Samsung Galaxy A51 Zwart

€ 355,99
Specificaties 6,5" • 2400x1080 • 128GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy A51 Zwart Review

LucW2 4 oktober 2020, laatste update op 3 juli 2022, 1.717 views Product gekocht

Samsung Galaxy A51 Zwart

Met deze ben ik weer voorlopig gered als krachtige budget smartphone met 128 Gb interne opslag.

Pluspunten

• Prijs en kwaliteit balans
  • Mooie foto's maken
  • Vlot met wat zwaardere apps
  • 128 Gb intern opslag
  • Android 12 (2022 update)

Minpunten

• macro lens heeft moeite

Ik had de Samsung Galaxy J7 (2016) zie mijn andere review hierover. Was ik super tevreden over voor de prijs waar ik het voor bemachtigd had (veiling Phonehouse).
Toen ik mijn DJI Mavic Mini drone kocht, bleek de J7 (2016) niet geschikt voor de DJI Fly app. Via gebruikersgroepen en tips op DroneWatch, meegekeken naar mijn budget werd de Samsung Galaxy A50 aangeraden, surfend op het web en de prijsvergelijkingen en optie voor product vergelijking hier op Tweakers kwam ik onverwacht voor de A51 uit, die was net uit, meer kracht in cores, meer (128) intern opslag geheugen, meerdere camera lenzen etc ... of te wel een verschil van dag en nacht met de A50 en dat voor maar € 9 euro meer ivm introductie prijs.

Ik heb hem nu bijna een half jaar en ben helemaal in mijn sas met het gebruik ervan. Whatsapp is snel en app daar best wel veel mee binnen de EU grenzen in mijn werk als vrachtwagen chauffeur. De camera opties zijn geweldig en nog niet eens nog alles uitgeprobeerd, echt mooie foto's met de groothoeklens optie. Macro lens valt iets tegen, duurt wat lang voordat hij zijn scherpte heeft.
Speel geen spelletjes, dus daar kan ik niets over vertellen.
Ziggo Go app is snel en mooi beeld. MyDrive app voor de Rider 550 en Go6250 werkt uitsteken in device connect. Vanuit de A51 bedien ik route wijzigingen naar de navigatie binnen 10 seconden. Bij werkt de bluetooth dus blijkbaar prima, ervaar niet de klachten hierover van andere reviews.

Wel een minpuntje in gebruiksgemak, vind dat Android te veel bemoeid in de meldingsopties, krijg de herhaal melding van de apps (via het hoesje met transparant schermpje boven, waar tijd en meldingen zijn) niet uitgeschakeld, als je niet wegveegt blijft deze herhalen, maakt niet uit voor welke app. Wie het wel weet, laat me weten op reacties hieronder.

Accuduur is wat beperkter als ik dat vergelijk met de J7, na stevig gebruik in de vrachtwagen bij niet tussentijds opladen is hij einde diensttijd van 15 werkuren nog 48%. Let wel op, veel verbruik tijdens 15 uur lang reizen met heel veel Whatsapp, MyDrive en Google Maps is hoger dan gemiddeld van iemand die 8 uur op kantoor werkt. Bij mij krijgt een smartphone op zijn donder.
Heb nu ook een Huawei Mediapad T5 (wifi+4G) erbij gekocht (zie mijn review hier elders) voor Google Maps gebruik en ontspanning voor TV kijken met Ziggo Go, als ik de diensttijd in werken en rijden erop heb zitten. Dan kan de A51 weer opladen terwijl ik het tablet gebruik voor internet zonder de A51 als hotspot te gebruiken.

Foto's hieronder zijn onbewerkte foto's met de camera van de A51 (gemaakt tijdens rijden met 1 hand (bibber).
Foto nr. 1 en 3 met Groothoeklens optie. Op foto 3, Huawei Mediapad T3 op de raambeugel is inmiddels vervangen door een Mediapad T5 met sim.

