Edifier TWS NB2 (Wit, Zilver)

Specificaties In-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Edifier TWS NB2 (Wit, Zilver) Review

tcanarchy 21 augustus 2020, laatste update op 9 september 2020, 414 views

Edifier TWS NB2 (Wit, Zilver)

Minimalistische, elegante & kwaliteitsvolle draadloze in-ear hoofdtelefoon met active noise cancelling. Uitstekende geluidskwaliteit, handige in-ear detectie en lange batterijduur (32h). Spatwater- en stofbestendig, stabiele bluetooth V5.0 en ingebouwde dual-microfoon. Volledige instelbaar naar eigen voorkeur via gratis Edifier Connect applicatie.

Pluspunten

• Uitmuntende geluidskwaliteit
  • Lange batterijduur (32h)
  • Strak en elegant design
  • Plug and play
  • Waterbestendig
  • Automatisch pauzeren bij uitnemen

Minpunten

• Beperkte active noise cancelling
  • Sound bleeding bij luide volumes

Dankzij IBOOD heb ik de Edifier TWS NB2 in-ear wireless headphones vroegtijdig kunnen testen, en hoewel ik normaal gezien zweer bij over-ear koptelefoons hebben deze kleine earbuds me toch positief verrast.
What’s in the box?

De Edifier TWS NB2 oortjes komen in een compacte, elegante verpakking. In het doosje vinden we allereerst de charger case terug met daarin de oortjes, en daarnaast ook nog een mapje met daarin de nodige documentatie, een stoffen etui, de microUSB kabel & verschillende maten voor de oorstukjes. Alles heeft zijn eigen plaats en kan netjes weer opgeborgen worden na gebruik.
Design

Wat meteen opvalt is het strakke, minimalistische design voor zowel de verpakking, charger box en earpods. Ik heb gekozen voor de wit/grijze variant en deze kleurcombinatie is zeer subtiel. Hij is geschikt voor zowel mannen als vrouwen, maar ik kan me voorstellen dat vrouwen eerder naar deze kleur zullen neigen, terwijl mannen liever de zwarte variant zullen dragen. De charger case is zeer compact, en past makkelijk in je broekzak. Achteraan de case is een poort voorzien om de earpods op te laden. In de case is een knopje om te kunnen koppelen met Bluetooth V5.0.
Plug & Play
Zoals de meeste mensen heb ik de handleiding links laten liggen en heb ik meteen geprobeerd om de earbuds te koppelen met mijn smartphone. Dat ging onmiddellijk goed, en daar heb je de Edifier Connect app ook niet voor nodig. Door de charger case te openen gaan de earpods aan, en worden ze meteen zichtbaar bij je Bluetooth apparaten.

Bij nader inzien was de handleiding ook zeer beperkt, en daar stonden enkel wat basishandelingen in. Bij het downloaden van de Edifier Connect app komen meer opties tevoorschijn, zoals het instellen van equalizer, noise cancellation, het nakijken van het batterijniveau & een volledige digitale handleiding.
Features
Active Noise Cancelling:
hoewel bij in-ear headphones het omgevingsgeluid al zeer beperkt is, is het mogelijk om Active Noise Cancelling aan te zetten via de app om het omgevingsgeluid weg te filteren. Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij het testen hier weinig verschil heb gemerkt tussen het aan en uitschakelen van deze noise cancelling, als je geen muziek speelt, hoor je nog steeds het omgevingsgeluid. Bij het spelen van muziek hoor je vrijwel niets anders dan de muziek, al lijkt me dat eerder te wijten aan de in-ear buds.
Quick Ambient mode
moet het dan weer mogelijk maken om belangrijke omgevingsgeluid zoals verkeersaankondigingen wel te horen tijdens het spelen van muziek. Via de app kan je hiervan de gevoeligheid verhogen of verlagen.
In-ear detection:
Wat ik persoonlijk bijzonder handig vind is dat bij het uitnemen van 1 oortje, de muziek automatisch pauzeert. Er zit hier wel een kleine delay op, maar als je even met iemand wil praten is het makkelijker om een oortje uit te nemen dan naar je GSM te moeten zoeken om op de pauze knop te drukken. Bij opnieuw indoen van het oortje, gaat je muziek gewoon weer verder. Deze functionaliteit kan je ook uitschakelen in de Connect app.
Built-in dual mic:
Ook telefoneren gaat vlot dankzij de ingebouwde microfoon. Ook hier wordt noise cancellation toegepast op de microfoon zodat de gesprekken zuiver kunnen plaatsvinden, zonder last van achtergrondgeluiden. In dat opzicht bel ik veel liever met deze earbuds dan zonder. De gesprekskwaliteit gaat er echt op vooruit in vergelijking met je smartphone.
Geluidskwaliteit
Over de geluidskwaliteit was ik aangenaam verrast. Bij Bluetooth verbindingen durft er vaak wel eens verlies te zijn van kwaliteit, maar dat was bij deze earpods niet het geval dankzij bluetooth V5.0. De verbinding was zeer stabiel, en zowel de subtielere tonen bij zachtere nummers als de bassen bij stevige metalmuziek kwamen zuiver door. Daar moet deze draadloze variant niet onderdoen in vergelijking met hoofdtelefoons met bedrading. Zoals eerder al gezegd is de gesprekskwaliteit optimaal door het gebruik van de 2 microfoons en de noise cancelling. Op dat vlak onderscheiden deze earpods zich wel van de concurrentie.
Specificaties
Een vaak heikel punt aan draadloze oplossingen is de batterijduur. Niets zo vervelend als zonder muziek vallen op een drukke tram of bus. De oortjes zelf kunnen 7u onafgebroken muziek afspelen, maar het is mogelijk om tot 32 uur batterijduur te hebben door de oortjes bij te laden met de lading die in de charger case zit. De oortjes laden dus opnieuw bij als ze in de case zitten. Als het ware een soort power bank dus.

