Specificaties Bluetooth muis - Bekijk alle specificaties

Apple Magic Mouse Review

neero 15 juli 2010, laatste update op 15 juli 2010, 4.762 views

Apple Magic Mouse

Pluspunten

• Mooi design
  • Multi-touch en Scroll bewegingen werken zeer intuitief
  • iMac herkent de muis meteen wanneer deze aan staat

Minpunten

• Geen ergonomisch design
  • Rechter- en Linkermuiknop niet tegelijk te gebruiken
  • Batterijleven valt tegen
  • Scrollfunctionaliteit heeft soms een eigen wil
  • Hoge prijs

Toelichting keuze
Bij aankoop van mijn iMac (najaar 2009) kon ik kiezen uit de Magic Mouse en de standaard Apple Mouse. Geen enkele Mac gebruiker die ik persoonlijk ken is tevreden over de Apple Mouse en de Magic Mouse is zoals Apple het aanprijst een revolutionair ontwerp dat men meer controle zou bieden dankzij de multi-touch functies van de muis. Mijn keuze leek vanzelfsprekend.

Ook dien ik erbij te vermelden dat ik de muis gebruik voor alledaagse voornamelijk zakelijke taken, d.w.z. niet voor gamen (hierover later meer), illustratie- en afbeeldingbewerkingprogramma's (heb ik niet) en muziek bewerken/producen (daar gebruik ik een andere muis voor).

Meegeleverd waren twee AA batterijen en een beknopte handleiding, meer heb je overigens ook niet nodig

Vormgeving//Kwaliteit
De muis heeft op de oppervlakte maar 1 zichtbare knop en bestaat uit een doorzichtige laag plastic/kunststof, met daaronder een wit laagje met een Apple logo erop. de onderbehuizing van de muis bestaat uit aluminium, er bevindt zich in het midden een gemakkelijk te verwijderen klepje waaronder de twee AA batterijen zich bevinden. Verder bevindt zich er de aan/uit schakelaar met een klein groen LED lampje vlak erboven die continu brandt bij voldoende batterijleven en snel knippert wanneer die bijna leeg is.

De muis is ongeveer 11cm lang, 5 cm breed en in het midden 2cm hoog (let op, de muis heeft een ovale vorm, in het midden is het op zijn hoogst). Omdat de instellingen gewijzigd kunnen worden en de vorm van de muis zich ervoor leent kan het zowel linkshandig als rechtshandig worden gebruikt. De kwaliteit van de materialen is goed, mijn muis heeft na bijna 6 maanden gebruik enkel wat bijna onzichtbare krasjes op de kunststof oppervlakte. Ik heb geen last van de platte vormgeving na langdurig gebruik (>5 uur), maar ik zou mij goed voor kunnen stellen dat andere mensen hier last van kunnen krijgen. Het is absoluut geen ergonomisch ontwerp, de kunststof oppervlakte is glad en het is de bedoeling dat het bestuurd wordt met de vingers en bewogen wordt met de bovenkant van de handpalm, dit vind ik persoonlijk geen ideale werkhouding. Koppel dit gegeven aan de moeilijk te onderscheiden rechter- en linkermuisknop en dat deze niet allebei tegelijk kunnen functioneren en je weet al waarom deze muis niet handig is voor games.

Gebruik
Apple maakt het iMac gebruikers erg gemakkelijk:batterijen erin, schakelaartje aan, 1 druk op de knop en er verschijnt een bericht op het scherm dat de muis is aangesloten. Je hoeft de muis overigens niet steeds uit te zetten met het schakelaartje, wanneer deze voor een langere periode niet wordt gebruikt gaat het automatisch over in sluimerstand. Desondanks gingen de fabrieksbatterijen maar 3 weken mee en een nieuw setje Duracell batterijen ook. Dit vond ik toch wel tegenvallen vergeleken met andere draadloze muizen die op batterijen werken en ook een sluimerstand functionaliteit hebben.

