Edifier TWS NB2 (Zilver, Zwart)

Specificaties In-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Edifier TWS NB2 (Zilver, Zwart) Review

MathieuM89 7 september 2020, laatste update op 7 september 2020, 252 views

Edifier TWS NB2 (Zilver, Zwart)

Een alleskunner! Kwalitatieve in-ears voor het gebruik op het werk, thuis of tijdens het sporten. De geluidskwaliteit is zowel voor muziek als voor gesprekken geweldig. De in-ear detection is een must-have. In deze prijscategorie zijn de Edifier TWS NB2 zeker het overwegen waard om aan te schaffen.

Pluspunten

• Goede geluidskwaliteit
  • Duidelijke gesprekken
  • Lange batterijduur
  • In-ear detectie
  • Blijven goed zitten
  • touch controls reageren snel
  • USB C
  • Waterbestendig

Minpunten

• geen volumeregeling
  • ANC is geen grote meerwaarde
  • Ambient mode mag versterkt worden
  • geen batterij indicatie ( charging case)
  • App heeft nog update nodig

Introductie

Een twee weken geleden kreeg ik deze splinternieuwe bluetooth oortjes toegestuurd. Daarvoor moet ik natuurlijk Edifier en Ibood uitgebreid bedanken. Na deze oortjes intensief te hebben gebruikt in verschillende omstandigheden, acht ik nu de tijd rijp om deze review te schrijven en mijn bevindingen met jullie te delen.

Wat belooft de producent?

TWS NB2
• Premium geluidskwaliteit
• Edifier Connect App
• Ergonomisch ontwerp
• Specificaties
- Bluetooth V5.0 (A2DP, AVRCP, HFP, HSP)
- IP54 waterdichtheid
- Batterij: 60mAh ( oortjes), 500mAh ( case)
- Tijd voor opladen: 1,5 uur (oortjes), 2 uur ( case)
- Batterijduur:
 met ANC: 7 uur (oortjes) + 18 uur ( case)
 zonder ANC: 9 uur (oortjes) + 23 uur ( case)
- Frequentiebereik: 20Hz – 20KHz
- Impedantie: 24 ohm

Verpakking

Goed gedaan van Edifier. Ze hebben aandacht gehad voor de verpakking. Het is plezant om dit doosje open te doen. Alles is met zorg in de verpakking gestopt en de accessoires passen mooi in het bijgeleverde kistje. Het lijkt of je een duur juweel of horloge hebt gekocht. In plaats daarvan vind je een, in mijn geval, zwarte charging case met daarin de zwart/ zilveren oortjes. De andere pasvormen vind je, samen met de oplaadkabel, handleiding en zakje, aan de andere kant van het kistje.

Design

Smaken verschillen, maar wat zien ze er goed uit. Het zijn geen “grote blokken” die je in je oren moet persen. Het zijn ook niet de zoveelste kopieën van de befaamde airpods. Je kan zeggen dat ze voor een eigen design gegaan zijn. Ze zien er stijlvol uit en ze blijven goed in de oren zitten. Neem de tijd om de verschillende pasvormen uit te proberen. Ik gebruik nu de kleinste pasvorm en die zitten perfect. De middenmaat paste ook goed, maar ik merkte dat ze bij het sporten losser kwamen te zitten naarmate ik meer begon te zweten. Met de kleinere pasvorm is dit bij mij niet meer het geval. Als je nog geen ervaring hebt met volledig draadloze oortjes, kan ik je dit nog meegeven. Ze blijven beter zitten dan oortjes met een draad aan. Er is minder wrijving, dus ze komen minder snel los. Ze moeten dan ook beter blijven zitten, want je wil ze onderweg niet verliezen tijdens het joggen of fietsen. Ik ben aangenaam verrast. Dit zijn mijn eerste oortjes waar ik niet constant zit aan te prutsen om ze in mijn oren te houden.
De charging case is mooi compact. De case voelt stevig aan, maar is toch licht genoeg om in je zakken te steken. Door de magneten blijven je oortjes er mooi in vast zitten. Dit ontwerp van charging case heeft zeker mijn voorkeur. Het ziet er niet zo lomp uit zoals sommige andere charging cases en toch heeft het voldoende oplaadcapaciteit. Edifier heeft gelukkig ook gekozen voor een USB-C kabel. Het laad sneller op dan micro USB en het is gemakkelijker om in te pluggen.
Ik heb ook voldoende vertrouwen in de waterdichtheid van dit product. Ik heb ze nu al een aantal keer gebruikt om te sporten en ik merk nog geen vochtschade. Gelukkig natuurlijk.

