1 review

Philips Hairclipper Series 9000 HC9450/20

Specificaties Tondeuse (droog scheren) - Bekijk alle specificaties

Philips Hairclipper Series 9000 HC9450/20 Review

Kuusje 8 oktober 2020, laatste update op 18 oktober 2020, 1.026 views Product gekocht

Philips Hairclipper Series 9000 HC9450/20

Fancy tondeuse die doet wat die moet doen. In stappen van 100µm uw haar trimmen, wie wil dat nou niet? De geheugenslots zijn fijn gekoppeld aan de verschillende opzet stukken. Het enige gemis is een vergrendeling zodat het apparaat niet per ongeluk aangaat. Dit had wel gemogen voor deze prijs.

Pluspunten

• Mooie vormgeving, een sierraad dat kan trimmen
  • Drie geheugenslots per opzetstuk
  • 100µm stappen

Minpunten

• Toch wel de prijs
  • Geen vergrendeling

Als je me een jaar geleden had verteld dat ik vrijwillig een review ging schrijven over een tondeuse, dan had ik gedacht dat je een grapje maakte. Enfin, een pandemie verder en hier zijn we dan!
Ik ben vast niet de enige die zijn toevlucht heeft gezocht (en gevonden) in doe-het-zelf haarverzorging nu kappers wel/niet open mogen. Hopelijk helpt deze review bij het maken van een keuze voor uw weapon of choice.

Inhoud van het pakket

• Natuurlijk de tondeuse.
  • Een standaard om de tondeuse op te zetten.
  • Drie opzetstukken.
  • Een reistasje.
  • De oplader.
  • Een borsteltje.
  • Een lading boekjes.
De tondeuse is onderhoudsvrij waardoor er niks bij zit voor het smeren of slijpen van de messen.

Hoe de HC9450/20 werkt

Je zet de tondeuse aan en gaat aan de slag. Ten minste, dat is bij de old school varianten het geval. Dit is niet het geval bij de HC9450/20. De tondeuse kwam opgeladen uit de verpakking dus als ik wilde kon ik meteen aan de slag. Toch besloot ik eerst de boekjes door te lezen om te zien wat dit verzorgingsapparaat allemaal kan.

Allereerst de opzetstukken. Ieder stuk heeft een eigen bereik qua lengte.
Het eerste opzetstuk kan ingesteld worden voor een snijlengte tussen de 1mm en 7mm.
Het tweede kan ingesteld worden voor een lengte tussen de 7mm en 24mm.
Het derde stuk kan ingesteld worden 24mm en 42mm.
Zonder opzetstuk snijdt de tondeuse de haren op een lengte van 0,5 mm.

Zoals je ziet lopen de snijlengtes van de opzetstukken mooi in elkaar over :)

En dan de fancy geheugensettings. De HC9450/20 kan voor Ieder opzetstuk drie verschillende snijlengtes onthouden in zijn geheugen. Door de M knop ingedrukt te houden gaat de tondeuse in de memory-opslag-modus. De lampjes voor de verschillende geheugenslots gaan dan branden en het huidige geslecteerde slot gaat knipperen. Door éénmaal kort in te drukken schakel je door de geheugenslots heen. Houd de M knop nogmaals ingedrukt en de huidig geselecteerde snijlengte wordt toegewezen aan het geselecteerde slot. De tondeuse bevestigt de toewijzing door 'SET' weer te geven in het display waarna de tondeuse in de 'normale' gebruikmodus staat.
Door in deze modus op de M toets te drukken schakel je tussen de drie ingestelde snijlengtes. Zonder opzetstuk doet de M knop niets. Het memory systeem werkt prettig zodat je niet telkens tot op de tiende milimeter hoeft te swipen.

Swipen inderdaad, want onder de M knop zit een gebied waar je met je vinger overheen kan vegen. De snijlengte kan zo handmatig ingesteld worden. Een snelle swipe-beweging maakt dat de snijlengtes grotere sprongen maakt, een langzame beweging maakt dat er stappen van tiende milimeters worden gemaakt. De auto-motor zoemt tijdens het verstellen van de opzetkam zodat je kan horen dat er iets gebeurd.
De auto-motor trekt het opzetstuk volledig terug wanneer de tondeuse in stand by modus gaat. Niet schrikken dus als je de tondeuse weg legt en deze opeens begint te zoemen. :P Haal de tondeuse uit de stand-by stand en de laatst ingestelde snijlengte wordt automatisch ingesteld.

schoonmaken

Voor het gebruik was ik mijn haar altijd om zo min mogelijk zweet/talg in de tondeuse te krijgen. Vroeg of laat zal er toch prut en haartjes ophopen. Geen nood, daar heeft Philips een state of the art borsteltje voor bijgevoegd. De tondeusekop kan als geheel er af zodat je deze goed kan schoonmaken wanneer deze droog is. Mocht het nodig zijn, dan kan je deze kop vervangen.

