Sapphire Radeon X1600 Pro 512 MB DDR2 (AGP, DVI) Review

_ep 7 juli 2007, 8.826 views

Sapphire Radeon X1600 Pro 512 MB DDR2 (AGP, DVI)

Pluspunten

• Goede prijs/prestatie verhouding (voor AGP dan)
  • Goede beeldkwaliteit (bv. AA)
  • Goede extra's (compleet met kabels/converters)

Minpunten

• ATI had eigenlijk een X1600XT op AGP moeten uitbrengen, voor net wat meer snelheid.

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Ik heb als laatste AGP-upgrade deze X1600Pro 512MB aangeschaft. Ruim drie jaar geleden deed ik dit met een Geforce-4 Ti-4200 128MB (toen 64MB standaard was). Dat bleek destijds een goede koop, dus ik verwacht dat ik met mijn 512MB (en de nieuwe ATI architectuur) voorlopig ook vooruit kan.

De kaart komt in een bescheiden doos, die wel helemaal volgepakt zit. Inclusief VGA-DVI adapter, composite kabel, S-video kabel, RGB kabel. Pluspuntje dus.

Wel vreemd is dat de driver CD ondersteuning biedt voor zo ongeveer alle ATI kaarten die ooit gemaakt zijn, maar NIET de X1600 zelf (in ieder geval staat deze nergens vermeldt in de PDF die gebruikt wordt voor de installatie procedure/instructies). Ach, daar hebben we immers internet voor - je wilt toch de meest recente drivers. Toch is dit wel een minpuntje voor de driver ondersteuning, want het hoort gewoon goed te zitten...

Ik had de Omega drivers van 6.3 geprobeerd, maar had wat last van texture problemen hier en daan (niet zo veel merkbaar, maar af en toe verdwenen er wat dingen. Dit is met een upgrade naar de officiele Catalyst 6.4 drivers opgelost - ik kan overigens niet helemaal uitsluiten dat de artifacts kwamen door geklooi met instellingen.

Performance is prima. Natuurlijk voor mij een enorme vooruitgang, maar dankzij het ontwerp met veel shaders zal dit in toekomstige games relatief meer performance gaan bieden (mijn verwachting) dan kaarten met 'normale' pipelines. Ik speel momenteel Oblivion met vrijwel alle settings op high, op 1440x900 (ongeveer evenveel pixels als 1280x1024, maar dan widescreen) en het is gewoon speelbaar (10 fps in heel drukke bossen, 25+fps in dungeons). Antialiasing kwaliteit is ook erg goed - zeker vergeleken met mijn oude kaart waar antialiasing wel veel performance kostte, maar niet veel beeldkwaliteit opleverde.

Tijdens 2D activiteiten (gewoon windows desktop) hoor ik de ventilator niet en mijn systeem is niet erg lawaaiering. In 3D hoor je af en toe de ventilator wel opspinnen als het druk is. Mijn oude kaart was hier stiller in, maar het geluid blijft acceptabel (voor mij). Aangezien de kaart niet erg warm wordt kan deze vast passief gekoeld worden voor de echte stilte.

De prijs is prima op dit moment - voor AGP dan. PCI-e biedt meer prestatie voor minder geld, maar ik heb (nog) geen zin om mijn moederbord+processor+geheugen te moeten upgraden. Ik heb net geen 145 euro betaald voor deze kaart die goed mee kan in recente games. Er is nu nog maar 1 snellere kaart voor AGP: de Nvidia 7800GS, maar die is wel twee keer zo duur en levert zeker niet dubbel de performance. (Let ook op dat in reviews vaak de factory-overclocked versies van de 7800GS getest worden die nog duurder zijn).

