Edifier TWS NB2 (Zilver, Zwart)

Specificaties In-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Edifier TWS NB2 (Zilver, Zwart) Review

Sjong2 30 augustus 2020, laatste update op 4 september 2020, 1.096 views

Edifier TWS NB2 (Zilver, Zwart)

Goed geluid met ANC voor allerlei soorten muziek en snel, dus ook geschikt voor Netflixen of gaming. Alles in een gelikt waterdicht, stofvrij jasje gegoten met goed comfort en een meer dan behoorlijke accuduur, zeker samen met de handzame case. Apple en Sony hebben er een flink goedkopere concurrent bij!

Pluspunten

• Zeer goede prijs-kwaliteit verhouding
  • Zeer goed geluid, strak laag
  • Goede ANC
  • Zeer lange accuduur
  • Mooi design, geen AirPods-klone
  • Handige in-ear detectie

Minpunten

• Handleiding (nog) niet beschikbaar
  • App verdient aandacht
  • Geen volume-controle
  • Geen spraakassistent
  • Pairingsknop kan reset geven

The Winner Takes It All
Wat een geluk! Deze allernieuwste noise-cancelling in-ears van Edifier gewonnen via iBood.com in een wedstrijdje “wie is de beste reviewer”. Als één van de tien gelukkigen moest ik dan nog wel even een review schrijven op Tweakers over deze bluetooth-buds, want anders je moet ze toch echt zelf betalen. Oké, dat schrijven van een review lijkt me geen probleem, want ik heb waarschijnlijk al duizenden reviews gelezen over van alles en nog wat, maar vooral audio-producten en gadgets.
Edifier is een chinees bedrijf dat bestaat sinds 1996 en bekend staat om zijn desktop-luidsprekers met een zeer goede prijs-kwaliteit verhouding. Vorig jaar zelf al eens een bluetooth setje in-ears van dit merk aangeschaft via iBOOD.com, te weten de TWS-2, en was daar eigenlijk prima tevreden mee, totdat de case zijn lading niet meer goed vasthield. Deze is, terwijl ik dit relaas tik, helaas doodverklaard, dus kan die niet vergelijken met deze nieuwe rakkers, jammer genoeg.

Uitpak-party
Reikhalzend keek ik uit naar dat gele busje met rode belettering, die het blauwe pakketje van iBOOD zou komen afleveren. Op 21 augustus was het dan zo ver; de welbekende blauwe verpakking lag op mijn tafel. Uiteraard meteen begonnen met de uitpak-party.
Verpakking ziet er erg strak uit en bestaat uit een witte sleeve met opdruk van de oortjes, net een beetje in reliëf, en logo/merk/naam in zilver bas-reliëf; vrij slick dus.

Schuif de sleeve weg om het zwarte doosje te onthullen met een heel chique uitstraling door de leerachtige structuur en de ingetogen tekst “EDIFIER”, net iets glimmender dan zijn omgeving.

Dan komt het langverwachte moment… Het openen van dit omhulsel ontsluiert de case met het zilveren Edifier-logo in bas-reliëf. Er zit nog wel een transparant plastic band omheen als transportbescherming. Jammer, want dat ontneemt toch wel een beetje het cachet van de rest van de verpakking. Snel dat lelijke ding eraf gehaald!

Oh ja, in de deksel zit nog een plat doosje met de accessoires en de handleiding, maar dat vind je waarschijnlijk net zo interessant als ik, dus meteen door naar de goodies.

De case geeft een degelijk gevoel en heeft dezelfde leerachtige structuur in het hoogwaardige plastic als de verpakking. Aan de achterzijde onder het scharnier zit de USB-C aansluiting met daarnaast een klein LEDje. Als je dan eindelijk de case opent als een soort schatkistje, zie je voor het eerst de prachtig vormgegeven oortjes met daartussen een vriendelijk knipperend LEDje en een knopje. Het zijn zeker geen Airpod rip-offs, ze hebben een geheel eigen stijl, die mij wel bevalt. Qua design zijn ze ook echt niet te vergelijken met hun voorgangers, die veel meer een ouderwetse uitstraling hebben. Ze hebben nog de meeste gelijkenis met de Libratone Track Air +, waarbij de case zelfs bijna identiek is. Ben bepaald geen “Trekkie”, maar denk dat deze earphones niet hadden misstaan in de oren van Captain Kirk; “Beam me up, Scotty!”.

