Specificaties WiFi, 500GB - Bekijk alle specificaties

AC Ryan Playon!HD 500GB Review

Obiter dictum 4 december 2010, laatste update op 5 december 2010, 7.934 views

AC Ryan Playon!HD 500GB

Pluspunten

• FW updates
  • Eenvoud (in de kern)

Minpunten

• Fangeluid
  • Soms onnodig ingewikkeld
  • Had soms logischer kunnen zijn

Na tijdenlang gehannes met DVD's, werd het hoog tijd om eens een mediaspeler in huis te halen. Niet alleen heb ik sinds de verkoop van mijn PS3 toch steeds de behoefte gehad om het volle potentieel uit mijn tv te halen, ook merkte ik dat ik veel films gewoon niet keek omdat -hoe slecht- ik te lui was om de schijven te verwisselen.
Ervaring met mediaspelers had ik totaal niet; ik noch enige vriend had er op dat moment één staan, en dat maakte dat ik was overgeleverd aan GoT om een keuze te maken. Uiteindelijk ben ik door de vele firmwareupdates met verbeteringen en de vriendelijke prijs gegaan voor de AC Ryan.

Ondertussen heb ik de speler een aantal maanden staan. Dit heeft een aantal voordelen voor de review, en een aantal nadelen. Jammer is bijvoorbeeld, dat ik geen foto's heb kunnen maken van de exacte inhoud van de doos, en ik de allereerste ervaringen een beetje kwijt ben. Ik weet niet meer hoe ik de eerste keer aansluiten heb ervaren; was dit eenvoudig of juist ingewikkeld?
Voordelen zijn vooral dat ik niet meer op die roze wolk zit die iedereen wel kent na de aanschaf van een nieuw product. Dit maakt de review objectiever.

Het doel van review is met name informeren over hoe een redelijk simpele gebruiker het apparaat ervaart; ik ben geen poweruser. Ik zocht ook simpelweg een manier om eenvoudig films te kijken, verschillende formaten moeten gewoon werken en ik hoef weinig te tweaken. Zo zal ik volledig voorbij gaan aan een aantal nevenfuncties van het apparaat, zoals internetradio en -streams, downloadfuncties etc. Ik zal écht naar de kern kijken; hoe gaat het afspelen van films. Voor overige functies zoals bittorent client en internetradio zou ik adviseren even te kijken naar reviews van anderen. Voor uitgebreide informatie over specificaties en ondersteunde formaten verwijs ik naar GoT.

Het uiterlijk

Het is een mooi kastje, met name onder mijn glanzend zwarte tv misstaat de dito voorkant van de speler zeker niet. Aan de voorkant zit een grote aan/uit knop, met hierachter een rood ledje die constant brandt als de speler uitgeschakeld is. Dit is nergens te wijzigen, en aangezien de speler in mijn slaapkamer staat, zit er dus niks anders op dan de speler te modden met wat isolatietape. Is de speler ingeschakeld, dan licht in het blauw het AC Ryan logo op.
Naar aanleiding van het comment van __REMCO__ even wat over het rode ledje; deze kan inderdaad uitgeschakeld worden door de speler uit de standbymodus te halen en volledig uit te schakelen. Dit spreekt uiteraard in het voordeel van de speler, hoewel het ledje desondanks minder fel had mogen zijn en optioneel uit te schakelen bij standby.

De aansluitingen

Zoals ik al had aangegeven; ik ben geen poweruser. De HDMI kabel en de adapter zijn de aansluitingen die ik gebruik op de achterzijde, en daar is het dan ook wel mee gezegd. Voor de wat meer veeleisende gebruiker hebben we nog verschillende andere aansluitingen, waaronder LAN, optisch en component.

Aan de zijkant zitten een aantal veelgebruikte aansluitingen, namelijk USB, USB-slave en een SD kaart slot. De logica spreekt voor zich; hier is makkelijker bij te komen dan de achterkant, en deze worden vaak gebruikt, waar de aansluitingen op de achterzijde meer eenmalig zijn. Dit is wat mij betreft perfect; HDMI en adapter (achterzijde) worden eenmalig aangesloten, en er wordt regelmatig een externe HDD aangesloten of de USB slave poort gebruikt (zijkant), dus de goede aansluitingen zitten op de goede plekken.

De standaard user interface

Deze is... zo-zo. Dit moet echter natuurlijk in perspectief worden geplaatst met de prijs; als één van de goedkoopste mediaspelers mag je ook niet rekenen op een Core i7 om de nodige pracht en praal op je scherm te toveren. Al met al voldoet het prima, het is duidelijk en overzichtelijk.

