Sony WH-1000XM4 (Zwart)

Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Sony WH-1000XM4 (Zwart) Review

Aiii 7 augustus 2020, laatste update op 8 augustus 2020, 29.649 views Product gekocht

Sony WH-1000XM4 (Zwart)

Met de Sony WH-1000XM4 versterkt Sony haar positie als marktleider op het gebied van ANC wireless headsets. Dankzij de verbeterde belkwaliteit, de iets betere ANC, multi-device ondersteuning en het verbeterde draagcomfort is deze versie weer aangepakt op alle (kleine) minpunten van zijn voorganger. Een uitstekende headset en een absolute aanrader.

Pluspunten

• Draagcomfort
  • Nog betere ANC
  • Batterijduur
  • Verbeterde belkwaliteit
  • Multi-device ondersteuning

Minpunten

• Geen

Het is inmiddels twee jaar geleden dat Sony de derde versie van hun populaire WH-1000X serie uitbracht. Hoewel de twee eerdere versies ook al uitstekende headsets waren, moesten ze het op een aantal fronten nog afleggen tegen de voornaamste concurrent, de Bose QC35II’s. De XM3 daarentegen nam het stokje al vrij snel als marktleider over, concludeerde ik indertijd. De ANC was beter, het draagcomfort was vanaf die versie eindelijk vergelijkbaar, de geluidskwaliteit was beter, en er was betere codec support. En in de afgelopen twee jaar verschenen er een hele riedel nieuwe headphones van concurrenten, die weliswaar op sommige fronten beter leken dan Sony, maar eigenlijk geen van allen met het complete package voorbij gingen. Dat de XM4 dan ook met name kleine verbeteringen brengt op de XM3 is dan wellicht niet zo verwonderlijk, dat zegt dan immers meer over de kracht van de headset dan dat het iets negatiefs is.

Comfort
Toch zijn er de nodige verbeteringen en welkome toevoegingen aan de headset. Om te beginnen is er gekeken naar het draagcomfort van de headset. De XM4 lijken op het eerste oog identiek aan de XM3, maar dat is niet het hele verhaal. De earcups zijn marginaal vergroot, maar hebben met name een dikkere en iets stuggere padding, waardoor je oren net even iets meer ruimte hebben gekregen. Voor mensen met licht naar buiten stekende oorschelpen een welkome aanpassing. De padding maakt het geheel bovendien net even wat lichter qua druk.

Daarnaast is juist de klemkracht van de headphones wat anders verdeelt. Waar bij de XM3 de druk op de schelpen laag was en de voornaamste druk op de bovenkant van het hoofd zat, is de druk bij de XM4 juist omgedraaid, dit is aanzienlijk comfortabeler en de headset zit ook wat vaster op het hoofd. Daarbij als kanttekening dat ik als bijna kaal persoon met gemillimeterd haar wat minder natuurlijke padding heb dan sommigen van jullie.

Active Noise Cancelling
Qua noise cancelling was Sony al vanaf de eerste 1000X marktleider, en met iedere versie werd deze weer verbeterd. De verbetering is bij de XM4 niet zo groot als bij de eerdere upgrades, maar is wel degelijk aanwezig. De specifieke ANC chip van Sony, de QN1, is dezelfde als in de XM3 zit, maar deze wordt nu bijgestaan door een nieuwe Bluetooth SOC die volgens Sony zo’n 700 keer per seconde naar de omgeving luistert en de ANC daarop aanpast, ter vergelijk, de AirPods Pro doen dat volgens Apple 200 keer per seconde. Voor constante geluiden als motorgeluiden of het geluid van een (mobiele) airco maakt dat uiteraard niet zoveel uit, maar het geeft wel een hoorbaar verschil bij meer onvoorspelbare geluiden, zoals bijvoorbeeld een druk station, werkzaamheden aan de weg, of een druk terras.

Gezien de huidige situatie begeef ik mij momenteel liever niet in een dergelijke omgeving, dus heb ik met wat “relaxing coffee shop noises” over een paar speakers deze situatie gesimuleerd. En inderdaad, de ANC van de XM4 is beter in staat deze geluiden weg te filteren, stemmen klinken iets zachter, en het geluid van klinkende kopjes is minder aanwezig op de XM4. Daarmee is de ANC dus wel degelijk weer iets verbeterd, als is dat niet een wereldschokkende verbetering, maar wellicht is dat ook een oneerlijke verwachting als je al de beste ANC leverde.

