1 review

Sony Planar T* FE 50mm F1.4 ZA

Specificaties Niet gestabiliseerd met een filtermaat van 72mm - Bekijk alle specificaties

Sony Planar T* FE 50mm F1.4 ZA Review

HackingDutchman 17 oktober 2020, laatste update op 13 juli 2021, 1.150 views Product gekocht

Sony Planar T* FE 50mm F1.4 ZA

Prachtige lens. Bouwkwaliteit om U tegen te zeggen. Levert wat je mag verwachten, perfect beeld, wijd open en bij dichtgeknepen diafragma. Zeiss ''microcontrast'' en ''3D-pop'' effect is aanwezig. Prijs is aan de zware kant, net als het gewicht van de lens. Geen betere native E-mount 50mm f/1.4 te krijgen.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Scherpte, van wijd open tot geknepen diafragma
  • Bokeh, vorm en ''inhoud''(geen ringen, mooi zacht en effen)
  • Chromatische aberratie
  • Vignetting
  • Lensflares

Minpunten

Vignettering Score: 5
Lens flare Score: 5
AF-snelheid Score: 4

Planar T* FE 50mm F1.4 ZA

Geeft de browser de foto's in de review niet goed weer? Selecteer dan de lezerweergave in uw browser. Firefox: F9 toets, Chrome: Distill page(niet standaard), Edge: Ctrl + Shift + R, Safari: Command+Shift+R

Native E-mount, minimaal f/1.4 én 50mm? Dan heeft u de keuze uit de Planar 50mm f/1.4, de Samyang 50mm f/1.4, de Sigma 50mm f/1.4 Art en de Voigtländer Nokton 50mm f/1.2.
Ben je fan van het Zeiss effect(‘’microcontrast’’ ‘’3D-pop’’)? Dan is er maar 1 keuze, de Planar.
De andere net genoemde lenzen heb ik niet in mijn handen gehad. Ik ben puur voor het Zeiss effect gegaan en heb daarom gekozen voor deze lens.

Hieronder een korte review van mijn ervaringen met de lens. Verwacht geen testplaatjes te zien, ik heb de lens alleen in praktijksituaties getest die bij mij passen. Ik fotografeer niet in een lab met de beste omstandigheden, maar veelal buiten in wisselende omstandigheden.

BOUWKWALITEIT
Daar kan ik heel kort over zijn, die is perfect. Exact wat je mag verwachten van een premium lens. Volledig van metaal, soepele focus en diafragmaring. Handige en goed bedienbare/functionerende knoppen en het geheel matzwart afgewerkt, helemaal in stijl met de Sony systeemcamera’s.
De lens is door het vele glaswerk en de stevige metalen body echter wel een zwaargewicht, het geheel weegt maar liefst 778 gram.

OPTISCHE KWALITEIT

Nagenoeg perfect. Scherp, van het midden tot aan de rand. Chromatische aberratie is wel aanwezig, maar niet veel en niet storend. Bokeh is prachtig en zacht. De bokeh blijft ook mooi rond door de aanwezigheid van 11 afgeronde diafragmabladen.
Waar de lens zeer goed in presteert is het niet hebben van lensflares. In veel gevallen waar ik bij andere lenzen zeer veel lensflares of zeer aanwezige lensflares heb, is dat bij deze lens aanzienlijk minder.
Het contrast, ook het microcontrast, is zeer goed. Er blijven net wat meer detail in de schaduwen en highlights zichtbaar dan bij andere 50mm lenzen die ik gehad heb.
Het Zeiss effect is mooi terug te zien in de lens. De onderwerpen komen prachtig naar voren. Vignetting heb ik niet gemerkt en tot nu toe ook nergens bij gecorrigeerd in de nabewerking. Echter, ik stoor mij meestal niet zoveel aan vignetting. Vignetting zorgt er in veel gevallen namelijk ook voor dat je onderwerp wat meer centraal komt te staan. Hoewel, in sommige gevallen vignetting natuurlijk niet gewenst is.

