Synology DiskStation DS210J Review

dasystemcheck 15 juli 2010, laatste update op 15 juli 2010, 1.388 views

Synology DiskStation DS210J

Pluspunten

• Next-next-finish installatie.
  • Temperatuurregeling is slim instelbaar; de fan is in te stellen voor 2.5" of 3.5" schijven.
  • Zeer tevreden over de (langdurige/geadiviseerde) SMART-controle die plaats vindt.
  • Slimme helpfunctie n uitleg bij elke functie, inclusief support links.
  • Fatsoenlijke beveiliging en port-editing

Minpunten

• Photostation aanmaken users staat los van de overige wijzigingen.
  • Grote hoeveelheid foto's en foto-filmpjes in 1x plaatsen levert gegarandeerd een dagenlange CPU-trekkerij van 100% op. Dit gaat ten koste van de totale snelheid van het apparaat gedurende die tijd.
  • User-rights enkel van toepassing op de hoofdmappen.

Ik gebruik de Synology DS210J nu sinds een week of 2.
Momenteel gebruik ik 'm i.c.m.:
- 2x Samsung HD203WI
- 2x Netgear XAV2501 Powerline
- Dlink DIR-615 router

Het eerste wat me opviel is het gebruikersgemak voor het plaatsen van HDD's. Er kon niet veel misgaan toen ik deze plaatste. Het is wel verstandig om gelijk de schroefjes van de HDD's te monteren, waardoor je voorkomt dat de toch wat gevoelige connectoren af kunnen breken.
Tijdens de installatieprocedure heb ik toch voor de zekerheid de uitgebreide SMART-controle uitgevoerd. Dit duurde vrij lang. Ik heb 't niet getimed maar 'k ben dan ook s'avonds gestart en s'morgens verder gegaan.
Wat ben ik blij dat ik dit gedaan heb! Tuurlijk wordt 't door de handleiding geadviseerd, maar in dit geval kwam ik erachter dat 1 van de schijven een "abnormal state" toegewezen kreeg. De ingebouwde controle gaf aardig wat foutjes aan... Die schijf bij de webshop Digitique omgeruild en een paar dagen later kon ik m'n gewenste RAID-1 configuratie opzetten.

Aangezien ik de NAS voornamelijk voor serieuze backups gebruik van m'n foto's (10 jaar digitaal materiaal), 15 jaar verzameld cd-materiaal (voorheen lokaal met Itunes gebruikt) en secundair voor m'n DVD(ISO)-collectie, dacht ik 'even' al m'n fotomateriaal over te kunnen pompen vanuit m'n externe USB-schijven (lokaal aangesloten) naar de NAS (als admin ingelogd overigens). Na de 1e 10 GB toch maar de USB-schijf rechtstreeks op de NAS aangesloten en de ingebouwde Fileserver in gebruik genomen. Dat ging merkbaar sneller.

Na het overzetten van m'n fotomateriaal wilde ik dit natuurlijk gaan bekijken. Zodoende kwam ik erachter dat de RTFM-bewoording ook voor mij weer eens van toepassing was... Dus heb ik eerst een 'normale' user aangemaakt, zodat ik in Windows onder m'n eigen data kan komen. Daarna de juiste rechten in de NAS toegepast, zodat ik -dacht ik- ook bij de Photostation kon komen.
Daar zit 'm dan gelijk een behoorlijk minpunt: Om de Photostation te kunnen benaderen, moet er een aparte gebruiker in de Photostation-interface aangemaakt worden. Praktisch zou in mijn opinie zijn om gebruikers hiervoor onder de hoofd-interface te kunnen aanmaken/beheren.
En wat werd de NAS opeens traag na het kopieren! Weer de RTFM-bewoording:
Het advies is om niet meer dan 2 GB per keer over te zetten en geen grotere (film)bestanden dan 20 MB... Dus na 3 dagen was ik het zat en ik ben nu nog bezig om 4 GB per dag over te zetten, dan kan namelijk de thumbnail-conversie en FLV-conversie z'n werk afmaken.

