Specificaties Zuil speaker - Bekijk alle specificaties

Jamo S 608 (Zwart) Review

Sorcerer8472 17 juli 2010, 13.009 views

Jamo S 608 (Zwart)

Pluspunten

• kippenvel-opwekkend helder
  • krachtig en diep laag zonder te "boomen"
  • enorm goed als 5.0 home theatre set (HCS3)

Minpunten

• bij lage middentonen komt de S608 licht tekort (of niet? ...)
  • diepste bassen perfectioneren moeilijk vanwege layout speakers
  • bi-wiring nodig voor beste resultaat

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 5
De Jamo S608 heb ik gekocht in combinatie met de HCS3-set. Omdat deze ongesorteerd is kan ik daar geen review maken. Ik zal deze review dan ook opsplitsen in een gedeelte dat alleen over de front-speakers (de S608-zuilen) gaat, en een gedeelte dat ook de centerspeaker (S60CEN) en surrounds (S602) behandelt. Deze gedeelten zul je herkennen aan HCS3, wat soms onder een kopje zal verschijnen.

S608: algemene indruk
De doos van deze speakerset (HCS3) was vrij groot. In menig auto zul je hem niet ingeladen krijgen en ik kan niet aanraden om er in je eentje mee te gaan slepen. Zelfs het slepen met de front-zuilen zelf is vrij zwaar, als je ze uiteindelijk goed wil plaatsen. Let op voor krassen op je vloer.

Er worden spikes meegeleverd met de speakers, en juist om krassen te voorkomen zijn er plastic dopjes waar de spikes in kunnen worden gezet. Het is aan te raden deze spikes te gebruiken voor met name de weergave van lage tonen; de speaker kan zo zelf vibreren en wordt niet tegengehouden door de vloer. Van de vormgeving moet je houden: de voorkant is voorzien van pianolak (glimmend dus), en de zijkant lijkt qua kleurstelling wel op "zwartbruin" van Ikea en is donkergrijs/zwart met houtnerven. De set is ook in appel verkrijgbaar en niet zoals sommigen beweren in nog een derde kleur.

Aansluiten: bi-amping
De S608 is voorzien van een mogelijkheid tot het aansluiten van bi-amping. Doe je dit niet, dan zul je de metalen plaatjes tussen de 2 aansluitingen (lage en hoge tonen) moeten laten zitten, of vervangen door een stukje (door elfen bij maanlicht gesmeden) speakerkabel als je denkt dat verschil maakt.

Dit heb ik uitgeprobeerd: de speakers werden met een enkele kabel (1.5 mm2 van Hornbach, prima spul en veel goedkoper dan allerlei online alternatieven ;)) aangesloten aan mijn Onkyo TX-SR608. Aantal cd's geluisterd en een goede test-cd blijft nog altijd Dark Side of the Moon van Pink Floyd vanwege de diversiteit aan geluiden/instrumenten/ruimtelijkheid en de enorm goede mix van deze cd (in tegenstelling tot veel andere hedendaagse cd's; kom ik zo op terug). Alle tests zijn uitgevoerd in "pure audio"-modus, dus zonder equalizing van de versterker; er werd alleen versterkt.

Na een tijdje heb ik de stoute schoenen aangetrokken en een tweede kabel naar beide speakers gelegd en de Onkyo ingesteld op bi-wiring (verder dus geen andere instellingen gewijzigd). Toen ik weer ging luisteren verbaasde ik me over de extra diepte die Pink Floyd had gekregen; instrumenten en ook stemmen kwamen duidelijk mooier naar voren. De allerhoogste tonen klinken nóg sprankelender en helderder, en het ljikt wel of hij een iets dieper bereik heeft helemaal onderin.

Velen zeggen dat bi-wiring onzin is, maar feit is wel dat deze speaker ermee is uitgerust. De bovenste 3 tweeters worden aangestuurd via het hoge kanaal en de onderste + de woofer worden aangestuurd door het 'lage gedeelte' van de versterker. Bi-wire je niet en verbind je hoog+laag met elkaar op de speakers, dan betekent dat dat alles overal aankomt; dus dat ook de woofer het signaal voor hoge tonen krijgt. Waarschijnlijk zitten er wel allerlei filtertjes in de speaker zodat niet alles overal zomaar naartoe lekt, maar toch kun je je wellicht voorstellen dat het een mooier effect geeft als signalen direct op de goede plek aankomen waarmee je allerlei mogelijke punten waar demping optreedt, vermijdt.

Van laag naar hoor: Lage tonen
Ok, dit is wel een issue, afhankelijk van hoe je de speakers wilt plaatsen. Vanwege de setup van mijn luisterruimte (gewoon de woonkamer) heb ik de speakers redelijk ver uit elkaar staan, zo'n 5 meter zelfs (in een ruimte van zo'n 40 m2). Daardoor heb ik de speakers naar binnen moeten draaien (ivm weergave van hoge tonen), en daar komen we gelijk bij het probleem aan: door dit draaien staan beide woofers in een hoek van circa 80 graden naar buiten gedraaid (beide aan de buitenkant; links bij de linkerspeaker en rechts bij de rechterspeaker). Daardoor treedt in mijn ruimte een effect op waardoor je verder naar voren minder lage tonen hoort. Het exacte bereik lijkt sterk afhankelijk van je zitpositie bij de allerlaagste tonen. Waarschijnlijk is dit effect omgekeerd als ik de woofers beide naar binnen richt (en de speakers dus omwissel), maar ik heb nog niet de zin en moed gehad om dit uit te proberen.

