Specificaties 15,6" (1366x768), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Dell Studio 15 1558 (ST1558-J211NL) Review

freakandel 9 juli 2010, 1.144 views

Dell Studio 15 1558 (ST1558-J211NL)

Pluspunten

• erg mooi beeld
  • bouwkwaliteit
  • prima algehele performance
  • supperdunne lader
  • geluidkwaliteit is prima

Minpunten

• prestaties in 2d is matig t.o.v de overige performancemetingen
  • hoogglans zwarte deksel, gevoelig voor stof en vingervlekken
  • geen indiator voor HDD-activiteit

Ik heb deze laptop, met iets andere specs, nu een paar weken in bezit. Het is een typische Dell laptop met de vertrouwde bouw- en afwerkkwaliteit. Gelukkig dat Dell niet veel bloatware installeert, dat scheelt een herinstallatie na ontvangst! De software die Dell meelevert is voor de gewone gebruiker wel lekker functioneel, maar ik verwacht dat tweakers hier niet op zitten te wachten.

De performance is prima, al heb ik zoals gezegd iets afwijkende specs (7.200 toeren HDD, 4 GB ram en de HD5470). Wat mij wél tegenvalt is de performance onder 2d / auro. De Windows 7 performance indicator geeft op alle vlakken behalve 2d een cijfer ruim boven een 6 (zie ook schermprint), terwijl 2d achterblijft op een magere 4.9. Dit heeft natuurlijk vooral te maken met de videokaart, liever had ik hier meer keuze in gezien dan één videokaart.

Het beeld is erg mooi, helder en kleurrijk. Ook in zonlicht, ondanks de spiegel, goed bruikbaar.
Het geluid is ook prima, al kun je geen fatsoenlijke basweergave verwachten van een laptop. Wel mooi stereogeluid, helder en toch best aardig vol.
De accuduur is prima, ik heb dan wel de 9-cell accu maar deze gaat, in de meest zuinige stand, zo'n 6 uur mee. Bij het spelen van spellen of ander intensief gebruik ongeveer 4 uur. De extra zware accu heeft m.i. nog een ander bijkomend voordeel: de laptop wordt achter iets 'opgetild' waardoor het net iets prettiger typen is en het beeldscherm iets hoger staat. Arbotechnisch dus verantwoord!

Ook prettig is de USB-aansluiting aan beide kanten, 2 links (waarvan 1 gecombineerd met eSata) en 1 aan de rechterkant. Nog een extra feature is een dubbele audio uitgang voor hoofdtelefoon, zodat je een film met z'n tweetjes kunt kijken, beide met een hoofdtelefoon... hoe vaak ik deze feature ga gebruiken weet ik niet overigens ;-)

Ik moet wel nog wennen aan het touchpad, reageert anders dan ik van andere Dell's gewend ben. Misschien later nog wat aanpassen als ik er niet aan kan wennen.

De exacte specs:
Intel i5-430M(2.26GHz) Mobile CPU
15.6in High Definition (1366X768) WLED
Silver Chainlink with Black Chainlink Cover only
Camera : Integrated 2.0 Mega Pixel Camera
LCD Back Cover : Black Chainlink
Resource DVD : Studio 1558 Diagnostics and Drivers
Memory : 4096MB (2x2048) 1333MHz DDR3 Dual Channel
Hard Drive : 500GB Serial ATA (7200RPM)
Optical Drive : 8X DVD+/-RW Drive including Roxio Burn software
Power Cord : European 1M
Power Supply : Inspiron 90W AC Adapter
Primary 9-cell 85W/HR LI-ION
1 GB ATI Mobility Radeon HD 5470
Dell Wireless 1397 (802.11 b/g) Mini Card European
Internal US/International Qwerty Keyboard
Dutch Genuine Windows 7 Home Premium (64 BIT)
MUI Windows 7 Home Premium (64 BIT) Resource DVD
MS Office 2010 Starter (Word Starter, Excel Starter)
Datasafe Local 2.0 Basic
Skype for Windows 1 S
McAfee SecurityCenter 15 Month Subscription 1 S
Standard Service - 1 year of coverage included with your PC 1 S
Computrace LoJack for Laptops, 1yr license - included with your PC

Heb jij ook een Dell Studio 15 1558 (ST1558-J211NL)?

Een review iets aan de korte kant waar je natuurlijk ook meer had kunnen bespreken of voor de echte tweakers wat benches had kunnen toevoegen, al hoewel er genoeg over deze laptop te vinden is op het internet. Ik deel je mening met de eerste negatieve eigenschap, ik vind dit ook erg jammer. Je tweede heb ik geen last van, heb navy blauw en de derde eigenschap vind ik ook niet echt heel erg. Het is leuk maar niet echt nuttig.

Voor wat je bespreekt doe je dit wel goed!
Dank voor je input, ik zal idd wat benchmarks en alle specs erbij vermelden.

Wat betreft die HDD-indicator: ik vind het wel zinvol te weten waar ik op wacht als ik ergens wachttijden ondervind. Ik had hiervoor een desktop met Win7, die vaak druk aan het rammelen was op de HD, ondanks prima specs. Met de Dell laptop heb ik dit nog niet meegemaakt, maar zal na verloop van tijd na installatie en deïnstallatie van software kunnen gaan gebeuren. Dan zie ik wel graag wat ie in hemelsnaam aan het doen is. Nu zijn er wel proggies te downloaden die dit kunnen, maar dat is dan wéér een extra stukje software.

De prestaties van 2d is overigens niet direct merkbaar, alles wordt gewoon netjes weergegeven of afgespeeld. Het is meer de neiging van een tweaker om alles maximaal uit de kast te kunnen halen, en 2d vergt nu eenmaal minder GPU dan 3d. Het verbaast mij dus dat 2d minder performt dan 3d.
Die magere 4,9 kan je verhogen door Amd Gpu Clock tool te downloaden .
Maar voor 2d of aero is dit echt meer als genoeg,dus ik snap je klacht niet helemaal.
Of het moet zijn dat je de score in verhouding tot de 3d erg laag vind.
Maar prestatie gewijs ga je ,zeker in dagelijksgebruik,weinig verschil merken.

Ook moet je in ati catalist controle center ,de powerplay setting op uitschakelen zetten.
En de 3d instellingen op max presatie`s zetten zonder vsnync.
Volgens mij kan de 4,9 een 5,3 worden en prestatie`s in 3d een 6,3.

En net zoals hier boven ,jammer dat je niet meer ervan maakt.
Dit was mijn 1st keus,maar heb toch maar een Hp gekocht.
Toch dacht ik dat deze versie ook met hd 5650 te koop is.
Ik kon dat iig zelf wijzigen bij het samenstellen .

Maar goed ,*** voor deze review van deze dell megaseller.

n.b ik lees dat er versies van gddr5 zijn en van gddr3 welke is dit?

[Reactie gewijzigd door Patecatl op 6 juli 2010 19:36]

Bedankt voor je tips! Ga ik eens proberen.
Dus jij kijkt zonder moeite een film in de tuin met dit beeldscherm?
Ja hoor, onder het zonnescherm dan wel te verstaan. Anders krijg ik zo'n bruine kop ;-)

Nee, even zonder gekheid: het is natuurlijk niet ideaal, met je laptop in een zeer heldere omgeving. Met het beeldscherm op maximale verlichting dan is het te doen, maar ideaal is het niet. Ik vind wel dat de Dell het beter doet dat een Compaq (van nagenoeg dezelfde leeftijd als de Dell)die we in huis hebben, daar is het op max. helderheid beslist niet te gebruiken in de zon.