Specificaties Gestabiliseerd met een filtermaat van 72mm - Bekijk alle specificaties

Sigma 17-70mm f2.8-4 DC Macro OS HSM (Canon) Review

Ravhin 4 juli 2010, 12.930 views

Sigma 17-70mm f2.8-4 DC Macro OS HSM (Canon)

Pluspunten

• Zonnekap
  • "macro"-functie
  • korte scherpstelafstand van 22 cm
  • scherpe foto's
  • HSM-motor zorgt voor een stille, snelle focus

Minpunten

• 2.8 alleen van 17 tot 24mm
  • tonvervorming van 17 tot 19mm
  • Zonnekap blokkeert AF-hulp flitser bij close-up fotografie

AF-snelheid Score: 5
Lens flare Score: 5
Vignettering Score: 5
Chrom. abberratie Score: 4
Vervorming Score: 3
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 4
Handling Score: 5
Na 6 jaar met de canon EOS 300D +18-55 kitlens op stap te zijn geweest, werd het tijd voor een nieuwe combi. De Canon EOS 20D was een snelle beslissing, maar dan het objectief. Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Sigma 17-70 omdat deze op papier de beste "bang for your bucks" gaf. Maar ja, hoe is dat in de praktijk?

De verpakking
Ik heb deze lens bij Cameraland gekocht en het hele pakketje was ongeopend naar mij toe gestuurd. Een zwarte doos met de gebruikelijke reclame, inclusief uitsparing zodat het serienummer vanaf de buitenkant gelezen kan worden. Naast een flyer voor 2 jaar extra garantie, garantiekaart en de beschrijving lag daar in een net karton coconnetje de Sigma 17-70 :) . Erbij zat een nette, bloemvormige zonnekap.

Het uiterlijk
Met 575 gram op de weegschaal is dit geen lichtgewicht objectief, maar het balanceert prettig met de 20D body, die ook niet een van de lichtste is. Door de grote diameter is het vastpakken pretiig, je hebt goed gevoel in de fijne afstelling. De zoomring is breed en goed vast te pakken, evanals de focusring. Bij handmatig scherpstellen werkt het prettig. De zonnekap is supermatzwart afgewerkt en steekt een mooi stuk over (ca. 5 cm). Op 8 uur zit de Optische Stabilisatie, 10 uur de AF/MF switch en op 11 uur de "zoom lock" ter voorkoming van uitzakken tijdens het dragen (werkt alleen op 17mm ;) ). Bij het plaatsen op de body valt op dat de fitting erg strak zit; meer dan bij enig ander objectief dat ik geplaatst heb. Het is echter geen onprettig gevoel, eerder dat er geen tolerantie is. Het objectief is dan ook niet te torderen of op en neer te bewegen, hetgeen bij de kitlens wel anders is ;) .

Gebruik
Het objectief reageert snel en zacht. Er is wel wat zoem te horen, maar de vogeltjes vliegen er niet van op. Als de lens gaat hunten, is dit het meest hoorbaar. De lens wordt een flink stuk langer naarmate je dichter bij de 70mm komt, maar zowel bij zoom als bij focus blijft de frontlens stilstaan, waardoor het prettig werken is met een filterset.

Optische Stabilisatie
Persoonlijk stond ik altijd wat minachtend tegenover een optische stabilisatie (OS) in een objectief waar de brandpuntsafstand niet voorbij de 100mm komt, maar daar ben ik nu vanaf gestapt. De lens wordt o.a. met het predikaat "MACRO" verkocht. Dit omdat er vanaf heel dichtbij scherpgesteld kan worden (22 cm vanaf de sensor) en omdat bij 70mm de vergrotingsfactor 1:2.7 is. Dit houdt in dat als het object 2,7 cm is, dit 1cm op de foto wordt. Als je macrofoto's wil gaan nemen van bloemen, zul je merken dat de OS erg veel uitmaakt. Sigma beweert een volle 4 stops aan beweging te kunnen reduceren, ik merk vooral dat het een stuk rustiger fotografeert. Wel slurpt de OS wat harder aan je batterij, dus het is handig om hem uit te zetten bij gewone alledaagse buitenkiekjes :) daar heb je hem toch niet nodig.

