Asus GeForce 7900 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI-I) EN7900GT Review

Stefan_D 4 mei 2006, 3.993 views

Asus GeForce 7900 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI-I) EN7900GT

Pluspunten

• Prestaties
  • Dual Link DVI
  • Beeldkwaliteit
  • Nvidia Drivers
  • Warmte (kaart blijft koel)
  • Stroomverbruik

Minpunten

• Meegeleverde Software
  • Geluidsproductie

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Featureset

In 1 woord, zeer compleet. 2x Dual Link DVI (als ik het goed had gelezen), 1x TV-Out. Ondersteuning voor zeer hoge resoluties, 256 GDDR3 geheugen... Voor zover de hardware, de software die door Asus meegelevert word is erg karig, je krijgt 1 spel erbij (Xpand Rally) en een standaard lading drivers en utilities op een CDtje. Hierdoor goed in plaats van zeer goed.

Prestaties

Systeem:
AMD Athlon 64 3200+
4x 512 MB Geil Value CL2.5 (2.5 - 3 - 3 - 6)
1x 80 GB WD ATA
2x 250 GB SATA Maxtor
Asus nVidia Geforce 7900 GT (natuurlijk =p)

Counter-Strike: Source
1600x1200 - 4x AA 8x AAF alles maxed Vsync AAN - 54,21 fps
1152x864 - 4x AA 8x AAF alles maxed Vsync AAN - 84,94 fps (Vsync op 85 Hz)

3DMark05 (@ 1024 x 768 0x AA Optimal AAF)
3DMark Score: 7429

3DMark06 (@ 1280 x 1024 0x AA Optimal AAF)

3DMark Score: 3680
SM2.0 Score: 1781
HDR/SM3.0 Score: 1753

Battlefield 2 @ 1600x1200 4x AA Maximum AAF, Alles op Max loopt nu vloeiend, zonder stotteren of schokken. Geweldig ziet dat eruit.

Meer benchmarks volgen mogelijk nog, onder andere Oblivion heb ik nog tot m'n beschikking.

Overclockbaarheid

Doe ik niet aan, dus geen mening.

Beeldkwaliteit

Zeer goed, geen artifacts te zien en de weergave van H.264 films is ook zeer mooi.

Modbaarheid

Doe ik niet aan, dus geen mening.

Driver- ondersteuning en compatibiliteit

Ik gebruik de laatste nVidia WHQL drivers, 84.21 en zoals altijd zijn deze stabiel en draaien alle spellen soepel en snel.

Warmte- en geluidsproductie

Temperatuur Idle: 45 C
Temperatuur Stressed (Na 3DMark): 51 C

De warmte die de kaart produceert valt heel erg mee, de geluidsproductie (jammer genoeg) niet, hij brult zonder problemen boven alles uit wat ik in mijn PC heb zitten, wat eigenlijk het enige minpuntje is aan deze kaart.
Stroomverbruik varieert (van het hele systeem) tussen de 60 en de 120 Watt, dus ik vind persoonlijk dat heel erg mee vallen. (gemeten met Watt-meter van de Thermaltake voeding)

Ik heb hem gekocht bij Challenge Computers voor 300 euro en ik kan zeggen dat deze kaart tot nog toe hele goede bang for buck oplevert.

Een razendsnelle kaart voor een lage prijs, gekoppeld aan een goede featureset (hardware matig dan) en natuurlijk SLI mogelijkheden. Een aanrader.

Edit 4 Mei: 2x 512 MB erbij gezet, 1600x1200 BF2 toegevoegd.

Heb jij ook een Asus GeForce 7900 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI-I) EN7900GT?

Wel apart dat hij idle zo warm is en stressed best meevalt. Het verschil is ook maar 6C :S. Heb je het wel goed gemeten? Wat is bij jou Idle en stressed? Stressed kan verschillend zijn, als ik 5 uur 3DMark06 in loops op 16001200 4AA draai is m'n kaart 85C, maar als ik 8 uur lang CoD2 op die settings draai is hij 92C. Idle verschilt ook enorm. Bij een boot is m'n kaart 38C en in als ik m'n kaart in 2D (windows) zonder iets aan een uurtje laat draaien is m'n kaart 48C.
Ik vond het persoonlijk ook al raar dat hij zo 'warm' werd idle, zeker aangezien er 2 120 MM fans zitten te zuigen en een 92 MM fan zit te blazen, maar goed... Ik heb de Idle temperatuur gemeten ongeveer een half uur nadat ik mijn PC aan had gezet, zonder verder bijzondere dingen gedaan te hebben... En nu, 's middags om 12:02 (een goede tijd om wakker te worden) is de kaart alweer 46 C, maar het word wel warmer in Nederland :7
(gemeten met Nvidia Control Panel)

Stressed temps ook gemeten met de control panel, na 3dMark05, 3dMark06 en de CS: Source stresstest.
ik wil deze kaart voor mun nieuwe pc die ik over 2 maandjes ga halen. alleen bij een aantal winkels waar ik had gekeken is de levertijd onbekend, en ik heb geen zin om een maand te wachten. heb er het liefst 1 van asus of XFX.

to the point
nette survey
Challenge Computers heeft als het goed is nog steeds als levertijd 2-5 werkdagen (daar heb ik die van mij vandaan)
Onze levertijd bedraagt standaard 2-5 werkdagen, mits voorradig bij onze leveranciers!

zegt challenge computers...
en naar mijn weten hebben zij vast geen andere leveranciers als alle andere winkels in NL..

voor de rest een nette survey... je gaat niet overal diep op in, maar toch voldoende.. jammer dat je niets gaat proberen met overclocken, ik heb gehoord dat hij erg goed overclockbaar is..
Wat bij mij dus neer kwam op 2 werkdagen ;-). Ik heb overigens wat resultaten toegevoegd van BF2 (dan wel zonder FPS)... Ben steeds tevredener over het kaartje. }>
persoonlijk vind ik die software maar bullshit, betaal je alleen maar meer voor. Ik zou het niet als een negatief iets zien..
Je betaalt er soms 10 euro meer voor, voor 3-4 spellen van 50 euro / stuk. Dus persoonlijk vind ik de software het wel waard... Let wel op, het is zo'n beetje het enige minpuntje wat ik kon vinden.. Na nog eens 2 uur gamen is m'n kaart niet boven de 49 graden gekomen. :o
Ik wordt alleen gek van alle verschillen per 7900 GT, er zijn meerdere modellen met verschillen, ook prijzen van 300-375 euri zowat, maar wat is nu echt zijn geld waard en wat niet :?
Dit Asus model is een 100% reference kaart, alsin - er zitten geen verschillen tussen dit bord en het originele model. Onder andere XFX en E-Vga leveren standaard overclocked modellen, respectievelijk "Superclocked" en "XXX" of "eXtreme" genoemt. Het is de vraag of je extra geld wilt betalen voor een van te voren overclockt model als je het ook zelf kunt doen, maar goed, die keuze is aan jou.
Een razendsnelle kaart voor een lage prijs

Jammer dat je hem niet overclock .
Had wel eens willen zien hoe hij zich dan houd ten opzichte van andere kaarten.
ik had gekeken bij azerty , en informatique