Edifier TWS NB2 (Wit, Zilver)

Specificaties In-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Edifier TWS NB2 (Wit, Zilver) Review

ViP_Frederick 3 november 2020, laatste update op 3 november 2020, 317 views Product gekocht

Edifier TWS NB2 (Wit, Zilver)

Via iBood gekocht voor €66 omdat ik veel goeds hoorde over deze oortjes. Unboxing experience zeer goed, geluid uitstekend, Case kwaliteit mehh, IOS App best prima! GROOT PROBLEEM: Constant wegvallen van de Bluetooth connectie! (IOS) Inmiddels terug gestuurd vanwege bovenstaand probleem! Lees meer in mijn uitgebreide review!

Pluspunten

• UITSTEKEND geluid
  • Goede unboxing experience!
  • Handige extra's (zakje, extra dopjes, oplaadkabel)
  • USB-C
  • Zien er goed uit naar mijn mening!

Minpunten

• BLUETOOTH connectie valt constant weg! (IOS)
  • Onbruikbaar vanwege constante wegvallen bluetooth connectie! (Voor IOS gebruikers)
  • Case gaat erg lastig open, is erg licht en voelt goedkoop aan.
  • Niet lip sync audio bij video (Netflix) (IOS)
  • Persoonlijk: Niet super comfortabel dankzij grote klankast welke tegen mijn linker oor aan zit

Aangekocht op iBood.nl op 22 oktober 2020 voor €60 ex €6 verzendkosten.

iPhone XS Max 256gb Zilver op IOS14.1
Edifier Connect App geïnstalleerd en kort gebruikt.
Muziek beluisterd via Spotify op "very high" quality settings (320 kbit/s),
Spotify EQ preset: "Acoustic" met lichte verlaging van 60hz band.

Review:
Ik had al een tijdje deze oordopjes op het oog vanwege de uitstekende reviews welke deze oortjes kregen.
Audio is iets waar ik altijd vrij serieus over ben. Momenteel heb ik meerdere hoofdtelefoons en oordopjes in mijn bezit en gebruik.

Voor referentie zal ik vergelijkingen maken met de volgende producten:
Sennheiser Momentum Wireless
Bose QuietComfort 35 II (Zwart)
Sennheiser Momentum True Wireless (Zwart)`
Apple AirPods Pro (Wit)

Unboxing:
Laten we beginnen met de doos en verpakking.
De oortjes worden geleverd in een verassend grote doos welke er zeer premium uit ziet met een leder texture op de binnen doos. Het lijkt net een doos waar een sjiek horloge in hoort te zitten. Uitstekend naar mijn mening, zeker voor de €120 adviesprijs van dit product!

In de doos word de case mooi tentoongesteld met boekjes en accessoires boven in de doos opgeslagen.
De accessoires zijn ook zeer netjes. Er zit het volgende bij:
- Opbergzakje van goede kwaliteit
- 2 extra sets reserve dopjes in een kleine en grote maat (medium size zit standaard op de oortjes)
- USB-C > USB-A Laadkabel
- Handleiding (Geen Nederlandse versie aanwezig) & boekje met waarschuwingen

Hands-on:
Na de case uit de doos te hebben gehaald was de indruk dat deze er mooi uit zag qua uiterlijk met een leder texture look. Echter was de case volledig van hard plastic van niet de hoogste kwaliteit en afwerking. Waar het plastic van de Apple Airpods Pro premium aanvoelt is het bij deze edifiers het compleet tegenovergestelde.

Verder is de case ook erg licht wat de "premium" uitstraling niet verder helpt waar te maken.
Maar met uitstek is het grootste probleem met de case het open maken hiervan. De case is bijna niet tot zeer lastig open te maken. Waar de Airpods Pro en Momentum True Wireless makkelijk open gemaakt kunnen worden zonder er over na te denken met 1 hand moet je bij deze Edifiers minimaal met 2 handen de onderkant en bovenkant van de case vast pakken en serieus je best doen om de case open te krijgen.

Dit is naar mijn mening een heel groot minpunt, de bouwkwaliteit kan ik overzien vanwege de prijs. Echter is het makkelijk kunnen openen van de case toch wel een fundamenteel punt voor True Wireless oordopjes naar mijn mening! Indien iemand van Edifier dit leest, graag bij de volgende iteratie de lip om de case open te maken aanzienlijk vergroten of een inkeping maken aan de onderzijde van de lip zodat deze gemakkelijk open te wippen is.

De case is nu eindelijk open, laten we de oordopjes eens bekijken!
Naar mijn mening zien deze oordopjes er zeer goed uit en voelen deze zeer solide en stevig aan.
Wat wel opvalt is dat de klankkast enorm groot is van deze oordopjes (later hier meer over bij het kopje comfort).
Ook zijn de oortjes makkelijk uit de case te halen en er weer in te stoppen, ook houd de case deze dopjes goed op hun plaats met een magneet.

