Cooler Master Sickleflow Blue, 120mm Review

Henryht 18 juli 2010, laatste update op 20 juli 2010, 3.611 views

Cooler Master Sickleflow Blue, 120mm

Pluspunten

• Goedkoop
  • Luchtverplaatsing
  • 3 pins -> Molex

Minpunten

• Slechte schroeven
  • EXTREME geluidsproductie

Geluid (min) Score: 2
Geluid (max) Score: 1
Luchtverplaatsing (min) Score: 4
Luchtverplaatsing (max) Score: 4
2 sterren. Oke, maar de reden? Tips zijn welkom!

Ik had deze fan aangeschaft als intake fan voor mijn eerste PC ooit gebouwd. Aangezien de prijs probeerde ik heb maar. (Proberen = leren) :)

DE DOOS

Het is een simpele doos. Er zit een fan in, 4 schroeven en een 3pins (maar dan met maar 2 metalen pinnen) naar Molex connector. Er hangt nog een extra Molex aansluiting aan zodat je die Molex alsnog kan gebruiken.

MONTAGE

Het monteren was niet bepaald een pretje. De meegeleverde schroeven zijn absoluut veel te stroef om door de schroefgaten van de fan te gaan. De montage vraagt behoorlijk wat spierkracht :( Als hij er eenmaal opzit staat hij gelukkig weg stevig op de kast.

UITERLIJK

Zoals je ziet zijn de bladen van de fan doorzichtig gemaakt. Dit zou een mooie effect geven met de blauw LED.
De 4 LED's zitten vlak voor de schroefgaten. Ze schijnen niet direct naar het midden, maar in een bepaalde hoek, zodat ze een curve effect krijgen als de bladen gaan draaien.

IN GEBRUIK

Een fan is pas te beoordelen als hij eenmaal in gebruik is... Nou... De beoordeling is dus niet echt goed! :(
Hij maakt ZO veel kabaal! Zo van: 'zoem... zoem... tss... tss...'
Het geluid is echt vele malen erger dan een harde schijf in een extreem resonerende kast! (Bij mij maakte de harde schijf inderdaad veel geluid).
Maar, goed... Als je koelte verkiest boven geluid is dit nog wel een prima fan!

Nog een nadeel is wel dat de LED niet goed te zien is. Dus dan kan je nog beter een niet-LED fan kopen die vele malen stiller is!

Heb jij ook een Cooler Master Sickleflow Blue, 120mm?

ik begrijp iets niet helemaal....deze fan zou volgens de specificaties bij volle kracht (2000rpm) maar 19 dB mogen produceren.....is dit dan uit de duim gezogen????
Tja, ik heb geen dB-meter, maar als ik hem zo hoor is het toch geluid wat ik niet kan weerstaan. Uiteraard... Als je een goed ge´soleerde kast hebt zou het wel meevallen.
Ja ik kwam erna achter wat het probleem is....ze reclameren met het aantal dB(a), dat is het aantal dB dat de ventilator zelf produceert, het motortje etc.....daar komt dan natuurlijk een aantal dB bij vanwege de airflow....noctua heeft bijvoorbeeld een hele goede ventilator design waardoor de airflow goed wordt geregeld en wijnig geluid maakt.....ook maakt het uit wat voor behuizing je hebt, hoe groot de roostergaatjes zijn, op welke positie je deze plaatst etc.....enige wat je kan doen is reviews in de gaten houden, de echte dB's aflezen en vergelijken.....en dan kom je wel aardig in de buurt geloof ik. Ik zelf ga toch maar niet voor deze SickFlowtjes....maar voor de Enermax Magma (voor mijn Megahalems cooler) en een Master Cooler MegaFlow 200mm Red Led (als casefan voor mijn Cooler Master Haf 922)....en dan hopen dat het de goede keuzes zijn.
Ah, dat is toch weer commercial-gedoe. En nu je het zegt... Het is inderdaad zo dat de motor al geluid maakt als je hem handmatig laat draaien. Het is dus een goede keus om deze dingen niet te nemen.

Tip: Papst kan hele stille fans maken. Hun rotorbladen zijn op een zo'n perfecte stand gezet... (Warning: Ze zijn echt duur)
Ik heb zelf 2 LED fans van Nexus, deze maken ook redelijk veel kabaal als ik deze op 100% laat draaien. Dit heb ik opgelost door ze aan het moederbord aan te sluiten (fanconnector) en in de bios cool&quit aan te zetten. fans zijn amper hoorbaar nu... tip: zet er een fanmate tussen, of een frontbayfancontroller. of sluit ze aan op je mobo, zonder die molex>fan converters...
Ja, idd. Ik gebruik die molex-fan dan ook niet.
Cool&Quite staat ook aan. Ik wil niet weten hoe het zonder zou moeten klinken... Slik... |:(
Fan stond (staat nu te stoffen in de garage) ook aangesloten op mobo.