De 1000XM4 heeft net als zijn voorganger wederom de optimizer, die met wat geluidjes en een luchtdrukmeting bepaalt wat voor jouw hoofd de beste ANC is en deze daarop aanpast. Dat werkt nog steeds uitstekend. Daarnaast is ook de locatie-afhankelijke ANC setting weer terug, waardoor je zelf kunt kiezen of je op je werk bijvoorbeeld meer of minder ANC wilt gebruiken, of bijvoorbeeld op het station Ambient Noise doorlaat zodat je spraak kunt horen en geen omroepen mist. Dat werkt met de Google Maps-API zodat je zelf geen aanpassingen hoeft te doen.

Attention Mode is ook weer terug, dat betekent dat je je hand over de rechter earcup kunt houden en daarmee de muziek pauzeert en geluid van de microfoons doorzet, zodat je snel een gesprek kunt voeren. Nieuw is de optie dat dit automatisch gebeurt als je begint te praten. Dit herkent je stem en reageert daarom als het goed is niet op andere stemmen. Het werkt vrijwel instant, maar schakelt zichzelf ook in als je meezingt met je muziek, tegen je zelf praat, of als je tegen je huisdier praat, bijvoorbeeld. Het kan dus zowel handig als niet handig zijn, maar gelukkig is de functie in en uit te schakelen via de settings in de app. Tevens kun je daar inregelen wanneer de attention mode weer uitgaat (15s tot 1 minuut, of manueel door op de earpad te tikken).

Geluidskwaliteit
Geluid is en blijft iets subjectiefs en de XM4 produceert nagenoeg hetzelfde geluid als zijn voorganger. Dat betekent een relatief goede bass productie, en duidelijke mids en highs. Wel merk ik bij de XM4 net even iets betere separatie tussen verschillende instrumenten, de muziek lijkt daardoor net even wat interessanter dan de voorganger, maar dat is -eerlijk is eerlijk- een minimaal verschil.

Wat we wel missen ten opzichte van de voorganger is ondersteuning voor de AptX (HD) codec. Dit naar verluidt omdat Sony is overgestapt naar een MediaTek SOC i.p.v. Qualcomm, en die laatste is de eigenaar van deze codecs. Voor Apple gebruikers maakt dat niets uit, die blijven AAC gebruiken. Voor Android gebruikers zal het ook niet heel interessant zijn, want de LDAC codec is inmiddels al een aantal jaren standaard meegeleverd bij het OS en was sowieso de voorkeur voor “HD” aldaar. Wel zal het uitmaken voor mensen met speciale Bluetooth devices die veelal slechts AptX of minder ondersteunen, die verliezen dus ondersteuning, en dat is wel een ding waar je rekening mee moet gaan houden.

Wat daarbij wellicht wel kan helpen, mocht men moeten terug grijpen op SBC of AAC, is de terugkeer van DSEE, in dit geval DSEE Extreme in plaats van HX. Naar verluidt een verbetering, maar dat kan ik onmogelijk bevestigen. Hoe dan ook, het betreft een AI upscaling techniek die Sony gebruikt om geluid met hoge compressie en dus een lagere kwaliteit te verbeteren.

Microfoonkwaliteit
Een van de grootste negatieven aan de XM3 was de kwaliteit van de microfoon, vooral met omgevingsgeluid was je slecht te horen en viel je vaak weg. De XM4 lost dit probleem volledig op, er is een extra microfoon geplaatst in de headset en je bent nu veel duidelijk te verstaan, bovendien filtert de headset meer omgevingsgeluid weg. Hieronder een geluidsfragment met ten eerste de XM4 en vervolgens de XM3, dit is opgenomen met recht achter mij een mobiele airco die op volle kracht aan stond.

Batterijduur en Connectie
De XM4 haalt net als de voorganger wederom 30 uur met een lading, een volledige charge duurt drie uur en met fast charging krijg je vijf uur na tien minuten, dat is allen idem aan de vorige versie en dat was natuurlijk toen al meer dan prima. Lange reizen zijn hoe dan ook geen probleem, en voor dagelijks gebruik hoeft hij niet iedere dag aan de lader om gebruiksklaar te zijn.