De voorgangers; EDIFIER TWS NB:

De look-a-likes; LIBRATONE Track Air +:

Dit zijn ze dan:

Het deel wat buiten je oor uitsteekt heeft een matte titanium finish met een zilveren Edifier- logo’tje met 2 strak ovalen microfoonuitsparingen. Buitenboord houdt dezelfde richting als alle andere bekende true wireless earphones, schuin naar voren, maar ze staan best esthetisch. Zeker beter dan die dikke niets zeggende knop van mijn andere Edifiers, de TWS-2.

De rest van het binnenwerk is zwart, net zoals de rubberen earpieces, die in 3 maten beschikbaar zijn. Fabriek af zit er maat M op, die mij meteen als gegoten zit. Heel netjes verscholen is de in-ear detectie-sensor, waarover later meer. Aan de binnenzijde zijn ook nog de 2 koperen contactpunten te vinden, die de oplaadverbinding verzorgen.

Dit alles met een IP54-classificatie, wat inhoudt dat ze beschermd zijn tegen een matige hoeveelheid stof en waternevel vanuit elke richting. Dit maakt ze prima geschikt voor allerlei sportactiviteiten.

De pairingsdans
Ze komen al opgeladen uit China, dus maar meteen pairen met mijn iPhone X. Dan moet ik helaas toch maar even terugvallen op de zeer beknopte miniatuur-handleiding in meerdere talen en het kleinste lettertype leesbaar, maar niet in het Nederlands. Het is meer een “Getting started”-gidsje, dan een gebruiksaanwijzing. Er mist dus wel het één en ander, zoals onder andere de functie van de LEDjes, maar daar kom je spelenderwijs wel achter.
Het pairen is anders dan ik gewend ben van andere bluetooth headsets. Je moet de oortjes in de case laten zitten en het knopje tussen de twee voor 3 seconden indrukken en het LEDje gaat dan alternerend in groen en wit knipperen. Opzoeken in je mobieltje in de bluetooth-lijst, aanklikken en “Bob’s your uncle”; connectie. Verwarrend genoeg heeft het voornoemde knopje nog een andere functie, namelijk terug naar fabrieksinstellingen en opnieuw een connectie maken tussen beide oortjes, mocht dat überhaupt ooit noodzakelijk zijn. Die andere functie is vrij snel een feit, want je hoeft slechts te dubbelklikken op datzelfde knopje en het LEDje gaat dan eerst langzaam wit knipperen en na een minuutje snel groen/wit, ten teken van een geslaagde reset en interconnectie. Je moet dan dus wel weer opnieuw pairen met al je devices. Niet zomaar dubbelklikken dus. Ik zou eerder gekozen hebben voor 10 seconden of langer indrukken (of verzin een andere list), omdat je dat niet zo snel per ongeluk zou doen, of met name de kinderen niet…

Cat’s in the Cradle
Bij het openen van de case wordt het geluidsysteem wakker; het LEDje licht groen op om 2 seconden later langzaam te gaan knipperen als er een Bluetooth-connectie is.
Wanneer je de oortjes dan eindelijk verlost uit hun magnetische wieg, voel je hoe licht ze zijn, slechts 6 gram. De gouden standaard in in-ear noise-cancelling, de Sony WF-1000XM3, weegt 2,5 gram meer. In mijn oor voelen ze heel natuurlijk en licht aan en blijven goed op hun plek zonder vervelend te worden, maar dat verschilt uiteraard per individu. Het zijn duidelijk de best zittende ear-buds en zittenblijvers uit mijn assortiment; ze hoeven bijna niet te worden aangeduwd, gedraaid of anders. Zelfs niet bij intensief sporten en dat zegt wel wat, want bijvoorbeeld de Anker Soundcore Liberty Air van mijn vrouw of mijn andere Edifiers moet ik toch wel elke 5-10 minuten corrigeren in de fitnesszaal. Deze nieuwe Edifiers absoluut niet, maar nogmaals, dit is een persoonlijk dingetje.
Als je de oortjes weer terugplaatst in hun cradle licht het LEDje even wit op om een goede koperconnectie te bevestigen om daarna weer groen te knipperen om aan te tonen dat er nog steeds een Bluetooth-verbinding bestaat. Het sluiten van de deksel verbreekt de Bluetooth-verbinding.

