Specificaties 22 speed DVD-brander met SATA-150 aansluiting - Bekijk alle specificaties

Samsung SH-S223C Zwart Review

naarden 4ever 18 oktober 2010, 2.915 views

Samsung SH-S223C Zwart

Pluspunten

• snel
  • goedkoop
  • compatibel met alle schijfsoorten behalve blu-ray
  • snel genoeg in games

Minpunten

• functioneert in XP niet lekker
  • erg luidruchtig
  • traag...
  • resoneert goed!

Media-compatibiliteit Score: 3
Schrijfsnelheid Score: 4
Leessnelheid Score: 5
voor een nieuw system heb ik de keus gemaakt om deze Samsung Super-writemaster SH-S223C bij azerty te bestellen. qua prestaties: zeer tevreden. qua geluid? kan beter.

Featureset:
voor de goedkoopste DVD-alles-brander kun je natuurlijk niet te veel verwachten. Toch vindt ik de featureset redelijk ruim: alle dvd's (dvd±rw/ram (DL), CD-R(W) ) en cd's ondersteund. de schijf is op SATA-150 aan te sluiten, wat ik ook een pluspunt vindt (verouderd niet zo snel als de IDE's die ik nog heb liggen). De drive heeft een buffer van 40 MB, die bij het branden vrijwel volledig wordt benut (bij het einde neemt hij af).

Leessnelheid:
tot nog toe heb ik de brander enkel gebruikt voor het lezen van de windows dvd's (windows 7 2x, XP 1x) en voor het branden van .ISO's. dit bevalt me echter goed. De brander is wel lekker eigenwijs als ik hem de opdracht geef om op x1 te branden om op x4 te gaan, maar dat ligt waarschijnlijk aan het Alcohol 120% en het ISOburn programma. maar dit gaat lekker snel dus. hij kan DVD±R(W) tot 22x aan, da's toch redelijk snel.
Maar in de praktijk is hij niet bepaald snel. vanaf het moment dat de tray dicht is duurt het nog 24,5 seconden voordat hij eindelijk het beeld geeft met 'Install Ubuntu' (even een random gebrand DVD'tje gepakt). dit betreft een DVD-RW schijfje. Voor een CD'tje betreft dit 19,4 seconden. best traag, maar daar kan ik mee leven.

Schrijfsnelheid:
zoals ik al had verteld, heb ik de SH-S223C slechts gebruikt om ISO's te branden. dit gaat echter prima. vaak heb ik op 4x gebrand, en dat gaat prima. Echter is branden op een +R of -R 4x zowel de hoogste stand, als zowel de laagste stand. in Alcohol of ImgBurn krijg ik hem niet onder of boven de 4x. ook geef je de drive wel de opdracht om op een lager toerental te draaien, koppig zoals hij is gaat hij toch op 4x draaien.
Ook het formatteren vindt ik hieronder vallen. een DVD'tje die voor 693MB is gebrand (I know, I know... een CD'tje was beter geweest...) ga ik leeg maken en er een ISO op branden.
Formatteren: 21,7 seconden
Branden van een 66 minuten ISO'tje: pas na ruim 24 Seconden begint hij met schrijven. ook die vindt ik erbij horen. gemiddelde write rate van 4.0x (en ik gaf de opdracht 1.0x!). 3 minuten en 43.5 seconden later wordt de schijf uitgespuugd. echter was hij al op 2:13 klaar met schrijven en duurt het nog anderhalve minuut om de cache te synchroniseren met de schijf! Meteen neemt hij de schijf weer in en veryfied de schijf binnen een nette 1:28.8.(m:ss:ms)(gemiddeld 5,7x, dus dat is niet de opgegeven mogelijke snelheid. hoger dan 6,3x komt hij niet!) totale tijd: 5:12.3 voor een ISO van 600MB. een grafiek is bijna recht evenredig te leggen, een ISO van 3GB duurt ongeveer 14 minuten. Niet echt snel te noemen.

Geluidsproductie:
Goed, ik ben opgegroeid met luidruchtige drives (Packard bells met 64mb RAM, de iMedia 5160) maar dit slaat alles. tijdens het branden luister ik toch liever muziek via de koptelefoon of zet ik mijn geluid wat harder bij het gamen om het geluid te maskeren. maar zelfs dan blijft nog mijn stoel meetrillen van het geluid en het resoneren van de drive. En wat mij ook opviel, de drive blijft met een schijf erin gewoon draaien (nog gewoon) maar wel op een tamelijk hoge snelheid. ik gok rond de 12x, terwijl andere drives alweer terugvallen op de 4x of 6x.

Mediacompatibiliteit:
nu weet ik dat Hema DVD's geen A-merk schijfjes zijn, maar in de korte XP periode heb ik er wel problemen mee gehad. als ik een DVD+R schijfje in de lade deed, bleef de drive een lange tijd flink toeren maken (en dus ook geluid) en kwam uiteindelijk met de melding dat het een lege CD-RW station was. geen schijfherkenning, zelfs een 'drivetransformatie' zegmaar. maar met Alcohol 120% kon ik wel gewoon branden en als ik dan klaar was, herkende mijn computer de schijf opeens wel! dus met windows branden in XP gaat niet lukken. sinds ik 7 heb, heb ik hier geen last meer van.

Prijs:
het is de goedkoopste DVD-brander op tweakers.net, maar ook meteen degene waaraan niet genoeg aandacht is besteed. het geluid valt erg tegen, maar wel een mooie brander met stats waaraan geen enkele fabrikant mee kan concurreren voor een dergelijke prijs. voor een gematigd gebruik een te overwegen keus, maar ik zou deze niet in een bedrijf gooien waar er veel met C's en DVD's worden gewerkt. Spelen vanaf de CD, lijkt mij niet zo'n goed idee. Tenzij je een bilmassage lekker vindt :/

Heb jij ook een Samsung SH-S223C Zwart?

Dat de brander zonder doos wordt gelevert heeft te maken met dat je hem waarschijlijk "bulk" of "OEM" heb besteld.
Als je hem retail ahd besteld had je wel een doos + boekjes, maar dan was je ook een paar euro duurder uit geweest.
Hmm... Ga ik toch maar eens door de papieren heen. Ik had inderdaad ook geen garantie oid...
Garantie heb je toch wel bij Azerty?, de brander heb je daar gekocht dus dan heb je daar ook recht op je garantie ;)
Dacht ik ook, maar blijkbaar niet. Maar ja, RMA kan je natuurlijk altijd proberen en 17 euro valt te harden.
een winkel moet je sowieso garantie leveren, ook al koop je een OEMdrive.

Verder verbaast het me dat de S22 serie deze problemen geeft, ik heb een aantal S16 drives gehad en die deden het eigenlijk altijd prima (tot ik ze zelf gesloopt had door te modden :+)
Oh, nou deze heeft deze problemen wel maar het modden houd hij wel uit (oke, ik heb de tray moeten opensnijden met een mesje maar voor de rest overleefde hij de verf en blanke lak)
De drive heeft een buffer van 40 MB schrijf je maar de fabrikant zegt:
Buffer Memory 2 MB.
Die 40 Mb slaat op de softwarebuffer van het brandprogramma, de brander zelf heeft 2 Mb interne hardwarebuffer.