De afgelopen dagen kwam ik er bij het aanmaken van de gebruikers wel achter dat de Photostation na de (overigens degelijke) automatische configuratie/portforwarding de Photostation blijvend benaderbaar laat zijn via HTTP. Eigenlijk had ik enkel de HTTPS redirect active willen zien, maar blijkbaar moet 't meeste via poortje 80 lopen en wordt dn pas geredirect naar HTTPS. Jammer, vooral voor de Photostation die niet geredirect lijkt te worden en dus via HTTP benaderbaar blijft.
Tevens ben je qua auto-config vanuit de NAS naar de router erg afhankelijk van een aantal basis-ondersteunde routers. Gelukkig zitten de meestgebruikte van deze tijd erbij. Let wel op de firmwareversie! In mijn geval moest ik het wachtwoord van de router verwijderen om de auto-config te laten werken (Dlink DIR-615).
Daarnaast ook wel een beetje jammer dat enkel rechten in te stellen zijn voor gebruikers op de hoofdmappen. Het zou prettig zijn als dit in een toekomstige firmware aangepast wordt. Gek genoeg is het voor foto's in de photostation wl mogelijk. 't Lijkt wel interface gebonden te zijn?
De DDNS installatie is wel nagenoeg volledig next-next-finish. Gateway-data wordt correct doorgegeven, mits gebruik wordt gemaakt van vast lokaal IP.

De audiostation werkt, dankzij het feit dat al m'n materiaal voorheen goed ingedeeld was in Itunes (folder.jpg, ID3tags etc.) goed. Het verplaatsen van de complete Itunes-map naar de music-map was voldoende. Erg prettig te weten dat de online-radio functie ook uitgezet kan worden n er alleen-leesrechten kunnen uitgedeeld worden, zodoende loopt niet m'n hele familie m'n verzameling binnen te trekken of verwijderen ;-). Genieten van m'n muziek mogen ze best, maar m'n neefjes en nichtjes hoeven niet hun 'betere' muziekkennis op mijn collectie toe te passen. Ik weet vrijwel zeker dat m'n B.B.King collectie anders vervangen gaat worden door een ander niveau muziek!

Binnenkort hoop ik een 3e Netgear XAV2501 binnen te krijgen, zodat ik een AXIS 207 kan gaan testen als IP-camera. Er zit tenslotte een licentie bij de NAS voor 1 camera; zonde om daar geen gebruik van te maken!

Trouwens, ik ben benieuwd welk neefje het eerste boos op me gaat worden omdat 'ie na om 00:30 erachter komt dat z'n oom de slaapstand ingeschakeld heeft tussen 00:30 en 7:30. Mag 'ie morgen weer verder luisteren of m'n Donald & Mickey cartoons (<1950, the oldies ;-)) binnenhalen.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS210J?

Beste dasystemcheck,

Het ziet er nu wat beter uit. Denk je nog even aan je layout.
Synology staat erom bekend om haar uitgebreide mogelijkheden met de NAS.
Welke tip heb je nog voor me n.a.v. de huidige status leesbaarheid?
Voor tips, kan ik je het volgende meegeven:

Kijk naar de reviews die door Terw_Dan zijn gemaakt.
Zijn reviews zijn zo goed dat het praktisch een standaard is geworden voor het maken van duidelijke overzichtelijke reviews.

Je kan hiervan heel veel leren.
Oef! En of 'ie er veel gemaakt heeft! Ik zal zijn structuur in de gaten gaan houden. Dank je voor je assist.
Graag gedaan. Terw_Dan heeft er inderdaad heel veel gemaakt.
User-rights enkel van toepassing op de hoofdmappen. dit klopt niet want je kan via de file server wel rechten toekennen. Wel pas vanaf DSM2.3
Checked en verified, thanks!
Het is wel zo dat in dat geval enkel de gebruikersgroep en eigenaar veranderd kan worden.
Enkel een enkele user-right aanpassen lukt niet. Of zie ik nog wat over het hoofd?

[Reactie gewijzigd door dasystemcheck op 16 juli 2010 09:50]

Beste dasystemcheck,

Graag je lay out aanpassen. Dit is bijna onleesbaar. Het is nu een verhaal van opsommingen.

Ook de plus en de minpunten:
"Zie onderbouwing" Dit zijn geen plus of minpunten.

Vermoedelijk snel een review in elkaar gezet?
Klopt als een bus. 't Is m'n 1e poging tot een zo kort en bondig mogelijke review. (En heb 'm 'even' in elkaar gedraaid tijdens de pauze op 't werk)
Zwaar mislukte poging, zoals je denk ik correct geconcludeerd hebt ;)
Ik zal 'm proberen enigsinds aan te passen. Thanks voor je eerlijkheid!

edit 22:24
Zo beter denk ik...