iRiver H10, 6GB (USB 2.0, Radio) Review

systemfan 9 december 2006, laatste update op 17 november 2015, 3.242 views

iRiver H10, 6GB (USB 2.0, Radio)

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Bouwkwaliteit
  • Mogelijkheden
  • Makkelijk navigeren
  • Verwisselbare batterij
  • Kleurenschermpje
  • jpeg en txt
  • extras

Minpunten

• En kabel voor pc en netstroom
  • Standaard meegeleverde firmware
  • Geen flac, ogg, gif, ape, ....
  • Line in via cradle
  • Geen ondersteuning voor Linux e.d.

Geluidskwaliteit Score: 5
Algemeen
Ik heb de Iriver H10 nu zo'n vijftal maanden in mijn bezit en ben er zeer tevreden over. Heb 'm gekocht bij mp3.direqt.be, na het lezen van vele reviews en het vergelijken met andere producten. Deze Iriver kwam in een mooie stevige doos verpakt, samen met alle nodige kabels en software.

Featureset
Ik heb gekozen voor de standaard versie van de Iriver H10 die, in tegenstelling tot de "pure" versie, over een ingebouwde FM radio en 1GB meer opslag beschikt (6GB). Ook beschik deze speler over een 1.5" kleuren TFT schermpje met maximaal 262000 kleuren. verbinding met de pc gebeurt over de zelfde kabel waarmee de speler opgeladen moet worden via netstroom, dus als je deze kwijtspeelt, kan je de speler opladen noch op je pc aansluiten. De speler ondersteunt verder mp3, wma, wav, txt en jpeg formaat. minpunt dus wegens het niet ondersteunen van andere standaarden zoals ogg, flac, gif en anderen.

Beeldkwaliteit
Ben zeer tevreden over het beeldschermpje, 1.5 inch groot, 262000 kleuren met een zeer mooie kleurenweergave. fotos zijn natuurlijk erg klein weergegeven, maar door de acceptabele resolutie van 128 bij 128 beeldpunten, worden fotos en andere beelden toch mooi weergegeven.
Je moet wel binnen een bepaalde hoek naar het schermpje kijken, zoniet krijg je een leuke verkleuring.

Geluidskwaliteit
Ik ben geen audiofreak, dus kan ik jullie helaas niet vertellen hoe het zit met de lage, hoge en middentonen, maar ik vind het geluid echt prachtig klinken, zeker in vergelijking met m'n vorige dap, een trekstor flashplayer. Ik gebruik nog de standaard meegeleverde oordopjes, sennheiser mx400, maar ben van plan zo'n in-ear setje te kopen.

Met de equalizer zit het in ieder geval snor. er zijn zo'n 30 eqauliser presets, een zelf in te stellen preset, de normal modus en SRS WOW modus. Als je voor de SRS WOW modus kiest klint het geluid echt fantastisch in vergelijking met wat ik van de daps van vrienden heb gehoord. :)

Bouwkwaliteit en Afwerking
Ik ben erg tevreden met de bouwkwaliteit van m'n H10. De beheizing is gemaakt van sterk kunststof en aluminium, na 5 maanden intensief gebruik nog geen krasje te bespeuren, zelfs zonder het gebruik van de meegeleverde rubberen beschermhoes. Ook is ie al enkele keren tegen de vlakte gegaan, van schade oid is zeker geen sprake. top!

Ergonomie
De knoppen op de h10 zijn vrij goed geplaatst en ik ondervind geen last bij veelvuldig "gescroll" :p. Aan de linkerzijkant zit de aan/uit knop, vanvoor zitten de vorige- en ok knop, ook het scrollpad zit vooraan. Aan de rechterzijkant zitten de "muziekcontroleknoppen" (ofzoiets :p) waarmee je kan skippen, doorspoelen en terugspoelen, pauze en play. Deze knoppen worden ook gebruikt voor het bekijken van fotos en de voor de FMradio. Aan de bovenkant van het apparaat zit tenslotte de lock schakelaar en de headphone jack.