Laat ik daar meteen aan toevoegen dat dat vaak geen probleem is en dat het effect beperkt is. Bij normaal zitten verander je immers niet van positie. Het geeft ook geen vervelende interferentie-effecten maar het is wel een beetje raar dat je verder van de speakers juist meer hoge tonen hoort. Ik kan me voorstellen dat het in sommige ruimtes lastig is om het juiste effect qua basweergave te bereiken. Je hebt hier trouwens in de meeste gevallen geen last van; basgitaren klinken bijvoorbeeld altijd goed, net als lage tonen van een drumstel. Maar ga je naar elektronisch gesynthesizede meuk, dan ga je het wel soms horen.

Bassen zijn trouwens wel redelijk strak, maar íetsje strakker zou wel moeten kunnen, bijv. als je voor de allerlaagste tonen ook een kleine subwoofer inzet, o.a. ook omdat de allerlaagste tonen niet kunnen worden weergegeven door deze speakers.

Zoals ik al zei run ik ze in de HCS3-setup, dus 5.0. Bij 5.1-films wordt het LFE-kanaal (subwooferkanaal) doorgestuurd naar de twee fronts, en ik kan je verzekeren dat je niet gauw iets zult missen. Explosies e.d. klinken enorm krachtig en als het geluid een beetje hard staat (niet eens absurd hard en zeker niet pijnlijk hard) dan kun je lage tonen ook gewoon in je buik voelen; denk bijv. als de Starfleet-schepen op weg naar Vulcan vertrekken in de nieuwe Star Trek-film. Met deze speakers hoor je dat niet alleen maar voel je het ook, hoewel je voor het allerlaagste gebrom/getril toch wel een subwoofer zult moeten aanschaffen.

HCS3: de S60CEN en S602 vullen de S608 perfect aan. Lage componenten die 'van achter naar voor gaan' worden mooi opgepikt door beide speakers. Bij de S60CEN is er sowieso niks op aan te merken omdat die het beste wordt aangevuld door de S608's, maar de S602's kunnen soms iets dunner klinken, wat je overigens ook alleen merkt als er bijv. achter een explosie optreedt en deze naar voren pant. Overigens is dit wel op te lossen door er een subwoofer bij te nemen; ik verwacht dat de S602 dan ook perfect de rest aanvullen, alleen in 5.0 is dit een klein puntje van kritiek (wat overigens dus maar bij een beperkt aantal films optreedt: in Star Trek 2009 miste ik het weer totaal niet, en er is maar 1 scène in Avatar waar je het mist, helemaal in het begin na het landen van het schip).

Laag-midden
Ik kon dit niet los aangeven in de review, maar hier is ook een klein puntje van kritiek: de lage middentonen zijn licht ondervertegenwoordigd bij deze speakers. Het is wel enorm afhankelijk van de bron waarnaar je luistert (zeker als onderdeel van de hele surround-set). Bij de Pink Floyd-cd miste ik helemaal niets. Die klinkt vol en rond. Totaal niks op aan te merken. Maar als ik naar tv switch (met enkel de 2 fronts dus) dan mis ik toch wel iets in het stemgeluid; het onderste deel van stemmen verdwijnen vaak een beetje, wat met name goed merkbaar is bij dasmicrofoontjes bij bijvoorbeeld nieuwslezers. Bij gewone muziek kan het ook zo zijn dat stemmen (m.u.v. wat lagere mannenstemmen) een klein beetje dun klinken, hoewel het bij muziek toch een stuk minder opvalt (of is het op tv gewoon zo slecht in het algemeen :?). Als je deze speakers wilt gebruiken voor puur stereo-muziekweergave dan raad ik sowieso wel aan om ze te gaan beluisteren (bij bijv. Havoned in Putten), met name vanwege het lage midden. Ik kan me voorstellen dat een enkeling hierdoor teleurgesteld is, hoewel het mij eigenlijk niet stoort. Bij tv-uitzendingen is het meestal goed te doen als je overschakelt naar een surround-modus die de centerspeaker gebruikt (kom ik ook zo op terug bij surroundweergave ;))

Overigens geven deze speakers perfect het volle en indrukwekkende geluid van lage slaginstrumenten weer: pauken leveren een majestueuze toevoeging aan de muziek. Zonder "boom"-achtig te worden worden deze lage tonen mooi weergegeven: bij pauken is de slag krachtig en kort diep te horen (zelfs dan geen overdreven "boom"), waarna deze diep en verfijnd uitdooft. Prachtig, en naast het ontzettend heldere hoog één van de unique selling points (bij wijze van dan :)) van deze speakers...

[u]HCS3[u]: Niet veel op te merken; vult de S608 goed aan. Vooral bij de S60CEN zit het lage midden goed in elkaar, bij de surrounds is dit ietsjes dunner, maar dat is wederom geen probleem. De 4.0-mix van Dark Side of the Moon klinkt gewoon erg goed via de S602 :)

-edit-
Heb nu radio 4 opstaan, op de vroege zaterdagmiddag. Stemmen+muziek klinken nu perfect. Zou het liggen aan de loudness die op andere zenders wordt toegepast? Dat dat een negatief effect op het middengebied heeft omdat deze speakers laag+hoog wat harder weergeven? Kan ik me wel voorstellen eigenlijk...

Midden
Niks op aan te merken: zoals je zou verwachten. Redelijk strak, zuiver, niks bijzonders. Klinkt gewoon goed met alle muzieksoorten, maar deze speakers leggen slechte cd-mixes wel genadeloos bloot!

