1 review

Lenovo IdeaPad 3 15ARE05 (81W4006GMB, Azerty toetsenbord)

Specificaties 15,6" • 1920x1080 • 256GB • AMD Ryzen 5 - Bekijk alle specificaties

Lenovo IdeaPad 3 15ARE05 (81W4006GMB, Azerty toetsenbord) Review

lachiu 23 september 2020, laatste update op 23 september 2020, 1.008 views Product gekocht

Lenovo IdeaPad 3 15ARE05 (81W4006GMB, Azerty toetsenbord)

Helaas geen internetjack, ook had ik misschien graag een USB-C poort gezien maar dat neemt de pret niet weg voor 450 euro.

Pluspunten

• Licht
  • Uitstekende prijs/performance
  • Snelle SSD
  • 2.5" uitbreidingsvak

Minpunten

• Caps lock maakt luide klik als je op de zijkant duwt
  • Lichte flex
  • Kleine pijltjes toetsen
  • Scheef hangende stickers (AMD logo en radeon graphics)

Beste lezer

Voor de studies heb ik deze laptop aaangeschaft. Voordien gebruikte ik een BTO laptop met i7-7700HQ (en iGPU, 16GB RAM, 256GB SSD en 1TB HDD). Deze nu gekozen omdat de papa eigenlijk de laptop nodig heeft en deze in korting stond. Ik heb er slechts 450 euro voor betaald.

Wat dingen die me opvallen:
- Geen internetjack.
- Haakse stroomkabel
- Klein vierkante brick (Mac Mini formaat achtig waarop de stekker zelf zit)
- USB aansluitingen zitten allemaal aan dezelfde kant
- Luide klik op touchpad
- Je kan ook tappen dus in principe moet je niet klikken.
- Kleine flex op het toetsenbord
- Brushed aluminium? behuizing. Zeker niet lelijk imo.
- Verlichte caps en numlock alsook de power button.
- Kleine pijltje naar boven en beneden.
- Home, page up, page down en end zitten zowel op de numpad als op de pijltjes toetsen
(fn + pijltjestoets of numlock uit en gaan)
- NVMe SSD
- Als je op de rechterkant van de caps duwt is er soms een iets luidere klik (switch die niet evenredig naar boven komt?)
- Volgens de advertenties is er een vingerafdrukscanner bij maar dat weiger ik te gebruiken

- CPU-Z rapporteerd dual channel
Maar dat laat enkel een 4GB dimm in slot 1 zien? Windows ziet wel degelijk 8GB. Zo te zien is het ook 3200Mhz terwijl het maar maximaal 2666Mhz ondersteunt.

De SSD is de WDC PC SN530 SDBPMPZ-256GB-1101

Scherm is kantelbaar, ding weegt nog geen 2kg dus is zeker portable. Qua schermen kan ik niet echt zeggen of het een slecht scherm is. De vooraf ingestelde wallpaper is super onscherp, heb thuis 3 27" 1080P IPS schermen dus dit is niet echt speciaal o.i.d. maar wel gewoon prima.

De vooraf ingestelde software is zover ik kan zien Lenovo Vintage, Office, OneDrive en McFee. Lenovo vintage is het control panel van de laptop. Neemt een slordige 1.2GB in beslag.

Heb jij ook een Lenovo IdeaPad 3 15ARE05 (81W4006GMB, Azerty toetsenbord)?

Bedankt voor de review. Ik ben geïnteresseerd in deze laptop voor mijn dochter. Het enige dat mij tegenhoud is de webcam die 0,3MP lijkt te zijn. Dat lijkt me erg mager in deze tijden van steeds meer videobellen. Wat vind jij daarvan?
Verder twijfel ik nog over het TN scherm. Dat zou ik voor mijzelf niet kiezen (en zou ik dan misschien voor haar ook niet moeten willen).
Camera is geen C920 kwaliteit uiteraard. Mij lijkt het wel voldoende. Straks test ik nog even het geluid van de microfoon en speakers.

Qua scherm kan het mij eigenlijk niet zo heel veel schelen. Ik ben niet verwend thuis, heb slechts 3 van die Philips 273V7QDSB's voor mijn gaming rig. Is niet super boeiend, 1080p 27" IPS. Daarnaast kost de laptop ook maar 450. Voor zover ik weet de goedkoopste Ryzen 5 4500U laptop.