Ik heb nog niets aan kunnen merken betreft de optische kwaliteit van de lens. In mijn ogen is deze nagenoeg perfect. Ik ken geen native 50mm E-mount lenzen die op f/1.4 minder chromatische aberratie produceren dan de Planar.
AUTOFOCUS

Ik heb de autofocus van de lens getest in combinatie met de A7R II. De oogautofocus werkt goed, ook op f/1.4. De normale autofocus functioneert ook naar behoren. Zelf ben ik geen sportfotograaf of fotograaf van sterk bewegende objecten, dus qua autofocussnelheid kan ik hierover geen oordeel geven. Ik focus veelal handmatig scherp. Van focus hunting heb ik geen last gehad.
Wat wel opvalt is dat lens een klein beetje geluid maakt als deze focust. Ik kan het beschrijven als een licht schrapend geluid. Het is niet de zachtste autofocus, maar zeker niet de luidste. Het valt vooral op als je focust van dichtbij tot nagenoeg oneindig. Dus, in de meeste gevallen merk je het niet.
VERGELIJKING MET DE 55MM SONNAR
Uit de foto’s is te merken dat de Planar net wat scherper is, ook wijd open, dan de Sonnar.
De kleuren uit de Planar lijken een tikkeltje warmer. Wijd open heeft de Sonnar wat meer last van chromatische aberratie, scheelt echter niet veel.
De bokeh heeft soms last van ''uienringen'' bij de Sonnar, bij de Planar is de bokeh volledig effen.
Voor de rest presteren de lenzen beide uitstekend. Beide focussystemen werken en presteren goed.

Het grootste verschil tussen deze lenzen ligt hem in de grootte en het gewicht. De Planar is vele malen groter, te zien in onderstaande foto's, en zwaarder dan de Sonnar. De Sonnar heeft geen diafragmaring en geen AF/MF switch.

De meerprijs, dubbele prijs, van de Planar ten opzichte van de Sonnar is aan de hand van de resultaten moeilijk te verantwoorden. Beide hebben de Zeiss karakteristieken, dus daarvoor hoef je geen van beide te laten liggen.

CONCLUSIE
Een nagenoeg perfect presterende lens met een uitmuntende bouwkwaliteit. Prachtig om te gebruiken en om naar te kijken.

Wat ontbreekt er ten opzichte van sommige andere duurdere Sony lenzen? Een ‘’focus hold button’’, mocht je deze functie überhaupt gebruiken.
Wat heeft deze Sony lens wel wat andere niet hebben? Een handmatige diafragmaring, die ook uit te schakelen is. De diafragmaring heeft zelfs 2 standen, mét klik en zónder klik. Oh ja, en net als alle andere G-Master lenzen heeft de lens uiteraard ook een AF/MF switch.

Waar moet je op letten bij de aanschaf van deze lens? De lens maakt gebruik van ''focus-by-wire''. Dit principe wordt ook bij de diafragmaring toegepast. De ene persoon kan eraan wennen en vindt het goed te gebruiken of geeft zelfs de voorkeur aan dit systeem, de andere persoon haat het. Ben je niet bekend met ‘’focus-by-wire’’? Ga dan vóór de aanschaf naar een camerawinkel waar je deze manier van focussen kan testen.

Al met al een prachtige lens. De prijs is in deze klasse moeilijk te verantwoorden ten opzichte van de Sonnar of bijvoorbeeld de 50mm Sigma Art. Je kunt het misschien vergelijken met de aanschaf van een Mercedes S-klasse of een Bentley Continental GT. Wil je het beste van het beste op alle vlakken, dan betaal je daar altijd een meerprijs voor. Uiteraard betaal je ook wat meer voor de Zeiss badge die op de zijkant staat. Daar staat dan wel het Zeiss effect tegenover, dat je niet terug vindt in de andere 50mm f/1.4 lenzen.

Andere reviews:
Tweakers Weblog, meer lensreviews, ook van vintage exemplaren.

Sirui 50mm f/1.8 Anamorphic 1.33X

Sirui 75mm f/1.8 Anamorphic 1.33X

Sigma Art 35mm f/1.2

Zeiss Distagon 35mm f/1.4

Helios 44-2 58mm f/2

Heb jij ook een Sony Planar T* FE 50mm F1.4 ZA?