Oculus Quest 2 64GB Review

JanJeen 25 oktober 2020, laatste update op 25 oktober 2020, 223 views Product gekocht

Oculus Quest 2 64GB

Wat een vet apparaat! Ons hele gezin is er binnen enkele dagen aan verslingerd geraakt.

Pluspunten

• Meeslepend
  • Scherp display
  • Stand alone
  • Geïntegreerde audio

Minpunten

• Matige hoofdband

Design & bouwkwaliteit Score: 4
Waarom
Al eerder heb ik cardboard VR, PS4VR en de Quest 1 geprobeerd. Echt onder de indruk was ik nooit. Voor mijn gevoel had VR een hoog gimmick gehalte. Door de lage resolutie van die apparaten, de matige tracking en kabel bij de PS4VR werd ik niet echt opgezogen. Dat voelde als kijken naar ouderwetse stereoscopische foto's, maar dan met video, door een vliegenhor. Met een verhuizing en de komst van de PS5 en XBOX series X ging de PS4 hier de deur uit. Door de lege kast, de positieve reviews en het enthousiasme van een vriend over de Quest 1 besloot ik om eens iets anders te proberen...

Dit apparaat is een flinke stap vooruit voor VR! De Quest 2 bied een compleet andere ervaring dan wat een beamer met PSX ooit kan. Met het opzetten ervan dompel jezelf onder in een compleet andere wereld. (Niet mijn worden, maar zeker waar ;))
Je ziet de pixels nog zeker wel, maar het is niet meer die sterrenhemel als voorheen. Acceptabel. M'n brein accepteert het. De tracking is erg goed. Motion sickness door de Quest komt bij ons niet voor tijdens het gamen, dat is in de auto wel eens anders. Dat ligt ook wel enorm aan de type games die je kiest.

Laag drempelig
De kracht zit 'm vooral in het gebruiksgemak. Iedereen kan er mee uit de voeten. Je pakt het op, klooit ff met de irritante hoofdband, en binnen een paar seconden sta je te gamen. En binnen 2 of 3 uur is de accu leeg. Dat dan weer wel. De accu wordt hier met 3 kids en een enthousiast gamende partner regelmatig weer bijgeladen.

Ik vermoed dat de Quest 2 een blijvertje is. Het bied een ervaring die een console niet kan bieden. Het zelf rondlopen/springen/dansen is echt heel anders dan op een bank zitten en met een controller een poppetje op het scherm dat laten doen.

Nu nog op zoek naar een game laptop om Half Life Alyx te kunnen spelen ;)

Heb jij ook een Oculus Quest 2 64GB?