Geluidskwaliteit bij muziek en gesprekken

Naast het feit dat oortjes goed moeten blijven zitten, is de geluidskwaliteit zeker ook belangrijk. Ik denk dat ik mag zeggen dat de TWS NB2 een goede all-rounder is. De prijs-kwaliteit verhouding zit goed. Verwacht niet dat ze kunnen concurreren met de topklasse van bekende merken die zich toespitsen op muziek of dat ze kunnen concurreren met de topklasse in headsets voor telefonie en online gesprekken. Wil ik mijn muziek loepzuiver kunnen horen, dan zal ik nog altijd mijn bedrade hoofdtelefoon (Meze 99 classics) nemen. Heb ik een lange online meeting, dan zal mijn Jabra hoofdtelefoon de voorkeur hebben. Daarmee wil ik niet zeggen dat de geluidskwaliteit slecht is. Dit zijn nu mijn beste all-round oortjes en het zullen de Edifier TWS NB2 zijn die ik overal meeneem. Met mijn hoofdtelefoon kan ik geen gesprekken voeren en met mijn jabra headset klinkt de muziek echt niet goed. Als ik ze moet vergelijken met mijn andere setjes oordopjes, dan komen ze er altijd als beste uit.

Op vlak van muziek vind ik dat deze oortjes een neutrale klankkleur hebben. Ik vind de bas niet overdreven en overheersend en de hoge tonen komen ook meer dan voldoende tot zijn recht. Ze hebben deze oortjes ontworpen om zo veelzijdig mogelijk te zijn.
Gesprekken voeren gaat ook vlot. Ik heb dit uitgebreid getest en ik ben nooit slecht verstaanbaar geweest. Eén keer heeft er mij iemand gemeld dat ik een beetje “mechanisch” klonk, maar dat kon ook aan de verbinding gelegen hebben. Ook in ruimtes met meer rumoer en lawaai, bleef ik goed verstaanbaar. Hierbij komen ze bij mij als de beste uit de test.

Bediening, connectie en andere functies

Het connecteren met deze bluetooth oortjes is kinderspel. Open de case. Laat de oortjes nog even zitten en duw op de knop om te connecteren. Zoek de oortjes op in je telefoon of laptop en verbind. De handleiding is zeer beknopt, maar deze handelingen vragen om niet veel uitleg.
De bediening van deze in-ears heeft mij aangenaam verrast. De touch controls werken zeer vlot eens je goed weet dat het linker oortje schakelt tussen de verschillende modussen en het rechter oortje dient om de muziek te starten / pauzeren of naar het volgende nummer te gaan.
Links
2X tikken = Schakelen tussen normale modus, Ambient modus en ANC
3X tikken = Gaming mode aan/uit
Rechts
2X tikken = Play/pause of Opnemen/ophangen
3X tikken = Volgend nummer

Een volumeregeling ontbreekt op deze bluetooth oortjes. Dit kan voor sommige mensen een gemis zijn. Ik vond dit niet zo erg omdat ik mijn volume meestal enkel in het begin van mijn luistersessie instel en dat kan perfect via je smartphone of computer. Het houdt de controls ook simpel. Zo is er minder kans dat je per ongeluk je muziek pauzeert of doorspoelt naar het volgende nummer. Ben je per ongeluk naar het volgende nummer gegaan, dan kan je wel niet terug zonder je smartphone te gebruiken. Er is geen touch control om terug te gaan naar een vorig nummer. Edifier heeft een app om verschillende functies te beheren. Misschien kunnen ze deze in de toekomst uitbreiden om eigen instellingen toe te voegen aan de touch controls.

Naast de normale mode kun je deze oortjes ook in de noise cancelling modus zetten. Ik had nog nooit bluetooth oortjes getest met ANC en voor in-ears vind ik deze functie niet zo belangrijk. De oortjes sluiten het geluid al goed buiten doordat ze passief je oren afsluiten. Het verschil tussen de normale modus en de ANC modus vind ik dus minimaal. Bij hoofdtelefoons met ANC is het verschil veel groter. Op mijn werk kon je de machines nog altijd horen draaien met de noise cancelling aan. Ook bij het gras afrijden hoorde ik de motor van de grasmachine nog. Maar dit heb ik zeker niet als storend ervaren. Als ANC zeer belangrijk voor je is, zul je naar een duurdere prijsklasse moeten gaan.

