Asus RT-AX82U

Specificaties WiFi-ax • 4-poorts switch (max 1Gbps) - Bekijk alle specificaties

Asus RT-AX82U Review

morize 15 september 2020, 65 views Product gekocht

Asus RT-AX82U

Opvallende verschijning en een uitstekende vervanger voor mijn oude router: veel instelmogelijkheden, snel en stabiel.

Pluspunten

• WiFi 6
  • WPA3
  • Snel
  • Stabiel
  • Duidelijke software

Minpunten

• Nog geen

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 5
Deze router is gekocht ter vervanging van een Netgear R7000 met kreupele firmware (diende meerdere keren per dag herstart te worden). Ik heb voor een Asus gekozen vanwege eerdere goede ervaringen m.b.t. ondersteuning en product life, Omdat ik voorbereid wilde zijn of WiFi 6, stonden de AX-58U en AX-82U op mijn shortlist. Hoewel ik meer gecharmeerd ben van het ingetogenere uiterlijk van de 58U (de 82U ziet eruit als een ruimteschip, vooral met de LED verlichting ingeschakeld), is mijn keuze alsnog op de 82U gevallen vanwege de hogere maximale 5Ghz snelheid en 4x4 MIMO ondersteuning, in combinatie met de geringe meerprijs (10 euro op het moment van bestellen).

De LED verlichting kan (gelukkig) uitgezet worden, maar via de software (via browser of Asus app) zijn verschillende programma's en kleuren in te stellen. Verder is er virusprotectie van Trend Micro aanwezig, verschillende instellingen om om de verbinding met gaming devices (inclusief mobile gaming) te optimaliseren en ondersteuning voor Amazon Alexa (niet getest).

Het bereik is uitstekend, ondanks een niet-optimale plaatsing (onder een kast en achter een PC case), heb ik op de benedenverdieping overal volledig bereik. Internetsnelheden lijken vergelijkbaar met de R7000 (als hij het deed), terwijl deze wat vrijer opgesteld stond.

Tot nu toe heb ik nog niet gedwongen hoeven rebooten. Via de instellingen kan de router ook automatisch periodiek opnieuw opgestart worden, een optie die ik erg op prijs stel.

Heb jij ook een Asus RT-AX82U?