Microsoft Fingerprint Reader (USB) Review

_ferry_ 10 april 2006, 7.459 views

Microsoft Fingerprint Reader (USB)

Pluspunten

• handig in gebruik
  • inloggen zonder wachtwoord
  • science fiction achtig

Minpunten

• beperkt compatible

Waarom gekocht?

Ik las enige tijd geleden over de finger print reader, en dat leek mij wel een handige gadget. Geen gezeur meer met wachtwoorden enzo, even je vinger erop leggen en klaar. Net als in de science fiction films :P Omdat ik toch wat moest bestellen de reader meteen meebesteld.

Het product

Thuis aangekomen en uitgepakt uiteraard meteen geinstaleerd, eerst de drivers en dan inpluggen op de USB. Het apparaatje licht meteen mooi rood op, aan de binnenkant zit een soort optiekje met wat rode leds, deze flikkeren op een hoge frequentie, iets wat soms afleid. Het venstertje is gemaakt van een zacht soort plastic waardoor je vingerafrdruk goed kan worden afgelezen. De software is duidelijk en eigenlijk te eenvoudig. Daarover straks meer. Het apparaatje is licht en voorzien van 2 grote rubberen voeten, niet overbodig want hij schuift anders erg makkelijk door zijn lage gewicht.

Meegeleverde software

In het hoofdmenu zie je ziet 10 vingers voor je, na het aanklikken kun je deze inleren met je vinger afdruk. 4x achter elkaar om zo fouten te voorkomen. Ik hoopte dat er vingers aan wachtwoorden worden gekoppeld, echter maakt het niet uit welke vinger je gebruikt. Eigenlijk doet het programma simpelweg je wachtwoord intypen op het moment dat je je vinger laat uitlezen. Daarnaast kun je niet meerdere gebruikers onder 1 windows account maken. Dan zul je van de 10 inleesbare vingers bijv. de 2 duimen aan de andere gebruiker moeten toewijzen. Bij de software zit een uitgebreide help functie, waarin onder meer wordt uitgelegd hoe kan worden ingelogd op websites. Het inlezen gaat overigens best snel en eigenlijk altijd foutloos. Via geluid of visuele meldingen zie je of het scannen fout is gegaan.

Werking met programma's

Allereerst kun je eenvoudig inloggen in windows door je vinger op de reader te leggen. Het opstarten duurt nu overigens enkele secondes langer, volgens mij door het opstarten van de software. Wanneer een vinger afdruk wordt gescand tijdens het bekijken van een website of programma verschijnt er een menu rechts onderaan. Daarin staat onder meer de optie om voor de betreffende website een login te maken. Dit werkt niet onder FF, dus zal men I.E. moeten gebruiken. Door het invoeren van een wachtwoord in de software en vervolgens aan te geven welke knop als login knop werkt kun je zo inloggen op websites. Dit werkt ook bij bijvoorbeeld FlasFXP. Het schijnt dat je ook snel tussen windows gebruikers kunt switchen wanneer de andere gebruiker zijn vingerprint uitleest. Hier heb ik zelf geen ervaring mee.

Het is een leuk apparaatje wat bij sommige toepassingen behoorlijk handig kan zijn. Je kan gebruikers laten inloggen zonder dat ze het wachtwoord weten, voor thuisgebruik is het misschien wat minder nuttig, maar wel leuk. Als de software wat ruimer instelbaar zou zijn en werken met firefox zou het een stuk beter presteren.

Heb jij ook een Microsoft Fingerprint Reader (USB)?

Ferry? waar heb je de fingerprint reader besteld? Heb er 1 gezien die 37 euro is; maar dat moet toch goedkoper kunnen? Het is namelijk echt een gadget wat iets voor mij is, haha