Synology DS220+

Synology DS220+ Review

hermanvanrhijn 2 augustus 2020, 7.447 views Product gekocht

Synology DS220+

Lang verwachte opvolger van mijn 215J - Het resultaat is wat ik hoopte: ik kan nu op mijn mobiele telefoon gewoon door de foto's bladeren zonder te hoeven wachten op het traag binnendruppelen van de thumbs. De CPU load die eerst continu tussen 60 en 90 zat is nu 10%

Pluspunten

• Goede kwaliteit
  • DSM 6 (straks 7)
  • Rappe machine

Minpunten

• Minimale handleiding (alleen schijfinbouw)

Al een tijdje zitten te wachten op de komst van de DS220+ - wat is dat vaak uitgesteld!
Ik wilde deze NAS als opvolger van mijn 215J. Die het op zich nog prima doet, maar wel te traag werd voor de dingen die ik er mee doet. Dat zijn:
- Veel muziek afspelen
- Veel foto's (direct upload vanaf telefoons)
- Documentenopslag natuurlijk!
- Drie camera's
- Continu backup naar Stackstorage

De doos die je krijgt bevat de volgende zaken:
- De DS
- Een voedingskabel met adapter
- Twee ethernetkabeltjes
- Een zakje schroefjes
- Een minihandleiding

Wat de laatste 2 betreft: die handleiding toont alleen hoe je het front van de DS opent en hoe je de schijven er in moet doen. De schroefjes zijn optioneel voor wanneer je een 2.5" disk er in wilt stoppen - anders geen geschroef dus.
Maar die handleiding is wel marginaal natuurlijk.
Wanneer je overstapt van een oude naar een nieuwe NAS moet je de informatie raadplegen die je hier vindt:

Nog een punt van aandacht is dat het simpel overzetten van harde schijven van een oude naar een nieuwe DS niet altijd mogelijk is (of: zou zijn). Expliciet wordt gezegd dat dit "niet toegestaan" is bij (onder andere) de overstap van een J-model naar een +-model ("HDD migration between the two Synology NAS is not allowed").
Na het lezen van wat documentatie op verschillende sites besloten dit tóch te doen - en geen probleem ondervonden. Nadeel zou zijn dat je dan automatisch ext4 overneemt en geen btrfs kunt gebruiken, daarvoor is een herinstallatie noodzakelijk. Maar ik kan wel leven zonder btrfs. Kennelijk is er geen garantie dat dit altijd goed gaat, dus een backup maken van te voren is wel aan te raden. En gaat het mis, dan zal je waarschijnlijk geen ondersteuning van Synology krijgen.

Heb jij ook een Synology DS220+?

Als je van een ds215j komt, dan heb je geen handleiding nodig en migratie tussen j en + kent geen belemmeringen. Zeker niet als je van dezelfde DSM versie komt. Overigens is er plenty handleiding op het web van Synology.
Hier idem; upgrade vanaf 215j. Geen enkel probleem, HDD migration ging vlekkeloos.
En ook bij mij een super groot verschil in laadsnelheid; de upgrade was het geld waard