User interface add-ons; YAMJ

YAMJ is een programma dat wordt geïnstalleerd op zowel je PC als de mediaspeler. Via de PC haalt het programma automatisch filmgegevens van IMDB of een andere ondersteunde website (waaronder MovieMeter.nl) en plaatst deze in een database die op de speler staat. De speler leest vervolgens de database uit, en dit levert een mooier ogende UI op dan de standaard UI. Hieronder zie je wat ik bedoel.

Het programma is echter wat log, wat traag. Het werkt nog niet vlekkeloos, en soms kun je niet direct vanuit YAMJ een film openen. Dan moet je terug naar de browser om het handmatig te doen. Daarom was ik blij met Thumbgen;

User interface add-ons: Thumbgen

Thumbgen werkt min of meer hetzelfde als YAMJ; wederom haalt het programma via je PC filminformatie op. Groot verschil is echter dat waar YAMJ een database bouwt, en deze op de speler via software uitleest en opbouwt tot een GUI, Thumbgen kiest voor een andere aanpak. Op je PC gebeurt het renderen van afbeeldingen, en deze afbeeldingen worden gekopieerd en fullscreen weergegeven op de speler. Het grote voordeel hiervan is dat het voor de POHD minder processorkracht kost, en dus vloeiender door de films gescrolled kan worden. Ook voelt het gebruik ervan minder log aan, en het kost minder tijd voordat de eerste "thumb" is weergegeven dan bij YAMJ.

De kern; video weergeven

Fraaie user interfaces zijn prettig als je gast hebt; "kies maar filmpje die je leuk lijkt" en vervolgens per film een mooie sfeerimpressie van de film in plaats van enkel de titel ervan. Maar dan moet het bestand ook nog afgespeeld worden, en dat doet de POHD uitstekend! Tot op heden nog maar één film (MKV) gehad die om mij onduidelijke redenen niet goed werkte, en dit had waarschijnlijk te maken met de integriteit van de film. Verder ben ik eigenlijk nooit problemen tegengekomen.
Tijdens de film kun je uitstekend het beeld oprekken of juist krimpen met een aantal presets, of handmatig de randen van de film aangeven. Slowmotion is makkelijk te bereiken, en een goede functie is het direct skippen naar een bepaalde tijd in de film. De "resume-play" functie werkt goed, en ondertiteling kan eenvoudig en realtime gesynched worden. Persoonlijk heb ik nog nooit haperingen meegemaakt, óók niet bij actiescenes in 1080p films. Hierop krijgt de speler dus een dikke 10!

Voordelen van de speler

Hij is goedkoop. Daarnaast heerst er een prettige community omheen, en worden we vanuit AC Ryan regelmatig beloond met verse firmware updates met leuke functies. Zo is onlangs de standaard UI op de schop gegaan, en is ook Thumbgen relatief nieuw.
De speler staat misstaat denk ik onder weinig TV's, en iedereen met een klein beetje verstand van videoapparatuur kan ermee uit de voeten. Voor vriendinnen/echtgenotes etc. met weinig verstand of ervaring zal één of twee keer uitleggen voldoende zijn om ook hen probleemloos de speler in de kern te laten bedienen. Voor het draaiend krijgen van bijvoorbeeld Samba zal wat meer ervaring nodig zijn.

Nadelen van de speler

De fan maakt toch wat geluid; zodra je film draait is dit niet storend omdat het wordt overstemd, maar als je de film op pauze zet is het toch vervelend. Ook zou ik hem dus niet snel 's nachts aanlaten om te downloaden vanwege de fan. Het LED'je had van mij ook absoluut volledig "uit" gemogen, en regelmatig kom je in de UI toch kleine dingetjes tegen waarvan je denkt "dat had handiger gekund". Denk dan bijvoorbeeld aan naar het Nederlands vertaalde tekst die net niet meer in de UI past, bepaalde zaken die wat verstopt zijn in de menu's of op de afstandsbediening. Al met al zijn het kleine dingen, waarvan ik wil benadrukken dat ze niet opwegen tegen de voordelen van de speler.

