Specificaties Niet gestabiliseerd met een filtermaat van 52mm - Bekijk alle specificaties

Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G Review

marrk 9 juli 2010, laatste update op 10 juli 2010, 6.529 views

Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G

Pluspunten

• Lichtsterk
  • Scherp
  • Robuust
  • Prime

Minpunten

• CA
  • Verzonken frontelement
  • Geen afstandsschaal

AF-snelheid Score: 4
Lens flare Score: 5
Vignettering Score: 5
Chrom. abberratie Score: 2
Vervorming Score: 5
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 5
Handling Score: 5
Waarom de Nikkor AF-S 35mm f1.8?
De reden dat ik deze prime gekocht heb, was simpelweg vanwege goeie ervaringen met wat op een filmcamera zijn equivalent is: de AF-D 50mm f1.8. Ik fotografeer zelf te weinig om een echt goeie fotograaf te zijn, maar dat heeft me nooit tegengehouden om meningen te vormen en na te denken wat ik belangrijk in fotografie vind en wat ik mooie foto's vind. Voor mijzelf heb ik gewoon de keuze genomen om eerst goeie foto's te leren nemen met een prime met neutrale beeldhoek, voordat ik mij toeleg op een uwa. (Naast mijn klitlens en 50mm had ik ook nog een Sigma 70-300, maar dat is voor specifieke situaties en minder geschikt als walk-around). De reden dat ik hiervoor kies is omdat een prime je dwingt na te denken over hoe je je object kadreert en welke afstand je neemt. Zodra hier zoom bij komt kijken, krijg je een heel groot scala aan mogelijkheden die ik redelijk misbruik door mijn foto's of op 18mm of op 55mm te schieten.
Daarnaast is de 35mm met zijn wijde diafragma ideaal als veelzijdige walk-around in tal van situaties.

'Unboxing'

Ik heb de lens in Januari gekocht bij de Belgische Konijnenberg, voor 160e. Hij wordt geleverd met:
  • Objectief
  • Lensdop voor en achter (achter een degelijke hardplastic draaidop in plaats van zo'n doorzichtige clip-on
  • Zonnekap
  • Pouch
De zonnekap vind ikzelf geweldig. Ik gebruik geen UV filter op deze lens, maar voor bescherming hou ik altijd de zonnekap op de lens. Voor vervoer draai je hem er achterstevoren op, wat het helaas onmogelijk maakt om handmatig te focussen. Een ander klein nadeel is het verzonken frontelement, wat het lastig maakt om stof weg te halen.

De lens voelt zelf wel redelijk degelijk aan. Behalve met een geleende AF-S 18-70 heb ik geen ervaring met die M/A override, maar ik moet zeggen dat ik hem heerlijk vind. De focusring hoeft niet te ver te draaien, ongeveer 120 graden voor het volledige bereik, en hij heeft de juiste mate van stroefheid. Een afstandsschaal mist, maar dat is niet iets wat ik persoonlijk mis. Het missen geeft de lens wel een minder professioneel uiterlijk.

"Pixelpeepen"
Ik ben zelf absoluut geen pixelpeepert. Voor de scherpte heb ik dus ook geen 'brick wall'-testshots voor de barreldistortion of 100% center/corner crops voor de scherpte op verschillende diafragma's.

In de korte review ben ik slechts over 2 punten negatief, dat zijn de CA en de featureset. Featureset vind ik eigenlijk maar een maf criterium bij een lens, maar zonder zoom kan ik niet echt zeggen dat hij een rijke featureset heeft.

Chromatische abberatie is een ander verhaal. Die is toch wel redelijk extreem te noemen, wat ik niet had verwacht gezien mijn ervaringen met de 50mm af-d. Zie onderstaande foto voor een voorbeeld. Een zwaar gemis en helaas is het geen CA die gemakkelijk in lightroom of photoshop weg te soepen is.

full-size met EXIF (in lightroom rechtgezet en belichting een klein beetje aangepast)

Verder ben ik er zeer over te spreken. Hij is niet flaregevoelig (zie weer onderstaande foto) en retescherp vanaf f2.8. Al met al voor mij genoeg reden om deze als walkaround te verkiezen boven mijn kitlens. Het gewicht is overigens 224 gram inclusief lensdop voor en zonnekap, dus ook amper zwaarder dan de kitlens.

full-size met EXIF (in lightroom rechtgezet)

Heb jij ook een Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G?

