1 review

Sony Planar T* FE 50mm F1.4 ZA

Specificaties Niet gestabiliseerd met een filtermaat van 72mm - Bekijk alle specificaties

Sony Planar T* FE 50mm F1.4 ZA Review

HackingDutchman 17 oktober 2020, laatste update op 19 september 2021, 1.165 views Product gekocht

Sony Planar T* FE 50mm F1.4 ZA

Prachtige lens. Bouwkwaliteit om U tegen te zeggen. Levert wat je mag verwachten, perfect beeld, wijd open en bij dichtgeknepen diafragma. Zeiss ''microcontrast'' en ''3D-pop'' effect is aanwezig. Prijs is aan de zware kant, net als het gewicht van de lens. Geen betere native E-mount 50mm f/1.4 te krijgen.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Scherpte, van wijd open tot geknepen diafragma
  • Bokeh, vorm en ''inhoud''(geen ringen, mooi zacht en effen)
  • Chromatische aberratie
  • Vignetting
  • Lensflares

Minpunten

Vignettering Score: 5
Lens flare Score: 5
AF-snelheid Score: 4

Planar T* FE 50mm F1.4 ZA

Geeft de browser de foto's in de review niet goed weer? Selecteer dan de lezerweergave in uw browser. Firefox: F9 toets, Chrome: Distill page(niet standaard), Edge: Ctrl + Shift + R, Safari: Command+Shift+R

Op de Sony E-mount zijn er, op het moment van schrijven, vier snelle 50mm lenzen, met een diafragmawaarde van onder de 1.8. De keuze kan worden gemaakt tussen de Sigma 50/1.4 DG, de Samyang 50/1.4, de Planar 50/1.4 en de Voigtländer 50/1.2 zonder autofocus.
Na het kijken van vele reviews is mijn keuze uitgegaan naar de Planar 50/1.4, vanwege de scherpte, het microcontrast en de fraaie achtergrondonscherpte.

BOUWKWALITEIT
De lens is volledig vervaardigd uit metaal, in ieder geval, zo voelt het aan. Alles voelt solide en van speling op welk deel dan ook is geen sprake. De klik van de diafragmaring is niet te hard en te zacht. Het draaien aan de diafragmaring zonder klik voelt ook goed gedempt en soepel aan. Dit geldt eveneens voor de focusring, niet te soepel en niet te stroef, perfect gedempt.

Het geheel is mat zwart afgewerkt, helemaal in lijn met het uiterlijk van de Sony systeemcamera’s.

Qua switches en knoppen houdt het snel op. Er is een diafragmaring aanwezig, met een bijbehorende ‘’klik’’ en ‘’niet klik’’ switch. Verder is er nog een ‘’AF/MF’’ switch aanwezig.
De lens is geïntroduceerd in 2016 en was een van de eerste premium objectieven voor de Sony E-mount. Vandaar dat we hier alleen de focus-hold knop ‘’missen’’.

De lens is door het vele glaswerk en de stevige metalen body echter wel een relatief zwaargewicht, het geheel weegt 778 gram.

OPTISCHE KWALITEIT

Nagenoeg perfect. Scherp, van het midden tot aan de rand. Chromatische aberratie is wel aanwezig, maar niet veel en niet storend. Bokeh is prachtig en zacht. De bokeh blijft ook mooi rond door de aanwezigheid van 11 afgeronde diafragmabladen.
Waar de lens zeer goed in presteert is het niet hebben van lensflares. In veel gevallen waar ik bij andere lenzen zeer veel lensflares of zeer aanwezige lensflares heb, is dat bij deze lens aanzienlijk minder.
Het contrast, ook het microcontrast, is zeer goed. Er blijven net wat meer detail in de schaduwen en highlights zichtbaar dan bij andere 50mm lenzen die ik gehad heb.
Het Zeiss effect is mooi terug te zien in de lens. De onderwerpen komen prachtig naar voren. Vignetting heb ik niet gemerkt en tot nu toe ook nergens bij gecorrigeerd in de nabewerking. Echter, ik stoor mij meestal niet zoveel aan vignetting. Vignetting zorgt er in veel gevallen namelijk ook voor dat je onderwerp wat meer centraal komt te staan. Hoewel, in sommige gevallen vignetting natuurlijk niet gewenst is.

Ik heb nog niets aan kunnen merken betreft de optische kwaliteit van de lens. In mijn ogen is deze nagenoeg perfect. Ik ken geen native 50mm E-mount lenzen die op f/1.4 minder chromatische aberratie produceren dan de Planar.

AUTOFOCUS

De autofocus is getest in combinatie met de A7R II. De oogautofocus werkt goed, ook op F1.4. De normale autofocus functioneert ook naar behoren. Zelf ben ik geen sportfotograaf of fotograaf van sterk bewegende objecten, dus qua autofocussnelheid kan ik hierover geen goed oordeel geven. Ik focus ook nog wel eens handmatig scherp. Van focus hunting heb ik geen last gehad.

In tegenstelling tot third party objectieven van onder andere Sigma, focust dit exemplaar wel wat sneller. Het verschil zit hem in het feit dat de lens bij het focussen niet eerst veel verder focust om dan scherp te stellen op het uiteindelijke onderwerp, wat ik bij Sigma lenzen wel zie. De Planar focust namelijk maar een heel klein beetje verder, om daarna naar het uiteindelijke onderwerp te schieten. Dit is in ieder geval mijn beschrijving van het focussen wat ik bij lenzen altijd zie. Niet te verwarren met focus hunting, waar de lens echt aan het zoeken is en vaak tot oneindig focust en weer terug, in plaats van 5 cm verder op een onderwerp van 2m weg.
Deze nipte snellere focus is logischerwijs te verwachten van een Sony lens.

