Edifier TWS NB2 (Zilver, Zwart)

Specificaties In-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Edifier TWS NB2 (Zilver, Zwart) Review

eclipce 3 september 2020, 106 views

Edifier TWS NB2 (Zilver, Zwart)

Voor diegene die wel het gebruiksgemak van true wireless inears wil hebben, maar niet het prijskaartje. De meeste muziek genres klinken erg goed. Alleen bij nummers met veel laag, kan het misschien wat teveel worden. De noise-canceling laat wat te wensen over, maar dat verwacht je wel op deze prijs.

Pluspunten

• Gebruiksgemak
  • Geluid
  • Accuduur
  • Bouwkwaliteit
  • Formaat

Minpunten

• Noise reduction & Transparency mode
  • Touch controls
  • Geen batterij indicator

Ik heb nu een aantal weken de Edifier TWS NB2 mogen gebruiken. Hierbij moet ik eerlijk toegeven, ze hebben me overgehaald. Voorheen was ik altijd sceptisch met de hele transitie naar draadloze in ears. De afwezigheid van de 3.5mm poort was voor mij altijd een gemis. De geluidskwaliteit samen met het gebruiksgemak zorgt voor een heel andere ervaring, een ervaring die ik voorheen met bedrade en ‘semi’ draadloze inears nooit gehad heb.

In deze review zal ik mijn bevindingen over deze Edifier TWS NB2 uitgebreid beschrijven en waarom ik tot de bovenstaande conclusie ben gekomen.
Geluidskwaliteit
Als eerste punt, en voor mij gelijk het belangrijkste, is de geluidskwaliteit van de TWS NB2. Over het algemeen klinken de inears goed. Een ding waar de Edifier TWS NB2 geen tekort aan heeft, is bas. Maar in veel gevallen is de bas duidelijk aanwezig maar niet overheersend. Daarnaast klinken ze ook erg helder wanneer het nodig is. Alle kleine details zijn ook duidelijk hoorbaar. Aan volume ook geen gebrek. Ik houd wel van harde muziek, maar ik merk dat ik nagenoeg nooit op maximaal volume zit met deze inears.

De Edifier kleuren het geluid wel, waardoor veel nummers er net wat enthousiaster klinken, maar in sommige gevallen ook te overdreven. Ze klinken dan op het randje ‘te veel’ bas. Vooral bij elektronische muziek, waar je vaak een slepende bas door het hele nummer hebt zitten of juist een overdreven lage kick kan dit wel eens te veel worden.

Een punt waar ik zelf heel nieuwsgierig naar was, is het stereo geluid. Gezien de oortjes niet meer met elkaar verbonden zijn via een kabel vroeg ik mij af of je hierdoor verschil tussen links en rechts hoort. Dit is niet het geval. Ik heb in de tijd dat ik deze inears gebruik geen vertraging of andere problemen gehoord tussen links en rechts.

Hier kom ik gelijk bij een groot gemis van een online review. Het liefst wil je zelf ervaren hoe deze inears klinken om zelf een oordeel te vellen. Aan de hand van bekende nummers zal ik beschrijven hoe deze inears klinken zodat je zelf kan bepalen of deze inears ook voor jou geschikt is.

Als eerste nummer heb ik gekozen voor het nummer ‘Englishman in New York’ van Sting.

Ik heb dit nummer gekozen vanwege het gebruik van de vele instrumenten in dit nummer. De inears doen het werk uitstekend. De inears hebben geen enkel moeite om dit nummer goed tot zijn recht te laten komen.
Alle instrumenten zijn duidelijk van elkaar te onderscheiden. De hi hats klinken duidelijk zonder schel te worden, het basloopje op de achtergrond is aanwezig maar niet overheersend. De piano is duidelijk te horen door het hele nummer. Ook de drums, later in het nummer klinken duidelijk. Een ander nummer wat ook goed klinkt door deze inears is Africa van TOTO. Alle instrumenten zijn goed te onderscheiden en in balans.

Het album Bubba van Kaytranada stellen deze inears ook goed op de proef.
Dit album heeft erg veel laag in zich, waar menig inears moeite mee heeft. De edifier laat hierbij duidelijk horen wat die in petto heeft. Voor mij misschien iets te veel bas in dit album, al hoort dat misschien wel bij deze muziek, aangezien dit een van de weinige albums is waarvan er echt teveel bas is.

Andere elektronische muziek, zoals het album Four van Joris Voorn klinkt weer heel erg mooi.

Het nummer Ryo komt goed tot zijn recht. Laag en de midtonen zijn juist niet overheersend hier.

Een ander album wat goed tot zijn recht komt is het album van Bunraku, Toshi.

Een vrij onbekende artiest (van Nederlandse bodem :) ), maar echt heerlijke rustgevende muziek. Ik luister dit album altijd op laag volume, ook hierbij heeft de Edifier geen probleem om alle kleine details in de muziek te laten horen. Ook de ‘achtergrond’ geluiden klinken prettig en komen goed door de muziek heen.

Last but not least, een oude bekende;

Zeker de moeite waard. Het begin laat duidelijk het stereo effect van deze inears horen.

Wat ik wel mis bij de Edifier is een equalizer. Graag had ik gewild om het geluid iets te kunnen aan te passen. Wanneer de inears een equalizer heeft kunnen ze net wat beter tot hun recht komen. Ze zijn namelijk zeer capabel om alles te laten klinken, maar kleuren het geluid voor sommige luisteraars net iets te veel.