HCS3: midden via de S60CEN is precies zoals het zou moeten zijn. Deze speaker geeft de middentonen mooi weer. Ik heb wel eens betere centerspeakers gehoord, maar deze is toch ook wel verdomde goed, en héél veel beter kun je nou ook weer niet krijgen. Lagetonenweergave is precies goed voor gebruik samen met de S608. Doordat er toch een laag component in zit (tot ergens rond de 70 Hz ofzo geloof ik) klinkt het wel echt alsof deze speaker heel laag kan in films, maar stiekem zijn het dan de fronts die ook hard aan het werk zijn :) Niks op aan te merken. Weergaven van de middentonen van de surrounds is ook vrij goed: de 4.0-mix van Dark Side of the Moon klinkt enorm mooi. Alle instrumenten zijn perfect helder, en dat is de kracht van deze set.

Hoog
Hier blinken deze speakers absoluut in uit; de hoge tonenweergave is zo zuiver dat ik er soms kippenvel van krijg. Blaasinstrumenten hebben bijvoorbeeld een hoge component (o.a. duidelijk te horen in, wederom, de soundtrack van de nieuwe Star Trek-film). Dit wordt feilloos weergegeven waardoor het blaasinstrument van heel laag tot heel hoog echt ijzingwekkend mooi klinkt. Zelfs een audiofiel zal moeten toegeven dat hij zelden mooier hoog heeft gehoord in een speaker.

Zet je je versterker extreem hard dan vervormt de speaker ook totaal niet. De weergave blijft feilloos kloppend. Daar zit ook een risico aan vast: pas als je de ruimte uitloopt heb je door hoe hard de speakers stonden. Geen enkele vervorming of wat dan ook. Overigens heb ik dit niet echt uitgeprobeerd bij de centerspeaker of surrounds, maar daar is me niks opgevallen terwijl ik toch wel kritisch ben.

HCS3: De hogetonenweergave bij de S60CEN juist weer ietsjes minder dan bij de fronts, maar nog steeds ruim bevredigend. Blazers klinken nog steeds heel mooi hoor, maar het is gewoon niet helemaal high-end ofzo. Voor normaal gebruik echter wederom zeker ruim voldoende, maar voor die chagrijnige audiofiel dan misschien weer niet :) Deze centerspeaker is wel enorm goed in de middentonen zoals ik al zei, en sluit perfect aan bij de S608 verder. Wat betreft de surrounds geldt hier eigenlijk hetzelfde: hoogweergave kan niet tippen aan die van de S608, maar dat hoeft bij surrounds ook niet. De oerwoudgeluiden in Avatar klinken helder en ruimtelijk. De 4.0-mix van Dark Side of the Moon klinkt ook vol en volledig; wederom pluspunten dus. Alleen is het gewoon wel wat minder helder. Maar probeer dat maar eens beter te doen voor deze prijs! :P

Stereobeeld
Nog iets aan deze speakers; misschien wel omdat ze zo smal zijn (iets smaller dan je aan de hand van foto's zou denken): het stereobeeld is enorm mooi en rijk. Om dit perfect te moeten ervaren moet je wel in de sweet spot zitten in het midden. Hoe groot je sweet spot is, is afhankelijk van hoe ver je ze indraait etc. Verder indraaien geeft volgens mij een kleinere sweet spot, maar wel een garantie tot des te meer kippenvel :) Mijn setup is nog steeds niet 100% ok, vooral door een bank die een stukje reflectie via de vloer blokkeert en daardoor het geluidsbeeld licht aantast. Moet nog gefixt worden :)

Chesky
Wellicht ken je de Chesky Audiophile test-cd. Deze speakers klinken erg mooi bij deze cd die duidelijk door een liefhebber gemasterd is middels een minimalistische aanpak waarbij de opname zo min mogelijk nog wordt aangepast achteraf (uiteraard is de opname gewoon cd 44.1 kHz 16-bits). De depth-test geven een mooi beeld in het midden weer, hoewel je wel echt in de sweet spot moet zitten om dit goed te horen (op zich ook logisch trouwens, aangezien dit effect erg afhankelijk is van stereo). Doe je dit, dan hoor je hoe de tonen steeds verder van de microfoon worden weergegeven. Erg mooie diepte-weergave!

In de hoogte-test slagen ze wel met vlag en wimpel: je hoort het "testinstrument" (dat klinkt als sambaballen) erg duidelijk van onder naar boven gaan. Ik wist niet eens dat het mogelijk was om met 2 losse speakers zo mooi hoogte weer te geven. Deze speakers zijn in ieder geval perfect in staat om dit van de opname weer te geven. Het werkt trouwens met fase-effecten die netjes door de microfoon worden opgenomen en weer door de speakers worden weergegeven, waar je hersenen positie-informatie uit distilleren.

Dynamische drum-test klinkt ook heel erg mooi, alsof er echt iemand in je woonkamer staat met een drumstel (ok, de studio heeft wat galm, maar het klinkt verder toch eng echt ;))

Deze hele test-cd klinkt zo bizar goed en "echt" dat het wel direct heel duidelijk wordt hoe slecht veel hedendaagse muziek is gemixt. Soms lijkt het wel alsof er enorme blokgolven ontstaan bij bepaalde bewerkingen van producers. Het album van Bertolfforlife (van, inderdaad, Bertolf) heeft hier enorm last van. Klinkt zelfs ronduit lelijk. Daar is echt bij de mastering iets heel vreemd misgegaan.

