Edifier TWS NB2 (Wit, Zilver)

Specificaties In-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Edifier TWS NB2 (Wit, Zilver) Review

Djuun 5 september 2020, 202 views

Edifier TWS NB2 (Wit, Zilver)

Fijne betaalbare draadloze oortjes. Gemakkelijk in gebruik, en niet storend in het oor. Met een goeie prijs/kwaliteit verhouding zijn deze oortjes echt een aanrader!

Pluspunten

• Handig met de app
  • Goede prijs/kwaliteit verhouding
  • Goede pasvorm
  • Makkelijk in gebruik
  • Koppelt snel
  • Fantastische accuduur

Minpunten

• Te kleine gebruiksaanwijzing
  • noise cancellation is niet bijzonder goed
  • Touch control is lastig te vinden

Toen ik deze Edifier TWS NB2 toegestuurd kreeg van Ibood was ik razend enthousiast. De scholen zijn weer begonnen dus zit ik weer veel op de fiets, in de trein maar ook in rumoerige ruimtes en laten deze oortjes diverse standen hebben, dus genoeg om te testen of ze daadwerkelijk doen wat er gezegd wordt😊!

Uitpakken
Bij het openen van de zak, zag ik een mooi elegant doosje daarin zitten. Het luxe design van dit doosje overtrof toch wel mijn verwachtingen, en was nieuwsgierig hoe de oortjes zelf zouden zijn. In de grote vierkante doos zat een klein ovaal doosje, dit is het opbergdoosje van de oortjes.
Het doosje waar de oortjes inzitten is een ovaal doosje, met een leerachtig design met aan de achterzijde een USB-C aansluiting daarnaast een klein led-lampje. Een mooi formaat die gemakkelijk in de broekzak past. Bij het openen van het doosje zie je de oortjes liggen, met in het midden een knopje en een led-lampje. Dit is de connect button, die je een aantal seconden kan indrukken bij het connecten met een nieuw apparaat. Het connecten gaat probleemloos en gaat gemakkelijk.

Wat zit er in de doos
Bij de oortjes krijg je verschillende maten geleverd, dit kan je zien als S, M en L. Voor mij zat maat M (die bij levering al op de oortjes zaten) prima, maar ik merkte dat bij inspanningen deze uitvielen. Met bijvoorbeeld stofzuigen, of hardlopen schoven ze langzaam uit mijn oren, dus heb ik besloten om maat S erop te zetten die een stuk beter zitten. Ook krijg je bij de levering een kleine gebruiksaanwijzing, deze is vrij beperkt is en niet in het Nederlands. Deze is naar mijn mening veel te klein, en mag uitgebreider. Gelukkig zijn de oortjes makkelijk in gebruik, en wijst het zich de weg. Maar bij een aantal onduidelijkheden kan je toch het beste even gaan googelen, waar ik naar gezocht heb is de sensitiviteit van de drukplekken aan de zijkant van de oortjes/ de tapcontrol. Deze zijn vrij onduidelijk om te vinden online, dus ik denk dat ik nog lang niet alle mogelijkheden ontdekt 😉. Door bijvoorbeeld aan de rechterzijkant te tikken dan neem je een telefoongesprek aan of hangt hem op, hier zijn tal mogelijkheden om te ontdekken. Ook zit er een oplaadsnoertje en een leuk zakje voor om je oortjes doosje bij. Dus qua uitstraling ben al positief verrast.

Verbinden
Mocht je al verbonden zijn met een apparaat, dan hoef je enkel een oortje uit het doosje te nemen en hij verbind automatisch met je apparaat (moet wel de bluetooth aanstaan op je apparaat). De oortjes zoeken zelf direct verbinding, dus na enkele seconden ben je al verbonden. Zekerweten een pluspunt, gemakkelijk en snel!

In-ear detectie
Het design van de oortjes is strak, ze vallen wel iets meer op dan de apple ears of JBL Buds maar ik ervaar hier geen problemen mee. Aan de binnenzijde van de oortjes zit ook een sensor. Op het moment dat je een oortje uit doet is het de bedoeling dat de muziek, video etc. pauzeert. Dit werkt wel maar er is nog ruimte voor verbetering. Het systeem is nog niet snel genoeg, bij het uitdoen van een oortje duurt het nog 2 a 3 seconden voordat het daadwerkelijk gepauzeerd wordt. En bij het aandoen Het is een hele fijne functie, kan sneller maar het is niet dat je echt heel lang moet wachten. Dus het is niet direct een afknapper van de oortjes.

