Apple PowerBook G4 (G4 1.25GHz; 512MB; 80GB; Superdrive; 15" TFT; OS X NL) Review

ramlal 3 maart 2006, 4.030 views

Apple PowerBook G4 (G4 1.25GHz; 512MB; 80GB; Superdrive; 15" TFT; OS X NL)

Pluspunten

• OS X (het grootste voordeel!)
  • compact
  • features
  • fraaie looks

Minpunten

• schermproblemen (zie review)
  • batterijmanagement

Een zeer fijne laptop. Helaas kocht ik 'em wel vrijwel direct na de introductie, waardoor ik te maken heb (gehad) met de gevreesde 'white spots' (zie Apple-site) en nu, na twee reparaties, is het scherm wederom vlekkerig aan het worden - helaas wel buiten de garantie. Het scherm op zich is overigens goed tot zeer goed, zowel in kijkhoek als in kleur en contrast, maar de levensduur is dus wel erg kort. Overigens geldt dit probleem bij mijn weten alleen voor revisie A modellen, en zou nu dus opgelost moeten zijn (het 1.25 GHz model is niet meer nieuw verkrijgbaar). De featureset is verder prima. Alle poorten die je je kunt wensen zijn aanwezig, wellicht met uitzondering van een flashcard reader. Audio in- en output is van hoge kwaliteit, wat deze machine geschikt maakt voor hometaping en optredens, zeker met een programma als GarageBand.

Het toetsenbord vind ik lekker tikken, maar dat is meestal een kwestie van smaak. De automatische toetsenbordverlichting is een uitkomst, net als de automatische afstelling van de schermverlichting. Het trackpad is erg goed gevoelig maar niet te, en met een prettig oppervlak. De constructie van de laptop is in orde. Vervorming is binnen de normen, maar hoe vaker het ding openmoet voor reparatie, hoe zwakker de constructie wordt (het ding gaat deels dicht met een soort klemmetjes, die zwakker worden bij elke 'operatie').

Prestaties van deze machine zijn wat mij betreft ruim voldoende. Zeker met nog wat extra geheugen erbij (ik zit op 1 Gb) is-ie behoorlijk vlot. De grafische prestaties zijn in orde; zoals voor vrijwel alle laptops geldt ook hier dat als je bijv. wilt videobewerken een desktop wellicht een beter idee is. Photoshoppen e.d. gaat vlot, ook de meer complexe handelingen.

De warmte- en geluidsproductie zijn uitstekend. Bij normaal gebruik hoor je slechts een zeer, zeer zacht zoemen. Bij intensief gebruik gaat de fan aan en die is wél luidruchtig, maar dat komt slechts zelden voor. Het enige minpuntje aan geluid is de hoge piep die je hoort als je een multimedia-bestand previewt: dit heeft iets te maken met een power-saving feature maar is wellicht verholpen in latere revisies. Warmteproductie is geheel binnen de normen; geen gevaar voor je eventuele nageslacht ;-)

Accuduur is oké. Niet geweldig, en als je de accu vaak helemaal leeg gebruikt vanuit een koude start (uit je rugtas van buiten, bijvoorbeeld) laadt het battery management de batterij steeds minder ver op. Dat kun je verhelpen door in te pluggen voor volledige leegloop van de batterij, of een paar charge-deplete cycles te doen met een warme(re) accu. Uiteraard is de accu na enige tijd ook aan vervanging toe, en de tijd die je op een accu kunt werken ligt dan ergens tussen de 2 en 3 uur, afhankelijk van dingen als scherm-brightness en of je wel of niet draadloos netwerkt. De voedingsadapter is lekker klein en komt met een handig snoer-oprolmechanisme.

Tot slot het struikelblok voor velen: de prijs. Hij is inderdaad nogal aan de prijzige kant - je moet voor jezelf bepalen of 't je waard is. Voor mij wel; ik wilde een laptop waarmee ik zo'n beetje alles kon doen, en ik wil geen ander OS dan OS X. Dat beperkte de keuze nogal... ;-) Ik heb er geen spijt van gekregen.

Conclusie: een bijzonder prettige laptop overall, met hier en daar wat spijtige minpuntjes, die overigens wellicht verholpen zijn in latere revisies.

Heb jij ook een Apple PowerBook G4 (G4 1.25GHz; 512MB; 80GB; Superdrive; 15" TFT; OS X NL)?

ramlal, allereerst bedankt voor de review.

Ik begrijp een paar zaken wbt de accu(duur) niet, en vroeg me af of je deze nog zou willen toelichten. Overigens valt de accuduur mij behoorlijk tegen, jammer. Volgens mij haalt een ibook met gemak 4 - 4,5 uur.

Als ik je goed begrijp kan kou ervoor zorgen dat je accu niet meer 100% opgeladen kan worden?

Verhelpen door in te pluggen voor volledige leegloop van de accu
Bedoel je hiermee dat je de accu weer volledig tot 100% op kunt laden als je hem eerst volledig ontlaad?

charge-deplete cycles met een warme(re) accu
Komt dit op mijn bovenstaande redenering (alleen dan meet een warme ipv een koude accu)?

