AC Ryan Playon!HD Mini Review

Roit 20 juli 2010, laatste update op 20 juli 2010, 5.725 views

AC Ryan Playon!HD Mini

Pluspunten

• Speelt alles maar dan ook alles af
  • Klein, compact, portable
  • Stil
  • Ontvangst afstandsbediening

Minpunten

• Handleiding, of wat daarvoor moet doorgaan
  • Resolutie menu's
  • Shortcuts naar radiostations en netwerklocaties werken matig

Geluidskwaliteit Score: 4
Al een tijdje was ik op zoek naar een nieuwe mediaplayer om in combinatie met mijn NAS (ReadyNas Duo) media te streamen. Soms na lang zoeken naar de beste prijs/kwaliteitverhouding viel mijn oog op de PlayOnHD mini.

Dit apparaatje oogt wonderlijk klein en bied toch veel aansluitmogelijkheden in combinatie met een aantrekkelijke prijs. In feite bleek het apparaat zo klein en licht dat het nog even puzzelen om te voorkomen dat de lan- en powerkabel door hun gewicht de mediaplayer van zijn plaats trokken. Vanwege het ontbreken van een HDD is een fan niet nodig dus de geluidsproductie is 0 db.

{Edit} De speler was bij het schrijven van deze review bijgewerkt tot versie r3875.

Algemeen

Zoals gezegd levert de PlayOnHD mini een zeer compact apparaat op in een stevig aanvoelende behuizing. Het front is overzichtelijk met niet meer dan de naam van de mediaplayer die via led-verlichting de status aangeeft en een simpele power-button. Die laatste heeft overigens niet zoveel nut. De mediaplayer bedienen zul je toch via de afstandsbediening moeten doen.

Deze afstandsbediening is compact, heeft een zeer goed signaal en is netjes via kleurcode's ingedeeld zodat je niet lang hoeft te zoeken naar de juiste toets. De indeling van de knoppen is wat ongebruikelijk. Normaal zitten play, pauze, forward, skip forward etc. bij elkaar gegroepeerd, zo niet bij deze remote. Nadeel is hier vooral dat de stop- en playknop erg klein zijn uitgevoerd.

Aansluitmogelijkheden

De PlayOnHD mini kan op de TV aangesloten worden via HDMI, Composiet of Y/Pb/Pr. Er is een optische audiouitgang aanwezig. Gebruik je geen externe versterker dan is de PlayOnHD zo vriendelijk om het signaal te downmuxen naar stereo.

Naast 2 USB aansluitingen is er nog een 100/10 Mbit netwerkaansluiting. Dit is een pas uitgekomen apparaat, waarom geen gigabit ?

Op de USB poorten kunnen kaartlezers of externe HDD's aangesloten worden. Met een externe HDD kan de mini omgetoverd worden tot NAS. De fabrikant belooft in latere firmware versies de mogelijkheid tot downloaden via BitTorrent mogeljik te maken, maar vooralsnog is dat toekomstmuziek en eigenlijk niet waar dit apparaat voor is bedoeld.

Afspeelmogelijkheden

Hierover kan ik kort zijn. Ik moet nog iets tegenkomen wat hij niet af wil spelen. De fabrikant belooft ook het e.e.a. op dit gebied maar dan moet je altijd maar afwachten hoe dat uitpakt. AC Ryan maakt zijn belofte echter volkomen waar. ISO bestanden, DVD folders, Matroska container files, MP3, etc. speelt allemaal moeiteloos af in een superieure beeld-/geluidskwaliteit.

Wat wel een minpunt vormde was de eerder genoemde 100/10 Mbit poort. Bij het afspelen van Matroska files in x264 formaat (720p HD) leek het beeld af en toe heel licht te schokken. Kennelijk was de hoeveelheid data voor deze stream net de grens van wat de netwerkkaart aankan. Via een externe HDD speelden de bestanden zonder dit fenomeen af. De NAS is aangesloten via Cat6 op een gigabit switch en werd zelf nauwelijks belast dus ik sluit uit dat het probleem hier lag.

Bediening

De mini heeft een erg simpel menu waar de gemiddelde gebruiker snel mee overweg kan. Smaken verschillen, maar jammergenoeg heeft men gekozen voor een zwart thema met een beroerde resolutie en een lettertype wat in sovjet-rusland beter op zijn plaats zou zijn geweest dan anno 2010. Je krijgt het gevoel dat je naar een spelcomputer uit het Pong tijdperk kijkt.

De setup is zeer eenvoudig en overzichtelijk met mogelijkheden om de resolutie in te stellen, netwerksetup, beeldcorrectie en al wat gebruikelijk is. Indien een HDD is aangesloten via USB kan hier de NAS functionaliteit ingeschakeld worden.

Verder bied de mini onder andere de optie om te browsen naar media, een media library te bekijken, internet radio af te spelen en sites als picasa, flickr etc te bezoeken. Bij de laatste categorie vond ik Youtube schitteren door afwezigheid. Jammer.

