Tyan Tiger K8WE S2877ANRF, Crush K8-04 Pro (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA-II, RAID, 1394) Review

FooLsKi 6 december 2006, 646 views

Pluspunten

• Na POST razendsnel
  • Goed uitbreidbaar door 6 PCI-sloten
  • Meer dan genoeg bijgeleverde accesoires

Minpunten

• Tot nog toe geen nVRAID i.c.m. Maxtor S-ATA II hdd's
  • Na powerknop duurt het +/- 20 sec. voordat POST-scherm opkomt (of voor je het Tyan splash scherm ziet)
  • Ruime case met ATX-layout nodig of hele dunne vingers; omdat dit een ATX-bord is met 2 sockets zit alles 'op elkaar gepropt'

Layout Score: 4
Na een tijdje wikken en wegen en veel ori๋nteren besloot ik om een dual Opteron systeem aan te schaffen voor een leuke tweede pc die met de tijd dienst gaat doen als o.a. HTPC (ik hou van overkill :9). Ik had een hoop goeie dingen gehoord en gelezen over Tyan dus daar had ik mijn zinnen op gezet. Het moest wel allemaal budgettair verantwoord zijn aangezien het geld me niet op de rug groeit en het moest een beetje 'future-proof' zijn. De S2877 ANRF is ้้n van de goedkopere Tyan bordjes met 2x socket 940: budgettair verantwoord. ;)
Nadat het bord eindelijk leverbaar was (Tyan houdt er volgens de leverancier van om ruimschoots van tevoren borden aan te kondigen), was het tijd om te gaan bouwen. Ik heb al vaak zat pc's in elkaar 'geprutst' en ook deze zat vrij snel in elkaar. Gelukkig heeft Tyan van elk mobo een handleiding met schema's en al online staan want het schema in de doos was van een volkomen ander mobo, net als het IO-shield en de driver-CD. De verkeerde handleiding en CD waren geen probleem, op de Tyan site kan je alles vinden. Een niet passend IO-shield is iets problematischer ;)
Na wat heen-en-weer gemail met de leverancier kreeg ik de tip zelf maar contact op te nemen met Tyan zelf. Na twee weken kreeg ik dan eindelijk antwoord van ze. Zodra ze weer S2877 borden in huis hadden zou ik de spullen thuisgestuurd krijgen. Geduld is een schone zaak en ook zonder IO-shield is een pc te gebruiken, er zal hooguit wat extra stof naar binnen komen.
Alles draaide perfect (2x Opteron 244, 2x512MB Samsung ECC reg, Audigy 2 Platinum eX, Club3d X800RX, MCE 2005, Hitachi Deskstar 160GB) totdat ik het onzinnige idee kreeg om er 2 Maxtor 250GB hdds in te zetten en nVRAID te gebruiken. Ik dacht/hoopte dat een nForce Pro chipset niet dezelfde problemen zou hebben als de nForce4 chipset, maar helaas.
Gelukkig kreeg ik van Tyan vrij snel reactie op mijn mail voor support omdat ze nog geen nieuwere BIOS voor de S2877 op hun site hadden staan. Ik kreeg een beta aangeraden (v1.04) maar die was ook niet helemaal je-van-het. Nu zag mijn systeem wel m'n 2 Maxtors (met v1.03 was het maar hopen dat 'ie ze allebei zag) maar nog geen nVRAID. Na nog een mailtje was er een nog nieuwere beta van v1.04 waarin een hele hoop verbeteringen zouden zitten. Die gedownload en weer geflashed, m'n uit optimisme gekochte 3e Maxtor 250GB erbij geprikt en... Geen Maxtor te zien in BIOS *zucht*. Ik ben nu weer teruggegaan naar de 1e beta van v1.04 zonder nVRAID omdat die wel stabiel is.
Zodra ik weer een nieuwere BIOS heb zal ik de review wat aanpassen waar nodig.

Update 6-12: ik heb in de tussentijd nog een aantal keer een nieuwe BIOS geprobeerd maar elke keer ben ik weer teruggegaan naar de 1e beta van 1.04. Deze draait op mijn systeem het meest stabiel. Het bord is ook al een keer teruggegaan naar Tyan omdat de NB er de brui aan had gegeven. Het begon met een falende USB-poort, diverse piepjes en Tyan die beweerde dat het geheugenproblemen zouden zijn. Nadat ze de NB hebben vervangen draait mijn systeem weer als een zonnetje, ook onder Vista RC2 x64 :)

Heb jij ook een Tyan Tiger K8WE S2877ANRF, Crush K8-04 Pro (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA-II, RAID, 1394)?

Hi,

Niet vervelend bedoeld maar je review gaat alleen maar over je problemen, maar niet in combinatie met je toegekende scores. Mischien is het handig als je een scheiding maakt tussen de onderdelen waar je scores aan toekent, want ik moest steeds omhoog scrollen om te kijken wat je over welk onderdeel nou voor score had toegekend, maar de waarom? Het wordt zo niet echt duidelijk namelijk.
Als ik daarnaast ook al je problemen lees vind ik nog dat je te hoge score geeft. Je geeft op sommige vlakken 4 out of 5 en je algemene ook.

Als ik een bord (welke bord dan ook) op deze punten en ervaringen zou moeten beoordelen komt het geheel niet hoger uit dan 2 out of 5: en dus onvoldoende, want dat is het in feite toch ook: geen werkend raid, pas na 2 weken reactie, opgesomde oplossingen van de fabrikant " slaan nergens op" (lees; helpen voor geen meter en er lijkt maar wat geroepen te worden), gaat in not time kapot (nieuw bordje).

Dan heb je zo eigenlijk alle belangrijke punten beoordeeld: met een negatief advies.

Punt is dus waarom het borjde dan i.ig. positief of voldoende beoordeeld wordt door jouw :?
Had je niet beter stukje voor stukje kunnen schrijven.?
Nu komt er veel info op ons af maar echt duidelijk is het niet .

Iets de geest van de survey zelf.

Prestaties

Compatibiliteit

Betrouwbaarheid

Etc etc.
En dan overal een stukje bij schrijven. ;)