Just Cause 2, PlayStation 3 Review

LCP 24 juni 2010, laatste update op 24 juni 2010, 2.379 views

Just Cause 2, PlayStation 3

Pluspunten

• Game ziet er fantastisch uit
  • Gameplay is fenomenaal
  • Actie is lachwekkend en verveelt nooit
  • Game is enorm wat vele uren speel plezier garandeert
  • Grapplehook!
  • Free Roaming

Minpunten

• Geluid kan soms vervelen
  • Duurt soms lang om bepaalde locaties te bereiken

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 5
Besturing Score: 5
Geluid Score: 5
Beeld Score: 5
Gameplay Score: 4
Just Cause 2

Just Cause 2 speel ik nu ruim 96 uur en het is nu wel tijd voor een review dacht ik zo :)

Gameplay

Om te beginnen bij de gameplay. Het verhaal is een beetje dun, maar dat maakt in het geval van JC2 helemaal niets uit. Het gaat eigenlijk maar om 1 ding en dat is 'kill and destroy everything' :P . Dit kun je uren doen zonder verveeld te raken want je hebt er 1000 en 1 manieren voor!
Het is imo ongelooflijk hoe goed de handling van zowel Rico (de hoofdpersoon) als de voertuigen in de game zijn. Zo onrealistisch als de actie soms is, zo realistisch zijn bijv. de voertuigen. De voertuigen hebben elk hun eigen eigenschappen en die zijn zeer goed uitgewerkt; een vrachtwagen stuurt log en is langzaam, een sportwagen is krachtig en snel en vrij moeilijk te besturen als het bijv. regent. Een vliegtuig is niet zo 1,2,3 te besturen zonder wat oefening.
Het klimaat speelt een grote rol in JC2. Als het regent, wordt Rico nat, wegen zijn glad en alles ziet er nat uit. Als het zonnig is, zijn de wegen strak te begaan en is alles helder en goed zichtbaar. Ook de tijd is realistisch. Het word dag en nacht in JC2 en dit betekent dat, als het donker wordt, alles ook moeilijker te zien is. De missies die je speelt zijn zeer uitgebreid en gewelddadig. Vooral het gebruik van de Grapplehook biedt veel mogelijkheden en wekt soms op de lachspieren omdat het zeer schunnige situaties kan veroorzaken; je kunt bijvoorbeeld een tegenstander vast "grapplen" aan een voorbijgaande auto met als resultaat dat ie meters meegesleurd wordt. Om maar een voorbeeld te noemen.
De gehele game is Free Roaming. Dit betekend dat je kan gaan en staan op het eiland Panau waar je maar wilt en wanneer je maar wilt. En dit eiland is enorm! Je kunt uren bezig zijn om de diverse locaties op het eiland te verkennen. De gameplay is zo uitgebreid dat het bijna onmogelijk is om alles hier te noemen. Neem maar eens een kijkje op Youtube voor de diverse gameplay trailers van JC2.

Beeld

De grafische pracht van de game is fantastisch. Het hele eiland Panau ziet er fantastisch realistisch en gedetailleerd uit. De grafische kracht van de PS3 (in mijn geval) wordt zeer goed benut. Je kunt kilometers ver kijken en het ziet er allemaal als een echte wereld uit.

Geluid

De geluidseffecten in JC2 zijn top. Een explosie laat je vloer trillen en het geluid van voorbijgaande voertuigen is zeer goed gedaan. Als een voertuig beschadigd raakt, bijvoorbeeld de motor van een auto is beschadigd, dan hoor je dit ook echt. Zelfs het kabbelende water is erg realistisch.
De muziek in de game wordt soms wel een beetje saai, vooral het muziekje als je de black market dealer oproept, maar voor de rest is het niets dan lof over het geluid in JC2!

Besturing

De besturing. Rico is zeer goed te besturen. De analog stick van de PS3 reageert zeer goed op minimale bewegingen en rijden, varen, vliegen met de voertuigen is een feest.

Prestaties

Gezien de grootte van de game en de fantastisch mooie graphics en snelle actie, kan ik niet anders concluderen dat de power van de PS3 zeer goed benut is.

Replaywaarde

In principe kun je alle missies uitspelen en de eindbaas om zeep helpen in een paar uurtjes. Maar dan mis je alle powerups en mogelijkheden die unlocked worden naarmate de game vordert. De game heeft honderden locaties zoals dorpjes, legerbasissen en vliegvelden die je allemaal 100% kunt afwerken. Dit zorgt ervoor dat je uren bezig bent om maar een paar procent van de game te vorderen. Heb je eenmaal alle missies gedaan, dan kun je nog uren bezig zijn om de game 100% uit te spelen. En zelfs daarna is het nog leuk om even een paar dingen op te blazen en soldaatjes van een flat af te gooien met je grapplehook. Dus wat mij betreft een game die z'n aanschaf dubbel en dwars waard is en waar je erg lang plezier van kunt hebben.

Kwaliteit en stabiliteit

Het is mij 2 keer gebeurt dat de game vastliep en dat de PS3 spontaan rebootte nadat ik de game afsloot. Afgezien van dat speelt de game stabiel. Wellicht is dit met een update verholpen.

Rond de tijd van dit schrijven kost de game voor de PS3 zo rond de 39 euro. De game is elke euro waard imo! Voor de actuele prijzen ook voor de andere platformen, klik je HIER

Heb jij ook een Just Cause 2, PlayStation 3?

Reviews door de redactie

Prachtige review.

Je kunt wel via dropping ook een locatie bereiken. Het kost je iets, maar ik vermoed dat je altijd genoeg geld zult hebben.
Psst, lachwekkend is negatief bedoeld ;)
ik weet niet hoe jij het in een paar uur wil uitspelen, ja de missies
maar wat een groot nadeel is je moet de missies vrijspelen :p