Hoewel ik niet het volle potentieel uit de speler haal, voldoet hij volledig aan mijn verwachting van een media-afspelend apparaat. Voor betrekkelijk weinig geld ben je voorgoed af van de rommelzooi aan DVD's, en staat dit eenvoudig en mooi (Thumbgen) weggewerkt in je digitale videotheek.
Als je van plan bent dagelijks films te kijken, te downloaden en andere functies te gebruiken, dan kun je misschien beter wat meer geld uitgeven aan een speler die hiervoor meer geschikt is, dit dit eenvoudiger en toegankelijker heeft gemaakt. Ben je echter anywhere tussen incidenteel filmkijker tot geregeld kijker, dan is de AC Ryan PlayOn! HD een absolute aanrader om in huis te halen.

Slot en updates

Naar aanleiding van nieuwe ervaringen, firmwares, comments etc. zal ik de review af en toe van wat updates voorzien. De eerste volgt direct op de dag van plaatsing, en wel naar aanleiding van de (terechte) comment van René van Gaalen, over het geluid. Omdat ik geen versterker heb, en een LCD tv met matige ingebouwde boxjes, is over het geluid moeilijk voor mij een oordeel te vellen; 2x10 wat boxjes in de tv zijn niet representatief voor de geluidskwaliteit van de POHD. Daarom heb ik de drie sterren gewijzigd in "geen mening".

Update van 20-07-2010: Ondertitel synchronisatie

Naar aanleiding van reacties op GoT die bevestigen dat het waarschijnlijk een bug in de FW is, even een update over een bug in de ondertitel sync bij in elk geval .MKV waarvan ik gisteren het bestaan van heb ontdekt. Indien je de subs wilt syncen, en deze sync gaat verder dan ongeveer 1,5 seconde dan zal verdere synchronisatie ervan geen effect meer hebben, en zullen de ondertitels wegvallen uit beeld. Dit is natuurlijk vervelend, en ik geef het door aan AC Ryan zodat het hopelijk verholpen kan worden. Vooralsnog bestaat het probleem dus, en hoewel het te miniem is om effect te hebben op de uitgedeelde sterretjes, kan het dus wel vervelend zijn.

Update van 04-12-2010: Beveiligde externe HDD

Gisteravond wou ik even een filmpje kijken die stond op mijn externe Freecom HDD die wachtwoordbeveiligd is met AES, en veel goede moed had ik al niet, maar helaas bleek de POHD er niet op voorbereid te zijn; geen on-screen toetsenbord o.i.d. om het wachtwoord in te voeren, maar gewoon in zijn geheel geen verbonden apparaat te zien. Ik had het ook al wel een beetje verwacht dat dat zou gebeuren, en nadat ik via Windows het wachtwoord van de schijf af had gehaald was hij weer zonder problemen benaderbaar voor de POHD.
Hoewel verwacht en jammer, was het natuurlijk briljant geweest als de POHD om zou kunnen gaan met beveiligde schijven. Zo hou ik er zelf van om mijn films en foto's achter een wachtwoord te hebben, en met mij ongetwijfeld anderen, en juist een mediaspeler zou dan eigenlijk de mogelijkheid moeten hebben met wachtwoordbeveiliging om te gaan. Zeker geen dealbreaker dus, wel was het fantastisch geweest als het gewoon gewerkt zou hebben!

Heb jij ook een AC Ryan Playon!HD 500GB?

Reviews door de redactie

Duidelijke review. Ik heb zelf de Playon!HD zonder harddisk aangezien ik alles afspeel over mijn netwerk en films op mijn NAS heb staan maar wat je zegt klopt helemaal, het apparaat speelt enorm veel bestandstypes af en ondersteund dvd-menu's waar andere speler toch regelmatig een steekje laten vallen. Het geluid van de Fan is inderdaad vervelend maar dat heb ik grotendeels opgelost door het vervangen van de schroefjes met rubbere fan bevestiging. Het stond wel in je review maar ik vind het ook een zeer positieve eigenschap dat de community zo enorm groot is en dat iedereen bereid is elkaar te helpen bij eventuele problemen.

Ik vind dit echt een aanrader.
Thumbgen werkt min of meer hetzelfde als YAMJ; wederom haalt het programma via je TV filminformatie op.
Hoe moet ik me dat voorstellen? Mijn TV is niet met het internet verbonden, AFAIK.
Tot nu toe doe ik het zonder YAMJ of Thumbgen, maar zo langzaam aan begin ik het overzicht wat kwijt ter raken. Thumbgen begint me wel wat te lijken eigenlijk.
Gelijk even aangepast, dat moest natuurlijk zijn "via je PC". Het is simpel hoe het werkt; op je PC laat je de software .jpg's maken van filminformatie dat dit programma automatisch van internet haalt. Deze jpg's zijn de moviesheets, zoals hier. De .jpg's zet je op de speler neer, en de speler herkent deze vervolgens als moviesheets en geeft ze fullscreen en scrollable weer. Probeer maar eens, ziet er écht goed uit!
Inmiddels Thumbgen op de PC gezet en een paar .jpg's gemaakt, maar het lijkt erop dat je per film een dir moet hebben? Ik heb een paarhonderd films in een paar directories staan en ik zie de .jpg's wel, maar het "werkt" niet. Stel dat mijn film "FilmA.mov" heet, wat is dan het correcte formaat vam de jpg's?
even een tip mbt de rood brandende led bij het uitstaan van het systeem:

