Asus Mini PC PN50-BBR545MD-CSM

Specificaties (HT)PC barebone met AMD Ryzen 5 4500U - Bekijk alle specificaties

Asus Mini PC PN50-BBR545MD-CSM Review

Eagle0 23 oktober 2020, 1.214 views Product gekocht

Asus Mini PC PN50-BBR545MD-CSM

Prima PC, vergelijkbaar met een NUC, maar wel ietsje groter.

Pluspunten

• klein
  • zuinig
  • goede geintegreerde gpu

Minpunten

• fangeluid

Prima PC, vergelijkbaar met een NUC, maar wel ietsje groter. Er past een 2,5" disk in, maar die gebruik ik niet.
Ik ben gewend dat systemen met deze form-factor op bepaalde plaatsen heet worden, maar die heb ik tot nu toe nog niet kunnen ontdekken.
Ik vind het fangeluid wel licht irritant, zeker ook omdat bij een totaalverbruik van 6Watt idle in Windows je zou verwachten dat de fan helemaal uit zou gaan, maar dat is niet het geval. Het lijkt erop dat het totale systeem-verbruik is gelimiteerd tot 25Watt. Bij gebruik van Furmark lijkt het in ieder geval niet hoger te komen. Ook als de cpu volledig belast wordt. De meegeleverde 65W voeding leek in eerste instantie ook wat overdreven, totdat ik me bedacht dat deze ook de potentieel zware USB-apparaten moet voeden. De geintegreerde GPU geeft naar mijn mening een prima resultaat. Veel beter dan de Intel varianten van desktop cpu's die ik heb.
De UEFI (-bios) is niet echt uitgebreid. Er is weinig in te stellen, vergelijkbaar met een standaard laptop. Dit is misschien ook wel te verwachten met een computer met een laptop-CPU.

Ik heb 1x16GB 3200 ddr4 sodimm in de PN50 gestopt, maar achteraf gezien had ik beter 2x8GB of 2x16GB kunnen gebruiken, omdat het een dual channel systeem is en veel van de snelheid van afhankelijk is van de snelheid van het geheugen.

Heb jij ook een Asus Mini PC PN50-BBR545MD-CSM?

Ik twijfel om deze ook te kopen. Hoe bevalt hij nu na wat langer gebruik? Ben vooral ook benieuwd naar het fangeluid in Windows idle en tijdens bijv. een 4k kijken.
Hij bevalt ook nog na wat langer gebruik.
Ik ben vaak kritisch op geluid en heb in de loop van de jaren ook altijd gekozen voor een laag vermogen cpu, zwaar koelblok en grote fan op lage snelheid, of zelfs alleen convectiekoeling.
Ja idem dito, ik ben een groot fan van semi-passieve koeling of grote fans op hele lage RPM (400-600).

Heb je de PN50 op quiet mode staan? Hoe is de geluidsproductie?
Ik heb geen dB meter, waarmee ik het kan meten.
Ik zit met mijn hoofd op 50cm afstand. In een volledig stille kamer valt het op, maar zodra je geluid van buiten hebt, zoals wind, vogels, fietsers of voetgangers, dan valt het geluid weg in de achtergrond.
In de BIOS staat Q-Fan aan en staat op Quiet Mode. De andere 2 modes zijn Normal Mode en Performance Mode. De fanspeed in Quiet Mode is 2230rpm. De fanspeed wordt pas hoger op het moment dat je spelletjes gaat spelen. Het is dan wel hoorbaar boven het achtergrondgeluid.
Ik vind het ook een gemiste kans dat je de fan niet kan laten uitschakelen bij lagere temperaturen. In ieder geval heb ik hier nog geen setting voor gevonden.
Hmm 2230 rpm op quiet mode.. dat is me toch echt te hoog. Misschien moet ik dan toch maar zelf een mini pc bouwen. Dank voor je antwoorden!