Sapphire Radeon X1800 XT 512MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI) Review

Arjan90 15 april 2006, 1.413 views

Sapphire Radeon X1800 XT 512MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI)

Pluspunten

• Monsterlijke prestaties
  • HDR + FSAA
  • Perfecte Image Quality

Minpunten

• Geluidsproductie

Drivers en compatibiliteit Score: 4
2de hands gekocht van de week, en nu dus even tijd om een survey in te vullen voor al de mensen die nog twijfelen ;) Wat niet nodig is want dit is echt een TOP kaartje!

Het systeem
Enermax Liberty 500Watt
Asrock 939Dual-SATA2
AMD Athlon64 3500+ Venice (2.2Ghz)
Corsair Valueselect 1GB Dual Channel (CL2.5)
Western Digital 40GB (7200RPM)
Maxtor 80GB (7200RPM)
Sapphire Radeon X1800XT 512MB (Het belangrijkste!)

3DMark scores
Deze zullen mogelijk vandaag of morgen weer aangepast worden, aangezien ik vandaag waarschijnlijk mijn Windows XP opnieuw ga installeren.

3DMark03: 16080
3DMark05: 8818
3DMark06: 3985

De Survey

Featureset
De kaart heeft veel kabels erbij zitten, een aantal CD's met software, en natuurlijk de kaart zelf! Ik had eerst een Club3D kaartje (een 9600Pro), maar deze heeft toch aanzienlijk meer software en kabeltjes erbij!

Prestaties
Het eerste wat ik dacht toen ik 3DMark03 en 05 draaide was: "Wat een monster...". Need for Speed Most Wanted, Battlefield 2, FEAR (bijna alles Maximum, soft shadows off), daar draait deze kaart zijn hand absoluut niet voor om! Ik draai Battlefield 2 met alles op High (behalve textures, in verband met 2GB geheugen) en FSAA vol open en het draait als een zonnetje!

Overclockbaarheid
Dit heb ik niet getest, aangezien ik hier niet in ge´nteresseerd ben, voor nu en de komende jaren is dit kaartje voor mij genoeg! Net als bij mij 9600Pro ga ik pas overclocken op het einde van de levensdagen om er nog wat extra FPSjes uit te persen.

Beeldkwaliteit
Tsja, wat moet ik zeggen, ik blijf zeggen dat ATi een betere beeldkwaliteit heeft dan nVidia, mijn 9600Pro won het van de 6600GT (naar mijn mening, ondanks het verschil in schermen bij beide systemen). Ik heb geen ervaring met DVI voor deze kaart, aangezien ik nog steeds een CRT heb (IBM E74).

Modbaarheid
Hier heb ik ook geen interesse in.

Drivers
In het begin moeite nadat ik mijn oude driver had gede´nstalleerd, bleek dat ATi Tool moeilijk deed. Deze liet een rood scherm zien vlak na het opstarten van Windows XP (dit dus even in de gaten houden als je ATi Tool gebruikt). Voor de rest geen problemen mee, drivers doen niet moeilijk of wat dan ook. CCC wel ge´nstalleerd, maar dit gebruik ik niet vaak.

Geluidsproductie
Ik hoor van meerderen dat deze kaart een behoorlijk geluid maakt, en dit is op zich ook wel zo. Echter in Windows e.d. is ie heel stil, bij het opstarten van de computer hoor je de ventilator even goed te keer gaan (dit was wel een bruut geluid als je nog nooit zoiets hebt gehoord, je hebt gewoon het gevoel dat er een monster in zit), maar deze gaat snel weer lager. Misschien waard om te vermelden: mijn computer staat in mijn bureau in een kast, dus de geluidsproductie is bij mij hoe dan ook minder. Tijdens spellen spelen heb ik er geen last van, aangezien mijn Creative setje dan van zich laat horen ;)

2de Hands gekocht, maar toch vind ik de kaart de prijs waard, als je al die poespas van software en kabeltjes niet hoeft is het het wel waard om te kijken naar een goedkopere versie.

Heb jij ook een Sapphire Radeon X1800 XT 512MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI)?

Betreft BF2: Hoezo heb je de textures niet op high, door 2GB geheugen?
hij zal wel 1gb hebben, en je hebt er 2 nodig om dat te kunnen,fatsoenlijk...
ff een tipje voor bf2, probeer eens 16x HQ af te forceren in de driver.
weet niet hoe het zich houdt op een x1800xt maar op een 1900 een minimale drop. try it :)
Mooie review, voor hoeveel heb je die kaart overgekocht?
Ik zit er ook hard aan te denken om een X1800XT512 te kopen, zeker aangezien de prijs aardig gezakt is, en hij goed presteert.

Ik speel opzich niet boven een resolutie van 1280x1024, dus ik vraag me af of ik wel 512mb nodig heb.
Wat een monster? Damn, geef anders wat cijfers :P.
Kun je de Survey ook aanpassen? Zo ja dan zal ik de Survey ook even aanpassen met mijn computer specs

Dan zal ik ook wat 3DMark scores geven (3DMark03 ~16000 en 3DMark05 ~9000).

Nog beetje n00b op de frontpage van Tweakers }:O
3DMark 06 score: 4658
graka overclocked:
Core Clock 690 MHz
Memory Clock 800 MHz

met volgend systeem:

Mobo Manufacturer ASUSTeK Computer INC.
Mobo Model A8R-MVP
CPU AMD Athlon(tm) 64 X2 2007 MHz
Memory 2048 MB
De Survey is nu aangepast met enkele scores en het gebruikte systeem.