Edifier heeft er ook voor geopteerd voor een Ambient mode in de oortjes te integreren. In deze mode was ik zeer benieuwd. Door de dubbele microfoons laten ze het omgevingsgeluid naar binnen, wat in sommige situaties zeker interessant kan zijn. Deze mode werkt behoorlijk en bijvoorbeeld tijdens het wandelen is het veiliger. Als er veel wind zit hoor je ook wel de wind wat deze functie dan wat onbruikbaar maakt. Met de ambient mode aan hoor je wel dat er iemand tegen je praat, maar de persoon is net niet goed verstaanbaar. Voor het gesprek te volgen moet je dan toch je oortjes uitnemen. Moest men het geluid kunnen versterken zou dit deze functie zeker handiger maken.

De gaming mode heb ik getest door de oortjes op mijn tv aan te sluiten. Ik heb 2 films bekeken en ook even mijn playstation aangestoken om te kijken of ik eventuele vertraging opmerkte. Op geen enkel moment heb ik het gevoel gehad dat het geluid achter kwam. Deze functie werkt dus goed.

De beste functie van deze oortjes is de in-ear detection. Dit werkt zo goed dat ik het niet meer zou kunnen missen. Op mijn werk komen er vaak mensen mijn bureau binnen om iets te vragen. Nu kan ik gewoon mijn oortjes uitnemen en de muziek wordt automatisch gepauzeerd. Als je ze dan terug insteekt, speelt de muziek verder. Deze functie kan je wel aanpassen met de app. Je kan dit uitschakelen of je kan ervoor opteren om de muziek enkel te laten pauzeren maar niet terug te laten afspelen als je ze terug insteekt. Op mijn werk is het niet handig als je ze terug insteekt om te telefoneren en je spotify playlist begint terug af te spelen, dus ik gebruik de laatste optie. Doordat je dit kan instellen heb je voor iedereen de perfecte optie.

Edifier app

De app kan je makkelijk downloaden via de playstore (android). Via deze app kan je de oortjes ook bedienen en de instellingen aanpassen. De meeste zaken stonden voor mij goed ingesteld en sommige functies zoals de timed shutdown of de functie om ze in de app uit te zetten zal ik weinig gebruiken. De mogelijkheid om de instelling van de in-ear detection te veranderen is voor mij veruit het belangrijkste. Ik had de indruk dat deze app nog in zijn kinderschoenen stond en ik verwacht zeker nog een update. Zo is de user manual enkel nog in het Chinees. Het zou ook tof zijn moest er nog een equalizer bijkomen, zodat je de bass en treble nog een beetje kan fine tunen.

Batterij

De batterijduur is zoals ze beloven. Ik heb bijna nooit gehad dat de batterij leeg was. Zonder ANC en zonder in de case te steken kan ik zeggen dat ze het 8 uur en half hebben volgehouden. Meestal steek ik ze tussendoor nog eens in de case en dan heb ik in twee weken tijd nooit met een lege batterij gezeten. Zorg er wel voor dat de case dikwijls is opgeladen. Je hebt geen batterij indicatie op de case, wat jammer is. Enkel tijdens het opladen zie je een lampje oplichten. Bij de oortjes zelf kan je zien hoeveel procent ze nog zijn opgeladen via de Edifier app.

Dit zijn de perfecte in-ears om altijd bij je te hebben. Ze zijn zo veelzijdig dat je geen andere oortjes nodig hebt. Ze blijven goed zitten bij het sporten. De combinatie van goede geluidskwaliteit bij het luisteren van muziek en de mogelijkheid om duidelijke gesprekken te voeren, zorgen ervoor dat ze tot de top behoren in hun prijscategorie. De in-ear detectie is geweldig en werkt perfect. Door de lange batterijduur en de charging case krijg je ze bijna niet leeg. De ANC vind ik bij in-ears niet zo een meerwaarde. Voor de app verwacht ik nog een update.
Als je in-ears zoekt voor verschillende doeleinden, een alleskunner, zonder veel in te boeten aan kwaliteit, dan zijn de Edifier TWS NB2 zeker iets voor jou.

Heb jij ook een Edifier TWS NB2 (Zilver, Zwart)?