Het afspelen van internetradio werkt, maar het vinden van een zender is erg lastig. Vreemd genoeg boek je betere resultaten door het gewenste station case-sensitive in te voeren. Veel zenders vind de mini ook niet en er is geen optie om handmatig een weblocatie in te voeren.

Het browsen naar media gaat eenvoudig. Buiten DVD en USB (indien aangesloten) bestaat de optie om het netwerk af te zoeken via de optie "Netwerk" oftewel SMB, UPNP en NFS.

Bij de eerste en laatste optie kun je voor een gevonden locatie een shortcut maken. Jammergenoeg kun je de shortcuts niet hernoemen en <ip-adres>:/media/bittorrent/series had ik liever "TV-Series" willen noemen. Het is me niet gelukt om naar hetzelfde IP adres met een andere folder een tweede shortcut aan te maken. Kennelijk kan dit niet en daarmee is de optie voor mij in ieder geval waardeloos geworden.

Via UPNP blader je het snelst naar je media toe. Maar indien je een DVD folder of ISO bestand afspeelt kun je het menu niet meer bedienen en is het instellen van audiotracks of ondertiteling niet meer mogelijk. Deze optie zal dan ook de minst favoriete worden, behalve voor MP3 en foto's.

Handleiding

Het maken van snelkoppelingen, het werken met internetradio en media als ook de afstandbediening was even puzzelen. De handleiding was hierbij van geen enkele waarde en ik vraag me dan ook af waarom men ervoor heeft gekozen geen goede handleiding op CD mee te leveren of gewoon te verwijzen naar het internet voor een goede instructie. Met wat AC Ryan aan handleiding aflevert maak je geen enkele categorie gebruikers blij. Gelukkig is er via de forums voldoende hulp en instructie beschikbaar.

Update naar aanleiding van reactie A.C. Ryan

Ik had een aantal vragen en opmerkingen voorgelegd naar aanleiding van mijn bevindingen aan de helpdesk van A.C. Ryan.

Zij geven aan dat via NFS het mogelijk had moeten zijn om meer dan een shortcut in te stellen naar een device, zolang je meerdere shares aanmaakt. DIt werkt echter niet en men heeft het nu in onderzoek.

Verder is er een nieuwe firmware in ontwikkeling die reeds als beta beschikbaar is (r4312) die een hoop pijnpunten oplost.

- De mogelijkheid torrents te downloaden.
- Een mediajukebox functie (YAMJ)
- Een nieuw, gelikt uitziend hoofdmenu en een verbeterd lettertype in de menu's.
- Verbeterde zoekfunctie voor internetradio. Helaas nog altijd alleen shoutcasts.

Heb jij ook een AC Ryan Playon!HD Mini?

Voor alle mensen die een Gbit aansluiting wensen: Dit is een system on a chip.
De NIC zit in de grafische chip, in dit geval de realtek.
De kloksnelheid van deze chip kan de verwerking van Gbit niet aan, helemaal niet omdat deze ook nog 2 x USB moet verwerken en het beeldsignaal.
Er zijn chips die wel Gbit aankunnen, alleen is de trueput laag en haal je nooit de volledige bandbreedte.
100Mbit is voldoende voor standaard compressend HD materiaal( H/X 264 bv.)
Dank voor de toelichting. Ik vond het, zoals ik schreef, al zo jammer dat er een 100mbit NIC op zat, maar dit verklaart waarom

Overigens schrijf je dat je nooit de volledige bandbreedte haalt. Allicht niet. Zelfs een Cat.7 kabel haalt niet boven de 500 mhz. Het gaat bij de Gigabit aanduiding om de snelheid van de poorten zelf en de switch.
Maar toch haal je wel degelijk een behoorlijk hogere datatransmissie met een Gigabit NIC en Cat.5e of Cat.6 kabels.

Ik constateerde wel degelijk een verschil in beeldkwaliteit bij het afspelen van 720p, x.264 streams ten opzichte van het afspelen van dezelfde streams via USB waarbij de transmissie met 480 mbit plaatsvind.
Het lijkt me slim om de gebruikte firmware-versie in je review te vermelden. Zelf gebruik ik namelijk de laatste beta en daar zien de menu's er mijns inziens stukken beter uit. Ook is er support voor Thumbgen plaatjes ingebouwd, wat beter werkt dan YAMJ.

Verder kan ik me helemaal vinden in jouw opmerkingen.
Na aanschaf heb ik het apparaat direct bijgewerkt naar de laatste versie van de firmware, r3875. Na overleg met A.C. Ryan heb ik r4312 beta gebruikt.

Zoals in mijn update vermeld zien de menu's er idd stukken beter uit nu. Maar het blijft natuurlijk wel beta en uit de changelogs op te maken dat functies die met de ene beta verschijnen met de volgende weer kunnen verdwijnen.
Mijn ervaring is dat internetradio vaak problemen geeft, favourites die niet goed werken etc. dus als je dit belangrijk vind raad ik je aan om verder te kijken. Films afspelen gaat heel goed inderdaad.