Comfort
De oortjes zitten over het algemeen goed in je oor en vallen er niet snel uit! Ik heb even goed geschud met mijn hoofd op een metal plaat :Y) en een stukje er mee gewandeld en even aan de auto gewerkt. Nooit het gevoel gehad dat de oortjes ook maar 1 moment niet goed in mijn oren zaten. Mijn complimenten hiervoor!

Wat dan wel weer jammer is, is dat de klankkast van deze dopjes zeer groot is voor True Wireless earphones.
Zoals eerder aangegeven niet perse een probleem echter heb ik in mijn linker oor soms last dat deze klankkast tegen mijn oor aan duwt. Dit is uiteraard persoonlijk, rechts heb ik dan weer nergens last van!

Geluidskwaliteit
Het punt waar iedereen op heeft gewacht!
Om kort te zijn, de Edifier TWS NB2 klinken uitstekend! Zo uitstekend dat ik hier enorm verrast door was!
De grotere klankkast zorgt voor een fijne sound signature met duidelijk en helder geluid wat zich mooi op de voorgrond afspeeld. Ook is er echt verassend diepe bass aanwezig wat erg indrukwekkend is voor True Wireless oordopjes!

In vergelijking met de Momentum True Wireless en de Apple Airpods Pro worden de Airpods Pro uit het water geblazen door deze €120 euro adviesprijs True Wireless oordopjes. De Momentum True Wireless wat naar mijn mening altijd de beste True Wireless oortjes waren qua geluidskwaliteit staan voor een flinke opgave want deze Edifiers klinken echt enorm goed!

Na een luister sessie van 15min back to back met beide moet ik zeggen dat de Momentum True Wireless nog steeds gedetaileerder en verfijnder geluid hebben echter luister ik persoonlijk door de goede bass en fijne sound signature liever naar de Edifiers! Ik zou de €250 Momentum True Wireless en de €120 Edifier TWS NB2 dus op een gedeelde eerste plaats zetten met voor mij een persoonlijke voorkeur voor de Edifiers vanwege de fijne sound signature!

Edifier vs. Hoofdtelefoons
Dit was een uitkomst welke ik absoluut NIET had verwacht. Gezien ik €66 heb betaald voor deze Edifier oordopjes is de geluidskwaliteit voor het geld echt absurd goed voor oordopjes! Om nog een kort bruggetje te maken naar hoofdtelefoons. Ik ben altijd al een hoofdtelefoon persoon geweest vanwege de bredere soundstage, hogere geluidskwaliteit en het draagcomfort.

Deze oortjes komen helaas als nog niet in de buurt van een goede hoofdtelefoon. De Bose QC 35 II klinkt ruimer en geeft meer weer dan de Edifiers maar de soundstage van de Sennheiser Momentum Wireless overtreft de Edifier met mijlen en verslaat de Bose ook qua geluidskwaliteit. Het voornamelijk geluidsverschil wat je merkt is in de diepgang van de tonen. De hoofdtelefoons kunnen gewoon een bredere soundstage weergeve waardoor je een stuk meer wordt meegenomen in de muziek. De oordopjes zijn een stuk oppervlakkiger vergeleken met deze hoofdtelefoons. LET WEL OP, in vergelijking met andere oordopjes is de sound stage van deze edifiers gewoon goed!

Maar gezien hoofdtelefoons uiteraard ook een stuk groter zijn en oordopjes handig kunnen zijn voor wanneer je "out and about" bent is de Edifier voor deze momenten een zeer goede keuze!

Het grootste PROBLEEM van de Edifiers.
Ik vind dit heel jammer maar helaas is de kwaliteit van de bluetooth connectie tussen de Edifiers en de telefoon echt beroerd. Als je stil zit en de oortjes in direct 60cm afstand zijn van de telefoon is er weinig mis. Maar je hoeft maar een arm onder je kin te houden om even te leunen en het signaal valt al even weg.

Dit is vooral erg vervelend als je bezig bent. Tijdens het werken aan de auto of tijdens het koken of tandenpoetsen zijn de oortjes gewoon niet te gebruiken omdat deze steeds wegvallen door de beroerde bluetooth connectie. Zelf tijdens het schrijven van deze review heb ik deze nu in en soms valt die een klein beetje weg maar door het steeds beetje weg vallen loopt de audio iets achter en proberen de edifiers deze achterstand op te lossen door even een klein stukje van het nummer iets sneller af te spelen. Dit is erg vervelend!