Een groot gemis tot nog toe was het kunnen verbinden van meerdere apparaten tegelijk, dat was twee jaar geleden nog niet zo gangbaar, maar vrij snel daarna wel en een groot nadeel voor deze headset. Bij de XM4 is het gelukkig wel mogelijk twee devices te verbinden. Dat werkt prima, je kunt via de app regelen met welke apparaten de XM4 moet verbinden en bij inschakelen verbind deze zich in volgorde met het eerste en vervolgens het tweede apparaat. Dat tweede apparaat laat wel enkele seconden langer op zich wachten, denk daar dus aan bij het verbinden en verbind je primaire apparaat als eerste voor sneller gebruik.

Waar sommige van dit soort devices wel eens de mist in gaan is dat er slecht bepaald wordt welk van de twee devices prioriteit heeft. Zo kan het gebeuren dat je muziek aan het luisteren bent op een device en een notificatiegeluid op je andere device je headset laat switchen naar dat device. Dat is bij de XM4 gelukkig niet het geval, je device blijft gewoon doorspelen, zelfs als je bijvoorbeeld per ongeluk een filmpje of muziek start op het andere. Zodra je de muziek pauzeert op het andere device schakelt deze over naar het andere waar op dat moment wel geluid speelt. Dat is een kwestie van enkele seconden. Telefoontjes nemen prioriteit op alles, zodat je geen gesprekken mist.

Er is nu Bluetooth 5 ondersteuning, wat voor de eindgebruiker slechts uitmaakt in de snelheid van verbinden, dat enkele seconden sneller gaat (met je eerste device) dan bij de XM3, voor de rest is er weinig noemenswaardig verschil.

Bediening en Aansluitingen
Omdat het design ongewijzigd is is het wellicht niet verwonderlijk dat er geen wijzigingen zijn aan de bediening. De rechter earcup is net als voorheen aanraak gevoelig. Tikken voor Play/Pause, naar voor en achter swipen voor het wisselen van tracks, naar boven en onder voor volume. Er zijn wederom twee fysieke knoppen, een voor Power, en de ander voor (naar keuze) de ANC aan te passen of voor een Assistent (Google of Alexa) aan te roepen. Er is een 3.5mm aansluiting voor de (meegeleverde) kabel voor een bekapelde aansluiting met een device een USB-C aansluiting voor op te laden, wederom kan er geen Audio over USB-C gebruikt worden.

De feedback is net als voorheen met vriendelijke vrouwelijk stem, die wel duidelijker klinkt als voorheen met minder compressie. Ook zijn er wat piepjes aanwezig voor als je muziek pauzeert, deze zijn nu wat aangenamer uitgevoerd dan voorheen en wat minder “pieperig”.

Nieuw is een autopauzeer functie als je de headphone afzet. Of je deze nu geheel van je hoofd haalt of om je nek hangt, binnen een seconde stopt je muziek en start deze weer als je de hoofdtelefoon weer opzet. Tot zover werkte dat feilloos dankzij een nieuwe (zichtbare) lichtsensor in de linker earcup.

Bouwkwaliteit en case
Omdat het design niet veranderd is, is ook de bouwkwaliteit ongewijzigd. Wederom een combinatie van plastic en (faux) leer. Er is geen gekraak, de afwerking is prima, alles sluit netjes aan. De earpads zijn zoals gezegd iets beter uitgevoerd en de headset is daarmee iets comfortabeler, maar voor de rest is er niks veranderd.

Ook de case is min of meer gelijk aan de XM3, een mooi minimaal design waar de headset netjes in opgevouwen kan worden en vervoer eenvoudig is. Het stof aan de buitenzijde is wel iets mooier, met een licht grijs patroon in plaasts van effen zwart zoals voorheen. In de case zit een plek voor de 3.5mm kabel, de USB-c oplaadkabel en een vliegtuigconnector.

App
De Sony Headphones App is beschikbaar voor Android en iPhone, en is al jaren min of meer ongewijzigd (met uitzondering van een opsplitsing in tabbladen). Er is daarbij nog steeds geen iPad ondersteuning, waardoor deze in iPhone modus gaat.

Verder zijn de gebruikelijke uitgebreide instellingsmogelijkheden aanwezig. Je kan de ANC op niveaus instellen, je hebt een equalizer, je kan de DSEE inschakelen, autopauzeren in- of uitschakelen, de firmware updaten, etc. Kortom, alle functies zijn naar wens in te stellen, helemaal prima. Het enige gemis is dat er geen customization is voor de touch controls van de rechter earpad.