als je het systeem uitzet, houdt dan de powerknop een aantal seconden in (ongeveer 5) en dan schakelt het systeem zich helemaal uit :)
Heer, u heeft gelijk. Even snelle update tussendoor gegooid naar aanleiding van je comment, bedankt :).
En ook even een tip voor de fan: Als de fan teveel herrie maakt of kapot gaat, dan kan je AC Ryan bellen/mailen, dan krijg je kosteloos een nieuwe die je zelf mag vervangen. Je kan ook zelf een fan uitzoeken die ultra silent is bijv. Je garantie vervalt hierdoor niet. Stond laatst op de FP in een reactie van AC Ryan zelf :).

Edit: @ Obiter dictum: Ah ja, excuus. Niet gelezen :).

[Reactie gewijzigd door __1337__ op 4 december 2010 16:05]

Klopt, en Vrijdag himself heeft dit even boven je in de comments ook al even gemeld :).
Kun je mij uitleggen waarom het geluid maar 3 sterren krijgt?
Bij mij is het geluid namelijk op dezelfde speler en ook op de mini versie perfect.

Verder mooie review, leuk dat je wat uitleg geeft over Thumbgen en YAMJ
Even update gegeven aan de review, zie laatste alinea. Terechte opmerking van je, bedankt!
Mocht de fan gaan piepen of resoneren dan moet je het me even laten weten en dan kan ik je een vervangende fan opsturen. Wat je ook kan doen (en ach, we blijven tweakers) is een Nexus of Papst fan kopen en die er in zetten. De garantie vervalt niet als je de speler openmaakt, behalve als je gaat casemodden natuurlijk.

Ik heb de syncbug ook doorgeven, zodra ik hier meer van weet zal ik het in het topic op het forum posten! :)
Mooie review! Ben zelf ook zeer geïnteresseerd in een dergelijk apparaatje (de mini). Alleen vroeg ik mij even af of Thumbgen ook werkt voor tv series?
Als je geen HDD in de speler hebt zitten kan je de fan zonder problemen los maken. Ook ik vond het geluid van de fan best irritant, en omdat ik nog geen HDD er in heb zitten heb ik deze maar los gemaakt. Aangezien het dezelfde speler is als de Mini die ook zonder fan kan is dat hier ook geen probleem.

Omdat ik wel de optie wil hebben er in de toekomst een 2TB HDD in te zetten ben ik toch voor deze gegaan ipv de mini die geen fan heeft.

Ik denk zelfs dat als je een WD Green HDD oid er in zet dat ook dat best zonder fan kan.

[Reactie gewijzigd door PilatuS op 4 december 2010 21:34]

Mooie review heb je gemaakt.
Zelf heb ik verder niks zinnigs te melden,over media players,
maar mooi stukje werk.

****.
Dank aan beide heren boven mij :). Omdat ik binnenkort waarschijnlijk ook maar eens een NAS in huis moet halen zal ik -wanneer de tijd daar is- even de review aanpassen over hoe eenvoudig het streamen is, en mogelijk dat ik dan zelfs de HDD uit de POHD in mijn PC hang en de fan eruit haal...
Goede review,heb zelf gisteren De HD!mini binnen gekregen,top apparaat!
Wat bestanden betreft,heb ook net een Panasonic hd cam die alles in een apart bestandsformaat wegschrijft,maar de AC Ryan PlayOn! HDmini speelt het af,top gewoon!
Een externe Samsung 1,5 tb schijf ernaast alle media erop,en play!
De dvdtjes die ik had heb ik in de plastic clico gedumpt bij de supermarkt,daar maken ze maar weer toetsenborden van,of kinderspeeltoestellen enz.

Aanrader deze mediaplayer,tip voor buyers,koop hem zonder hd erin ,maar met externe hd,en dan een met eigen netstroom,geen geluid van de fan en makkelijk te koppelen aan je netwerk.

grtz.