Linksys WRT55AG (54Mbps, 4x 100Mbps, 1x 100Mbps) Review

_RL 3 mei 2006, 1.754 views

Linksys WRT55AG (54Mbps, 4x 100Mbps, 1x 100Mbps)

Pluspunten

• veel eigenschappen
  • ziet er 'mooi' uit, geen lelijk log apparaat
  • makkelijke installatie
  • bereik & beveiliging
  • stabiel (geen uitval)

Minpunten

• na het opslaan van een instelling wordt de router gereset. Je hebt dus een aantal seconden geen verbinding

Beheerbaarheid Score: 4
Sinds de aanschaf van de laptop van mijn vader hebben wij dit apparaat. Aangezien ik de enige ben die er iets vanaf weet, had ik de eer om alles te installeren en werkend te krijgen.

Het accespoint heb ik ontvangen in een ruime doos met voldoende accesoires. Een UTP-kabel van een meter, een bevestigingsplaatje en voldoende informatiemateriaal.

Na het aansluiten en installeren van het accespoint, dat zeer makkelijk is uitgelegd in de handleiding en de 'presentatie' op de cd-rom, stuitte ik op mijn eerste probleem. Ik kreeg het wachtwoord niet ingevuld. Het standaard wachtwoord bleek niet te werken. Met behulp van de laptop en een aantal onbeveiligde netwerken in de buurt heb ik gelezen dat het accespoint gereset moest worden. Eenmaal gedaan en de installatie kon verder.

Het gebruiks gemak van dit accespoint is subliem. Heel veel instellingen die je kunt maken, veel opties om je netwerk te beveiligen. Het beveiligen van je netwerk is een kwestie van inloggen op de routen, gegevens invoeren en klaar.

Het gebruik van antennes die je kunt draaien in elke gewenste richting (dit zal wel standaard zijn) is zeer handig. Je kunt het signaal immers richten naar de plek waar je je laptop het meest gebruikt. De verbinding is zeer goed (alle balkjes). Het accespoint staat op mijn kamer (1e verdieping) de laptop in de woonkamer.

Heb jij ook een Linksys WRT55AG (54Mbps, 4x 100Mbps, 1x 100Mbps)?

Maar wat is nou de meerwaarde van dit aparaat t.o.v. de standaard wrt54g? De 802.11a standaard is toch al een verouderd iets wat ooit in de states is gebruikt en al lang en breed is vervangen door 802.11g dacht ik....
Juist het feit dat de meeste apparaten de 802.11g band gebruiken, 2,5GHz, is een voordeel voor dit apparaat. 802.11a levert ook 54mbs maar dan op de 5GHz band. Die is veel rustiger en zo zul je minder last hebben van interferentie met andere gebruikers, je DECT of je magnetron. Je wireless kaartjes moeten dit alleen wel ondersteunen.
Daar had ik niet aan gedacht. Ik gebruik de 802.11g band en heb een magnetron en 3 DECT telefoon. Nog niks qua storing gemerkt.
De meerwaarde, geen idee eigenlijk. Wij hebben deze aangeschaft omdat er een leuke actie was, namelijk ongeveer dezelfde prijs als de wrt54g.

Je hebt wel gelijk, tegenwoordig heeft het merendeel van de laptops/draadloze netwerkkaarten de 801.11g band.
Ik weet niet hoe lang je de router al hebt, maar hij heeft met de standaard firmnware een aantal issues.
Ten eerste; de portforwards die je hebt ingesteld onthoudt hij niet. Erg lastig als je je eigen mailserver erachter hebt hangen. Het lijkt alsof alles goed staat, maar ondertussen komt er geen mail meer aan. Ook is ie niet statefull. Als ik m'n http verkeer tunnel vanuit m'n werk reset de connectie erg vaak. Een uptime hoger dan drie dagen heb ik dan ook niet gehad. Wat wel weer goed is, is de support van Linksys. Binnen 24 uur antwoord en een beta firmware gekregen en alle hinderlijke dingen zijn opgelost :)
ik heb ook resets maar ze zeggen er geen oplossing voor te hebben. ik heb 1.3 versie
kan je mij die firmware beta sturen ? voor wrt55ag
Geen probleem, maar waarheen?
Nou dat mag wel naar mij metalbm@hotmail.com aangezien ik ook van de leuke storingen heb.
Linksys geeft upgrade naar de laatste versie:
Linksys us: WRT55AG -> 1.67 11/20/2005 -> not right firmware.
Linksys nl : WRT55AG -> 1.30 ETSI 10/03/2005 -> draait ķe nu op echter VPN gaat niet goed....

Oh ja: Mijn xbox360 draait perfect via de A, laptop via G.
naamhier@hotmail.com

ding vliegt er steeds uit |:(

alvast bedankt
Dat probleem had ik ook, ik wilde hem van de 1.3 naar de 1.67 versie upgraden. Ik kreeg ook een foutmelding.

Graag zou ik ook die betafirmware eens willen proberen, met name de port-forwards liggen hier soms raar te doen.
Nieuwe firmware is geschreven in China echter deze ondersteund geen IPSec VPN.
Mijn '3com'-tje doet nu mijn VPN, deze linksys mag het losserwerk doen