CD's luister ik via de blurayspeler die ik het onbewerkte pcm-signaal laat decoderen door mijn receiver trouwens. Werkt prima zo :)

Muzieksoorten
Even een paar steekwoorden bij verschillende muziekstijlen, zodat je een indruk krijgt van de weergave zoals die is bij de S608 bij verschillende soorten muziek. Leek me nuttig, omdat veel mensen rondom één genre blijven hangen. Hoop dat het niet te zweverig is :)
• klassiek: warm, mooi diep (sweet spot), m.n. blazers/zang erg mooi, legt slechte opnames pijnlijk goed bloot
• jazz/blues: enorm warm, vol, rond, dynamisch, diep, alsof je er bent
• elektronisch: erg mooi, o.a. vanwege stereobeeld en strakke weergave; Radiohead klinkt weergaloos mooi; Trentemøller geeft een adrenalinekick als je luistert naar The Mash and the Fury (track 1 van Into the Great Wide Yonder)
• oude pop (Pink Floyd e.d.) + singer-songwritermuziek: mooi, vol, warm, dynamisch, DSOTM-cd geeft vinyl-feel
• nieuwe pop: overgeproduceerde loudness kan schel/hard klinken, met name in het hoog... doe je niks aan bij goede speakers vrees ik, maar over het algemeen klinkt alles wel goed. Slechte producties worden wel weer pijnlijk duidelijk.
• rock: vooral "echt", maar hangt sterk af van soort muziek. Drums klinken alsof ze in je woonkamer staan, als je je ogen sluit.
• trance/house-achtige muziek: mooi stereobeeld, mooie strakke effecten, helaas is weergave van de allerlaagste tonen wegens de plaatsing iets wat niet altijd 100% is... bij andere muzieksoorten niet goed merkbaar maar hier wel een enkele keer ivm de absurd lage tonen die zo nu en dan gebruikt worden

De S608 komen laag in het midden iets te kort (maar niet veel, en velen zal dit niet storen denk ik), en de basweergave is echt moeilijk om goed te krijgen, o.a. ook omdat de speakers enorm zwaar zijn; je versleept ze niet zomaar even want ze zijn groot, en je kunt ze niet overal oppakken omdat je dan de tweeters kunt beschadigen.

Echter, in een 5.0 (en waarschijnlijk nog beter in een 5.1-)set komen ze perfect tot hun recht. De centerspeaker valt de gaten in het lage midden perfect op en de HCS3 is één geheel met indrukwekkende klankweergave. Bi-wiring is hier eigenlijk wel een must voor (verschilt wellicht per versterker en is wellicht weg te equalizen). Nadeel is dat dit bij veel versterkers 7.1 onmogelijk maakt.

Uitbreiding met een kleine(!) subwoofer is wel eventueel een idee: dit kan de lage weergave wat aanvullen en nog iets strakker maken. Het gaat dan met name om de (aller)allerlaagste tonen, en het om deze manier omzeilen van de plaatsingsproblematiek waar je tegenaan kunt lopen met de S608, vanwege de plaatsing van de woofers aan de zijkanten (met bassreflex-achtig gat aan de achterkant trouwens; dicht bij de muur zetten levert duidelijk demping op; halve meter lijkt nu wel prima).

Hoe dan ook is dit voor dit geld een enorm goede set die je niet gauw teleur zal stellen. Na goed afstellen (wat dus láng kan duren ivm de lage tonen) mis je alleen een heel klein beetje laag-midden. In sommige reviews wordt gemeld dat sommige klankkleuren niet mooi uitkomen, maar ik verwacht dat dit kan liggen aan het feit dat ze niet bi-wired zijn getest, terwijl deze speakers eigenlijk wel bi-wired input nodig hebben om volledig tot hun recht te komen. Weergave van blazers (trompet, trombone, saxofoon) is in ieder geval kippenvelopwekkend mooi. Ook strijkers komen goed tot hun recht. Violen misschien iets minder dan bijv. cello's, maar dat kan ook aan mijn persoonlijke voorkeur voor lagere strijkers liggen ;)

Hoe dan ook, om een (intussen wel heel) lang verhaal kort te maken: de HCS3-set biedt enorm veel value for money en is een perfect geheel wat goed geschikt is als 5.0 home-cinemaset. En subwoofer zou het echter helemaal af maken. Wil je de S608 gebruiken voor stereomuziek, of zelfs de HCS3 voor 4.0/5.0/5.1-muziek, en ben je kritisch, ga dan zeker wel eerst even goed luisteren en bedenk dat plaatsing veel uitmaakt voor basweergave van deze speakers. Als je gaat luisteren vraag je je misschien af waarom je ze niet meteen gekocht hebt, maar het zou zomaar ook kunnen dat je toch iets mist, en naar iets anders op zoek wilt.

Heb jij ook een Jamo S 608 (Zwart)?