Als iemand de consument goed kent, dan is het Philips wel. Dit blijkt uit het feit dat er wasinstructies zitten op het reistasje d:)b. Spoiler alert: je mag het tasje niet strijken.

opladen

Dit kan op twee manieren. Je kan de oplader rechtstreeks op de tondeuse koppelen, of de tondeuse op de standaard zetten en die koppelen. Er is geen 'klik' die aangeeft dat de oplader goed is aangesloten. Dat vind ik wel jammer want onbewust bleef ik duwen tot ik een feedback-klikje voelde of hoorde. Wanneer het display aangeeft dat de tondeuse oplaadt zit de oplader goed.

tot slot - geen slot

Een ander laatste gemis is het ontbreken van een vergrendeling. Bij andere Philips scheerproducten kon ik de aan/uit knop ingedrukt houden waarna er een slotje op het display verscheen. Het apparaat ging dan niet aan tenzij de aan/uit knop ~5 seconden werd ingedrukt. De HC9450/20 heeft dit niet. De reistas biedt hier geen soelaas - wanneer de tondeuse in de reistas zit en ik op de juiste plek druk kan ik de tondeuse makkelijk aan/uit zetten. Dit is erg jammer want douane zijn doorgaans niet gecharmeerd van (hand)bagage die rilt en trilt. Een simpele feature die er mijn inziens bij had mogen zitten.

conclusie

Op het moment van schrijven staat de HC9450/20 voor €86,- in de Pricewatch. Ook voor een mooie en doordachte tondeuse vind ik dat aan de dure kant. De kwaliteit is top, het apparaat werkt soepel en intuïtief wat zeker een pluspunt is, gezien de mogelijkheden met dit apparaat. Voor de zekerheid bladerde ik het boekje nog eens door of ik geen feature gemist had maar dat bleek onnodig - op eigen intuïtie wist ik alles uit dit apparaat te krijgen.
Het swipe systeem is mooi bedacht. Niemand wil tot op de tiende millimeter nauwkeurig zitten priegelen, dat heeft Philips goed uit handen genomen.

Wacht op een goede aanbieding of plunder je rentepunten (staat bij ING in de rentepunten shop) en dan heb je een top apparaat voor een leuke prijs. Hoe lang de lockdowns ook duren en hoe veel er nog komen - je zult met het thuiswerken in ieder geval met verzorgde vacht voor de webcam verschijnen.

Heb jij ook een Philips Hairclipper Series 9000 HC9450/20?

In plaats van 100µ zou je ook in stappen van een millimeter kunnen zeggen. Wat minder fancy, maar wel duidelijker.
Alleen is 100 mu, gelijk aan 0.1 mm. Dus duidelijker zou idd niet erg zijn :)
I stand corrected, lang geleden dat ik in een klaslokaal zat :+
Dit was mijn eerste uitgebreide review - constructieve feedback is welkom! :)
Ten minste, dat iks bij de old school varianten het geval.
Als hij echt goed is en blijft, is hij goedkoper dan steeds een nieuwe slechte kopen, met al het gedonder...

edit: en waar is hij gemaakt?

[Reactie gewijzigd door onetime op 11 oktober 2020 14:43]

Thx voor de spell check :) Ik heb 'm gekocht via de ING rentepunten winkel. Waar die precies gemaakt wordt, geen idee :P
Staat het dan niet op de doos of in de gebruiksaanwijzing?
Hoe lang gebruik je het toestel al?
Ik heb een van de voorgangers ervan en merk helaas dat het bewegend onderdeel enorm vaak los komt van het "clipje waar de mesjes aan zitten".

Om even te verduidelijken, je kan (om het toestel te reinigen) de de mesjes zelf met een soort van klik systeem van het toestel zelf halen waardoor je de interne werking een beetje ziet. Je zou dan normaal ook een bewegend onderdeel moeten zien dat zorgt dat de mesjes bewegen. Dat roterend onderdeel (vergelijkbaar met de bit op een boormachine) komt bij iedere knipbeurt meermaals los waardoor de mesjes niet werken tot ik de "bit" terug op zijn plaats zet.

Vreselijk vervelend en het probleem begon na 1 jaar op te duiken (toen was dit amper een probleem want de frequentie was niet echt noemenswaardig) maar nu ik het toestel 3 jaar heb gebeurt het een stuk of 2 tot 3 keer per beurt.
Hoi! Ik gebruik het toestel nu drie weken. Goed dat je dit potentiële euvel aangeeft, dan kan ik er op letten.
Hoewel ik geen *trimmer nodig heb, heb ik je review met plezier gelezen en af en toe een glimlach op mijn gezicht gehad. Dank daarvoor!
Leuke review, was toevallig op zoek naar een goede nieuwe, dus deze zojuist maar via bol (65 eu voor select leden) aangeschaft!

Dus je bent ook officieel influencer bij deze ;)

[Reactie gewijzigd door WeZZeY op 22 oktober 2020 13:19]

Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite