Sony MDR-XB300 (Zwart) Review

sabir96 11 juli 2010, 3.775 views

Sony MDR-XB300 (Zwart)

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Comfort
  • Design
  • Platte kabel

Minpunten

• Ik zou niet weten wat.

Ik wilde al enige tijd een grote koptelefoon, omdat mijn oordopjes wel goed klonken, maar ik wilde toch iets comfortabelers hebben voor thuis luisteren. Omdat ik vooral naar hiphop, rock, dance en techno luister was een van mijn belangrijkste eisen dat deze koptelefoon een goed bassbereik zou hebben, ik was stiekem eigenlijk al op zoek naar een Sony, omdat ik hiervoor al een paar MDR-ED12LP's had, en ik hier zeer over te spreken was. Bovenstaande paar ga ik overigens niet wegdoen, omdat ik niet met een koptelefoon die bijna al het geluid buitensluit ga fietsen.

Specs
Oorschelpen: Luxe, zacht gevoel
Draagstijl: Supra aural
Type kabel: TPC beide zijden
Kabellengte (m): 1,2
Stekker: L-vormige stereoministekker (goud)
Gewicht (g): Circa 120 (zonder snoer)

What's In The Box?
De koptelefoon wordt geleverd in een doosje met een front van plastic wat met behulp van vier plastic flappen in de achterkant is vastgemaakt, Net als bij mijn oordopjes dus een handige hersluitbare verpakking. Voor de mensen die dit herkennen: geen Skullcandy-achtige (onmogelijk te openen, nog onmogelijker te hersluiten) taferelen. In de doos zit het volgende:

- De koptelefoon (duh 8)7 )
- Het garantieboekje (voorwaarden enzo)
- De gebruiksaanwijzing (plug in, zet op, druk op play :P )

Geluidskwaliteit
Ik ben beslist geen audiofiel, maar mijn oren zijn toch best verwend door het goede geluid van mijn andere Sony's. Hoe goed ze ook zijn, hierbij vallen ze in het niets, het geluid is GE-WEL-DIG. De bass is aanwezig in volle mate maar niet overdreven, het hoog klink scherp en zuiver en het midden klinkt ook erg goed. Omdat in Media Markt alle koptelefoons kunnen worden uitgeprobeerd heb ik dit schatje dus al kunnen horen voor ik 'm kocht, en eerlijk gezegd jeukten mijn handen zodra ik had betaald al om de verpakking open te maken en te genieten van wat muziek. Maar ik overtuigde mezelf rustig twintig minuten naar huis te fietsen en dan thuis in alle rust deze koptelefoon te testen.

Design en Comfort
Ik vind het design erg cool, het geeft de headphone een erg hippe uitstraling, en de matzilveren earcups en matzwarte hoofdband zien er in één woord gezegd prachtig uit. De belangrijkste reden waarom ik voor deze koptelefoon heb gekozen is, na de geluidskwaliteit, het comfort. Sony is bij het ontwerpen van deze koptelefoon net als bij de andere modellen in de XB-serie niet bepaald zuinig geweest met schuimrubber, en het resultaat is geweldig, ik voelde nauwelijks dat ik een koptelefoon op had de eerste keer dat ik hem opzette. Handig extraatje is dat Sony geen ronde maar een platte kabel heeft gebruik, die dus niet in de knoop kan raken. Helaas heeft elke oorschelp een eigen kabel, en kunnen de oorschelpen wel worden bewogen maar niet helemaal rond. Het is een on-ear koptelefoon, hierdoor wordt niet al het geluid buitengesloten, maar voor mij is dit niet echt noodzakelijk, aangezien mijn enige raam uitzicht biedt op de Kanaalstraat, wat zo'n beetje de rustigste straat is van Amsterdam-West. Zoals Alexander hieronder al heeft gezegd is het geluid van deze headphone erg gewaagd aan dat van de Bose on-ear hoofdtelefoon. Oftewel: Sony heeft hier een erg goede prijs/kwaliteit verhouding, of Bose een heel slechte. Kijk maar wat meer naar Sony Bose! Het geluid van de Bose is iets beter, maar dat mag ook wel voor 130 euro meer. Wat ik wel heb ervaren is dat als je dit ding buiten gebruikt (de Sony, niet de Bose. Die bezit ik namelijk niet) of als je thuis geen airco hebt je oren best veel kunnen gaan zweten.

Als je hoge eisen stelt aan comfort en basskwaliteit, koop deze headphones. Voor de lage prijs van 50 euro in de winkel en nog minder op Pricewatch krijg je geweldige geluidskwaliteit, een uitstekende soundstage, en ongelofelijk comfort. Simpelweg is dit een geweldige koptelefoon.

• Apple iPod Touch V3 8GB Zwart
  • Windows XP

Heb jij ook een Sony MDR-XB300 (Zwart)?

Ik heb deze sinds enkele dagen ook, getwijfeld tussen een JVC die echt volledig 'rond' je oren zit en deze, het is dus deze geworden en ik heb er zeker geen spijt van. Het geluid vind ik uitstekend, zeker voor deze prijs. Ik vind hem er best mooi uit zien trouwens, en qua comfort heb ik geen last van men oren (was daar wel wat bang voor, aangezien hij toch urenlang je oren 'samenduwt'). Een nadeel vind ik wel de te korte kabel; 1,5 meter is voldoende om aan men mobiel te hangen, maar thusi is dit toch echt te kort. De concurrentie biedt kabels van 3-4 meter, dit had hem echt afgemaakt.
Die zijn dan handiger voor thuis, terwijl deze bedoeld is voor je iPod of mobieltje, 3 meter is echt veel te lang voor ipod als je geen clip hebt om die 2 meter extra snoer te laten.
De koptelefoon matcht redelijk aan het geluid van de Bose-on-ear koptelefoon. Die van Bose is nog ietsjes beter (bass is ietsjes minder rommelig en de middentonen ietsjes smoother zodat ie flink hard kan), maar die kost dan ook 180 euro. Deze Sony heeft dus een erg goede prijs/prestatie wat mij betreft.

Ik moet ook zeggen dat die XB-300 ook gewoon lekkerder klinkt dan de duurdere 500 en 700. Het design van 'tegen je oren aan' is gewoon perfect als je een dik geluid wil met goede bass. Die koptelefoons die over je oren zitten klinken toch vaak wat scheller (teveel mid) en het geluid is minder intens.

[Reactie gewijzigd door Alexander01 op 10 juli 2010 23:02]

i second that, de XB-500 was er niet, maar de XB-700 klonk inderdaad wat scheller. Plus de XB-500 en XB-700 zijn gewoon idioot groot :+

[Reactie gewijzigd door sabir96 op 11 juli 2010 00:13]

Ik heb zelf de XB-500, en vind ze echt geweldig :) had ze ook bij de MM getest en vond ze beter dan de meeste high-end merken die daar hingen. Deze serie is echt een uitstekende prijs/kwaliteit.
ik vond ze zelf niet echt beter, plus 100 euro valt een beetje buiten het budget van een 13-jarige ;)

[Reactie gewijzigd door sabir96 op 12 juli 2010 22:13]

Ik was gisteren nog in de Media Markt, ik heb de XB-500 opgezet, ik vind er echt niks aan, ik voel de bas niet zoals ik bij de XB-300 gewend ben en de hoge tonen klinken als een klein opdondertje van 12 jaar oud dat de baard in de keel heeft.
hoe is het geluid in games?
kweenie, voor gamen gebruik ik een xbox 360, een flatscreen en een 5.1 geluidssysteem. Waarschijnlijk zullen explosies enzo wel dik klinken vanwege de erg goede bassrespons
ok thnx voor de Review, aangezien ik al had gelezen dat de 700 en 500 versie te groot waren wil ik deze :) zat nog even te twijfelen namelijk thnx! :) mooie review trouwens!!
Het valt me wel op dat de bass anders zit bij verschillende mp3 spelers ;) tot nu toe heb ik de Creative Zen het beste gevonden.