Specificaties 15,6" (1366x768), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

HP Compaq 615 Notebook PC (VC284EA) Review

Benedykt 14 juli 2010, laatste update op 14 juli 2010, 386 views

HP Compaq 615 Notebook PC (VC284EA)

Pluspunten

• De prijs!
  • De expresscard/34 aansluiting
  • De toch wel redelijk uitgebreide featureset, ondanks de prijsklasse

Minpunten

• Webcam onder een rare hoek
  • HP Bloatware

Na ongeveer 2 jaar op een eMachines (Acer) 510 gewerkt te hebben was ik wel eens toe aan een nieuwe laptop. Zowel voor school als voor mezelf wou ik gewoon weer eens iets vers.
Omdat ik genoeg andere (dure) hobby's heb was het voor mij een punt dat de prijs <500 bleef. Daarnaast is het voor mijn opleiding verplicht dat de machine hardwarematige virtualisatie ondersteund.

De keuze voor een HP is tot stand gekomen door goede ervaringen en een mooi design. Ik werk dagelijks op professionele basis met verscheidene HP machines en ben nog altijd onder de indruk van hun prestaties, prijs en service.

Featureset
De featureset van deze laptop is simpelweg goed te noemen. Drie USB aansluitingen die helaas wel allen aan de linkerkant zitten van de laptop zitten. Verder is er een VGA uitgang, Ethernet en analoog modem (wordt dat echt nog zoveel gebruikt?) en uiteraard een stroomaansluiting. Tot mijn grote (blije!) verrassing zit er op het apparaat een Expresscard/34 aansluiting. Deze staat niet in de specificaties op de meeste websites, ook niet bij NoRRoD, waar ik mijn machine aangeschaft heb. Dit bied uiteraard allerlei extra mogelijkheden, zoals FireWire, een extra netwerkkaart of bijvoorbeeld een externe geluidskaart.

De machine beschikt over een DVD+/-R(W) Dual Layer met Lightscribe en alle andere mogelijke opties die een DVD-brander tegenwoordig heeft of kan hebben. Verder is natuurlijk de 320 GB schijf nooit verkeerd (mijn oude laptop had een 80 GB schijf) en over het algemeen genoeg voor standaard mobiel gebruik.

De ingebouwde Webcam is een beetje onder een hoek geplaatst tegenover het scherm, wat mij persoonlijk irriteert. Toch is er verder prima mee te werken en geeft de webcam genoeg beeld (zelfs bij weinig licht) om fatsoenlijk en soepel te kunnen werken met MSN of Skype. De beeldkwaliteit is aanzienlijk beter dan die van een MacBook Pro uit 2008 (direct kunnen vergelijken).

De processor die aanwezig is, de AMD Athlon X2 QL-66, draait op 2.2 GHz. Hij heeft de beschikking over een uitgebreid scala aan instructiesets, namelijk MMX, SSE, SSE2, SSE3, Enhanced 3DNow!, NX bit, AMD64, PowerNow!, AMD-V. Dit laatste ging het mij met name om, zodat ik op hardwarematige basis VMWare kan draaien. Standaard zit er 2 GB DDR2-800 RAM in de machine. Omdat dit niet voldoende is voor mijn toepassing (virtualisatie) heb ik er 2 GB bijgeplaatst. Voor standaard internetgebruik zal echter blijken dat 2 GB in combinatie met Windows 7 meer dan voldoende is..
Ook heeft de machine de beschikking over een ATi HD3200. Dit is niet bepaald de beste GPU die beschikbaar is voor laptops, maar omdat ik toch niet veel spellen zal spelen vermoed ik er niet al te veel hinder van te ondervinden.