Ik lees net hier dat nieuwere camera's, zoals de D90, de CA vrijwel volledige compenseren in tegenstelling tot je D40, helaas.
Zelf vind ik de bovenste foto toch iets over belicht.

Mischien komt het door het donkere gedeelte aan de rechterzijde van de foto.

Een UV filter is zeker wel aan te raden het voorkomt namelijk blauwe gloed aan de rand van een onderwerp en zeker waar water in de buurt is is dat heel snel zichtbaar.

Ik ben zelf bezit de Nikon D3000 incombinatie met een nikon DX 18 - 55 (zonder optsche stabilisatie) en een Sigma 50 -200 met optische stabilisatie.

Echter heeft deze ook de neiging om over te belichten.

Nu is het achteraf bewerken met Picassa van google zeker aan te bevelen zodat dit grootstdeels wordt op gelost maar zeker van Nikon had ik beter verwacht.

Tevens is het aan te raden om de VR versie van een lens te kiezen dit voorkomt dat foto`s die maar iets bewegen al snel onscherp wordt.

Bij een dure versie van de nikon lenzen is zelfs al een verbetere versie van de VR nalemijn VR 2 genaamd ofwel VR 1 werkte ook niet naar behoren?.
Nee, die blauwe gloed heeft niets met UV te maken, dat is gewoon chromatic aberration zoals de reviewer zelf ook al heeft aangegeven, wat vaak neerkomt op een "slechte", of maandagochtend-model, lens en gebrek aan digitale CA-compensatie. (ik weet dat de Pentax K7 dat o.a. heeft)

[ontopic]
Ik mis een mooie foto van de lens zelf als 'introductiefoto'. (het is niet dat je de camera er niet voor heb :9 )
En als pixelpeeperd zou ik liever non-cropped foto's willen zien, met alle EXIF info erbij. :>
Verder een prima review, (voorlopig) 3 sterren.

[edit]Geweldig, binnen een uur alweer aangepast. Wat mij betreft staat er alles in wat ik over een lens zou willen weten/zien zonder een heel technisch verhaal door te moeten spitten. Hierbij 2 extra sterren.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 10 juli 2010 15:41]

Mn eerste review en ik ben te slecht in productfoto's maken, dus ik wilde me een beetje van die plicht kwijten, maar das niet helemaal gelukt dus. In ieder geval, u draagt, wij vraaien. De review is aangepast.
De CA in deze lens is overigens niet te wijten aan een slecht model. Het is iets wat in veel reviews naar voren komt, maar het wordt aanzienlijk minder bij kleinere diafragma's. Mijn voorbeeldfoto is op f2 geschoten.

[Reactie gewijzigd door marrk op 10 juli 2010 15:26]

De CA is inderdaad typisch een issue voor dit objectief. Het betreft een objectief van plastic lenzen en niet van glas. De coatings die er op zitten zorgen daarvoor.

Het is echter een bonus dat je dit objectief kunt gebruiken met net niet krankzinnige diafragma's, met F1.8 heb je echt een DOF (dept of field, scherptediepte) zo dun als een vel papier.... Heerlijk om mee te spelen!

Lees het verhaal over chromatische aberraties op dpreview eens, die gaan er erg diep op in. Komt er op neer dat je laterale aberraties WEL kunt corrigeren als de camera dat ondersteunt, maar longitudinale niet. (Lateraal is "in het vlak", longitudinaal is "in de diepte".)
Hieronder een video die ik heb gemaakt met de Nikon D3100 i.c.m. de Nikon 35mm f/1.8 DX lens.

Ik heb hier geen gebruik gemaakt van autofocus, omdat dat voor mijn smaak te langzaam is en het maakt geluid dat door de interne microfoon opgepikt wordt. Bij dit filmpje is het laatste niet belangrijk omdat ik er zelf muziek onder heb gezet, maar je kan het je vast voorstellen dat het best irritant is.
Ziet er niet verkeert uit. Ik heb me jarenlang afgevraagd waarom je films zou willen opnemen met je dSLR, maar heb blijkbaar nooit goed naar het resultaat gekeken. Nog een reden om mijn D60 een keer te vervangen.