Connect app
Het fijne van deze EDIFIER TWS NB2 is dat deze verbonden kunnen worden met een app, dit is de EDIFIER Connect appt. In de app heb je inzichten in het batterij niveau van de verbonden oortjes, wat er afspeelt en heb je de mogelijkheden om Noise Cancellation in te schakelen of Ambient Sound, of gewoon normaal muziek af te spelen. Ook heb je in de app meer settings om de oortjes naar jouw smaak af te stellen. In de settings staat een timer, wat ik een super functie vindt voor als ik vlak voor het slapen ga nog even muziek/podcast wil luisteren. Het menu van de settings staan afgebeeld in de afbeeldingen. De app kan je niet bekijken als de oortjes in de case zitten, de oortjes moeten verbonden zijn met het apparaat.

Wat ik persoonlijk ook fijn vindt is dat je ervoor kan kiezen om een of twee oortjes te dragen. Kies je ervoor om een in te doen dan is dat makkelijk gebeurd, doe je de tweede erbij koppelt deze zichzelf er automatisch bij.
De geluidskwaliteit is verassend goed voor deze prijsklasse draadloze oortjes. Je hoort een medium bass, geluid is scherp en je hoort het goed via beide oortjes. Alleen op het moment dat je geluid te hard staat kan de omgeving dit wel horen.

Bellen/microfoon
De microfoon van de oortjes heb ik meerdere malen getest doormiddel van videogesprekken, bellen en spraakmemo’s. In alle gevallen heeft de ontvanger niet door dat dit doormiddel van die oortjes gaat, wat zeker een positief punt is. Bij een inkomende oproep geven de oortjes dit aan en vertellen je wie er belt. Opnemen is gemakkelijk, je drukt aan de zijkant van de oortjes en je bent direct verbonden met de beller. De gevoeligheid van het drukpunt op de oortjes kun je zelf aanpassen via de app.

Noise Cancellation
De Noise Cancellation moet een fijne stand zijn die je de omgeving even doet vergeten. Deze stand werkt matig omdat je de omgeving om je heen blijft horen, maar dan wel een stuk minder dan zonder deze stand. Het is een prima stand als je bijvoorbeeld in een ruimte aan het werk bent waar gepraat wordt of de televisie aanstaat. Het is dus een fijne stand maar bij de volgende modellen van deze oortjes is verbetering mogelijk.

Accuduur
De accuduur van deze oortjes is 7 tot 9 uur en daarnaast worden deze in het opbergdoosje verder opgeladen, dit met een maximale accuduur van 32 uur (9 uur oordopjes + 23 uur oplaadcase) met ANC uit, 25 uur (7 uur oordopjes + 18 uur oplaadcase) met ANC aan. De lange accuduur is een pluspunt van deze oortjes, en mochten de leeg zijn hang je ze gemakkelijk aan de lader. De lader die ik gebruik voor mijn Android telefoon past ook in de oplaadcase. Dit is ontzettend handig, hierdoor heb ik niet het idee dat ik meerdere snoertjes nodig heb, maar dat ik het gemakkelijk redt met mijn mobiel oplaadsnoer.

Waterbestendig
Ook zijn de oortjes spat en waterbestendig, ik heb deze oortjes gedragen in de regen maar de douche durfde ik niet aan. In de regen blijven deze oortjes naar behoren goed presteren en na afloop geen last van waterschade. Wel fijn om te weten dat je gewoon muziek kan blijven luisteren ondanks bijvoorbeeld een regenbui.

Specificaties
Bluetooth versie: Bluetooth V5.0
Bluetooth profiel: A2DP. AVRCP, HFP, HSP
Batterij capaciteit: 60mAh (oortjes)/ 500mAh (oplaadcase)
Oplaadtijd: oortjes 1.5 uur / 2 uur oplaadcase
Frequentie response: 20Hz-20KHz
Sensitiviteit: 94±3dB
Impedantie: 24Ω

Conclusie:
Deze oortjes scoren goed op batterijduur en het geluid wat eruit komt is helder, dus wat mij betreft een prima combinatie van een goed setje oortjes. Qua prijs en kwaliteitsverhouding zijn dit de perfecte oortjes, je krijgt qua specificaties van alles wat en dat is wat deze oortjes ook zo goed maken. Er is op sommige punten ruimte voor verbetering, maar over het algemeen werken deze oortjes naar behoren goed. Ik ben er ontzettend tevreden mee, en ben van plan deze oortjes nog veel te gaan gebruiken in het dagelijks leven.

Heb jij ook een Edifier TWS NB2 (Wit, Zilver)?