Ik heb audio 15 jaar als hobby gehad en o.a. intensief met luisprekertechniek aan de gang geweest.
Hier wat info
Biwiring is alleen zinvol wanneer je de perfecte luisterruimte hebt (in de praktijk nagenoeg een onmogelijkheid),en over een installatie beschikt van min. 30000 euro EN de 'gave' hebt de kracht (en die is groter dan je denkt) van de suggestie uit te schakelen.
Nog wat,...Het meest geluidsbepalende element (meer nog dan de kwaliteit van je speakers,relatief gezien) is de positie van je speakers en dan met name van de woofer(s).
Ze de andere kant op draaien heeft geen zin bij 'echte' (sub)woofers,daar het geluid daarvan niet wordt geprojecteerd maar er sprake is van rondomstraling bij freqenties <200.
Enkele remedies om je bas te verbeteren zijn; (vooropgesteld dat de speakers zelf van goede kwaliteit zijn)
1 parametrische equalizers (let op 'parametrisch' geen grafische dus)
2 gebruik van bastubes (eensoort val vol basresonanties)
Wat ik wil zeggen is dus,het biwiren van speakers maakt verschillen uit van nog geen procent,terwijl het verplaatsen van je speakers enorme verschillen uitmaakt.
De oorzaak van deze enorme verschillen zijn zogenaamde 'kamerresonanties',welke je kan manipuleren met een parametrische equalizer.
Algmeen gesteld (gaat dus niet altijd op)is het het best om rondomstralende speakers(bas) zoveel als mogelijk op 1/3 van de wanden te plaatsen,en wanneer het kan ook nog eens diagonaal in de ruimte op te stellen.
Dan zullen de onvermijdelijke ruimteresonanties zoveel mogelijk in het spectrum zijn verdeeld en hoor je beter het geluid van je installatie i.p.v die van je kamer.
Goedkoop en vele malen effectiever dan welke uit 10000 aders vergulde kabel,terminal of whatever dan ook.
En over kabels dit,begeef je zoals ik al zei niet te veel op dit pad,het gaat steeds meer geld kosten omdat je overtuigd ben van de betere sound,echter wordt 99% van de 'verbeteringen' bepaald door suggestie (heb je zelf NIET in de gaten dus).
Veel in de audiowereld wordt inderdaad gehyped om de hele audiowereld (uitgevers van bladen,fabrikanten etc) draaiend te houden,veel gebakken lucht dus zoals veel dat is tegenwordig.

Mischien niet zo heel erg ontopic maar toch..
Kijk eens naar m'n reactie van 13 juli 22:39 :)

Verder zei ik al dat ik gewoon Hornbach-kabel heb gebruikt trouwens. 1,5 mm2 omdat dat het dikste was dat met goed fatsoen onder de plint paste. En hoeveel het uitmaakt? Ik weet het niet, maar dit was in ieder geval tientjeswerk :)
Ik heb het idee dat je de termen bi-wire en bi-ampen door elkaar gooit.
Bi-wire maakt geen enkel verschil (nee, echt niet), bi-ampen wel, en dat kan jouw receiver. Tenzij je het extra aderpaar aan dezelfde terminals hebt gehangen; in dat geval klets je uit je nek en is de wens de vader van de gedachte dat het ineens veel beter klinkt. ;)
Oh, ik dacht dat het alleen bi-ampen genoemd mocht worden als de hoofdamp een apart apparaat was. Maar anders is het idd bi-ampen. Voordeel is vooral denk ik dat de tweeters niet worden lastiggevallen met lage tonen die ze toch niet kunnen weergeven en de woofer idem. Het resultaat is iig hoorbaar.
Hoge tonen hebben idd last van lage tonen (niet alleen op de tweeter), ze krijgen nml last van doppler-effect door de uitslag van de conus veroorzaakt door lagere frequenties. Nu zijn wij mensen tamelijk fasedoof en hebben we niet echt 'last' van deze vorm van harmonische vervorming die bij elke electro dynamische speaker zo'n 30% THD bedraagt (de geadverteerde 0.01% THDs zijn alleen maar gemeten met 1 freq en niet met ruis cq muziek). Echter door biamping verminder je deze gemoduleerde faseverschuiving waardoor stereoplaatsing een heel stuk beter wordt.
Het beste is om dat plaatje te verwijderen en daar een stukje kabel tussen te zetten van dezelfde als dat ook naar je speakers zit.

Zelf kan ik je de Tasker 2.5 aanraden dat is erg goede kabel voor weinig geld.
Mja, het probleem blijft toch dat ze voor mijn gevoel zijn ontworpen voor bi-amping en dat ze hoe dan ook minder klinken met maar 1 kabel. Nog steeds erg goed hoor, maar je hoort het wel als je daarna ineens het gebi-ampte signaal hoort. Alsof er een lichte mist qua geluid optrekt waardoor alles net wat beter uitkomt.

Jammer dat alle online reviews zover ik kan zien getest zijn met 1 kabel per speaker, want het maakt toch echt wel wat uit hoor. Het tilt ze echt gelijk een stuk omhoog qua kwaliteitsniveau naar mijn gevoel.
Je denkt toch niet serieus dat speakers van 220 euro per stuk van dit formaat en met 5 units echt ontworpen zijn voor bi-ampen of bi-wiren :?

't is gewoon marketing bullshit. Vrijwel iedere speaker kun je tegenwoordig bi-wired aansluiten. Niet omdat het beter is, maar omdat dat leuk uitziet en mensen doet denken dat ze een kwalitatief beter product hebben.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je slechte speakers hebt. Voor 220 euro zullen ze waarschijnlijk heel veel value for money hebben :)

En dat bi-ampen misschien beter klinkt zou kunnen. Dat is dan vooral een gebrek van de versterker.

[Reactie gewijzigd door voodooless op 11 juli 2010 19:25]

Lees dan wat ik zeg, ook inhoudelijk en ook in de review... Ik denk dat het eerder een gebrek van de speakers is dat ze anders minder klinken omdat dáár de circuits zitten die het signaal naar de verschillende conussen sturen. Denk eens na hoe dat in die speaker in elkaar zal zitten!