Update in gebruikers ervaring 2022-01-16

Heb hem nog steeds, doe er echt heel mee behalve spelletjes.
De door de redactie vertraagde surfde Android? Ik heb het nog niet meegemaakt.
Android 11 zit er op en laatste patch is van november 2021. Kernelversie is 4.14

Ben er nog steeds super blij mee en ik zou hem zo weer kopen.
Werkt goed samen met Windows 10, kan volledig whatsappen op de PC met de A51 gekoppeld, wel even het duimpje er op en eenmaal dat, kan je gewoon met je laptop of destop toetsenbord typen en met de muis vegen, wat een heerlijke toevoeging (zie foto 4)
Veel vakantie filmpjes mee gemaakt zie YouTube Zet YouTube wel op HD en geef de tijd tot laden.

Accu loop na dag gebruik terug naar rond de 65% maar ik laad hem vaker op, heb zo'n handige docklader van de bekende chinees (meteen 2 gekocht) dus komt hij bij mij nooit onder de 85%.(foto 5), met dik omgevouwen klaphoesje past hij er ook in, dikke 10 voor deze Chinese dock.

Werkt goed samen met de MyDrive app van TomTom, kan mijn Rider 550 of de Go 6250 Professional gewoon bedienen met de app zonder dat ik de navigatie aanraak.

Kijk redelijk veel YouTube met best wel veel abonnementen. Buiten de wifi zet ik hem wel op lagere resolute, minder data verbruik. Alle opslag gaat naar de SanDisk 128 Gb TF kaartje en ook de interne opslag zit nog maar tot 42 Gb gevuld, dus nog dikke marge over.
Gebruik een Soundcore Life Q30 koptelefoon en twee geweldige bluetooth speakers de Soundcore Motion Plus wat heerlijk allemaal.

Ik vind hem super ondanks de 3 sterren van de redactie keurmeester, maar die zal wel iets beters gewend zijn, die kennis en ervaring heb ik niet. Bij mij blijft de 5 sterren dik gehandhaafd .... en het is ook niet voor niets het meest verkochte Android toestel ...

Update in gebruikers ervaring 2022-07-03

Android 12 zit er inmiddels op en dat had gevolgen voor de DJI apps, die niet meer werkte. Heeft te maken met USA embargo betreft Chinese producten, de DJI apps uit Google Play Store verdween. Was wel heel vervelend dat ik in een georganiseerde motortoerit opeens de drone niet kon gebruiken en ook de DJI Osmo Mobile3 het niet deed, twee dagen ervoor de Android 12 update gehad, ergens in mijn geheugen knarst een wetenschap dat Dronewatch dit al veel eerder in een nieuwsbrief dit had laten weten.

Omdat op te lossen was best wel een dingetje, uiteindelijk lag de oplossing bij Dronewatch met inscannen van de QR code waar je de embargo omleidde en de updates in de DJI apps kon downloaden en fixen. Alles werkt weer gelukkig met de vakantie in aantocht, waar je dat spul het meeste in gebruikt.

De batterij begint wat ouder te worden en loop sneller terug, maar kan er nog steeds ruim 2 dagen mee doen. Heb wel een usb-c sneloplader bijgekocht, TRANSLON 65 W USB type C PD 3.0 lader (foto 6 ), die ik al eerder voor mijn Anker 7in1 uitbreiding met de Chromecast 8Gb Google TV kocht. Hele slimme usb-c snel oplader van max. 65 watt met bijgeleverde kabel van usb-c naar usb-c van 100 watt voor circa 25 euro, gebruik hem voor meer apparaten. Waarom slim? Hij geeft alleen dat af aan stroom, wat de bron vraagt en is zelf begrenst op max 65 watt, de je overvraagt nooit de bron als de lader, ik ben er content mee.

Ondertussen is de A52 en ook onlangs de A53 opvolgers uitgekomen, ga ik deze begeren? Echt niet, nog steeds super tevreden en waarom zou ik hem inruilen of verkopen? Voor 5G? ik zie dat als een Luxe probleem, met 4G is hij best snel, mooi scherm, mooie foto's en video's zijn ook mooi. Met Android 12 weer meer waardevast en waarom iets anders gaan kopen voor wat prima voldoet ... blijf nog steeds dik achter mijn gegeven 5 sterren staan _/-\o_

Deze review is onderhevig aan updates zodra er nieuwe ervaringen zijn.

Heb jij ook een Samsung Galaxy A51 Zwart?

Vraag & Aanbod

Meer advertenties

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.