Fabrieksinstellingen waren even wennen, omdat de muis wat trager beweegt dan ik gewend ben en de rechterrmuisknop niet was ingesteld. Dit is bovendien mijn eerste Apple computer (hoewel ik wel al enigszins ervaring heb met Apple computers) en dit maakte de ervaring er niet gemakkelijker op. Na wat googlen bleek ctrl+klik te dienen als alternatief voor de rechtermuisknop, niet bepaald ideaal. Gelukkig kon ik in de Systeemvoorkeuren gemakkelijk de rechtermuisknop en de snelheid instellen. Handig is dat in het venster van de muisconfiguratie een geanimeerde handleiding te zien is voor de bewegingsensorfuncties die in de muis zijn geprogrammeerd. De navigatiefuncties met 1 vinger of veegfuncties met twee vingers leert men op deze manier gemakkelijk en snel. Overigens is in dit venster ook de status van de muisbatterijen te zien. Als je iStat Pro in je Dock hebt dan is dit daar ook te zien.

Het verticaal/hortizontaal scrollen gaat even intuitief als op Iphone/Ipod Touch, absoluut niets op aan te merken. Wat mij vooral aan deze muis bevalt is de veegfunctionaliteit wat in de meeste programma's een vervanging is voor de forward/back knoppen. De muis reageert veel sneller op deze taken dan andere muizen met een gebruikelijke forward/back knop doen. Wil je dus snel tientallen pagina's terug tijdens het browsen zonder de knop in je browser te gebruiken dan is dat met snel vegen binnen enkele seconden al mogelijk.

Ik gebruik de muis zowel op mijn bureau als op de bank (geen platte ondergrond) en hij doet het op allebei de ondergronden perfect.

Dit is echter niet de perfecte muis, moet ik helaas bekennen. Voor een rechtermuisklik moet er echt rechts op het oppervlak van de muis geklikt worden anders wordt het door de computer gezien als een linkermuisklik. De scrollsensoren hebben zoals een andere reviewer ook opmerkte soms een eigen wil. Dit kan vooral erg lastig zijn wanneer je de vergissing maakt om je hand op de muis te laten rusten wanneer je het beweegt.

Ik gebruik de muis al bijna 6 maanden. Het heeft veel innovatieve voordelen dankzij de multi-touch sensoren en de lastertrack technologie van Apple. Bovendien kan men met BettertouchTool meer functies aan deze muis toewijzen. Echter is de muis niet ergonomisch ontworpen, gaan de batterijen niet bijster lang mee en is klikken en scrollen soms een probleem. Nu weet ik dat deze muis niet voor Windows is ontworpen, maar heeft Apple er toch ondersteuning voor geboden in Bootcamp. Het is dan echter geen bijzondere muis meer, verticaal en horizontaal scrollen en rechter en linkermuisklik werken naar behoren, maar vegen werkt op dit moment nog niet en ik verwacht dat Apple hier ook niets aan zal veranderen.

Voor 69 euro zijn er genoeg andere keuzemogelijkheden die ik persoonlijk eerder zou overwegen. De muis ziet er prachtig uit en de meeste mensen hebben niet eens door dat dit een muis is. Echter gaat functionaliteit bij mij voorop en biedt dit naar mijn mening, afgezien van de snelle veegbewegingsmogelijkheden geen voordelen over een muis met meerdere knoppen. Ik zal de muis houden, omdat ik 'm bij mijn IMac heb gekregen en het goed werkt vanaf de andere kant van de kamer, op de bank bijvoorbeeld. Achter een bureau zal ik een andere muis gebruiken.

Heb jij ook een Apple Magic Mouse?