Ook kan ik me voorstellen dat een versterker dat aftakken beter kan doen dan een speaker zelf (puur omdat je iets reconstrueert wat beter meteen goed afgetakt had kunnen worden, en de bron (de versterker) kan dat allicht beter).

Wat ik in deze review duidelijk zeg, is dat hij toch duidelijk beter klinkt bij het bi-ampen, in ieder geval bij deze receiver, ook bij luisteren op lagere volumes. Vermogen zal daar niet echt een issue zijn gok ik, o.a. ook omdat dit gevoelige speakers zijn.

Het zal ook niet per se zo zijn dat ze voor bi-ampen zijn ontworpen maar wel dat de elektronica zit om het zonder bi-amping te doen minder goed is, waardoor bi-amping alsnog een duidelijk beter resultaat geeft.

[Reactie gewijzigd door Sorcerer8472 op 12 juli 2010 00:10]

Je versterker takt niks af. Die geeft het volle signaal aan beide kanalen, je doet immers geen instellingen in je amp om frequenties te scheiden. Doe je dat wel, is het logisch dat je verschil gaat horen, omdat je dan dubbel aan het filteren bent. Je response klopt dan gewoon niet meer.

En inderdaad, denk er eens aan hoe een speaker in elkaar zit! Er is namelijk geen extra elektronica om bi-ampen mogelijk te maken. Het enige wat je doet is de fiters voor laag en mid/hoog op twee verschillende terminals laten uitkomen. Dat is niks speciaals en kun je met vrijwel iedere willekeurige speaker doen als je dat wil.
Bij bi-amping is het naar mijn weten gebruikelijk dat hoog en laag gesplitst worden. Dat is juist het hele doel ervan, zodat er daarvoor geen filter hoeft te worden ingebouwd in een passieve speaker, juist omdat de versterker zoiets beter kan!

Het doel is heel expliciet dat hoog en laag gescheiden worden. Bij zowel de speakers als de versterker zijn er daarom ook aansluitingen voor hoge en voor lage tonen. Pas je geen bi-wiring toe dan wordt dat door elkaar gemixt en moet de speaker zelf ervoor zorgen dat het goed gefilterd wordt.

Vandaar ook dat ik heel duidelijk:
1) zeg dat deze speakers gemaakt zijn voor bi-amping
2) geen waardeoordeel geef over bi-amping/-wiring in het algemeen

Vergeet niet dat dit geen nyquist-verhaal is, maar dat bi-amping een manier is om een praktijkprobleem te verminderen. Het is weliswaar een vorm van symptoombestrijding, in dat je eigenlijk betere elektronica in de speaker zou moeten stoppen, maar dit is wel een goedkope en effectieve oplossing.

Vandaar, en niet omdat bi-amping beter is, moet je deze speakers zo aansluiten voor het optimale effect: de interne filtermeuk is gewoon minder goed dan wanneer de versterker de boel splitst.
Nouja, als dat je echt qua kwaliteitsgevoel omhoog moet, moet je geen Jamo kopen maar een premium merk.
In deze prijsklasse maakt dat nog niet zoveel uit....
In veel reviews worden deze speakers geloofd om hun value-for-money., en dat de "premium merken" voor dit geld deze kwaliteit niet bieden. En juist in deze prijsklasse maakt het veel uit! Hoe hoger je gaat hoe beter alles wordt en hoe meer het puur om smaak draait.

Ook lekker generaliserend; Jamo heeft verschillende speakers in verschillende prijsklassen, en ik vraag me bijvoorbeeld wel af in hoeverre hun high-end reference speakers onderdoen voor die van andere merken. Is ook zo goed als totaal niks van reviews over te vinden trouwens...

Hoe dan ook, als je nog een inhoudelijke bijdrage hebt dan hoor ik het wel :+
Bedankt voor deze review! Zit al tijden te wachten tot een enthausiaste tweaker uitgebreid over deze speakers wou schrijven. En toen stond het ineens op de FP :D.

In ander nieuws, even een kort vraagje. Je schrijft: "Na goed afstellen (wat dus láng kan duren ivm de lage tonen) mis je alleen een heel klein beetje laag-midden." Ik vroeg me af wat ik me precies bij laag-midden voor moet stellen, bijvoorbeeld welke instrumenten hoor je dit in? Of is er een bepaalde track waarin je het goed kan horen? Dan ga ik het eens beluisteren namelijk.
Met laag-midden bedoel ik "de onderkant" van wat je in een mannenstem hoort. Het onderste deel van het stemgeluid bij bijv. een nieuwslezer (om het even wie eigenlijk). Daar mist iets dus, waardoor het op dat gebied wat 'dun' klinkt. Luister bijv. naar het NOS Journaal, dan hoor je het, of naar een radio-DJ, dan hoor je het wel.

Met de lagere tonen is niks mis, maar als je iets hoger gaat dus wel. De centerspeaker lost dit in films trouwens wel volledig op; die geeft ze vollediger weer.

Bij het luisteren van gewone muziek vind ik het geen probleem in ieder geval, in ieder geval niet storend. Zeker niet als je in de 'sweet spot' zit, precies in het midden tussen de speakers in. Dan lijkt het vreemd genoeg ook wel beter te zijn...

