bezig geweest er series op te zetten en toen aan de western digital mini gekoppeld en hij herkende hem niet :( , maar hij doet op mijn pc ook vaak lastig en volgens mij is hij gewoon brak (was ook goedkoop).

De 320 gig western digital passport 2.5 inch schrijf doe het perfect met dit apparaatje.
Bedankt voor de review. Ik heb dit apparaat ook 1 dag gehad, bij het spelen van een DVD, en dan bij het inlezen van het volgende VOB bestand, was er een korte hapering in het beeld. WD gebeld, en die gaven aan dat dit normaal was. Triest. Meteen de mini weg gedaan. Had ik een brak apparaat of heb jij die hapering ook? (inmiddels een Asus O!Play, fantastisch apparaat maar dat terzijde)
Ik heb nooit haperingen ervaren met de Mini, ook niet bij vob bestanden. Het eerste wat ik gedaan had toen ik het apparaat kreeg was de nieuwste firmware erop zetten. Misschien heeft het daar iets mee te maken.
Afijn, je het nu wel een apparaat met meer mogelijkheden, en een LAN poort.
Ik heb deze ook 2 weken geleden gekocht n.a.v. jouw review. Ik heb er nog 32,90 geloof ik voor betaald bij mycom, en dat is hij zeker waard.
Dvd's in formaat .vob en .iso speelt hij perfect, avi is ook geen probleem. Alleen hij moet .mkv tot 720p ondersteunen, echter een 720p .mkv start hij niet eens en lagere resoluties .mkv speelt hij wel maar loopt hij naar +/- 30 sec vast. Dat vond ik jammer aangezien je tegenwoordig series vaak als mkv tegen komt. Ik weet dat in een mkv file verschillende codecs kunnen zitten en het dus daarvan afhankelijk is, maar ik heb nog geen één mkv goed kunnen kijken.
Verder heb ik niks aan te merken, prima product.
gelukkig zijn bijna alle series op een paar exotische dingen na in xvid ook voorhanden. De duurdere variant van deze mediaplayer kan wel goed met mkv bestanden overweg, maarja... 60 euro duurder.

Dat hele mkv ondersteuning is volgens mij wat nep. Maar xvid doet hij echt uitstekend. Zelfs nog fijner dan op de pc vind ik.

[Reactie gewijzigd door Dikkiedikdik op 27 september 2010 22:04]

Mooie uitleg, ik ga hem vanmiddag kopen. Helaas is hij wel duurder geworden :(

Eerst 32 euro (vorige week) en nu al 38 euro! Dus ga hem maar gelijk halen voordat hij nog duurder wordt.

Ik heb nog een ouderwetse tv, dus dit is een mooie beginnersoplossing.
Mooi om te horen dat ik iemand hiermee geholpen heb :)
Volgens pricewatch staat ie bij Redcoon voor zo'n 32 euro
Ik ga hem ook aanschaffen. Leuk, simpel dingetje om films/series te kijken op een ouderwetse beeldbuis TV... :)
Inmiddels 2 jaar later, heb nu de wd tv live streaming 3 2011 editie, ook een perfect ding. Deze stond bij mijn schoonouders, die hebben nu net een hdtv mediaspeler van mij gekregen en nu gaat deze naar mijn schoonzus.

Werkt verder nog perfect dit ding, was een goede koop.