Sapphire Radeon X1900 XT 512MB DDR3, (PCI-e, 2xDVI) Review

frPOW 25 april 2006, 895 views

Sapphire Radeon X1900 XT 512MB DDR3, (PCI-e, 2xDVI)

Pluspunten

• Een van de snelste kaarten die er op het moment is
  • Geen technische mankementen
  • Lage temperatuur
  • Alle kabels en adapters die je nodig hebt zijn aanwezig

Minpunten

• Luidruchtige fan
  • Outdated drivers en software

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Ik heb deze kaart nu een aantal dagen en ik ben er tot nu toe zeer over te spreken, ik heb er lang voor gespaard, maar is zijn geld zeker waard.

Toen ik het pakketje binnenkreeg (ff 460 euro dokken aan de bezorgen in briefjes van 10 :P) maakte ik het meteen open en keek in de doos, een enorme videokaart, een paar cdtjes en een zooi kabels.

De videokaart zelf was vanaf het begin al in orde, geen artifacts tijdens het opstarten (dit was bij de voorlopers, de X1800-serie soms wel het geval) en het lawaai van de fan viel me reuze mee. De drivers heb ik van de ATI site gedownload, want de meegeleverde drivers waren wel erg outdated. Erg fijn vond ik het dat ze er 2 VGA connectortje bij hebben gedaan zodat ik mijn scherm(en) gewoon op de kaart kon aansluiten.

De software die meegeleverd was in het pakket was erg outdated, oude games, oude drivers een niet al te nieuwe versie van powerDVD. Allemaal een beetje overbodig.
Er zaten wel meer dan genoeg kabels bij, zo is er een kabel voor de TV-out, een kabel voor de HD-aansluiting, een composiet-kabel. Ook werd er een voedingskabel voor de kaart meegeleverd voor het geval deze nog niet standaard aan je power-supply zit. Ik heb een enermax SLI-voeding dus bij mij zat die er al wel aan.

Tijdens zware grafische toepassingen zoals games, videobewerking, benchmarks en HD-films renderen werd de fan steeds lawaaiger. Op een gegeven moment ben ik met de koptelefoon op gaan gamen, omdat ik de herrie van de fan gewoon niet meer uit kon staan, maar ik ben dan ook een persoon die hier erg gevoelig voor ben. De fan is trouwens wel gewoon in te stellen met diverse programma's.
De temperatuur daarentegen bleef erg laag en constant, op ultra settings bij oblivion blijft de kaart hangen rond de 60-70 graden celsius.

De prestaties van de kaart zijn zeer hoog, maar daar betaal je immers ook voor. Half life 2 op hoogste settings:

resolutie: 1600X1200
AA: 6x
AF: 16x
Voor de rest alles op High.

Hier perste de kaart maarliefst gemiddeld 74 frames per second uit, de laagste framedrop die ik met deze settings heb gehad is tot nu toe 45 fps. Ik ben hier dus zeer over te spreken.

Overclocken heb ik me nog niet aan gewaagd, maar dit ga ik zeker proberen, ik heb gelezen op diverse fora dat de kaart makkelijk overclockbaar is tot de XTX variant, en hoe sneller hoe beter zeg ik altijd maar.

Uiteindelijk vind ik deze kaart erg goed, dit komt door de foutloze installatie, de grafische kracht en het compleet zijn van kabeltjes en adapters, wat ik jammer vond is dat de koeler me erg stoort tijden shet spelen van games en het kijken van films en dat de drivers een beetje outdated waren. Voor de rest helemaal ok.

Heb jij ook een Sapphire Radeon X1900 XT 512MB DDR3, (PCI-e, 2xDVI)?

Goeie review, maar je had er wel iets meer over kunnen vertellen ;). XTX speeds zijn inderdaad geweldig, maar niet als je moederbord te instabiel is om op te starten :(. (DFI LANParty UT RDX200 CF-DR)
Sorry, maar hoe kom je erbij dat het moederbord te instabiel is om een X1900XT met XTX snelheden op te starten?
En je moet trouwens ook geen vf700Cu aan je X1900XTX hangen, die is veel te zwak om dit soort kaarten te trekken. Dat wordt op bijna elke site afgeraden, zelfs zijn opvolger levert maar net betere prestaties dan de stock cooler.