Tot Slot
Al met al is de XM4 een marginale upgrade van de XM3, maar wel een welkome. De paar dingen waar de XM3 toch wat verouderd leek ten opzichte van de meer recente concurrentie zijn nu verholpen, het draagcomfort is weer iets verbeterd, net als de ANC. Daarmee versterkt Sony wederom haar positie als marktleider in de Wireless over-ear headphone markt.

Heb jij ook een Sony WH-1000XM4 (Zwart)?

Bedankt voor het afleveren van de review! :)
Wat normaal toch ook zou dienen mee te spelen is de reikwijdte. Heb je hier, en dan met name binnenshuis, geen verschil kunnen opmerken? Tenzij de MX3 natuurlijk al volledige dekking gaf in je habitat ;)
Bedankt voor het afleveren van de review! :)

[...]

De 1000XM3 en XM4 reiken inderdaad door mijn hele appartement. Sony adverteert voor beiden ook dezelfde range (10m), maar je hebt gelijk dat BT5 in theorie beter moet zijn op dit front. Ik heb het alleen zelf dus niet kunnen testen.
Nog steeds hetzelfde scharnier systeem. De 1e uitvoering had hier problemen mee. Echter mijn WH-1000Xm2 is al 2x gebroken in het scharnier terwijl ik m enkel in mijn laptoptas IN zijn behuizing vervoer en alleen aan bureau gebruik.

NC en geluid is TOP, accuduur en draagcomfort ook. Maar ik blijf angstig voor fysieke probleempjes.
Het zou toch raar zijn als ze dit probleem niet geadresseerd hebben. Ik heb nogal vaak over de krakende hoofdband gelezen en zou ook de hogetonenweergave van de MX3 niet zo fantastisch zijn en wat dof klinken, ben benieuwd of dat bij de MX4 ook nog zo is. Dat is bij de Bose beter voor elkaar maar die heeft weer een gebrek aan laag.
Geluid is en blijft subjectief. Bose is ook niet mijn smaak, maar hoewel de Sony daar dichterbij zit, is het de Sennheiser Momentum die qua geluid kop en schouders boven die twee uitsteekt. De XM4 klinkt nagenoeg hetzelfde als de XM3, maar de mids en highs zijn wel marginaal beter. Maar dan echt marginaal, bij een blinde test zou je het niet in een paar seconden horen, zeg maar.

Voor wat betreft het scharnier, bij mijn weten was dat bij de XM2 al aangepakt, in ieder geval het kraken dat de originele MDR-1000X had. Volgens mij is het bij het redesign van de XM3 sowieso verholpen, ik kan ook niet zeggen dat ik veel klachten gehoord hebt over brekende scharnieren. Het blijft een scharnier, dus breken kan het altijd, maar het klinkt niet als een veel voorkomend probleem.
dat hoop ik dan maar voor de xm3 en xm4 gebruikers.

Toen mijn xm2 het probleem kreeg was dat ook de eerste reactie van sony "bekend probleem bij xm1 maar kan bij u niet voorkomen". Daar heb je niet veel aan, het was toch stuk. naar een specialist gestuurd en die heeft het kostenloos gefixt. De reparatie onderdelen zijn ook weer licht gescheurd maar met een flinke dot secondelijm heb ik kunnen voorkomen dat het helemaal breekt.
Ik had juist in reviews van de XM3 gelezen dat dit probleem nog vaak voorkomt. Dan hoop ik dat Sony het bij de XM4 verbeterd heeft door bijv. sterker kunststof op die plek te gebruiken. Ik wilde eigenlijk al een keer de XM3 gaan halen, zeker voor de aantrekkelijke prijzen van dit moment, maar hield de Blutooth beperkingen en de slechte microfoon mij tegen om daadwerkelijk de hoofdtelefoon te kopen. De MX4 lijkt mij een zeer goede kandidaat aangezien de belangrijkste bezwaren opgelost zijn. Alleen nog even wachten totdat het nieuwe er af is en de prijs wat zakt. 380 euro vind ik toch nog wat te gortig.
Bij de XM3 braken de scharnieren niet maar kraakten ze wel. Zoals ik het zie is de design hierin niet aangepast en afhankelijk van de vorm van je hoofd zal de druk op de scharnieren waarschijnlijk nog steeds voor kraken zorgen. Ik had gehoopt dat ze op dat vlak de constructie zouden aanpassen. Meer richting dat van Bose.
Door de jaren heen heb ik veel koptelefoons gehad en geprobeerd.