Laatste vraag is denk ik moeilijk objectief te beantwoorden (verschilt per gebruiker): hoelang gaat zo'n accu mee?

Alvast bedankt voor de reactie :)
Hoi Neutron,

Ik heb zelf geen iBook, maar zie bij mensen die er wel een hebben dat de accuduur inderdaad een stuk beter is. Geen idee hoe dat komt, eigenlijk.

Dat accuverhaal is inderdaad een beetje vaag. Het komt op het volgende neer: in het accumanagement (uit te lezen met bijv. XBattery) staat de gemeten capaciteit van de accu. Elke keer als de laptop wordt gebruikt totdat ie wegens stroomgebrek 'in slaap valt' wordt die gemeten capaciteit bijgesteld. Dan kan het dus gebeuren dat als je een koude start maakt en de laptop (vanwege de verminderde capaciteit door kou) binnen een paar minuten weer in slaap valt, de accu een lage capaciteit krijgt aangemeten en dus ook weer minder wordt opgeladen. Als je vaak zo'n koude start maakt, gaat de gemeten capaciteit steeds verder omlaag. De enige manier om dat weer recht te zetten is dus laden-ontladen met de accu op temperatuur, zodat de gemeten capaciteit weer omhoog gaat. Of, en dat is eigenlijk veel slimmer, gewoon even inpluggen als je net uit de kou komt met je PowerBook... ;-)

De levensduur van zo'n accu schat ik op zo'n twee tot drie jaar -- wat volgens mij normaal is voor een laptopaccu.
Goede review!

Ik wil nog even toevoegen dat het scermprobleem er specifiek was voor modellen van eerder dan augustus 2004. De exacte datum kun je nazoeken op Apple's website. Daar heb ik overigens ook geen productiedatum kunnen vinden.
docs.info.apple.com/article.html?artnum=86632
Wel is mijn PowerBook van september 2004 nieuwer, en had ik er geen last van.
De PowerBooks die vandaag de dag uitgeleverd worden zullen het probleem dus niet vertonen.

Het duur zijn van een PowerBook valt best mee. Zie ook deze link: www.classic45s.com/blog/2005/04/of-course-macs-are-more-expensive_24.h tml

Ik heb daar zelf ook ervaring mee: onze directeur had een laptop nodig. Dell is op de zaak standaard leverancier. Uiteindelijk kwam de taptop met verzendkosten en excl. BTW op 2237 euro. Ik zou hem nooit willen ruilen voor mijn PowerBook, die (inclusief BTW!) iets meer dan 2400 euro heeft gekost.
edit:
Typo in URL tag
Hoi Braboit,

Het schermprobleem van de 'white spots' doet zich inderdaad alleen bij oudere modellen voor. Mijn PowerBook kocht ik in november 2003; ik hoor/lees inderdaad geen klachten over de nieuwe revisies. Ik wilde dit wel aankaarten, want PowerBooks verwisselen ook nog wel eens tweedehands van eigenaar, en zo kun je dus voor onplezierige verrassingen komen te staan. De fix voor die white spots is namelijk niet 100%; mijn PowerBook heeft nu last van het 'uneven illumination' probleem -- het lijkt er op dat er iets fundamenteel mis is met de schermconstructie van revisie A (en B?) modellen.

Wat betreft het kostenaspect; ik betaalde voor mijn PowerBook in november 2003 iets meer dan 3000 euro. De prijzen zijn inderdaad sindsdien gedaald naar democratischer niveau's, wat me tezamen met het schermprobleem heeft doen besluiten voortaan twee keer na te denken voordat ik 'early adopter' wordt... :P
Ik heb zelf een Powerbook 15" 1,5 (vandaag iig laatste revisie, mss na overmorgen niet meer :))
Heb zelf geen problemen met de Powerbook. Bluetooth, Gbit LAN, Wifi, noem het maar op alles werkt perfect.

Het enige wat ik nu nog een nadeel vind is dat Photoshoppen en/of veel programma's tegelijkertijd openen niet lekker gaat (512MB) Ik moet er dus nog wel wat bij stoppen. Dit schijnt echter een Apple "kuur" te zijn. En ik vind het jammer dat er alleen op het 17" model glasvezelgeluidsuitgang zit, maargoed, das een kleinigheid.

Verder kan je voor je lamme klep dit kopen. (ze hebben ze ook voor de Ti versie, ik weet niet welke jij hebt)

Als ik zo andere mensen hoor klagen over een te zware of grote laptop of 1 waar wel minimaal 1 ding niet normaal van werkt kan ik alleen maar glimlachen. Dit is echt een superlaptop. (Hoewel je dit niet moet overdrijven, want niets is perfect)

De prijs is idd even slikken ( 2000,-) Maar met een second skin (ook macintoys of apple shop) is het een bijzondere handzame, snelle, lichte, mooie en gelikte laptop! Mocht je nog twijfelen omdat Apple anders is, dan kan ik je maar 1 advies geven: koop alleen een Windows laptop als je er veel op wil gamen (met name FPS).
(8>