Ook de IPX54 waterbestendigheid is een groot pluspunt. De earpods zijn stofbestendig en plensdicht. Dat wil zeggen dat spatwater of regen geen probleem vormen, maar de oortjes zijn niet waterdicht. Toch wel handig als je tijdens het sporten in een regenbui terecht komt of 1 v/d earpods zou laten vallen, dat ze dan geen beschadiging oplopen.

Er zijn geen fysieke knoppen aan de oortjes zelf, maar er is een touch gevoelige zone waardoor je enkele acties kan uitvoeren zoals het aan- en uitzetten van de noise cancellation, pauzeren van een track, opnemen of inleggen van een telefoongesprek. Ook dat is handig, al is het in het begin even zoeken waar de touch-zone is, en hoe hard je daarop moet duwen om effect te hebben.
Gebruiksgemak

De oortjes zitten erg gemakkelijk en passen vlotjes aan in de oren. Ze zitten goed vast, en ik heb niet het idee dat ze snel zullen uitvallen. Er zijn verschillende maten opzetstukjes bij zodat ook in kleine of grotere gehoorgangen voldoende comfort en grip aanwezig is. Ik kan de oortjes makkelijk enkele uren inhouden zonder er klachten van te hebben. Het enige nadeel dat ik ondervind, bij alle in-ears trouwens, is dat na het verwijderen van de earbuds mijn oren beginnen te jeuken. Gelukkig is dat maar tijdelijk.
Doelpubliek
Deze earbuds zijn geschikt voor een breed publiek. Voor muziekliefhebbers is de kwaliteit en comfort uitermate voldoende om tot 32u van muziek te kunnen genieten zonder gestoord te worden door omgevingsgeluiden. Zakenmensen die vaak telefonisch bereikbaar moeten zijn kunnen deze earbuds als headset gebruiken, met als motivatie de hoge gesprekskwaliteit en stabiele verbinding. Ook voor gamers is een speciale modus beschikbaar zodat ook zij een waardig alternatief hebben voor de grotere gaming headsets. Ook tijdens het sporten blijven de oortjes goed zitten, en met de stof- en waterbestendigheid hoeven ze geen schrik te hebben de oortjes te beschadigen.
Verdict
Ik was zeer verrast door de geluidskwaliteit van deze earbuds. Ze zijn elegant en zitten erg gemakkelijk, ze zijn gebruiksvriendelijk en zeer intuïtief. De active noise cancelling deed in mijn ogen niet zo heel veel, en er was jammer genoeg ook wel wat sound spill bij hoge volumes (andere mensen horen je muziek ook). De gesprekskwaliteit van de headset was dan weer uitermate sterk. Ook de lange batterijduur is zeker een pluspunt. Score: 8 op 10.

Heb jij ook een Edifier TWS NB2 (Wit, Zilver)?

Dank voor het plaatsen van je review. Ik heb ze besteld ter vervanging van mij wat tegen gevallen - geluidskwaliteit en draagcomfort - Xiaomi Airdots pro 2. Het merk Edifier ken ik overigens van een prima klinkende gedrade headset. Ben erg benieuwd....
Kleine correctie - je schrijft over een Micro USB kabel, maar het is USB-C, gelukkig.