Sound of Silence
Er wordt gebruik gemaakt van zogenaamde hybride actieve noise cancelling, wat betekent dat er ruis van buiten en binnen de gehoorgang teniet wordt gedaan door gebruik te maken van 2 microfoons en een heel slim algoritme. Ik ben een luxe paardje die over-ear noise cancelling gewend is van de Sony WH-1000XM3 en dit zijn mijn eerste in-earphones met deze optie. Dat is wel even appels met peren vergelijken; het is allebei fruit, maar er blijven duidelijk verschillen... De ruisonderdrukking van deze Edifiers is zeker niet slecht en als je tussen de verschillende modi (ANC, ambient en normal) switcht, dan is de ANC-modus veruit het prettigst. In-ears hebben natuurlijk al een deel passieve filtering van achtergrondgeluiden, maar de toevoeging van ANC maakt dat je de buitenwereld nog meer uitsluit. Dat vind ik prettig, omdat je met veel lagere volumes toch heel goed van het geluid kunt genieten. Beter voor je gehoor en het geeft meer rust voor jou en je omgeving, die dus niet zo snel meegeniet van je muziekkeuze. Sony wint het wel duidelijk van deze jongens qua ANC, maar dat had ik ook niet anders verwacht voor bijna een kwart van de prijs (adviesprijs €379 vs. €99). Toch vind ik dat deze kleintjes nog een boel wegvangen van alle white noise en geven ze duidelijk meer rust dan mijn andere oortjes. Noise cancelling is dus helemaal top, zeker voor dit bedrag.
Dankzij de 10 mm drivers komt er ook een meer dan fatsoenlijk geluid uit deze earphones. De concurrentie moet het vaak doen met 6 mm of minder, maar de Apple Airpods Pro hebben een vergelijkbare grootte (adviesprijs €279). De voorganger TWS NB had zelfs een 13mm driver, wat absurd groot is voor een in-ear, maar dat gaat dus ten koste van verfijning en design. Hoe groter de driver, hoe beter dat is voor het laag, dus de verwachtingen waren hooggespannen. Bij lage volumes al een heel strak laag, maar ook mid en hoog komen goed door. Als je dan “Wild For The Night” van A$AP Rocky (ft. Skrillex) even laat blazen, verbaast het me dat er zo’n bizar strakke bas uit blijft komen, ook bij hogere volumes. Andere goede bastester is “Bullet In The Head” van Rage Against The Machine; Edifier checks all the boxes, indrukwekkend goed laag. Ook bij klassiekers als “Hotel California (Live On MTV)” van de Eagles komen alle instrumenten kraakhelder voorbij en geluidsbeeld is zeker in orde, wat lastig kan zijn voor in-ears. Bij hardrock als “Nero Forte” van Slipknot blijven ze spot-on, wat bij dit soort complexe muziek ook wel eens een uitdaging kan zijn. Oh ja, bij headbangen blijven ze nog steeds op hun plek.
Ook de geluidskwaliteit met bellen is prima. De telefoontjes die ik heb afgehandeld met deze doppen waren naar tevredenheid van beide partijen, zowel de zender als de ontvanger. Alle gesprekken zijn met de noise cancelling aan, dat is niet aan te passen.
Qua geluid dus samenvattend een fantastisch paar all-round oordoppen met indrukwekkend laag.

Still Got The Blues
Fun fact: Bluetooth is een Nederlandse uitvinding; althans de uitvinder heet Jaap Haartsen en was destijds werkzaam bij Ericsson. Hij kreeg slechts een bonus van zo’n €1000, terwijl deze radiostandaard jaarlijks in meer dan 4 miljard apparaten wordt toegepast. De verbinding werd vernoemd naar de Deense Vikingkoning Harald Blauwtand en het logo bestaat uit de samengevoegde runentekens voor H en B.
Tot zover de Triviant-weetjes; in de Edifier is de verbinding erg stabiel met de versie 5.0 bluetooth chipset. Bereik is meer dan prima en heb eigenlijk geen drop-outs gehad. Wisselen tussen devices is wel wat lastiger, omdat je de verbinding met het huidige device eerst moet beëindigen en daarna het andere device weer moet koppelen. Het is wel een zeer snelle verbinding met heel weinig latency. Lipsync bij kijken van Netflix op iPhone, iPad en Apple TV 4K is heel goed door deze snelle jongens. Je kunt ze voor gamen zelfs nog sneller maken met de speciale Gaming-modus en dan is de latency slechts 80ms, wat behoorlijk rap is. Gaming-modus kan worden opgeroepen door touch-control, 3 maal tikken op linkeroortje of via de app.

