Sigma 10mm F2.8 EX DC Fisheye HSM (Sigma) Review

HansKeesom 21 december 2010, laatste update op 21 december 2010, 2.058 views

Sigma 10mm F2.8 EX DC Fisheye HSM (Sigma)

Pluspunten

• f 2.8!!!!!!
  • Doet wat het moet doen
  • Gemakkelijke tube die je snel van lens af kan halen tesamen met lensdop
  • Breed inzetbaar dus niet alleen voor panorama's

Minpunten

• Als je meer optische kwaliteit wilt loop je aan tegen de Chromatische Abberation. Had dit probleem niet bestaan had deze lens echt een super lens geweest, zelfs al had de prijs boven de 1000 euro gelegen.

AF-snelheid Score: 4
Lens flare Score: 3
Vignettering Score: 3
Chrom. abberratie Score: 2
Scherpte (stopped) Score: 4
Scherpte (open) Score: 4
Handling Score: 4
Mijn review is geen technische review, daarvoor heb ik niet de mogelijkheden en op het internet zijn websites genoeg die het beter kunnen.

Waarom van aanschaf
Ik heb deze lens gekocht terwijl ik me aan het verdiepen ben m.b.t. het maken van 360 *180 graden panorama's. Ik heb daarvoor al een nodal ninja 5 gekocht

Met de lenzen die ik al heb kan ik ook wel panorama's maken maar moet dan een flink aantal foto's maken. Met een 50 mm moet ik 378 foto's maken en met een 24 mm zit ik op bijna 100 foto's. En alhoewel dat vaak veel detail oplevert, is die detailering niet altijd nodig en gaat het vaak mis bij grote vlakken zonder detail zoals witte muren en blauwe hemels. De gebruikte stitching software kan de foto's dan vaak niet goed meer aan elkaar plakken.

Reden om specifiek voor deze lens te gaan is het feit dat het een lichtsterkte van f2.8 heeft. Hierdoor is de lens niet alleen voor panorama's inzetbaar, maar ook in slecht verlichte situaties waarbij er weinig ruimte tussen onderwerp en camera is. Denk aan bruiloften in wat krappe en matig verlichte zaaltjes maar ook het gemiddelde verjaardagsfeestje in niet al te grote woningen.

Mocht het maken van panorama's geen grote hobby/business worden is de aanschaf van deze lens geen weggegooid geen geld.

Gebruik
De lens is lekker compact en licht en in combinatie met camera's van het formaat 30D/40D loop je niet te sjouwen en dat is heel prettig. Je valt er niet erg meer op.

De bescherming van de lens bestaat uit twee delen. Allereert de gebruikelijke lensdop. Deze klikt zich vast in een buis van ongeveer 3 cm die je van de lens af kunt halen. Met de buis krijg je een cirkelvormige foto, zonder buis heb je de hele chip van de camera belicht.

Ik heb de lens ook kunnen plaatsen op een oude Canon 1D. Deze heeft een grotere chip die echter niet fullframe is. Dit ging prima maar de foto's kregen wel een kleine zwarte rand. Overigens schijnt dit wel op te lossen te zijn door de lens te scheren.

De lens doet wat je van 'm vraagt en doet dat goed.

Zoals gezegd, ik kan hier geen technische review doen. Het enige wat ik regelmatig tegen kwam is de hoge mate van Chromatische Abberation. Wellicht dat ik door de waarschuwingen op diverse forums er wat scherper op ben gaan letten, maar toch. Vooral bij scherpe contrasten, bijvoorbeeld een donker gordijn dat op een zonnige dag maar deels voor het raam hangt en van binnen naar buiten wordt gefotografeerd, is dit probleem zichtbaar

De Chromatische Abberation komt vooral in de hoeken van de foto voor. Voor het maken van panorama's heb ik daarom foto's met de buis erop te gemaakt. En dat werkte, geen Chromatische Abberation meer te zien. Nadeel is natuurlijk de cirkelvormige foto. Voor panorama's bleek dat echter geen enkel probleem, de cirkels werden door de software keurig aan elkaar ge"stiched" tot een prachtig panorama. En dat zonder dat ik meer foto's moest maken.

Voor normale fotografie wil je dit natuurlijk niet. Software als PTlens is in staat om het probleem van Chromatische Abberation te verminderen.
Voor 25 dollar geen slechte aanschaf bij deze lens, je hebt dan toch een manier om een foto met problemen een succes te maken.

~[Update 21 december 2010] Een betere oplossing gevonden met het gratis programma RAW Therapee. Dit verwijdert niet alleen de CA grotendeels, het zorgt ook voor zeer goede demosaic bewerking, waardoor elke pixel veel betere kleur informatie krijgt dan uit-de-camera-jpegs. Een wereld van verschil, zowel bij panorama's als losse foto''s.~[Einde update]

10 mm is echt groothoek!!!.
Dat betekent dat je in veel situaties, vooral buiten, toch allereerst met een andere lens op stap gaat. Pas op een tweede body zet je dan de 10 mm voor het overzicht.
Binnen is 10 mm erg fijn vooral in combinatie met f2.8.