Ik heb voor de grap een keer een overklok tool automatisch laten zoeken naar de maximale core/memory snelheid. De core leek het tot boven de 600 MHz uit te houden (standaard 500), Memory ging wat minder ver, maar toen had ik de klok nog op 550 staan. Omdat ik de performance (nog) niet nodig heb in de praktijk en niet zo'n overklokker ben draai ik weer lekker op stock. Geen artifacts, geen vastlopers. Gewoon lekker werken en spelen.

(edit juli 2007: Hij is zojuist overleden. Gisteren nog prima, vandaag start de PC niet meer op met deze kaart (ook geen bios-piepjes). Andere videokaart wel ok, dus helaas...)

Heb jij ook een Sapphire Radeon X1600 Pro 512 MB DDR2 (AGP, DVI)?

kort maar krachtig!! Maar wat is de rest van je systeem als ik vragen mag? en zou je bijv 3dmark03 willen draaien, is wel interesant voor de meeste mensen zoals mij ;) verder toppie survey
Ik heb een Athlon XP 2600+ (stock speed) en 1.5 GB memory. Niks bijzonders.

3DMark zou ik moeten gaan downloaden en dat zegt toch niet zo super veel (want afhankelijk van de rest van het systeem, dus mijn scores kun je toch niet vergelijken). Er zijn vast benchmarks te vinden online waarin meerdere kaarten tegenover elkaar gezet worden - alhoewel het aantal reviews dat de X1600 laat zien bedroevend laag is...
Heb dezelfde kaart sinds een paar weken (zeer tevreden) en ben het helemaal eens met wat er staat.
Ik heb wel een 3dmark05 score voor je, daar kom ik (met tweemaal draaien) op ongeveer 4070
Mischien nuttig om te vergelijken, want er is inderdaad moeilijk aan testresultaten te komen terwijl het een hele goeie kaart voor weinig geld is als je nog AGP hebt en toch een nieuwe videokaart wil!

verdere systeem:
Windows XP
athlon 3200+ clawhammer
1.5 GB geheugen
ook een x1600 pro 512 mb AGP aangeschaft.
Problemen met installatie. direct al na installatiestart met cd rom. Later inderdaad gezien dat er vreemde teksten in catalist controle centre voorkomt. Ik vindt dat een bedrijf goed werkende software moet leveren bij zijn produkt.
Problemen met gebuik van catalist 3d instellingen. Alleen al het wijzen naar een instelling laat het systeem vastlopen. Diverse keren herinstalleerd volgens het boekje. Van Ati radeon later nog wat aanvullende tips gekregen. problemen zijn daardoor nog niet opgelost.In bios apertur size verhoogd naar 128Mb.
Op het internet een verhaaltje gelezen over hoge temperatuur die de processor van deze kaarten kan hebben. Ik heb de kaart uit de computergehaald en de koeler losgehaald. Er zat wel een erg miniscuul beetje pasta op de processor. Op de heatsink zat helemaal niets. verder zit er een soort vierkant stuk tape om de processor welke nu verwijderd heb. Ik denk dat er geen materiaal contact was tussen processor en koelblok. Ik heb een goed laagje koelpasta (silver) opnieuw aangebracht op de kaart. Het systeem loopt nu niet meer vast.....het zou de oorzaak kunnen zijn geweest. van het hangen..
Helaas kan ik het niet wetenschappelijk aantonen.
verder wacht ik even af of het vastlopen nog voorkomt.
Bij opstarten van windows verschijnt enkele seconde een zwart/wittebalk aarna is alles oke. Ik snap dit niet omdat ik dat bij vorige ati kaarten nooit gehad heb.
Eej, stuur je eigen survey in. Op deze manier kan niemand je info vinden hoor :)

Zat er bij jou op de driver-CD wel de goede drivers/documentatie voor de X1600? Misschien hebben ze gewoon de verkeerde in de doos gedaan bij me, maar ik vond het wel vreemd (vooral omdat al die drivers toch unified zijn tegenwoordig, dus eigenlijk maakt het allemaal niet veel uit).

