DFI Lanparty UT RDX200 CF-DR, Xpress200 (PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394) Review

Chrono Trigger 26 mei 2006, 1.563 views

Pluspunten

• DIMM/PCI Sloten en (S)ATA kabels zijn UV gevoelig.

Minpunten

• Driver CD is kapot geleverd
  • EXTREEM INSTABIEL
  • Slechte prestaties
  • Slechte overklokbaarheid
  • Klantenservice om te huilen
  • De prijs is ook niet om over naar huis te bellen
  • ATX connector pinnetjes op mijn moederbord gaven een conflict met mijn geweldige Enermax voeding die ik vervolgens moest terugruilen voor een betere.

Layout Score: 3
Ik heb de moederbord gekocht, omdat m'n MSI RD480 Neo2 niet verder wilde dan 2420MHz en hij m'n S-ATA2 harddisk net ondersteunde. Ik zocht ook naar een mobo die crossfire had en ik kwam op deze uit.

Featureset
Verder is de Driver CD corrupt geleverd en zitten er weinig extra's bij. De Diagnostic LED is ook onhandig en daardoor heb ik veel vergissingen gemaakt. Wel een dikke pluspunt is de Karajan audiomodule.

Layout
Het is gelukkig nog wel een moederbord met alles wat erop hoort te zitten. Het mist niks, maar de Dimm sloten en de Socket zijn onhandig geplaatst en volledig buiten de traditie.

Prestaties
Zoals Anandtech al zei, de prestaties zijn verder onder de maat voor iemand die 199 euro neerlegd voor dit bord en zijn zowieso onder het gemiddelde.

Stabiliteit & Betrouwbaarheid
Dit is iets waar ik heel erg van walg. De moederbord ondersteund zowieso geen Dual Channel geheugen op 2-3-2-5 timings en op 3-3-3-7 start hij in Dual Channel ook al bijna niet op. Om windows te laden moet je geluk hebben en dat ligt aan dit bord, met de MSI RD480 Neo2 heb ik dit nooit gehad en deze problemen kwamen ook alleen na de vervanging van dit bord. Bovendien was er een conflict tussen de pinconnectors PWR-OK en COM1 op het moederbord die een conflict gaf met mijn Enermax Liberty 500W. Ik ben ook nog speciaal voor dit moederbord 90km gaan rijden om deze in te ruilen voor de duurdere Seasonic S12 HT-500W.

Overklokbaarheid
Merkwaardig voor een DFI-bord komt deze niet door mijn keuring. Ik ben niet veeleisend qua overklokken, maar ik had deze bord verwacht om minstens 2,4GHz te halen (stabiel). In de BIOS haal ik 3,6GHz zonder dat de CMOS uit valt, maar om windows te kunnen laden haalt hij meestal de 2,2GHz niet eens.

Compatibliteit
Alles past en (hoort) te werken. Niet beter of slechter dan andere borden.

Ondersteuning door fabrikant
Ik heb meerdere malen om hulp geschreeuwd richting de klantenservice van DFI en meerdere malen volledige emails gestuurd maar ik heb NOOIT bericht gehad.

Edit: Ik heb uiteindelijk toch nog een bericht gehad, ik vond dit dus slecht, maar omdat ik toch nog een bericht heb gekregen niet zeer slecht :).

Schandalig duur, ik had dit geld er voor over, omdat ik een Łberbord wilde, maar ik kreeg er alleen troep voor.

Ik heb dit bord al enige weken in gebruik, de eerste indruk buiten werking was goed, de eerste poging om op te starten gaf een slechte en de weken ervaring die ik nu met dit bord heb waren afschuwlijk. Ik heb geen een keer op MSN of CoD2 kunnen zitten simpelweg omdat dit moederbord walgelijk instabiel is. Mijn eerste en laatste product bij DFI. Ik raad iedereen dit wanproduct af.

Edit: Ondersteuning van de fabrikant opgehoogt van zeer slecht naar slecht.

Edit: Kreeg na 2 weken van het Alternate Testcentre te horen dat dit bord gewoon ondanks normaal gebruik gewoon defect is geraakt. Ik verlaag, het is dat ik de algemene beoordeling niet kan verlagen van zeer slecht naar waardeloos (0 vakjes)

Heb jij ook een DFI Lanparty UT RDX200 CF-DR, Xpress200 (PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)?

Dit is duidelijk geen review o.i.d. maar een flame naar DFI toe. Je had jezelf gewoon beter moeten oriŽnteren i.p.v. klakkeloos een moederbord te kopen.
Je begrijpt me volledig verkeerd, ik haat DFI niet. Ik heb er hooguit minder vertrouwen in. Maar de echte dader is uiteindelijk de Xpress200 chipset.
Ik vind dit echt absoluut geen flame hoor! Het is hooguit een flink boze review... Chrono Trigger meld gewoon zijn ervaring met dit bord en waarchuwt andere mensen. Dat dit "Zijn eerste en zijn laatste product bij DFI" is moet ie zelf weten, wat kan jou dat nou schelen? |:(

Overigens Compleet NoFI overigens hoor! Maar ik vind het gewoon niet netjes om te zeggen dat deze review een flame is.
@ rodemanntje, yep

@ erikdenv, alles loopt wel als ik niet overclock, maar wel verschrikkelijk instabiel. Dat van die e-mail heeft er niks mee te maken toch? En hoe kan ik een andere opgeven als de e-mail waar ik mee gerigstreerd sta? :S Dit is de enigste e-mail die ik heb waar ik toegang tot Tweakers mee heb. Blame Here Jezus Hosting.

@ martijnve, Als je m'n survey ook echt leest merk je misschien wel dat ik duyzend kehr contact heb gezocht met de klantenservice..
Blame Here Jezus Hosting.
gast, je hebt toch echt zelf die naam gekozen... |:(
Dit klinkt mij eerder als: meer onderzoeken voordat je een product koopt...

Als je keihard wil overclocken had je liever een Ultra-D, Expert of Venus kunnen kopen, dan had je wel geen CF gehad, maarja.
Alsof je huidige kaart langzaam is ;)

Je kan het beste bellen met DFI in Rotterdam (engels praten) of contact opnemen met de (web)winkel waar je het board hebt gekocht. Die hebben over het algemeen betere communicatielijnen tussen henzelf en DFI.
Ik wilde overclocken dus koos ik een DFI, omdat ik ook nog eens crossfire wilde koos ik voor deze gezien de prijs van de CFX3200. En ik heb m'n bord al omgeruild voor een A8R32 MVP-Deluxe ;).

@ JannisCS, nee het is echt 3,6GHz.
Je kunt het bord toch RMA sturen? Loopt alles wel als je niet overklokt?

Als je serieus genomen wilt worden moet je geen mailadres gebruiken zoals in je profiel http://tweakers.net/gallery/148577 staat lijkt mij.
Het lijkt me niet dat dit de bedoeling is.
Misschien even contact opnemen met de klantenservice?
ik neem aan dat die 3.6ghz 2.6 moet zijn...?
1. Als het goed is moet er ondertussen een beter CrossFire bord zijn van DFI.
2. de nForce 4 Ultra LanParty serie is 100% betrouwbaar en om een merk nou wegens 1 product links te laten liggen :?

* nero355 is trotse Venus eigenaar :Y)
Inmiddels is er de CFX3200, maar die is te duur. Ik ga echt geen 300 euro neerleggen voor een mobo. Ik lijk wel gek!
Omdat een moederbord niet werkend aankomt is gelijk het hele merk kut? ik hoop niet dat jij altijd in dit soort absoluten denkt....