Van de €100 koptelefoon met draad in 2015 de upgrade gemaakt naar de €449 Sennheiser Momentum Wireless M2 AEBT. En deze doet mij nu al sinds zijn release in 2015 dienst. Na meer dan 5 jaar dagelijks gebruik van gemiddeld 1 tot 5u per dag kan ik zeggen dat dit product ongelofelijk goed stand heeft gehouden.

Echter is dit product nu eigenlijk al een half jaar aan vervanging toe vanwege een batterij welke niet lang meer zijn lading vast houdt (5u) en een scharnier welke een pin is verloren en ik een staaldraadje doorheen heb gehobbyd om bruikbaar te blijven. Dit vind ik persoonlijke minimale gebruikerssporen voor hoe ongelofelijk lang en veel ik dit product heb gebruikt (365 dagen x 5 jaar = 1825 dagen x 2,5u per dag = 4562 gebruiksuren).

Ik ben nu dus al een half jaartje aan het kijken naar een vervanger en heb speciaal gewacht met een nieuwe koptelefoon kopen tot de nieuwe XM4 uit zou komen. Ik moet zeggen dat nu die uit is gekomen ik het qua verbeteringen erg tegen vind vallen. Vooral de nog steeds tegenvallende behuizing en materiaal keuze is voor mij een grote min voor de XM4. Ik had eigenlijk gehoopt dat ze voor een bijna €400 koptelefoon afscheid hadden kunnen nemen van de goedkope lage kwaliteit look en feel.

Na de XM3 uitgebreid te hebben getest een aantal maanden terug vond ik het geluid ook niet eens beter dan mijn oude Sennheisers. Net als de bouwkwaliteit viel mij dit allemaal een beetje tegen. Ik had deze toen bijna gekocht tijdens een Black Friday aanbieding bij MediaMarkt waarbij de XM3 mij slechts nog €199 kosten.

Aantal maanden later heb ik de QC35II te leen gekregen van een collega gedurende 3 weken. Na deze uitgebreid getest te hebben vond ik het een zeer comfortabele strakke koptelefoon. Echter viel mij het geluid ook weer een beetje tegen. De microfoons waren wel super en de Noice cancelling aangenaam maar niet beter dan de XM3's. Mijn conclusie was dat deze QC35II zijn geld niet waard was (toenmalig €300) omdat die nergens echt beter in was dan de competitie behalve in comfort.

Toen kwamen de Bose NC700 uit met een prachtige introductie aanbieding op amazon van slechts €274 euro. Na de koptelefoon te hebben vast gehouden en kort getest in een lokale mediamarkt was ik enorm onder de indruk van de bouwkwaliteit en het comfort. Nog nooit had ik zo'n mooie headphone vast gehad en op gehad. Prachtig apparaat! Enige was dat na kort testen de sound signature mij niet enorm aan sprak. Het geluid was niet slecht maar niet helemaal afgestemd op mijn smaak (hip-hop, alternative pop, rap & rock). Na lang piekeren niet besloten om de koptelefoon te bestellen en te gaan wachten op de XM4.

Nu een kleine 2 maand terug kwam een aangename verassing! Een andere collega van mij had de nieuwe Sennheiser momentum gekocht. De in-lijn vervanger van mijn oude Sennheiser M2's. Met ingebouwde Tile support wat mij aansprak, een prachtig design en mooie materiaal keuze was ik bijna over de streep getrokken. Maar het geluid was weer even wennen. Iets anders dan mijn M2's maar niet op een slechte manier. De noice cancelling was sterk verbeterd ten opzichte van mijn zeer slechte actieve noice cancelling op de M2's en alhoewel mijn M2's uit 2015 al multipoint bluetooth connection hadden heeft de nieuwe dit ook maar nu ook met een leuke app! Al met al wou ik ze bestellen in de prachtige witte kleur (mijn M2's waren ivoor). Maar toen dacht ik, wederom toch nog even wachten op de XM4's kan niet lang meer duren nu!