Goed in ieder geval dat je het vastlopen opgelost hebt - ik zou er denk ik gewoon mee terug gegaan zijn naar de winkel, ben niet zo happig op zulke experimenten - en dan de garantie verliezen...

(edit: overigens heb ik nu de Catalyst 6.4 staan, maar zonder CCC wat nogal veel resources in beslag schijnt te nemen dankzij .NET, dus lekker met ATI Tray Tools zodat ik nog wat geheugen over heb voor apps/games :))
Ik heb dezelfde problemen met deze kaart als jou ondervonden. En volgens het forum van sapphiretech ben ik niet de enigste met een probleem met deze kaart (Sapphire en ATI schijnen samen nu in alle ijl bezig te zijn met een BIOS-update)

Heb alles geprobeerd.. Zo'n beetje alle driverversies, de geheugenklok naar benedenschroeven, maar zelfs met het geheugen op 300mhz klom de temperatuur binnen no-time op naar 80 graden.

Iets zegt mij dat de fan en heat-sink niet voldoende contact maken met de grafische kaart. Pasta zat er bij mij wel voldoende op. Of er zit een dikke fout in de kaart.

Ik breng hem maandag terug naar de winkel met veel pijn, want ik had veel van deze kaart verwacht en de 2D weergave verder was erg goed en snel.
Maarja kijk wel even verder nu. Ik zal en moet mn Gforce FX5500 vervangen voor iets beters voordat AGP wellicht van de markt verdwijnt. Misschien dat ik maar een Gforce 6600 of een Radeon 9800 Verder viel het op dat er geen past.

Maar of dat weer van Sapphire zal zijn? Ik betwijfel het :(
Ik denk er over om ook zo'n kaartje aan te schaffen maar als ik dit alles zo lees is het dan niet verstandig om er een extra koelkast boven op te gooien, of is het niet zo ernstig?
Ik heb er meteen een Zalman VF-900-Cu op geplakt.
Het viel me op dat er geen koelmateriaal aan de andere kant van de kaart op de memory-chips zat. Of die hun warmte door de kaart heen trekken naar de chips aan de "overkant" die wel door het standaardblok gekoeld worden, is de vraag.
Goede review! na enkele jaren met een 9800 non-pro te werken zit ik er over na te denken om te gaan upgraden. De rest van mijn systeem is prima, dus een agp kaart erbij. Zeker voor deze prijs een goede investering, ik ga even op zoek naar verkooppunten :)
Sinds kort heb ik ook deze kaart en mij viel op dat ik geen temperaturen meer kon zien in het Control Panel (Overdrive tab is foetsie) en in ATI Tray Tools.

Op mijn voormalige 9800XT 265MB kon ik deze temperaturen in CP/CCC en ATT wel tevoorschijn toveren, Ún de Overdrive aanzetten... B-) en dat voor software van de maker (O+ ATI)

Kan iemand de temps wel zien?

Moet ik soms een Driver Cleaner gebruiken en daarna opnieuw installeren om ze wel te zien te krijgen?

Zit het in de software, die misschien nog niet up-to-date is voor deze gloednieuwe kaart (24-jan-2006)?

Of was er simpelweg geen ruimte meer voor een temp-probe? (Aargh! |:( )
heb hem ook besteld hoop hem vandaag/morgen binnen te krijgen. ben erg benieuwd
Mooie review!
Ik moet wel zeggen dat ik 10 fps (zoals je beschrijft bij Oblivion in het bos) niet echt speelbaar meer vind... ik zou dan zelf denk ik gewoon een trapje lager gaan zitten (of wat details uitzetten ;))

edit: typo

[Reactie gewijzigd door Masterlans op 7 juli 2007 13:11]

Sapphire heeft standaard twee jaar garantie. http://www.sapphiretech.com/en/support/warranty.php
Ik weet niet of je daar achteraan gaat - de waarde van de kaart is nu iets van 60 euro.
gecondoleerd man,