Wat wel opvalt is dat lens een klein beetje geluid maakt als deze focust. Het lijkt enigszins op een ‘’licht schrapend’’ geluid, het lijkt op het geluid van stappenmotoren. Het is dus niet de zachtste autofocus, maar ook zeker niet de luidste.
VERGELIJKING MET DE 55MM SONNAR
Uit de foto’s is te merken dat de Planar net wat scherper is, ook wijd open, dan de Sonnar.
De kleuren uit de Planar lijken een tikkeltje warmer. Wijd open heeft de Sonnar wat meer last van chromatische aberratie, scheelt echter niet veel.
De bokeh heeft soms last van ''uienringen'' bij de Sonnar, bij de Planar is de bokeh volledig effen.
Voor de rest presteren de lenzen beide uitstekend. Beide focussystemen werken en presteren goed.

Het grootste verschil tussen deze lenzen ligt hem in de grootte en het gewicht. De Planar is vele malen groter, te zien in onderstaande foto's, en zwaarder dan de Sonnar. De Sonnar heeft geen diafragmaring en geen AF/MF switch.

De meerprijs, dubbele prijs, van de Planar ten opzichte van de Sonnar is aan de hand van de resultaten moeilijk te verantwoorden. Beide hebben de Zeiss karakteristieken, dus daarvoor hoef je geen van beide te laten liggen.

CONCLUSIE
Een nagenoeg perfect presterende lens met een uitmuntende bouwkwaliteit. Prachtig om te gebruiken en om naar te kijken.

Wat ontbreekt er ten opzichte van sommige andere duurdere Sony lenzen? Een ‘’focus hold button’’, mocht je deze functie überhaupt gebruiken.
Wat heeft deze Sony lens wel wat andere niet hebben? Een handmatige diafragmaring, die ook uit te schakelen is. De diafragmaring heeft zelfs 2 standen, mét klik en zónder klik. Oh ja, en net als alle andere G-Master lenzen heeft de lens uiteraard ook een AF/MF switch.

Waar moet je op letten bij de aanschaf van deze lens? De lens maakt gebruik van ''focus-by-wire''. Dit principe wordt ook bij de diafragmaring toegepast. De ene persoon kan eraan wennen en vindt het goed te gebruiken of geeft zelfs de voorkeur aan dit systeem, de andere persoon haat het. Ben je niet bekend met ‘’focus-by-wire’’? Ga dan vóór de aanschaf naar een camerawinkel waar je deze manier van focussen kan testen.

Al met al een prachtige lens. De prijs is in deze klasse moeilijk te verantwoorden ten opzichte van de Sonnar of bijvoorbeeld de 50mm Sigma Art. Je kunt het misschien vergelijken met de aanschaf van een Mercedes S-klasse of een Bentley Continental GT. Wil je het beste van het beste op alle vlakken, dan betaal je daar altijd een meerprijs voor. Uiteraard betaal je ook wat meer voor de Zeiss badge die op de zijkant staat. Daar staat dan wel het Zeiss effect tegenover, dat je niet terug vindt in de andere 50mm f/1.4 lenzen.

Andere reviews:
Tweakers Weblog, meer lensreviews, ook van vintage exemplaren.

Sirui 50mm f/1.8 Anamorphic 1.33X

Sirui 75mm f/1.8 Anamorphic 1.33X

Sigma Art 35mm f/1.2

Zeiss Distagon 35mm f/1.4

Helios 44-2 58mm f/2

Heb jij ook een Sony Planar T* FE 50mm F1.4 ZA?

Prachtige foto's zeg! Keep it up. :) +3
Hi,

Goed bezig, maar Chromatische aberratie (afwezigheid) ? Ik heb er zelf 2 exemplaren van deze lens gehad en beide hadden dik last van CA. Dit is ook vaak bij verschillende reviews aangegeven.

Zie https://www.cameralabs.com/sony-fe-50mm-f1-4-za-review/2/ en https://www.cameralabs.co...ny50f1-4ZA_f1-4_03707.jpg

Vignetting (afwezigheid) Ook niet. https://www.cameralabs.co...falloff_Sony_standard.jpg

Lensflares (afwezigheid) Ook niet. https://www.cameralabs.co...ony50f1-4ZA_f11_04024.jpg

Zie ook andere reviews.
Zoals aangegeven in de review zijn dit puur mijn ervaringen. Tijdens mijn gebruik ervaar ik bepaalde aspecten meer/minder dan in vergelijking met andere lenzen die ik heb gebruikt. Ook hangt het van de situatie af, zelf schiet ik nagenoeg alleen met wijd open diafragma en veelal in de natuur en nauwelijks/nooit binnen. Daar is de review op gebaseerd.

In mijn ervaringen tot nu toe met de lens heb ik geen tot weinig last gehad van chromatische aberratie. Niet meer dan ik bijvoorbeeld met andere lenzen heb gehad(35-50-85mm). Ook niet in situaties met takjes van een boom met tegenlicht.
Nou schiet ik wel meer met Zeiss, dus wat dat betreft ben ik wel wat gewend qua chromatische aberratie. Zeiss glas heeft over de gehele linie gezien veel meer last van CA dan ander glas. In natuur- en portretfotografie heb ik daar eigenlijk niet veel last van.

Qua lensflares, ik schiet veel in de namiddagzon met tegenlicht, en vind dit betreft lensflares een van de beste lenzen die ik in mijn handen heb gehad. Ik heb niet tot nauwelijks last gehad van lensflares en ook het contrast met de zon flink in beeld bleef heel goed behouden.

Ik haal het woord afwezigheid er wel uit in de korte puntenreview, dat wekt inderdaad de suggestie dat de lens dit totaal niet vertoond.