Een fancontroller heb ik over gedacht. Goed idee inderdaad. Maar... Waarom <€8 verspillen voor een fancontroller ipv gewoon een mooie stille ANTI-LED-fan van bv Papst te kopen? ;)
Net even met mijn eigen standaard Cooler Master LED fan geprobeerd. Als ik er een slinger aan geef, gaan inderdaad de LED's even branden. :)
De schroeven zijn niet te stroef, ik verdenk Coolermaster ervan de schroefgaten geen schroefdraad mee te geven waardoor je die er dus zelf in moet maken. Daarom zitten er ook zelftappende schroeven bij. Maarja, voor een 13 jarige knaap als jij is dat natuurlijk niet ideaal. :X

Anyway, karig review. Kon je niks over het uiterlijk en de koelprestaties vertellen? En een eigen foto was ook geen overbodige luxe geweest. En EXTREME geluidSproductie is alleen als je hem direct op molex aansluit, je moet hem met een fan controller wel een beetje tot rust brengen aangezien ze aardig hard gaan en ook veel lucht verplaatsen: 69.69 CubicFeet/Minute, of 2000 liter per minuut.

[Reactie gewijzigd door MPeek op 18 juli 2010 15:03]

Ja, dat weet ik. Komt er nog in! Er stond toch: In aanbouw?

Wel bedankt voor de tips! :)

(Nu wel eigen foto's erbij gedaan!)
P.S Zucht... Altijd die mensen met dat Offtopicgedoe :(

[Reactie gewijzigd door Henryht op 18 juli 2010 15:23]

Hahahahahaha, 'hij wekt zijn eigen energie op'. _/-\o_

Er zit een spoeltje in het midden van de fan en aan het draaiende deel zitten een aantal magneten. Als je stroom zit op de spoel willen de magneten zich afzetten van de spoel en dat kan alleen maar door te draaien (even simpel uitgelegd). Als jij de fan draait wordt er omgekeerd ook een beetje energie opgewekt en omdat LEDjes vrij weinig energie nodig hebben om licht te geven gaan ze dus licht geven.

Overigens geven de fans in mijn kast een leuk effect, vind ze mooier dan de standaard Coolermaster fans die helemaal doorzichtig zijn en dan een blauwe LED hebben.

[Reactie gewijzigd door MPeek op 18 juli 2010 15:11]

Aah, vandaar... Weer wat geleerd :)
Maar ja. In de 2de krijg je pas Natuurkunde. Dus...

(Wat voor fans heb je dan? Met een kleurtje?)

[Reactie gewijzigd door Henryht op 18 juli 2010 15:20]

Precies dezelfde.
Er is niet voor niets een preview-modus, dan kun je vrijelijk aanpassen en de review pas online zetten als je klaar bent...
Heb zelf net 2 van deze in me kast geplaats.
Monteren was inderdaar een hele klus omdat ze er niet soepel indraaien.
Maar verder ben ik er zeer tevreden over.
Geluid vind ik niet storend en me cpu temp is op idle van 40 naar 30 gegaan volgens realtemp, everest zegt zelfs kamertempratuur dus rond de 22.
Waar heb je deze gekocht? en hoe duur was hij?
je ziet de prijzen mooi als je op het knopje "prijzen"klikt.
Ik kocht hem bij Zercom, in Eindhoven. Hij kosste €9,50. Ik heb hem namelijk ook daar opgehaald.

@naarden 4ever:
Hm... Goed opgemerkt. Ik heb er niet eens aan gedacht. Ik zou eens kijken. Maar een fan... Tja, daar valt nou eenmaal niet zo veel over te zeggen.

[Reactie gewijzigd door Henryht op 9 januari 2011 13:23]

Waarom 2 sterren? Je hebt het prima opgemaakt, maar het is een beetje weinig informatie. Maak het wat uitbundiger. Maar vergis je niet, 3 is gemiddeld, met 2 sterren zit je ook al goed. Met wat meer informatie, haal je de 3 sterren wel.

Cijfers willen we zien, foto van het doosje is ook wel handig, en je zegt als pluspunt luchtverplaatsing. Daar kom je in je hele review niet op terug!

(als cijfer kun je bijvoorbeeld eerst een foto maken van je setup, dan hoe deze presteert als de fan uitstaat, en de processor onder full load, en dan de temperatuur opvragen met realtemp/coretemp. vervolgens met fan aan en dat verwerken in een grafiek. anders kan ik ook niet bedenken. verder de RPM er dan bijzetten zou erg handig zijn. )
Deze vallen me zwaar tegen heb nog in mijn oude behuizing een oudere Coolermaster 120MM Blue Led voledig transparant en die is nog stiller dan deze. Vind het zo raar :S Dacht echt van dat deze net zo goed waren niet dus. :(

Toch maar eens kijken naar Scyth of Noctua