(H)appy
Dat brengt me meteen bij het volgende item: de Edifier Connect-app. Simpele app met beide oortjes in beeld indien er een verbinding bestaat. Accupercentage is dan per earbud te zien. Helaas is de accu van de case niet te zien en misschien ook wel niet uit te lezen. Zou wellicht met een firmware update nog eens toegevoegd kunnen worden.

Verder een knop voor Noise Cancellation en Ambient Sound modus; als je ze beide uitschakelt, kom je in de normale modus zonder poespas. Bij tikken op de Ambient Sound-knop krijg je ook nog de mogelijkheid om deze modus aan te passen op een schaal van -3 tot 3. Minder buitenwereld of meer dus. Leuke toevoeging, maar ik vond de Ambient Sound modus sowieso beetje gekunsteld klinken en met extra ruis, maar kan zeker handig zijn om bijvoorbeeld op een station of vliegveld bepaalde oproepen niet te missen en natuurlijk ook je meer bewust te zijn in het verkeer van alle andere weggebruikers. Veilige optie dus, want nogmaals de noise cancelling is heel behoorlijk, dus je gaat dingen niet horen, die je misschien wel had moeten horen. Deze modi zijn ook allemaal op te roepen via touch control op het linkeroortje. De Settings-knop in de app rechtsboven brengt je dan het volgende scherm, waar je nog veel meer kunt instellen.

Zo kun je hier je TWS NB2 een eigen andere naam geven en firmware versie zien; geen update-knop helaas. Verder een snelkoppeling naar de chinese handleiding. Ik weet niet hoe jouw mandarijn is, maar dat van mij is behoorlijk roestig en kwam er dus niet doorheen. Best wel slordig, maar bij eerdere testen kwam ik uit op de internationale site van Edifier en kon daar ook geen handleiding vinden; nog steeds niet overigens. Work in progress dus.

Er bestaat ook een knop om de earbuds uit te zetten, maar die functie is beyond me. De verbinding valt dan dus ook weg met de app en je kunt ze dus niet meer aanzetten. De enige manier om ze dan weer wakker te krijgen is terugplaatsen in de cradle en deze sluiten en dan weer openen. Beetje omslachtig en dus een obsolete functie wat mij betreft. Daarna een timer-knop om de in-ears na een bepaalde tijd uit te schakelen; net zo onnodig als je mij vraagt. Dan nog een knop om de Edifier-prompts bijvoorbeeld bij switchen van modus qua volume in te stellen. Dan komt de belangrijkste knop wat mij betreft: In-ear detection. Het drukken hierop geeft een submenu waarin je de oordetectie kunt uitschakelen en inschakelen met of zonder hervatten van muziek. De in-ear detectie werkt heel goed en is heel handig. Bij het uitnemen van één van de buds schakelt de software de muziek automatisch uit en bij het terugplaatsen in je oor hervat de muziek automatisch. Dat kost de software steeds 1-2 seconden. De functie is veel handiger wat mij betreft dan twee keer op je rechteroortje tikken, wat ook een Play/pause-functie heeft. Je hoort namelijk dat wat je wil horen en er gaat geen muziek door in je achtergebleven oortje; heel logische en intuïtieve functie. De volgende knop is om de besproken Game-modus in te schakelen voor de extra snelle transmissie, misschien ook wel handig als je wil Netflixen. De laatste knoppen geven instellingen voor touch-gevoeligheid, Bluetooth ontkoppelen en opnieuw koppelen en de laatste knop is fabrieksinstellingen. De touch-gevoeligheid is goed en behoeft geen aanpassing. Wat ik wel zou willen aanpassen is de verschillende touch-functies. Er is bijvoorbeeld alleen een “volgende nummer” touch-combo, maar geen “vorige nummer”. Het zou geweldig zijn als je zelf dus andere functies zou kunnen toekennen, zoals volume om maar een voorbeeld te noemen. Ook is er geen enkele geïntegreerde spraakassistent aanwezig. Allemaal zaken die eventueel toe te voegen zijn met firmware updates, maar weet niet of Edifier daar geld in gaat steken. De andere knoppen onderaan (“Discover” en “Mine”, zie foto) bieden mijns inziens geen meerwaarde. Zeker als één van knoppen zelfs de eigen naam van de app verkeerd weergeeft: “Hi Welcome to Edifier Connet”…

Er is trouwens ook een Connect-widget toe te voegen aan je beginscherm, maar geeft eigenlijk alleen de modi weer en het accugehalte.
Samenvattend verdient de app dus nog wel wat verbetering en uitbreiding.

Battery
De accuduur is prima in orde, zeker vergeleken met de concurrentie. 32 uur (9 uur oordopjes + 23 uur oplaadcase) met ANC uit, 25 uur (7 uur oordopjes + 18 uur oplaadcase) met ANC aan; ze houden het dus een hele lange reis vol. De Apple concurrent met ANC houdt het slechts 4,5 uur vol en de Sony’s 6 uur met ruisonderdrukking, maar let wel: beide meer dan tweemaal zo duur… Dit zijn allemaal cijfers van respectievelijke websites, maar ook tijdens het testen van deze toppers bleek dat ze lang meegaan. Steeds na 1,5-2 uur sporten slechts zo’n 20% van het accugehalte ingeleverd en in een mum weer opgeladen via de case. Ik heb wel het volume op een vriendelijk niveau staan van circa 30-40%. Maar zoals al eerder gezegd is door de goede noise cancelling een hoger volume niet per se nodig om te genieten van je muziek.

For Whom The Bell Tolls
Ik denk dat Edifier dus heel goede True Wireless Stereo in-ears heeft vervaardigd met zelfs goede noise cancelling; value for money. Ik was eigenlijk van plan om zeer binnenkort de Sony WF-1000XM3 aan te schaffen, omdat deze overal als beste uit de bus komen, maar deze TWS NB2’s hebben die behoefte compleet tenietgedaan.
Deze allround oordoppen kunnen dus eenieder behagen op allerlei vlakken. Goed geluid voor allerlei soorten muziek en snel, dus ook geschikt voor Netflixen of gaming. Alles in een gelikt waterdicht en stofvrij jasje gegoten met goed comfort en een meer dan behoorlijke accuduur, zeker samen met de handzame case.
Apple en Sony hebben er een flink goedkopere concurrent bij!

Heb jij ook een Edifier TWS NB2 (Zilver, Zwart)?

Uitgebreide review! Vind je deze echt zo goed als Apple/Sony?
Beste Edifan2,
Ik heb zelf geen Apple Airpod pro en ook niet de Sony WF-1000XM3, dus kan ze niet vergelijken in real life, maar wel op specs en prijs. Zoals ik al schreef is de Sony WH-1000XM3, die ik wel heb, wel duidelijk beter in geluid en ANC, maar dat is echt appels met peren vergelijken. In-ears moet je met in-ears vergelijken en dus niet met deze grote over-ears.
Hoop nog wel dat ik een keer via een vriend beide in-ears van Apple en Sony kan gebruiken om ze te vergelijken met deze Edifiers en zal dan de review updaten.
Hi Sjong2,
Toevallig al kunnen vergelijken met de Sony's en AirPods? Ik krijg een refund voor mijn setje Creative Outlier Air (3e setje gaat zo retour...) en deze staan hoog op mijn lijstje als vervangers :)
Edifier Draadloze In-ears TWS NB2 Oordopjes | ANC van € 109,95 nu € 59,95 https://www.ibood.com/ele.../72616/13612/op-op-audio/
Bedankt voor de tip! Ik ben die aanbieding toevallig gisteravond ook tegen gekomen en heb ze meteen besteld, morgen heb ik ze in huis!
Hi mrhp,
Heb inmiddels kunnen vergelijken met AirPods Pro. De Edifiers zijn qua geluidskwaliteit zeker vergelijkbaar, laag is wat meer geaccentueerd. Ook de ANC is goed in vergelijking, maar de AirPods winnen wel. AirPods zijn ook heel handig in het Apple ecosysteem, dus qua schakelen tussen verschillende Apple devices is echt heel prettig. Ook Spatial Sound is een ware belevenis, niet uit te leggen hoe bizar knap dat geluid geplaatst wordt.
Maar als je gaat kijken naar de prijs en wat je krijgt voor je geld, is Edifier de duidelijke winnaar. Ik heb ze zelfs voor m’n dochter gekocht toen ze bij ibood.com weer in de sale waren voor slechts €59,95. Daar kan Apple echt niet tegenop met prijzen van nu net meer dan €200...
De Sony’s zijn inmiddels duidelijk goedkoper, maar heb ze nog niet uit kunnen proberen.
Hoop dat je hier wat aan hebt.