Aangezien mijn eerste groothoek lens is, zal het het nog wel een hele tijd duren voordat ik precies aanvoel wanneer deze lens te gebruiken.

Een prima lens voor de gevraagde prijs. De combinatie van groothoek en grote lichtsterkte is prima uitgewerkt. Het is een lichtsterke, lichtgewicht groothoek lens voor een relatief lichte prijs. Als je dat zoekt, doet de Sigma prima zijn werk.

Aangezien panorama's gemaakt worden bij een kleiner diafragma vraag ik me af of ik voor het maken van panorama's er niet beter aan had gedaan om te gaan voor de Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM of had moeten doorsparen voor de Canon 10-22
Deze lenzen zijn wat minder lichtsterk. Voor het maken van panorama's is dat geen probleem, voor overig gebruik kunnen eventuele gevolgen hiervan worden opgelost met een hogere ISO waarde of een statief. Zeker als deze lenzen beter scoren wat betreft de Chromatische Abberation dan zijn die toch een betere keuze, helaas heb ik dat niet zelf kunnen testen.

De Sigma is echter absoluut geen miskoop. Het is een lichtsterke, lichtgewicht groothoek lens voor een relatief lichte prijs. Dat zocht ik en de Sigma heeft me niet teleurgesteld.

Foto's volgen....

• canon 30D
  • canon 40D
  • Ninja Nodal 5
  • Manfrotto 682B

Heb jij ook een Sigma 10mm F2.8 EX DC Fisheye HSM (Sigma)?

De vervorming heb ik volgens mij niet als negatief punt genoemd.

Wel dat het heel erg oppassen is dat niet van alles op de foto komt wat je er niet op wilt hebben. Als ik 30 graden tov de horizon naar beneden richt staan m'n voeten er al op.

Ook het feit dat je compositie heel erg veranderd als je een kleine beweging maakt met je camera is erg wennen.

Bovenstaande twee punten zijn natuurlijk iets wat elke 10 mm lens heeft en wat een logisch gevolg is van 10 mm. Het deed mij echter wel overwegen of een 15 mm lens o.i.d. verstandiger was geweest. zeker voor normale fotografie.
Aan de andere kant is het wel zo dat een 10 mm het gemakkelijker maakt om een helder blauwe hemel op te nemen in je panorama...Misschien dat een 1.4 keer tussenring een goed idee is :-)
Ik doelde meer op de sterren (3). Eigenlijk is het hele "vervorming" punt niet echt van toepassing op een fisheye denk ik.

Een 1.4x teleconverter kan je denk ik vergeten, daarvoor zal het achterste lenselement van de fisheye waarschijnlijk te ver naar achteren zitten. Mijn 2x Teleconverter past bijvoorbeeld alleen op mijn 70-200, niet op mijn 10-20. Mocht je het willen proberen zou ik echt heel erg oppassen, het zou zonde zijn als je daardoor je lens krast.
Ik vind het toch een beetje vreemd dat je als minpunt de vervorming aanstipt, dat is juist het idee achter een fisheye. Als je geen (weinig) vervorming wil moet je naar de Sigma 10-20 kijken bijvoorbeeld.
Verder nette review!

EDIT: Oh, en moeten de camera's geen 30D en 40D zijn? ;)

[Reactie gewijzigd door citruspers op 13 juli 2010 20:41]

Dit is niet echt een review maar een beschrijving voor het maken van panorama's. Ook leuk, maar niet de bedoeling hier!
Heb geduld, heb geduld.

Tot dusver heb ik de situatie en mijn ervaring geschetst met panorma's maken. De ervaring met de lens zelf komt nog.
Zoals geschreven, er zijn online voldoende technische reviews te vinden, het lijkt me onzinnig om die hier over te doen.
Ik doel ook niet op technische reviews, die zijn er inderdaad zat.

Wat ik wil zien is jou ervaringen! Hoe komt het objectief over, goedkoop en plastic of voelt het degelijk en zou je hem kunnen laten vallen zonder direct problemen te hebben.
Zoals gezegd, komt eraan.

Behalve dan dat vallen. Ik durf dat niet aan. :-)

Verder ben ik erg bezorgd over stof op de lens. Een filter plaatsen kan wel op de "buis" maar die haal je er juist af tijdens het maken van een foto. Voorlopig doe ik de "buis"met lensdop er steeds direct na het maken van een panorama weer op.

De "buis" is de Front Cap Adapter CA477-67 Een cylindervormige oplossing om ervoor te zorgen dat je een normale lensdop op de lens kunt plaatsen. Laat je de buis zitten en doe je de lensdop eraf kan je wel fotos maken maar zijn die wel cirkelvormig en vullen net de hoogte van de foto. Ook leuk natuurlijk maar niet echt fisheye.