Om dit lange verhaal kort te maken, de oortjes klinken goed. Ze zouden geweldig klinken als je ook een equalizer had om het maximale eruit te halen.
Verbinding
Een belangrijk aspect van draadloze inears is natuurlijk het bereik en betrouwbaarheid van de verbinding. Deze stelt zeker niet teleur. De verbinding is snel gelegd, ook wanneer ik ze uit de charging case gelijk in mijn oren stop. Ook hebben beide oortjes snel verbinding. Heel sporadisch moest ik bluetooth uit- en aanzetten om opnieuw verbinding te maken.

Ik heb maar een enkele keer gehad dat een van de oortjes langer erover deed om verbinding te maken, en dit was ook maar een paar seconden. Daarnaast is het bereik ook meer dan voldoende. Pas bij een lange afstand van ongeveer 8 meter begint de verbinding te haperen. Dit is beter dan de voorgaande draadloze inears die ik heb gehad.
Telefoneren
In de inears zitten microfoons, deze zorgen ervoor dat je ook handsfree kan bellen. Dit werk ook uitstekend. Volgens de persoon aan de andere kant van de lijn ben ik goed te verstaan ondanks een klein beetje achtergrond geluid. Ik kan de persoon aan de lijn ook goed verstaan.
Batterijduur
Mijn ervaring met vorige draadloze headsets was dat ik het altijd heel frustrerend vond wanneer de accu weer leeg was wanneer ik muziek wilde luisteren. Door de combinatie van de charging case en accu in de inears heb ik deze frustratie nog niet meegemaakt met de Edifier inears. Door het gemak van de charging case worden ze altijd opgeladen wanneer je ze niet gebruikt. Hierbij moet ik wel aangeven dat ik de charging case ook vaak als een soort van ‘charging dock’ gebruik wanneer ik op het kantoor zit. Eenmaal het stekketje erin stoppen en je hebt altijd een plek om de inears in te leggen wanneer je ze niet gebruikt.

De chargingcase houden de inears stevig vast. Bij deze afbeeldingen kan je duidelijk de uitsparing voor de inears zien. Deze uitsparing en een magneet zorgen ervoor dat de inears altijd op de juiste plek in de case terecht komt.

Een klein verbeterpunt je op de chargingcase. Ik had graag een soort van status indicator willen hebben waarbij je in wat meer detail de lading van de case kan zien.
Noice canceling en ‘transparancy mode’
Zijn dit dan de ideale inears? Nou nee, helaas niet. Dit is een onderdeel waar ze minder in scoren. Deze functies werken eigenlijk zo matig dat ik ze niet gebruik.
Mijn Shure SE215 dempen het geluid beter door de grote earplugs in vergelijking tot de noise canceling van de edifier. De rest van het achtergrondgeluid is duidelijk hoorbaar wanneer je op laag volume naar muziek luisteren. Het enige echt merkbare effect van noice reduction heb ik in een lege trein coupé. Het achtergrondgeluid, die aanwezige bromtoon is compleet weg wanneer ik noise reduction aan zet. De overige geluiden blijven wel hoorbaar.

Ook is de transparency mode net niet goed genoeg. Mensen zijn net niet goed verstaanbaar. Ik heb een enkele keer de earpods pro van Apple kunnen uitproberen. Hierbij was vooral deze functie wat mij erg had verrast. Ik kon duidelijk een gesprek voeren én de muziek aan laten met de earpods pro. Dit is niet het geval bij de Edifier.

Ik had ook graag gehoopt dat ik de transparency mode op de fiets kon gebruiken zodat ik voorbijgangers beter kan horen. Helaas zorgt juist deze modus er dan juist voor dat je meer windgeluiden hoort. Iedereen kent dit geluid wel, wanneer je een filmpje kijkt met veel wind.
Echter denk ik niet dat dit een gemis is. Door de eenvoud van een enkel oortje even uit je oor halen en de natuurlijke demping van je inears mis ik deze functies helemaal niet.
Video
Een veel voorkomend probleem bij draadloze headset is de vertraging in geluid. Met muziek merk je dat niet, maar met video's wel. Het is erg vervelend wanneer je geluid niet synchroon loopt met het beeld. Deze inears hebben gelukkig geen last van dit probleem. Ze zijn dus ook geschikt om je favoriete netflix serie te kijken!
Gebruiksgemak
Een van de speerpunten van true wireless inears is het gebruiksgemak. Zoals ik in de inleiding ook al aangaf ben ik overtuigt van het gemak wat inears met zich mee brengt. Het gemak waarmee je ze in je oren doet en direct de muziek start is iets wat ik met nog geen andere headset of inears heb meegemaakt. Het stoppen van je muziek wanneer je de inears uit doet werkt ook perfect. Wanneer je 1 oortje eruit haalt, en de andere laat zitten begint de muziek vanzelf weer met spelen. Ook het formaat van de charging case zorgt er ook voor dat je ze overal mee kan nemen. Je hebt geen gedoe meer met kabels.

Een klein verbeterpunt hier vind ik de touch controls. Ik heb meerdere malen gehad dat door mijn jas de inears opeens in ‘game mode’ of ‘transparrency mode’ gezet worden.
Conclussie
De Edifier TWS NB2 zijn me uitstekend bevallen! De combinatie van goed geluid en uitstekend gebruiksgemak zorgt ervoor dat ik met veel plezier naar deze inears luister.

Als deze inears in je budget zitten en functies als transparency mode of noise canceling je koud laten s

Heb jij ook een Edifier TWS NB2 (Zilver, Zwart)?