HP 12-cels Ultra-Capacity Battery (EJ092AA) Origineel Review

ro3lie 7 juli 2010, laatste update op 7 juli 2010, 1.817 views

HP 12-cels Ultra-Capacity Battery (EJ092AA) Origineel

Pluspunten

• Verlengde accu duur naast je primaire accu
  • Mogelijkheid om de accu op te laden zonder de laptop
  • Mogelijkheid om te controleren of de accu vol is

Minpunten

Kwaliteit Score: 5
Structuur
De structuur van deze laptop is goed uitgedacht. De lucht toevoer van de processor wordt geblokkeerd door de batterij, dit hebben ze opgelost door in de accu een ruimte te creeren die uiteindelijk functioneert als ventilatieschacht. Dit werkt uitstekend en er is niks te merken in de temperatuur van de CPU/GPU.
De accu wordt eerst met twee ijzeren pinnen in de laptop gestoken en klikt vervolgens vast met twee kliksystemen. Deze kan je daarna ook nog opslot schuiven zodat de accu niet zonder slag of stoot losgaat.

Accu duur
De accu duur is natuurlijk verschillend per laptop en energieschema. Bij mij zag ik mijn accu duur van 2.5 uur naar 7 uur gaan. Oftewel er is 4.5 uur bij gekomen. Nou ben ik niet de zuinigste natuurlijk want ik ga mijn beeldscherm niet dimmen om vervolgens moeilijker de tekst te lezen.

HP Battery Check
Mocht je willen weten of de accu nog 100% functioneert kan je dit nakijken met de HP Battery Check, deze is
hier te downloaden. klik Echter is deze alleen gemaakt voor Windows XP. Mocht het voorkomen dat je dus Windows Vista/7 draait is dit makkelijk op te lossen, installeer dit programma via de compabiliteitsproblemen oplossen. Hierin kan je selecteren hoe het programma uitgevoerd moet worden, kies hiervoor Windows XP SP2 en vervolgens zal het installeren gewoon lukken.

Daarna kan je de HP Battery Check uitvoeren, het nadeel is dat je maar een accu tegelijk kan testen en dus eigenlijk je pc zou moeten afsluiten voor het testen van een andere accu. Het programma neemt even de tijd en laat vervolgens zien wat de status van de batterij is.
Er zijn drie statussen die uit de HP Battery Check kunnen komen:
- Goed
- Vervangen
- Ongeldig (Plaats de stroom adapter / twee accu's tegelijk in de laptop / geen echte accu)

Extra mogelijkheden
Mocht het zo zijn dat je deze tweede accu gebruikt als reserve moet deze natuurlijk wel opgeladen zijn zodra je hem nodig hebt. Hiervoor heeft HP het volgende bedacht:
- Battery Life Indicator
Aan de onderkant van de accu bevindt zich een knop samen met 4 leds. Als je de knop indrukt laat de batterij zien doormiddel van de leds hoe vol deze nog is.
Opladen
Het opladen van de batterij is ook mogelijk terwijl je hiervoor geen laptop nodig hebt! Aan de bovenkant van de accu bevindt zich een power input, hierin kan gewoon de universele HP Laptop Adapter en vervolgens zal de accu zich zelf opladen. Deze gaat vanzelf uit zodra de batterij vol is en ook kan je hem controleren met de Life Indicator om te zien hoe vol hij is.

- Het kopen van deze batterij heeft bij mij in iedergeval geen spijt opgeleverd! Hij geeft mij vele langere accu uren waardoor ik langer kan werken zonder lader en ik zelfs in sommige gevallen geen oplader hoef mee te nemen. Dit scheelt zowel gedoe met de lader als het sjouwen er van.
- De prijs vind ik relatief erg hoog voor een accu maar dat is niets bijzonders, dit is eigenlijk bij alle accu's het geval en zal niet snel veranderen denk ik.

• HP 8510P

Heb jij ook een HP 12-cels Ultra-Capacity Battery (EJ092AA) Origineel?

Zal het even verbeteren! Heb deze review ook geplaatst gezien er weinig informatie over is. Toen ik hem zelf wou kopen was er niks bekend behalve hoeveel cells die is en wat die mogelijk toevoegd. Dit zou een ander genoeg informatie moeten geven :)
Heb er zelf ook eentje, is een prima ding. Na 1.5 jaar intensief gebruikt te zijn gaat de accu echter nog maar een half uurtje mee, dus wees hier op voorbereid :)
Nja dat ligt ook een beetje aan het gebruik er van natuurlijk, ik wil mijn laptop zo min mogelijk op de lader zetten. Om zo te voorkomen dat de accu's lui worden.
"waardoor ik langer kan werken zonder accu" xD

Prima review, meer valt er niet echt te vertellen over een accu. 4 sterren!