Specificaties 16GB SDHC, 0,931 per GB - Bekijk alle specificaties

Sandisk Ultra 16GB SDHC Class 2 of 4 (zie specs) Review

R-O-Y 18 juli 2010, laatste update op 18 juli 2010, 2.657 views

Sandisk Ultra 16GB SDHC Class 2 of 4 (zie specs)

Pluspunten

• goede prestaties
  • prijs/prestatie
  • pijs/GB

Minpunten

• Nog geen ontdekt

Vanwege de aanschaf van een EOS spiegelreflex camera die ook kan filmen had ik behoefte aan een redelijk grote SD-kaart. Bij de fotozaak waar ik m'n camera gekocht heb hadden ze dit kaartje liggen voor 50 euro. Omdat ik het direct mee kon nemen vond ik dat wel een goede prijs. Op de verpakking stond 'up to 15MB/s'. Leek mij voldoende.

Het kaartje komt netjes verpakt in een klein plastic houdertje waar je het in kunt vervoeren. Thuis aangekomen heb ik de kaart gelijk in mijn kaartlezer geduwd (Eminent EM1059 REV.2). Nadat ik met HD-tune een testje gedaan had stond ik wel verbaasd. Deze kaart leest strak 20MB/s en heeft een accestime van 0.9 ms.

Vooral de rechte lijn bij de snelheid vind ik erg mooi. Mijn andere kaartjes hebben dat niet. Een screenshot spreekt voor zich. Zie afbeeldingen. Als je meer tests wilt zien kun je altijd een verzoek plaatsen hieronder. Voorlopig is dit het ;)

Heb jij ook een Sandisk Ultra 16GB SDHC Class 2 of 4 (zie specs)?

Hoe zit het met de schrijfsnelheid ?
Geef maar een link naar een programma die dat kan testen. Dan test ik het wel incl screenshot.

edit: in windows een bestand kopieeren naar de kaart toe gaat met 11,5MB/s. Maar een benchmark heb ik nog niet.

[Reactie gewijzigd door R-O-Y op 18 juli 2010 13:30]

0,9 ms (milieseconde).....
bijna een hele seconde leek me al een beetje veel.
Ik heb zelf een aantal kaartjes liggen, waaronder deze.

Volgens mij zijn de snelheden, die op de kaartjes vermeld staan maximale snelheden. Waarbij opgemerkt, dat leessnelheid over het algemeen hoger ligt dan schrijfsnelheid.

De oude class 6 kaartjes zijn nu class 10 met 30mb/s lees/schrijf-snelheid.
De huidige class 4 heeft 15mb/s op de kaart staan. Daarbij zal schrijfsnelheid idd rond 10-11 liggen.

Er is een tijdje een overgangsperiode geweest. De class 6 toen had een 30mb/s op de kaart staan, maar die snelheid was niet gegarandeerd. Ik geloof dat er zelfs officieel bericht was, dat die kaarten vaker 20mb/s haalden en eigenlijk niet meer als 30mb snelheidskaarten verkocht mochten worden.
Daarvoor in de plaats kwam toen de VideoHD class 6, die wel die 30mb/s zou halen.
Nagelezen.... 133x snelheid dus tussen de 30/20 van de gewone class 6 en de 15/9 van de class 4 in.... oftewel 20/15 als snelheid. Dus de slechte kaarten, die door het video-etiket alsnog voor een goede prijs verkocht konden worden...

Anyways, class 2 is 'in mijn simpele beredenering' voor simpele dingen, die geen snelheid vragen, class 4 voor standaard fotografie. class 6 meer voor sportfotografie en 10 voor professionals.

Zelf heb ik 1 class 4 kaartje, waar ik ooit mee begonnen ben. 2 class 6 fotokaarten en 1 class 6 VideoHD (16G) voor concert-film/fotografie. En dat werkt voor mij prima.

[Reactie gewijzigd door lotje1 op 18 juli 2010 14:15]

Ik heb zelf 2 class10 kaartjes liggen van 8GB maar die zijn geen stap sneller dan deze kaart. Vandaar dat het handig is als iedereen wat info op internet zet over de kaartjes die diegene heeft. Dan krijg je een beeld van wat wel snel is en wat niet.
Dat valt mij dan tegen van jouw class 10 kaartjes. Maar komt ook de vraag op, welke camera jij hebt en wat jij met je camera fotografeert?
En of het sandisk kaartjes zijn of een ander merk?

[Reactie gewijzigd door lotje1 op 18 juli 2010 14:28]

Valt inderdaad tegen. Zijn class10 kaartjes van Transcend. Ze halen ongeveer dezelfde snelheden als deze class4 kaart. Dus het is nog wel redelijk vlot hoor, maar ik had sneller verwacht. Dat vind ik vooral fijn met het kopieren naar de pc. Ze kosten 20 euro per kaartje dus eigenlijk staat er alleen een verkeerde class op denk ik :)

Mijn camera is een EOS 550D. Vooral voor het filmen op 1080p op 30fps wil ik snelle kaartjes. Hij pompt een 8GB kaartje in 25 minuten vol. Ongeveer 300MB/minuut. Ook de buffer leegschrijven naar de kaart toe mag van mij snel. En zoals ik al zei, als het kaartje vol is wil ik 'm snel kunnen legen op een pc of laptop.
uhm..... zat net naar die kaart te kijken in de pricewatch..

Dit is van de transcend website...

De nieuwe Class 10 specificatie nalevend, opereren Transcend's SDHC kaarten met een overdrachtssnelheid tot 20 MB/s op apparaten die SD 3.0 ondersteunen.

Sandisk en Transcend hanteren verschillende snelheden per class..... En oudere berichten op een fotografie-forum gaven al eens aan, dat eigenlijk alleen sandisk de beloofde snelheden haalde in die tijd ( jaartje terug)

Evengoed, Sandisk en transcend meten hier met verschillende maten .... 30mb/s bij sandisk voor class 10 is dus 20mb/s max bij transcend... Lekker verwarrend voor de consument in de winkel, die kijkt naar class en niet direct de kleine lettertjes :(
Nouja het is niet helemaal verwarrend hoor. Er staat op het kaartje class10 maar ook nog eens 20MB/s. Wel weer wat geleerd. Het Sandisk kaartje bevalt mij tot nu toe het meest. Niet duur en het doet precies wat er op de doos stond.
:) Ik heb al mijn kaartjes nog van de mediamarkt. Die verkopen vnl sandisk bij ons (stelling 4 meter breed) en een paar andere merken op 1 meter breed. Ben dus eigenlijk altijd automatisch voor sandisk gegaan en daar nog altijd erg blij om :)