Sapphire Radeon X1600 Pro 256MB DDR2 (PCI-e, DVI) Review

wagnef 11 april 2006, 6.708 views

Sapphire Radeon X1600 Pro 256MB DDR2 (PCI-e, DVI)

Pluspunten

• Weinig prestatieverlies door gebruik van HQ AF
  • Beeldkwaliteit, AVIVO
  • koeler
  • core goed overklokbaar.
  • prijs

Minpunten

• Gebruik AA
  • geheugen slecht overklokbaar

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Bij aanschaf van deze kaart heb ik een wel overwogen keus gemaakt om voor de 256Mb versie te gaan. Het blijkt namelijk dat de X1600pro niet snel genoeg is om 512Mb te gebruiken. Dus ik ga geen extra geld uitgeven voor extra ballast.

Spellen zijn goed speelbaar op resoluties van 1280x960 met HQ AF wat zeer aanvaardbaar is gezien de prijs. De high quality AF (HQ AF) kan dus zonder noemenswardige performance verlies toegepast worden. Voor gebruik van AA is deze kaart doorgaans minder geschikt vanwege de lage hoeveelheid geheugenbandbreedte. (heeft overigens niks te maken met geheugen hoeveelheid) Voor iemand die veel met AA wil spelen lijkt de X1600XT een betere keus aangezien deze GDDR3 1380Mhz beschikt. Deze X1600pro beschikt slechts over 810Mhz DDR2.

Bij 3dmark05 haalt deze standaard 4042 met 2,4Ghz Athlon 64 Venice.
In 3dmark06 een score van 1879

De kaart blinkt uit in featureset en beeldkwaliteit, dit mede door AVIVO met zeer scherpe 2d kwaliteit. Ik gebruik de AVIVO H264 versnelling zonder enige problemen met een CPU load van 35%.

De core is moeiteloos van 500Mhz naar 600Mhz te krijgen, echter, het geheugen is teleurstellend met slecht 20Mhz overklok. Al met al dus een redelijke overklok te danken aan de core. Dit is gewoon met standaard koeler.

De driver onderstuning is doorgaans goed bij ATI, tot nu toe geen problemen met bugs e.d.

De chip word standaart redelijk warm, (70C) dit komt hoofdzakelijk door de slechte koelpasta en grote ruimte tussen de core en het koelblok. Na dit wat bijgewerkt te hebben zakt de temp onveveer 15 C load.
De koeler is automatisch toeren geregeld en is in mijn geval (redelijk geventileerde kast) zo goed als stil. De uiteindelijke temperatuur blijft ruim onder de 60C load.

Een leuke kaart voor iemand die wat snellers wil dan een 9800pro en veel features wilt hebben voor een lage prijs. Qua snelheid kan deze kaart zich meten met de 6600GT, maar dan wel met beter beeldkwaliteit en meer features.

Heb jij ook een Sapphire Radeon X1600 Pro 256MB DDR2 (PCI-e, DVI)?

misschien zouden een paar benchmarks ook leuk zijn ? om een idee te krijgen wat de kaart presteerd op een soortgelijk systeem...
Survey is wat aangepast, de bendmarkresultaten staan er nu in.
ik zou de koeler ook als minpunt noemen.... Je meldt het duidelijk in je survey als negatief punt, maar ik vind het niet terug in de opsomming van nadelen...

Verder prima survey. Kort maar krachtig
Ik, als consument, heb zelf geen prolemen mee dat de chip ongeveer 70C wordt zonder aanpassing, hierbij is geluidsniveau veel belangrijker. Aangezien de geluidsniveau in onaangepaste situatie niet storend was en de kaart stabiel functioneerde zie ik dit niet echt als een minpunt.

Het wordt anders als de koeler gaat loeien en resoneren, dan was de beoordeling zeker anders geweest.

Overigens haalde ik ook de 600Mhz core in onaangepaste vorm, de overklok potentieel schijnt weinig last te hebben van deze 70C.
De chip word standaart redelijk warm, dit komt hooftzakelijk door de slechte koelpasta en grote ruimte tussen de core en het koelblok. Na dit wat bijgewerkt te hebben zakt de temp onveveer 15 C load.
Wat heb je er dan precies aan bijgewerkt? Nieuwe pasta erop begrijp ik maar hoe kort je die ruimte in? (buiten er een andere koeler opgooien :z )
Het stukje schuim rondom de core op de koeler wat standaard behoorlijk groot in oppervlak. Dit zorgt voor een kleine kier tussen koeler en core waardoor veel warmteweerstand ontstaat. hierbij heb ik de schuim weggehaald en de standaard pasta vervangen door arctic silver 5.
Er zit nog steeds de orginele koeler erop, ik ga voor een kaart van iets meer dan 100 euro geen aparte koeler kopen die al snel 15 euro kost.
Daarnaast blijkt de temperatuur weinig invloed op de overklok te hebben, dus ik vraag me af of dit uberhaubt de moeite waard is.
Ik vind het een mooie review.

Echter qua beeldkwaliteit vind ik de GeForce 6600GT een ietswat mooiere beeldkwaliteit hebben.

Diepere kleuren en wat zachter over het algemeen.

Verder is er niet zo heel erg veel verschil. :)