Vervelender vind ik de software die HP mee levert bij de laptop. Standaard wordt een complete set aan HP bloatware meegeleverd, inclusief een proefversie van McAfee. Al deze zooi maakt de laptop ongelovelijk traag bij het opstarten en in gebruik. Ik heb er zelf voor gekozen alle HP partities te verwijderen en mijn eigen licentie van Windows 7 Professional x64 te installeren. Mijn vriendin heeft een week na mij dezelfde laptop aangeschaft, hier heb ik alle overbodige HP software verwijderd. Kutwerk en een slechte service van HP dat ze niet de mogelijkheid geven in 1 keer aan en uit te kunnen vinken wat er wel en niet geinstalleerd moet worden.

Prestaties
Ik heb de laptop nog niet echter onder stress geplaatst, en weet dus ook niet precies hoe hij zich zal gedragen bij zware belasting. Vooralsnog lijken de prestaties in simpele spellen (Battlefield Vietnam, GTA San Andreas) goed. Deze spellen lopen lekker en soepel op hoge instellingen, iets wat ik niet kon zeggen van mijn Intel X3100 GPU die in mijn vorige laptop zat.

Dit is mijn eerste Dualcore machine. Mijn vaste PC is nog altijd een AMD Athlon64 3200+. Een hele exacte vergelijking kan ik dus niet maken. Ik heb wel benchmarks gevonden waar deze CPU niet al te geweldig uit de test komt. Zo komt een Pentium T4300 al beter uit de test, maar deze heeft dus weer geen hardwarematige Virtualisatie, wat weer zeer nadeling kan werken bij het daadwerkelijk virtualiseren van machines.

Beeldkwaliteit
Op dit onderdeel scoort de laptop wederom goed! Het display heeft een verhouding van 16:9, met een resolutie van 1366*768. Dit is ondertussen zo goed als de standaard geworden voor laptops met een 16:9 scherm.

Het LED-backlit scherm met glanslaag geeft mooie diepe kleuren en een helder, bijna fel, beeld. Dit glanslaagje zorgt er automatisch wel voor dat hij in de zon niet te gebruiken is. In de tuin zitten met een zonnetje erbij is er dus niet bij met deze laptop. Overigens geldt dit voor alle laptops met een glansscherm, dus écht een specifiek minpunt kan dit niet genoemd worden.

Bouwkwaliteit en robuustheid
Hier scoort de laptop wederom goed. Toegegeven, een unibody MacBook voelt misschien wat meer solide dan dit plastic, maar het voelt al een stuk beter dan de gemiddelde Acer of Packard Bell. Ik ben eerlijk gezegd ook niet veel minder gewend van HP :)

Ergonomie
Het toetsenbord typt ontzettend lekker! Het is even wennen na 2 jaar op een Acer getypt te hebben, maar vooralsnog alleen maar pluspunten op dit onderdeel! De laptop is niet te zwaar, maar ook weer niet veel te licht. De knoppen van de muis had ik persoonljik anders gedaan, maar tsja, je kunt niet alles hebben. Ik kan er prima mee werken.

Warmte- en geluidsproductie
Het enige onderdeel waar de laptop wat mij betreft iets minder op scoort. Na een half uurtje BF Vietnam gespeeld te hebben wordt de laptop eigenlijk te heet om zo op schoot te hebben, en dat is natuurlijk wel vervelend. Tijdens lichte applicaties (Internet, MSN, Office e.d.) blijft de laptop lekker koel en is er niets aan de hand.

Mobiliteit en accuduur
De accuduur bedraagt op dit moment zo'n 3,25 uur. Afhankelijk van de belasting uiteraard, je kunt niet 3 uur gamen op de accu. De processor klokt zichzelf terug wanneer deze niet gebruikt wordt, en dat scheelt natuurlijk behoorlijk in de accutijd.

En dan natuurlijk de prijs. Voor 420 euro heb je een geweldig apparaat. Er komt qua specs, bouwkwaliteit of accuduur geen acer in de buurt van deze laptop voor dit geld. Überhaupt zijn er al weinig laptops in deze prijsklasse, deze van deze kwaliteit.

Wat bij betreft een dikke vette aanrader!

Heb jij ook een HP Compaq 615 Notebook PC (VC284EA)?