Ik heb voor de grap even een test gedaan om te laten zien hoe serieus deze connectie problemen zijn.
Ik heb 5 minuten naar 320 kbit/s muziek geluisterd via Spotify op mijn iPhone XS Max. Toen heb ik bijgehouden hoe vaak de connectie even weg viel (<1 sec) maar ook hoe vaak deze lang weg viel (>1 sec) en of die het nummer kort versnelde om zijn achterstand in te halen. Dit heb ik toen getest onder 2 omstandigheden. Dit zijn de resultaten:

Omstandigheid 1 - Passief gebruik - Test duratie 5:00 min - IOS.
Zitten aan je bureau achter de laptop met je telefoon recht voor je en je armen op het toetsenbord van je laptop.
Kort wegvallen connectie: 0x
Lang wegvallen connectie: 1x
Speedup: 0x

Omstandigheid 2 - Actief gebruik - Test duratie 5:00 min - IOS.
Rustig van de begaande grond naar de zolder lopen en weer terug dan 1 bord met de hand afwassen met je telefoon in je broekzak en de oortjes in.
Kort wegvallen connectie: 7x
Lang wegvallen connectie: 15x
Speedup: 9x

Ik heb de oortjes ook gebruikt in combinatie met mijn Lenovo C740-15" laptop met Intel AX Wifi 6 module waar ook bluetooth op zit. In verbinding met mijn laptop kreeg ik gelukkig geen tot zeer zelden onderbrekingen in de bluetooth.
Hieruit kan ik concluderen dat de het mogelijk aan de compatibiliteit van deze Edifier oortjes met IOS ligt.

Omdat we toch aan het testen waren heb ik ook even een Android telefoon gepakt namelijk een Motorola One Vision met bluetooth 5 en wifi 5 ac. Uit mijn luister test van 15min op een Android toestel onder een combinatie van boven staande genoemde omstandigheden heb ik slechts 1 onderbrekingen gehad. Het lijkt dus echt een IOS ding te zijn.
Bezit u dus een iPhone wees hiervan bewust!

Conclusie:
Zoals u hierboven leest is het Bluetooth connectie probleem echt enorm groot en kwalijk voor mij als IOS user.
Dit maakt deze oordopjes helaas onbruikbaar voor mij. Wat heb je aan oortjes welke constant je muziek onderbreken? Zo kan je gewoon niet van je muziek genieten en tevens is het enorm frustrerend dat als je maar opstaat de verbinding even wegvalt of het nummer versnelt om de achterstand in te halen.

En ja, uiteraard heb ik dit meerdere keren getest en heb ik de oortjes factory gereset voor bovenstaande test en mijn mobiel (iPhone) aan/uit gezet om te kijken of dit verschil zou maken. Het antwoord is helaas nee, de connectie is gewoon complete ruk!

Dit heeft helaas ook geleid tot het besluit om deze oortjes weer retour te sturen naar iBood.
Dit vind ik enorm zonde omdat de geluidskwaliteit en uiterlijk echt top zijn en samen met zo'n goede prijs is het gewoon zo ongelofelijk jammer dat de oortjes geplaagd worden door dit terminale connectie probleem.

Wacht met smart op de 2e iteratie van dit product waar ze het openen van de case hebben verbeterd en de connectie issues hebben opgelost..

Overige features
Deze oortjes hebben ook "actieve" noice canceling. Is best prima!
Is geen hoofdtelefoon niveau van noice canceling maar je merkt er zeker wel iets van.
Ambiant mode ben ik minder over te spreken, spraak om je heen wordt niet echt opgepikt maar het neerzetten van een glas op een bureau bijvoorbeeld wel enorm.

Verder is er nog een game mode welke te activeren door 3 maal op je linker oordop te tikken. Dit gaf bij mij enkel maar meer connectie problemen. Ook merkte ik geen verschil in audio kwaliteit.

De Edifier Connect app is ook prima, duidelijk en genoeg mogelijkheden en settings. Is zeker prima!

Ook even snel een video gekeken om te kijken of de audio lip sync was met een Netflix serie. Als je goed naar de monden keek was er een delay te zien en liep de audio niet lip sync met de video in normale mode. Dit was echter niet zo storend dat ik het niet zou kunnen kijken, maar ik persoonlijk liever dan over de smartphone speakers luisteren zonder delay indien mogelijk.
Toen even game mode aangezet in de app van de oortjes en binnen enkele seconden na het aanzetten van deze mode viel de audio constant weer weg door bluetooth interrupties. Toen ben ik met mijn neus op mijn mobiel gaan zitten zodat de het signaal minimale afstand hoefde af te leggen. 3x raden? Nog steeds om de 2 seconden een interruptie, MAAR! de audio liep wel lip sync voor hoever ik het kon horen!

Microfoon test Edifier TWS NB2, verassend genoeg best goed!

Heb jij ook een Edifier TWS NB2 (Wit, Zilver)?