Ook is het mogelijk dat dit weer anders klinkt als je ze niet bi-wiret (om het nog wat ingewikkelder te maken :+)... Misschien probeer ik dat nog eens komende dagen, want da's een kwestie van instelling wijzigen + 4 kabeltjes eruit + 4x doorlussen.

Heb jij ze ook trouwens? (aangezien je wilde gaan luisteren) :)
Aah dat is duidelijk :). Thanks. Betreffende bi-wire/bi-amp ben ik benieuwd of het verschil maakt (positief al dan negatief). Zal wel iets gaan doen vanwege filterconstructie.

Ik heb ze zelf helaas niet maar twijfel(de) over de aanschaf. Had slechts één degelijke review via hifi.nl gevonden, dus ben blij met je "stukje". Overtuigende speakers, met een zeer goede prijs-prestatieverhouding. Het plan was een Yamaha RX-V465 Receiver (heeft ook een direct mode voor muziek) met 2.0 opstelling, uitbreidbaar naar 5.0 door er 4x een S 604 los bij te kopen (en een over te houden).

In ieder geval geruststellend dat het toch niet zon ellende lijkt met een receiver om muziek te luisteren (zie talloze GoT topics...)

Helaas ben ik bang dat ik nog even moet wachten tot ik groter woon, mijn woonkamer is te klein voor deze jongens :(.
Heb het net even geprobeerd. Als "brug" een stukje van dezelfde speakerkabel gebruikt en toen de bi-amp-optie uitgeschakeld.

Aan het laag viel me niet zo veel verschil meer op, diepe bassen blijven diep. Heb ik me misschien vorige keer toch ingebeeld. In de spraak van Per Seconde Wijzer (nu bezig op NL2) hoor ik ook geen schokkende veranderingen in hoe het stemgeluid klinkt. Dit blijft hetzelfde.

Echter, in de hoge tonen hoor ik een redelijk verschil. Deze zijn véél helderder bij bi-amping. Een beetje als wanneer je vroeger van 100 Hz naar 50 Hz terug ging op een beeldbuis-tv. Er gaat blijkbaar toch nog vanalles verloren in de filterconstructie als hoog en laag via één kabel bij elkaar komen. Ik denk wel dat het iets is om rekening mee te houden als je deze speakers wilt aanschaffen. Misschien ligt het ook aan de versterker, maar het blijft een beetje dubieus. Houd er rekening mee dat veel receivers geen 7.1/7.2 meer aankunnen als je bi-amping aanzet.

Beide is getest met pure audio en diverse muziekstijlen + stukje tv :)

Wat betreft je opmerking over ellende met muziek luisteren: je bedoelt dat de stereo-performance achterloopt bij de surround-performance? Ik zelf denk dat dat onzin is, tenzij je het over enorm veeleisende speakers hebt of over zeer grote ruimtes. Onkyo geeft misschien wel een stuk meer vermogen op dan ze daadwerkelijk hebben, maar dat wat ze hebben is wel voldoende. Deze speakers kunnen knetterhard zonder dat ze vervormen (je voelt het pas als je de ruimte uitloopt, dat je oren toch wel aan wat hebben blootgestaan :P) ... en zelfs dan wordt de versterker niet heel warm. Wat dat betreft niks aan de hand. En wat betreft muziek vind ik deze prima voldoen (maar let op: smaken verschillen).

Wat "direct mode" betreft: elke receiver heeft natuurlijk iets andere interne componenten dus de klank per receiver kan ook in pure/direct mode nog verschillen... kan me ook voorstellen dat de cutoff/crossover-frequenties bij bi-amping ook anders kunnen zijn en dus een ander resultaat kunnen geven bij deze speakers.

-edit-
Nog een opmerking over "dunne stemmen": ik heb nu radio 4 op staan via digitale radio, en nu klinkt het echt helemaal perfect weer, precies zoals het hoort. Mis niks in het midden. In de muziek ook niet. Zou tv/pop-radio ook qua stemmen kapot-geloudnesst worden? (maw laagste + hoogste tonen versterken) Want dat zou wel een verklaring zijn... Mooie opnames op Radio 4 op dit moment op de zaterdagochtend trouwens, da's nog wel eens anders!

[Reactie gewijzigd door Sorcerer8472 op 17 juli 2010 13:06]

Het is zeer aannemelijk dat jij het verschil hoort tussen normaal en Bi-amping.
In je speakers zitten filters die de hoge tonen naar je tweeters lage tonen naar je woofers etc. De zg. low-pass en high-pass filters.
In de meeste goedkopere speakers zitten voor deze filters nog een extra scheiding filter die de low en high passfilters weer voorziet. Met Bi-amping sla je dit stuk van de filter over, als die wat van een lagere kwaliteit was dan heb je er dus een groot voordeel aan.
In de veel hogere prijsklasse worden met betere filters gewerkt waardoor dit minder nut heeft.
Zo heb ik speakerset gehoord met exact dezelfde drivers en vergelijkbare behuizing, 1 was echter 4x duurder, klonk ook veel beter, verschil zat hem alleen in het uiterlijk en in de gebruikte filters.
In Car-audio zie je steeds vaker dat de drivers en versterkers zelf geen filtering meer hoeven te doen, de radio zelf stuurt het (digitaal) gefilterd geluid al kant en klaar via verschillende uitgangen naar de losse versterkers.
Dan heb je het wel over veel hogere prijsklasse toch? Plus zijn dat waarschijnlijk moeilijker aanstuurbare speakers (meer vermogen nodig voor zelfde volume), vanwege het verlies dat in de filters optreedt, wat je met bi-amping bij deze speakers dus vermijdt.