En nu anno augustus 2020 sta ik voor de keuze XM4's of Momentums te bestellen.
Mijn keuze leunt momenteel naar de momentum vanwege mijn aangename gevoel bij het product en aanzienlijk betere bouw en materiaal keuze dan de XM4's. Ook is de tile support een leuke waardevolle toevoeging! Echter zit ik veel aan de telefoon voor werk en in calls en is de verbeterde microfoon en call kwaliteit op de XM4 een belangrijke feature! Maar van de andere kant, het prijs verschil tussen de 2 is momenteel een kleine €100 euro. Doe er iets bij en dan heb je Momentums voor muziek + Airpods 2 om mee te bellen (iPhone gebruiker).

Wat zouden jullie adviseren te doen? Worden er nog andere noemenswaardige koptelefoon verwacht binnenkort? Zijn er aanbiedingen of acties in het vizier? Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met de high-end wireless headphones!?
Ik zou dan gewoon voor de Sennheiser gaan imo. Die hebben slechts vier noemenswaardige nadelen over Sony, zo even uit mijn hoofd op de vroege morgen: de batterijduur is aanzienlijk minder, het gewicht is hoger (niet gek gezien de materiaalkeuze), de case is veel slechter en daarmee is deze moeilijker mee te nemen en neemt hij veel meer ruimte in je tas, niet echt briljant om te reizen, en de multi-point device ondersteuning is wat minder aangezien de headset al switched naar een ander device als je een notificatie geluid daarop krijgt, licht irritant als je muziek daarom stopt en het duurt dan weer even voor je weer terug switched.

Daarnaast mis je wat fancy features die op de XM4 zitten, maar daarvoor krijg je dat heerlijke en betere geluid voor terug. Daar heb ik ook een review van: productreview: Sennheiser Momentum Wireless (Zwart) review door Aiii

Sinds die tijd zijn er de nodige firmware updates geweest, de ANC is inmiddels wat verbeterd, veel doet hij niet onder op dat gebied.

[Reactie gewijzigd door Aiii op 10 augustus 2020 06:41]

Kan je er geen nieuwe batterij in maken? Is vaak best wel te doen icm YouTube
Uitstekende review! Dank je voor het uitvoerig ingaan op de geluidskwaliteit...en de vergelijking met Sennheiser; daar was ik naar op zoek. Geluidskwaliteit staat bij mij (ook) op nr 1 wat criterium betreft, en derhalve de XM4 niet aangeschaft.

...naar een geschikt alternatief ben ik even benieuwd als jij...
Een mooie review, dank je wel! Ik krijg min exemplaar vandaag binnen.
Een kleine correctie: je geeft aan dat de MX4 30 gram lichter is maar volgens mij moet dat 3 gram zijn.
Dan was mijn informatie verkeerd. Sony geeft op haar website zelf alleen het gewicht van de XM3 weer (255g), ik had mij daarom gebasseerd op Coolblue's specs op hun website (225g). Dat was my bad, want ik had moeten weten dat dat cijfer niet klopte.

Mijn (keuken)weegschaal zegt inderdaad dat het geen 30g is, maar zelfs maar 1g. 255 om 254. Thanks voor de correctie.
Versterkt haar positie als marktleider? Die had Bose toch echt wel overgenomen met de 700. En de features die nu nieuw zijn, zijn features die overgenomen zijn van de 700.
Ik heb nu een paar uur de 700 en de mx4 vergeleken, en de mx4 gaat terug.
Afhankelijk van wat je wil wegfilteren is de ene of de andere hoofdtelefoon beter, maar de mx4 filtert beter geroezemoes dan de bose 700. De bose filtert imho geluiden zoals een ventilator/airco/toetsenbord beter.

De 1000x series hebben al enkele versies last van white noise wanneer je de nc aanzet in een stille omgeving. Zonder hoofdtelefoon lijkt de airco stiller te zijn dan met. Dit heeft de bose 700 of de QC 35 niet.
Hij gaat dus terug wegens de white noise en de minder comfortabele fit (warm en weinig ruimte in de schelp).
Prima mening hoor, maar je bent wel in de minderheid. Het gros van het internet heeft liever een Sony (en zie ook windruis als nadeel bij de Bose)
De toppers krijgen ook elk concert de zalen vol, wat niet wilt zeggen dat het de beste zangers zijn. Of dichter bij huis, er zijn mensen die Beats een goed merk vinden.