En het resultaat...
De foto's die gemaakt worden zijn in een woord goed te noemen. Chromatische abberatie is er wel in de hoeken, maar veel meer dan een hint van "purple fringing" is het niet. Alleen de pixelvrijers zullen het opmerken :) . Bokeh is mooi zacht en prettig. Hij haalt het net niet bij de Canon 50mm F1.8 prime, maar die heeft alleen wel een paar lamellen meer, en is speciaal ontwikkeld voor portretfotografie. Bij 17 tot 19mm is er duidelijk tonvervorming waar te nemen, maar wat wil je ;) het is echter wel makkelijk met een fotobewerkingsprogramma weg te werken. Ik heb bij de verschillende diafragma's geen tot zeer weinig softening gezien. Over het gehele bereik is de scherpte zeer goed. De zonnekap blokkeert alleen de AF-hulp van de flitser bij close-up fotografie. Je kan hem er dan beter afhalen.

Heb jij ook een Sigma 17-70mm f2.8-4 DC Macro OS HSM (Canon)?

Waar de kitlens (ik heb de mark I gehad) soft is en op diverse punten veel speling heeft, heeft deze lens een groot scherp bereik en een betere bouw met nauwelijks speling. Een groter wide-tele bereik, een twee-stop stabilisatie en een diafragma van 2.8 tot 4. Bokeh is ook mooi. Een vriend van mij heeft de canon tegenhanger en mijn fotokwaliteit doet niet onder voor zijn combi...
Bedankt :) Ik was al van plan hem te halen :) Laatste zetje is gegeven :D
Nette review, waarom niet een 17-50 2.8 van sigma of tamron?, bereik toch belangrijk?
Keus voor de 20D begrijpelijk na een 300D, maar niet echt een nieuwe camera. 2de hands?
De 17-50 was ook een optie, maar het grote scherpstelbereik en vooral de macrofunctie hebben mij doen besluiten voor dit objectief. Ik maak nogal veel close-up foto's en hoe groter op het beeld, hoe liever het mij is ;)
De tamron heb ik niet meegenomen in mijn keuze dus daar kan ik niets over zeggen. De camera is idd tweedehands maar een verademing tov de 300D. Als ik een nieuwe camera met dezelfde specificaties zou moeten kopen zit ik zo tegen de €1000 aan. Ik ben niet zo 1337 van megapixels, meer van de featureset, bouw en handling.
Nette review. Ik zit ook te overwegen deze lens aan te schaffen gelijk met een nieuwe camera.
Kun je misschien nog een paar foto's toevoegen, dat maakt het nog duidelijker!
Hoeveel beter is deze t.o.v. de kitlens? Wil graag mijn kitlens vervangen :)
Hoe bevalt de lens na een tijdje?
De lens bevalt nog steeds uitstekend. Het verschil tussen de Canon kitlens en deze lens (in hetzelfde bereik) is behoorlijk. De tonvervorming is op zich geen probleem - je ziet het niet direct in je foto terug. Ik heb met deze lens ook een workshop nachtfotografie gedaan en de resultaten waren super. Ik zou de lens weer opnieuw kopen, als ik voor de keus stond!
Ik heb de lens gekocht, 2 weken lang meegenomen op vakantie en als een puppie behandeld.
Toch ontdekte ik na de vakantie dat er al diverse(!) stofdeeltjes achter het glas zitten.
Niet eens op of in de buurt van een strand of zanderige/stoffige omgeving geweest oid.

Verser wel tevreden over de resultaten, maar ben benieuwd hoe dat verder gaat lopen met de stofdeeltjes. Wordt het erger...
Ik ben bang dat je dan een lens hebt waar een of meer van de keerringen los zit. Ik heb de lens nu meer dan 2 jaar en ik heb totaal geen stof achter de lens (en ik behandel hem zeker niet als een puppy ;) ). Ik heb even nagekeken, maar ik kan verder op diverse fora daar ook niets over vinden. Ik denk een gevalletje garantie :)
Ik lees via google wel een aantal ervaringen van mensen die er bij deze lens ook last van gehad hebben. Sigma lost het wel binnen garantie op, dus we gaan eens kijken.

Overigens is de lens deze maand in de consumentengids getest op een Canon 60D. Staat op de laatste plaats (6.6) en nog onder de twee kitlensen 18-55 IS en IS II van Canon (die beide een 7.6 en 7.4 krijgen). Wat ik zelf wel vrij bizar vind. Kritiek op Sigma is o.a. scherpte, donkere hoeken, en reactiesnelheid AF.

Mijn ervaringen over scherpte en kwaliteit zijn wel aardig, kan beter maar ben tevreden.

[Reactie gewijzigd door Paquito op 29 september 2012 18:45]

heb nu de kitlens (600d) ben niet echt tevreden met de kitlens dus wil wel een andere.
Ik overweeg de keuze tussen deze lens (sigma) en de Canon EF-S 15-85mm
wat raad je aan als je ook naar het prijs verschil kijkt ? 280