Verder vind ik het om deze reden wel belangrijk om te vermelden: sluit je ze aan op de Onkyo, dan klinken ze goed, maar heb je ze eenmaal bi-amp gehoord, dan wil je echt niet meer terug. Het verschil is gewoon te groot... Ik denk eerder dat dat aan de speakers ligt dan aan de versterker; je kunt volgens mij ook niet bi-amp speakers bouwen en verwachten dat je met een bruggetje hetzelfde geluid overhoudt; per definitie gaat er dan vanalles verloren lijkt me, al is het maar omdat die hoge tonen ook het lage gedeelte in lekken...

Ik vraag me wel af hoe hifi.nl ze beoordeeld zou hebben als zij ze bi-amp hadden aangesloten.
Leuke review!

Ik ben zelf in het bezit van het kleinere broertje van de s608, de s606 HCS 3. De meeste argumenten in de review zijn vrij herkenbaar. Ook ik heb moeite om de bas goed te positioneren. In de sweetspot klinkt het fantastisch, sta ik 3 meter verder in de open keuken dan lijkt de bas zelfs bijna volledig afwezig. Het omdraaien van de boxen had niet het gewenste effect. Ik heb de basspoorten bij wijze van test naar de buitenkant gedraait, maar dit resulteerde in een overmatig produceren van bass en resonantie (?).

Zonder een discussie over kabels op te zetten kan ik melden dat in mijn persoonlijke geval het heeft geloond om andere speakerkabels te gebruiken. Ik heb een Pioneer versterker en icm oelhbach koperen dropveters van 2,5mm klonk het allemaal wollig, warm en kwamen de hoge tonen niet lekker uit. Nu ik ben overgestapt op volledig zilveren kabels is de bas strakker geworden en komen de hoge tonen veel beter uit. Dit zal wellicht liggen aan de combinatie met de versterker en de luisterruimte, maar ik had er persoonlijk in ieder geval baat bij.
Met open keuken bedoel je ook dat je een soort 'opening' hebt naar je keuken toe? Zo'n keuken heb ik in ieder geval, en de diepste bassen dringen daar inderdaad niet door, maar da's puur natuurkunde: zulke lange golven worden gewoon door de muren bij de keuken geblokkeerd. In de woonkamer zelf is het wel goed, hoewel ik nog steeds een beetje ermee schuif zo nu en dan in een poging het nog wat beter te krijgen.

Als je ze naar buiten draait kun je proberen ze wat dichter bij de muur of verder van de muur af te zetten. Te dichtbij maakt de bass wat dreunerig/slordig vind ik. Verder er vanaf maakt hem iets zachter maar wel veel strakker. Met basspoorten naar buiten dus. Naar binnen valt de bass voor een flink deel ineens weg.
De overschakeling van ordinaire 0.75mm² naar degelijke 2.5mm² kabel heeft bij mij toch het nodige hoorbare verschil gegeven. Van licht teleurgesteld over mijn aankoop (infinity alpha 50, 20+center) tot zeer tevreden. Bi-Wiring daarentegen had helemaal geen effect op mijn JVC RX 6001 reciever. Ik vond het zelfs slechter.

[Reactie gewijzigd door J.One op 15 juli 2010 14:40]

Meer hoge tonenweergave bij dikkere kabel? En vrij dikke kabels ook toevallig?

Een dikkere kabel verlaagt de weerstand wat positieve invloed kan hebben op met name de weergave van hoge tonen (die meer gedempt worden dan de lage). Correct me if I'm wrong :)

Misschien gaat de JVC er anders mee om? Heb je ook deze speakers? Zoals ik in een reactie hier onder zeg: ik ga het nog eens uitzetten als test. :)
Mss toch wat fotootjes? Wat het is echt héééél veel tekst...
:D
Zal komende week wat toevoegen, alleen ben ik nog steeds niet helemaal klaar met inrichten hier. Zal er iig wat mee doen :)

Hoop dat het wel nuttig is verder, voor iemand die evt. een keuze tot (al dan niet) aankoop er deels op baseert, want er staan toch echt dingen in die je bij "ff luisteren in de winkel" niet hoort, tenzij je er meteen op let en de goede test-muziek bij je hebt.

[Reactie gewijzigd door Sorcerer8472 op 11 juli 2010 16:32]

Inderdaad, en de onwetende consument betaalt veel te veel voor dingen die aan de halve prijs vaak even goed zijn.

Over hypes en reclame stunten valler er veel hoor, en dan maar denken dat ze het achtse wereldwonder aangeschaft hebben.

Een nuchtere beoordeling van het product en de bijhorende termen ontleden kan verhelderend werken.

Mooie review trouwens, wou deze wel eens beluisteren trouwens, het design van Jamo is goed, ik heb hier zowel Tannoy & Jamo thuis staan, echter de geluidskwaliteit van de Tannoy speakers hier is stukken beter dan de Jamo's, en het verschil is echt opmerkelijk , en ze hangen dan aan dezelfde versterker.

Zo zie je maar, het oor is de eindbeoordeling.
Welke tannoy speakers?
Wat een heerlijke review, staat meer in als de meeste reviews die ik heb gevonden. Had je ze toevallig ook nog vergeleken met de S606 voordat je ze ging aanschaffen? Ik lees erg veel verschillende meningen over het verschil tussen die 2 types. Veel plezier met je waanzinnige speakers (ben jaloers :P)
vraag ik mij ook al weken af :P