Uitbreidbaarheid en Veelzijdigheid
De H10 speelt naast muziek (helaas enkel mp3, wma en wav), ook nog fotos en text af. Fotos in het jpg formaat en text in txt formaat. Filmpjes kunnen er niet op worden afgespeeld, ook geen (animated) gif. Er is een cradle apart verkrijgbaar waarin je de player kan opladen en waar een line in opzit. Je kan, als je deze cradle bezit, opnemen via de line in. zonder craddle kan je altijd muziek recorden via de radio of geluid opnemen met de ingebouwde microfoon.

Toen ik de speler aankocht was deze voorzien van MTP firmware 2.03. Bij de MTP firmware kan je echter je muziek enkel erop zetten door middel van windows media player, en dat is nu niet echt mijn favoriete programma om mijn muziekcollectie te beheren, dus heb ik 'm onmiddelijk geflashed naar UMS firmware 2.51, op aanraden van het draadje in GoT.

Mobiliteit en Accuduur
De Iriver H10 beschikt over een verwisselbare 3.7V batterij. Ik heb nog niet getest hoe lang de batterij echt meegaat, maar volgens de site is dit zo'n 12uur. Dit is zeker voldoende voor mij, aangezien ik 'm snachts altijd in het stopcontact heb steken.

De afmetingen van de H10 zijn 95 x 54 x 15 mm met een gewicht van 96 gram. Dit is vrij veel voor een deregelijke dap, zeker in vergelijking met de mini, micro en nano apparaten die tegenwoordig erg in trek zijn. Desondanks stoort mij dit helemaal niet en verhoogd dit het stevigheidsgevoel van de speler. :)

Extra's
De H10 beschikt over vele extra's zoals een wekker via de ingebouwde beeper, een ingebouwde klok, een filebrowser, meeerdere talen, het weergeven van lyrics bij het afspelen, ingebouwde kalender, in en outfaden van tracks, verschillende opnamekwaliteiten voor stem, radio en line-in (32kbps, 64kbps en 128kbps geloof ik), etc..

Over de prijs kan ik kort zijn, het kostte me ¤230 (+¤7.50 verzending) om deze iriver aan te schaffen. Natuurlijk een hoop geld voor een "simpele" dap, maar krijgt er wel heel wat voor terug.

Heb jij ook een iRiver H10, 6GB (USB 2.0, Radio)?

Het is "veelzijdigheid" ipv "veelzeidigheid" :)

Verder wel een nette survey. Stoort het je niet dat de speler gebaseerd is op een harde schijf? Dat is het enigste wat me tegenhoud van een nieuwe MP3 speler te kopen, ik wil geen fragiele harde schijf erin hebben :P
Het is "veelzijdigheid" ipv "veelzeidigheid"
lol tnx is verbeterd :)
Zoals al in de survey beschreven heb ik nooit problemen met de harde schijf gehad na een val oid, het is dan ook maar een 1" schijfje :)

Enige nadeel dat ik vinden kan aan de hdd is dat het langer duurt om bv. fotos te laden, een vriend van me heeft een ipod nano, hij kan veel sneller door z'n fotos scrollen dan ik :)
Het is gewoon maar dat ik eens een HDD speler in m'n handen heb gehad en door alle klikken en vibraties die uit het apparaat kwamen kreeg ik al schrik dat ik hem stuk zou maken :P

Ook was het scrollen veel te traag wat mij enorm stoort. Verder ben ik niet zo gecharmeerd van al 'speciale' bedieningsmogelijkheden die via aanrakingen werken.
Zit er zelf ook aan te denken deze mp3 speler te kopen. Maar ik hoor van velen dat de speler vaak traag reageert, met name als je een paar keer naar een volgend liedje skipt. Mijn vraag aan jou is dan ook of jij dit kunt bevestigen of dat je totaal geen last hebt van trage reacties van de speler.
edit: weet dat het met foto's traag gaat, maar het gaat mij met name om de muziek
1 2 liedjes verder gaat probleemloos, maar idd snel door liedjes scrollen zit er bij deze helaas niet in, je moet 1 2 seconden geduld hebben per lied. stoort mij overigens niet aangezien ie altijd in shuffle staat bij mij ;), maar ik kan mij goed voorstellen dat voor sommigen dit niet erg leuk is.