Meer advertenties

Je kunt gewoon een rechtermuisknop instellen hoor, bij systeemvoorkeuren.
Rechts klikken wordt dan autom. Rechtsklik.
Heb jij geen last van de 'scherpe' randjes aan de muis? Ik hou de muis tussen pink en duim vast en krijg een soort schaafwondjes rond m'n tweede vingerkootje. En vind jij de snelheid van de muis niet véél te laag? Op een 27 inch is het voor mij echt véél te langzaam. Third-party software moest er dus aan te pas komen. Belachelijk. En dan die prijs… Gelukkig kreeg ik de muis bij m'n computer.

Uitgebreide review verder. ****
Snelheid is inderdaad veel te langzaam. Op een 27 inch iMac duurt het lang voordat je de andere kant hebt bereikt ... Gelukkig is dat wel op te lossen met BetterTouchTool.

Batterijleven vind ik wel meevallen. Heb mijn iMac al meer dan een half jaar en 2 keer de batterijen moeten vervangen. En toch hem elke dag minstens een uur gebruiken.
Maar een oplossing zou zijn om hem elke avond uit te zetten met het groene knopje.
Bedankt! Nee ik heb nog geen last van de scherpe randjes gehad, wellicht is dat te wijten aan de traagheid van de muis. Je moet 'm hierdoor namelijk wat meer heen en weer schuiven om je cursor te bewegen en dat kan bij dagelijks gebruik vervelend worden. Ik dien er ook bij te zeggen dat ik nog een andere muis voor wat gevoeliger cursorwerk naast deze muis heb gebruikt (de Microsoft Wireless Explorer)

[Reactie gewijzigd door neero op 17 juli 2010 02:53]

'Rechter- en Linkermuiknop niet tegelijk te gebruiken'

Dit vind ik opvallend.

Wat bedoel je hier precies mee?

Ik heb de muis overigens niet hoor, maar ik gebruik met mn muis nooit de rechter en linkerknop tegelijk... Zou dat een functionaliteit moeten hebben?
Wat RoelJuun heeft gepost is inderdaad wat ik ermee bedoelde. Beide muisknoppen zou je bijvoorbeeld in shooters nodig hebben om te richten en te schieten tegelijk. Daarom vind ik het, zoals ik in de review heb vermeld, ook geen geschikte gaming muis
Er wordt bedoeld dat de rechtermuisknop niet herkent wordt als rechtermuisknop, wanneer een vinger op de linkermuisknop ligt. Je moet dan je vingers optillen.
Van de minpunten blijft er volgens mij één echt minpunt over: hij lust graag batterijen. Bij mij gaan de batterijen 1,5 à 2 maanden mee. De meegeleverde waren overigens eerder op, die gingen slechts de helft van die tijd mee.

De prijs... Ik heb BT lasermuizen van verschillende merken bekeken, MS en Logitech kwamen beide niet onder de 59 euro, doe er een tientje bij, en je hebt een Magic Mouse!

De ergonomie... Ik ben er erg tevreden mee! Mijn pols ligt op het bureau, ik heb de muis ontspannen vast, beter dan wanneer ik een "ergonomisch ontworpen" MS / Logitech / ... muis gebruik.

Tegelijk de linker- en rechtermuisknop gebruiken... Dat kan inderdaad niet, maar ik heb er ook nog nooit de behoefte aan gehad!
De tijd die batterijen meegaan hangt sterk af van de ondergrond waarop de muis wordt gebruikt.
Bij een voor de muis moeilijker te traceren ondergrond moet hij/zij? harder werken en gaan ze uiteraard korter mee.
Weer wat geleerd!
Bij Lion doe je dit met 2 vingers.
Een paar weken geleden heb ik een magic mouse gekocht, ik vind het een onding
de eerste die er 25 euro voor wil geven mag hem hebben.
25€ akkoord
vertel hoe kan ik hem overnemen

[Reactie gewijzigd door wim klei op 17 juli 2010 00:30]

Werken de gestures van Lion (bijv. met 3 vingers tussen bureaubladen swipen) ook op deze muis?
Lange tekst voor een review over een muis! Goed geschreven!