De meeste reacties die ik krijg op mijn Bose is "Zo, het mag wat kosten hè". Bose heeft een imago dat ze duur zijn, een premium merk. En Sony heeft ook hele goeie koptelefoons geleverd. Zeker de QC is een goed apparaat. En mensen zijn ook merkvast en erg geneigd om maar gewoon weer een sony te kopen.

Wat ik wil zeggen is dat het gros van het internet nou niet echt de tijd neemt om echt te gaan testen en geneigd is achter de meute aan te lopen. En gelukkig maar, bij mij op kantoor zit de helft met een QC35 op, een paar met de MX3 en ik met mijn Bose (die wat mocht kosten).
Ik heb een vraag.
Stel ik luister muziek via mijn telefoon en ik krijg een Teams oproep op mijn laptop. Wordt dit gezien als een telefoonoproep en wordt er dan overgeschakeld?
Nu gebruik ik geen teams, maar ja. Voor zover ik kan bepalen heeft het te maken met het gebruik van de microfoon. Met andere woorden, wil een app je microfoon aanzetten, dan switched je device. Bijvoorbeeld, toen ik de microfoon-test wilde uploaden op YouTube vroeg YouTube toestemming voor microfoon toegang en meteen daarna switchte mijn audiobron van mijn andere iPad naar die waar ik YouTube op gebruikte. Speel ik echter muziek af op het andere device, dan switch hij niet totdat ik het afspelen op het eerste device stop.
Dank voor het duidelijke antwoord!
Werkt de microfoon ook met de 3.5mm kabel (zoals een ordinaire bekabelde headset) of werkt de microfoon alleen via bluetooth?
De meegeleverde kabel heeft geen mic, maar als je wilt kun je zo'n kabel kopen van een derde partij.
Dank je wel voor deze uitgebreide review. Jammer om te lezen dat de geluidskwaliteit van de XM4 vergelijkbaar is met die van die XM3, iets wat ik ook in andere reviews heb gelezen. Ik heb ooit zowel de XM2 als de XM3 een aantal dagen geprobeerd als vervanger van mijn Bose QC35, mede ook vanwege de enthousiaste reviews van deze Sony-modellen. Beide versies heb ik echter teruggestuurd omdat ik de geluidskwaliteit zo tegen vond vallen. Ik gebruik dit type koptelefoon i.c.m. mijn iPhone (AAC) en op de één of andere manier is dat geen lekkere match. Out-of-the-box klinken de Sony's erg donker en warm, met een zware nadruk op de bas. Ik mis een stuk midden en hoog waardoor het geluidsbeeld erg onevenwichtig overkomt. Misschien wel geschikt voor rap, hip-hop en dat soort muziek, maar minder voor andere muziekstijlen. Het geluid is zwaar gekleurd. Je kunt weliswaar met de equalizer in de app het geluidsbeeld wat helderder krijgen, maar mooier wordt het daar niet door. De Bose vind ik nog steeds een stuk evenwichtiger (en neutraler) als we het over de geluidskwaliteit hebben. Maar dat is ook een kwestie van smaak, geef ik toe. Het heeft voor mij dus weinig zin om de XM4 te proberen. Ik had echt gehoopt dat ze het donkere klankbeeld wat zouden oppeppen.
Inderdaad, ik ondervond exact hetzelfde telkens ik de 1000xm3 vergelijk met de qc35 in de winkel. Met de equalizer "custom" kan je hem wel in de buurt van de qc35 laten klinken.
Van zodra hij hier in lokale shop voorradig is moet ik het nieuwe model ook maar eens vergelijken.
Top koptelefoon zeer blij mee en echt lang op zitten wachten.

Ik heb alleen een vraagje, wat is het beste manier om hem via stopcontact op te laden?

Als ik hem namelijk probeer op te laden met de oplader van mijn oneplus laadt die niet op.
Geen issues hier met mijn Warp Charge 30 lader, maar het kan dat een oudere lader niet compatible is aangezien OnePlus hun proprietary meuk prefereerde boven normale standaarden.

Voor de rest maakt het niets uit, als het een USB poort heeft zou het moeten werken, het heeft geen fast-charging brick nodig, in ieder geval.
Relaxed! Begon al te twijfelen of die zou fast chargen.

Het lijkt er echt op dat alleen de brick van mijn oneplus het niet doet met de koptelefoon. Heb er verschillende geprobeerd, wordt dus een apart brickje meenemen voor hem op te laden aan de muur.

Bedankt voor de snelle hulp iniedergeval!

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite