Fujitsu-Siemens Amilo Pi (Core Duo T2300; 1GB; 100GB; DVD-/+RW; 15.4"TFT; WXP Home) Review

Hoicks 2 mei 2006, laatste update op 15 juli 2008, 1.430 views

Pluspunten

• Sterke dualcore cpu
  • 1024MB geheugen
  • ATI X1400GPU met 128MB dedicated VRAM
  • Goed scherm
  • Stevige behuizing

Minpunten

• Lage accuduur
  • Warmteontwikkeling

Ik ben al een behoorlijke tijd op zoek naar een leuke laptop voor rond de 1100 euro. Mijn keus was eigenlijk gevallen op de Toshiba M70-147, maar de Fujitsu-Siemens PI1536 kruiste mijn pad.

Mijn eisen waren vrij specifiek:

Ik wou een desktopvervanger met minimaal 1024MB geheugen, een goede videokaart (geen integrated graphics met shared geheugen), een redelijke harde schijf (meer dan 80GB) en vooral ook een degelijk model. (Reden dat ik geen Acer heb genomen, deze voelen te plastic aan).

De Intel Centrino Duo op 1.66GHz doet zijn werk heel netjes. Toch heb ik het idee dat de laptop vrij warm wordt. Hoewel ik 'm nog niet heb horen blazen met de fan. Hij is dus wel vrij stil. Ik heb er tot nu toe ook nog niet heel zware applicaties op gedraaid.

Je kunt wel merken dat de accu niet erg zwaar is. De laptop gaat ongeveer 2.30 tot 2.00 uur mee met office/internetapplicaties op de batterij.

Het geheugen 1024MB geheugen (DDR 2x 512) zorgt ervoor dat je erg veel applicaties kunt draaien en Windows XP ontzettend snel aanvoelt. Het starten van programma's gaat met de 100GB 5400rpm HD ook vlot. De ATI X1400 128 MB heb ik nog niet volledig kunnen testen. Het bekijken van DVD's gaat soepel hoewel door de hoge resolutie de DVD's toch wat minder van kwaliteit worden. Van een grotere afstand kijken lost dit wel weer op. Haperingen heb ik niet kunnen vaststellen.
Het 1200x800 beeldpunten wxga scherm glare doet erg mooi aan. Ik moet erg wennen aan het spiegelen, maar als je er goed voorzit is het niet erg storend. De kijkhoeken van opzij zijn erg goed. De verticale kijkhoek is wel wat minder.

Al met al een goed fijn scherm zonder dode (sub)pixels.

Reden dat ik deze gekocht heb t.o.v. de Toshiba M70-147 is dat de Toshiba volgens mij uit de handel aan het verdwijnen is, ik erg goede ervaringen heb met de servicedesk van Siemens (ik weet niet of dit met Fujitsu-Siemens ook zo is) en dat deze laptop veel vettere specs heeft. (Dual core 1.66, 100GB HD t/o Toshiba PM 740, 80GB).

Daarnaast is deze laptop deze week bij Media Markt in Hengelo in de aanbieding voor 1099.

Heb jij ook een Fujitsu-Siemens Amilo Pi (Core Duo T2300; 1GB; 100GB; DVD-/+RW; 15.4"TFT; WXP Home)?